PAKFA

baikal kirjoitti:
Peiper kirjoitti:
"Asiantuntijoiden"...aika laaja käsite, annatko nimiä?

Kelpaako nuo kaukovitustelijan lähteet? Onko heittää valovoimaisempia esim. Suomesta? Tai vaikka Puolasta tai jotain? Odotan suu kuolaa valuen, kuka tyrmää kaukovitostelijan lähteet tosi huonoina. Sehän on tullut tavaksi tällä foorumilla...vaaditaan lähteitä ja linkkikeskitystä joka armon väitteen tueksi...ja sitten lytätään lähteet....odotan.....odotan....:angel:

Paskat lähteet. Edes wikipediaa ei mainita lähdeluettelossa
 
baikal kirjoitti:
Peiper kirjoitti:
"Asiantuntijoiden"...aika laaja käsite, annatko nimiä?

Kelpaako nuo kaukovitustelijan lähteet? Onko heittää valovoimaisempia esim. Suomesta? Tai vaikka Puolasta tai jotain? Odotan suu kuolaa valuen, kuka tyrmää kaukovitostelijan lähteet tosi huonoina. Sehän on tullut tavaksi tällä foorumilla...vaaditaan lähteitä ja linkkikeskitystä joka armon väitteen tueksi...ja sitten lytätään lähteet....odotan.....odotan....:angel:

Herran jumala baikal, jos ihminen viittaa "asiantuntijoihin" viestissään, on mielestäni ihan asiallista kysyä lähteitä, etenkin koska oikeatkin asiantuntijat ovat niin laaja joukko, että sinne mahtuu vaikka millaista mielipidettä, oli asia mikä tahansa. Minulla ei henkilökohtaisesti ole mitään syytä edes väitellä koko koneesta, koska en siitä mitään tiedä. Väittely väittelyn vuoksi on turhaa.
 
No jos kaukovitöstelijän lähteet ovat validit niin mihin tosiolevuuteen asettuu koko meidän hävittäjäkeskustelumme, tuo satojen sivujen voimin paahdettu, Siivet-lehdistä ja Patrian mainosvideoista tms. kaavittu faktojen kymi? Olemmeko puhuneet paljolti ihan silkkaa roskaa, kun olemme uskoneet ja luottaneet silmät kyynelissä sen "mitä tosiammattilaiset" ovat näpeltäneet blogeihin, foorumeille ja lehdistöön eräänlaisena uskonnollisuutta muistuttavalla voimalla?
 
Onhan täällä käyty paljonkin sotia siitä että keiden kirjoittelua kannattaa uskoa, itse en usko vuosien kokemuksen takia esimerkiki Suomen sotilaaseen :) mut ihan miten vaan...
 
Peiper kirjoitti:
Onhan täällä käyty paljonkin sotia siitä että keiden kirjoittelua kannattaa uskoa, itse en usko vuosien kokemuksen takia esimerkiki Suomen sotilaaseen :) mut ihan miten vaan...

No jos olet seurannut näitä erilaisia hyperasekeskusteluja niin eikö tuo keskustelujen asiallisen sisällön merkitys asetu erikoiseen valoon, jos kaukohässäköijän linkit ovat valideja? Monessa kohtaa sisällöltään suorastaan tyrmäävät ne dogmit, joita on viljelty satojen sivujen painolla, mitä siitä pitää ajatella?
 
baikal kirjoitti:
Peiper kirjoitti:
Onhan täällä käyty paljonkin sotia siitä että keiden kirjoittelua kannattaa uskoa, itse en usko vuosien kokemuksen takia esimerkiki Suomen sotilaaseen :) mut ihan miten vaan...

No jos olet seurannut näitä erilaisia hyperasekeskusteluja niin eikö tuo keskustelujen asiallisen sisällön merkitys asetu erikoiseen valoon, jos kaukohässäköijän linkit ovat valideja? Monessa kohtaa sisällöltään suorastaan tyrmäävät ne dogmit, joita on viljelty satojen sivujen painolla, mitä siitä pitää ajatella?

Eihän nuo klipsit olleet mitään muuta kun jankkausta siipikuormasta ja liikehtimiskyvystä sekä kustannuksista. Huomaa, että ilkeät hollantilaiset ovat olleet asialla

 
Last edited by a moderator:
baikal kirjoitti:
No jos olet seurannut näitä erilaisia hyperasekeskusteluja niin eikö tuo keskustelujen asiallisen sisällön merkitys asetu erikoiseen valoon, jos kaukohässäköijän linkit ovat valideja? Monessa kohtaa sisällöltään suorastaan tyrmäävät ne dogmit, joita on viljelty satojen sivujen painolla, mitä siitä pitää ajatella?

Jahas. Ilmeisesti jotakuta kiinnosti myös videoiden asiasisältö, ainakin jossain mielessä. Näissä häivekone-jutuissa ongelmana on juurikin se, että niitä markkinoivat firmat kehuvat koneen ominaisuudet maasta taivaaseen, jo ennenkuin niitä oli edes testattu. Testien jälkeen näistä ei kylläkään ole kuulunut juuri mitään positiivista, joka asettaa markkinoijan väitteet ja koneen todelliset suoritusarvot vähän ristiriitaiseen valoon. Minusta itsestäni tuntuu ettei maailmassa taida olla kovin montaa tyyppiä, joka taisteluhävittäjiä on rakentanut ja uskaltaa niitä julkisuudessa kritisoida, mutta silti nämä tyypit tuntuvat tietävän paljon enemmän hävittäjistä, kuin wikipediaa ahkerasti päivittelevät perus-pulliaiset, joiden asiantuntemus ei perustu omaan kokemukseen, vaan lähinnä netin lehtiartikkeleihin. Tietoa on tosiaan tarjolla monenlaista ja wikipediassa mainitaan pelkästään se, mikä uskalletaan kertoa virallisten uutistoimistojen kautta.

Omituisia asehankintoja on maailma pullollaan ja tämä on vain yksi. Toinen vastaava esimerkki mikä nyt sattuu mieleen on Reaganin aikana toimeenpantu General Dynamics F-111 Aardvark, joka myös oli täynnä erittäin teknisiä ratkaisuja ja joka kehitettiin korvaamaan muut konetyypit monissa rooleissa, mutta osoittautuikin perin huonoksi näissä kaikissa. Lopulta projekti oli kallis ja täysin tarpeeton. Jälkikäteen kukaan ei osannut oikein perustella, miksi tämä kone piti laittaa massatuotantoon, vaikka etukäteen spekuloitiin ettei se ikimaailmassa voisi selviytyä tehtävistään riittävästi. http://en.wikipedia.org/wiki/General_Dynamics_F-111_Aardvark

(Kaukovittuilija = Sotilaspoliisiauton puskureiden takana oleva kaiutin)
 
Kaukovittuilija kirjoitti:
T50 ja F35 ilmeisesti lähinnä näyttävät F22:sen luomiin raameihin rakennetuilta häivekoneita, vaikka tosiasiassa F22:senkin häiveominaisuudet ovat erittäin kyseenalaiset.
Ja paskat. Raptorin häiveominaisuudet ovat kaikkea muuta kuin kyseenalaiset.

Asiantuntijoiden mielestä ainakaan F22 ja F35 ja venäläinen T50 eivät hyödynnä häiveominaisuuksia riittävästi, jotta siitä olisi oikeasti jotain käytännön hyötyä hävittäjäkoneessa.
Ja paskat. Maailmasta ei löydykään sellaista asiantuntijaa, joka olisi tuollaisen aivopierun suustaan päästänyt.

Toki voit heittää nimiä kehiin, jos olen väärässä.
Pommikoneissa tämä on paljon käytännöllisempää, koska niitä ei käytetä toisia koneita vastaan.
Häiveominaisuuksista ei ole ilmasta ilmaan toiminnassa mitään hyötyä, mutta ilmasta maahan toiminnassa on? Mielenkiintoinen näkemys.

Valta-osa edellisen sukupolven hävittäjien välisistä yhteenotoista on käyty lähitaisteluna konetykin ja infrapuna-ohjattujen ohjusten avulla.
Totta. Kokonaan toinen kysymys onkin miten ilmataistelut tullaan vuonna 2020 käymään.

Pitääkö meidän varustautua edellistä vai tulevaa sotaa varten? Kas siinä pulma.

Tutkassa havaitut koneet kun eivät näy etukäteen ruudulla, jotta voisit tietää ammutko omaa, vai vihollista. (Mikäli jossain näin väitetään, niin se on tahallista harhaanjohtamiseta ja fantasiaa, joka ei pohjaudu todellisuuteen). Toisinsanoen sinun täytyy mennä riittävän lähelle, ollaksesi varma. Lentäjän oma visuaalinen näköetäisyys on se tyypillisin välimatka, jolla kone tunnistetaan. Tällöin sinulle ei ole minkäänlaista hyötyä häiveominaisuuksista, jotka toimivat halutulla tavalla vain kymmenien kilometrien etäisyyksillä.
Sitä varten on IFF-laitteet keksitty.
Lähitaistelussa häivekoneet näkyvät ihan yhtä selvänä, kuin vanhaa sukupolvea edustavat kollegansakin, myös koneen tutkasssa.
Ja paskat. Väitteesi on yksinkertaisesti epätosi.
Kylläkään F22, F35 ja T50, ei ole suunniteltu lähitaisteluun, jossa vaaditaan ketteryyttä. Häiveomiaisuukiin perustuva muotoilu kun merkittävästi heikentää hävittäjän ketteryyttä. Tästä syystä niillä on erittäin heikko selviytymiskyky ilmataistelussa edellisen sukupolven koneita vastaan.
Ja paskat. Jälleen epätosi väite. Häiveominaisuudet ei mitenkään merkittävästi vähennä hävittäjän ketteryyttä.

Kaukovittuilija kirjoitti:
Toisinsanoen on erittäin varmaa että myös tulevat hävittäjien väliset ilmataistelut käydään läheltä ja tällöin Suomella on erittäin heikot mahdollisuudet, mikäli käytössä on kömpelö F35.
Älä huoli, onneksi venäläiset tasoittavat puntteja T-50 koneellaan joka sekään ei sovi lähitaisteluun häiveominaisuuksiensa ja kömpelyytensä takia. Ainakin jos sinua on uskominen.
 
Kaukovittuilija kirjoitti:
Toinen vastaava esimerkki mikä nyt sattuu mieleen on Reaganin aikana toimeenpantu General Dynamics F-111 Aardvark, joka myös oli täynnä erittäin teknisiä ratkaisuja ja joka kehitettiin korvaamaan muut konetyypit monissa rooleissa, mutta osoittautuikin perin huonoksi näissä kaikissa. Lopulta projekti oli kallis ja täysin tarpeeton. Jälkikäteen kukaan ei osannut oikein perustella, miksi tämä kone piti laittaa massatuotantoon, vaikka etukäteen spekuloitiin ettei se ikimaailmassa voisi selviytyä tehtävistään riittävästi. http://en.wikipedia.org/wiki/General_Dynamics_F-111_Aardvark
F-111 täytti Yhdysvaltain ilmavoimissa erittäin kriittisen roolin tunkeutumiskykyisenä nopeana pommittajana, joka osoittautui roolissaan erinomaiseksi koneeksi. Kun konetyyppi poistettiin käytöstä (monien mielestä ennenaikaisesti) kylmän sodan päätyttyä, Yhdysvaltojen ilmavoimien suorituskykyyn jäi ammottava aukko jota koitettiin paikata F-15E koneella siinä kuitenkaan onnistumatta. Toimintasäde ja hyötykuorma eivät vain olleet samalla tasolla.

Myös F-111 koneen toinen käyttäjä Australia oli erittäin tyytyväinen koneeseen ja ihan vasta viime vuosina joutui korvaamaan vanhan sotaratsun F-18E/F Superhorneteilla, jotka nekään eivät tarjoa samaa suorituskykyä kuin F-111.
 
Tuossa kun oli pari sivua takaperin juttua PAKFA:n pohjan muodosta, niin siitä tuli mieleen Ben Richin "Skunk Works" kirjan tarina kuinka saivat pienennettyä SR-71:n tutkakaikua huomattavasti.
Now the under belly of the airplane was flat, and the radar cross section had magically decreased by an incredible 90 percent.

Tuo selittänee miksi rungon pohja on yleensä pyritty saamaan mahdollisimman sileäksi häivekoneissa.
 
PAK FA:n neljäs proto lensi.
http://en.ria.ru/military_news/20121212/178100717.html
 
67053063.jpg


84961166.jpg


33207323.jpg


Moscow, December 12 — Today the first flight of the 4th prototype of the fifth generation aviation complex (PAK FA) took place in Sukhoi’s KnAAPO aircraft plant in Komsomolsk-on-Amur. The plane was piloted by distinguished test pilot of the Russian Federation, the Hero of Russia Sergey Bogdan.

http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?221081-Today-s-Photos-Friday-December-14th-2012&p=6489480&viewfull=1#post6489480
 
Russian T-50 Fighter Jet Completes First Long-Range Flight

Russia's prototype fifth-generation Sukhoi T-50 fighter jet has carried out its first long-range flight during the transfer from a manufacturing plant in Russia’s Far East to an assigned airfield near Moscow, deputy Prime Minister Dmitry Rogozin said on Thursday.

“It is a serious breakthrough! The plane flew 7,000 kilometers (4,350 miles), making two landings, in Abakan and Chelyabinsk, on the way to the Russian capital,” Rogozin, who oversees the Russian defense industry, wrote in his Twitter blog.

The Russian Defense Ministry is planning to finish the state flight tests of eight prototypes by 2015, so that they could go into standard production in 2016.

http://en.rian.ru/military_news/20130117/178844683/Russian_T-50_Fighter_Jet_Completes_First_Long-Range_Flight.html
 
Mikäs tämä HAL Sukhoi FGFA on ?

http://whaatt.com/worlds-top-5-fighter-aircrafts-buying-guide-fifth-generation-fighter-aircrafts/

Sukhoi_T_50_FGFA1.jpg


Hyytäviä ruuhia nämä idän ihmeet;
171345380.jpg
 
Mitä taas tulee T50 mallin häiveominaisuuksiin, niin ne ovat länsimaisia vastineitaan vieläkin kyseenalaisemmat. Ainakaan pinnoitusta, tuosta hökötyksestä ei löydy, eli käytännössä vehje näkyy tutkassa täysin nomaalisti, myös edestäpäin suunnatuista keilauksista, edellisen sukupolven koneiden tapaan. Tämä johtuu siitä että venäläiset käyttävät koneen pinnoissa materiaalia, joka kupruilee kovassa ilmanpaineessa. Siinä vaiheessa ei pelkästä muotoilusta, uusista moottoreista ja rungon sisäisestä aseistuksesta ole paljon mitään iloa, jos kokonaisuus ei toimi. Peinteiset, pienet ja ketterät delta-siipi koneet peittoavat sen leikiten ilmataistelussa, koska tuo kone on niitä selvästi kömpelömpi, eikä sen asejärjestelmätkään ole länsimaisella tasolla (jo pelkästään sen perusteella mitä tiedämme venäläisen ohjusteknologian ja erityisesti paikallisten komponenttien luotettavuudesta). Enkä tämänkään vuoksi näe mitään tarvetta että Suomen pitäisi vaihtaa 5:nnen sukupolven hävittäjään vielä moneen sukupolveen. Ainakaan niin kauan, kuin venäläisten halpahalli-häivehävittäjät ovat tuolla tasolla.

Uskaltaisin jopa väittää että jos Suomessa olisi vuonna 2030, n. 120 kappaleen vahvuiset ilmavoimat, koostuen ketteristä, yksimoottorisista, delta-siipi ilmataistelukoneista ja tasokkaasti koulutettu miehistö. Tällöin venäläisten mahdollisuudet olisivat käytännössä täysin olemattomat, vaikka heillä olisikin näennäinen ylivoima kaluston ja lentäjien suhteen, koska uuden T50 kaluston ominaisuudet ovat enimmäkseen pelkkää sumutusta, eikä heilläpäin panosteta lentäjien koulutukseen läheskään yhtä paljon kuin Suomessa.
 
Kaukovittuilija kirjoitti:
Mitä taas tulee T50 mallin häiveominaisuuksiin, niin ne ovat länsimaisia vastineitaan vieläkin kyseenalaisemmat. Ainakaan pinnoitusta, tuosta hökötyksestä ei löydy, eli käytännössä vehje näkyy tutkassa täysin nomaalisti, myös edestäpäin suunnatuista keilauksista, edellisen sukupolven koneiden tapaan. Tämä johtuu siitä että venäläiset käyttävät koneen pinnoissa materiaalia, joka kupruilee kovassa ilmanpaineessa. Siinä vaiheessa ei pelkästä muotoilusta, uusista moottoreista ja rungon sisäisestä aseistuksesta ole paljon mitään iloa, jos kokonaisuus ei toimi. Peinteiset, pienet ja ketterät delta-siipi koneet peittoavat sen leikiten ilmataistelussa, koska tuo kone on niitä selvästi kömpelömpi, eikä sen asejärjestelmätkään ole länsimaisella tasolla (jo pelkästään sen perusteella mitä tiedämme venäläisen ohjusteknologian ja erityisesti paikallisten komponenttien luotettavuudesta). Enkä tämänkään vuoksi näe mitään tarvetta että Suomen pitäisi vaihtaa 5:nnen sukupolven hävittäjään vielä moneen sukupolveen. Ainakaan niin kauan, kuin venäläisten halpahalli-häivehävittäjät ovat tuolla tasolla.

Uskaltaisin jopa väittää että jos Suomessa olisi vuonna 2030, n. 120 kappaleen vahvuiset ilmavoimat, koostuen ketteristä, yksimoottorisista, delta-siipi ilmataistelukoneista ja tasokkaasti koulutettu miehistö. Tällöin venäläisten mahdollisuudet olisivat käytännössä täysin olemattomat, vaikka heillä olisikin näennäinen ylivoima kaluston ja lentäjien suhteen, koska uuden T50 kaluston ominaisuudet ovat enimmäkseen pelkkää sumutusta, eikä heilläpäin panosteta lentäjien koulutukseen läheskään yhtä paljon kuin Suomessa.

Tätä voidaan vain spekuloida, mutta jos JAS Gripen NG:ssä on kunnon tutkat ja ohjus ja omasuoja/häirintä , niin Pakfa:lle käy huonosti. Samoin, jos yrittää iholle...

En aliarvioisi ruotsalaisten suunnittelutaitoja; uhkatekijäthän nuillakin on tiedossa; Su-34, Su-35 jne ja tulevaisuudessa Pakfa. Suomalaisista Horneteista ja F-35:sta sitten väliä...
 
veffeade kirjoitti:
Kaukovittuilija kirjoitti:
Mitä taas tulee T50 mallin häiveominaisuuksiin, niin ne ovat länsimaisia vastineitaan vieläkin kyseenalaisemmat. Ainakaan pinnoitusta, tuosta hökötyksestä ei löydy, eli käytännössä vehje näkyy tutkassa täysin nomaalisti, myös edestäpäin suunnatuista keilauksista, edellisen sukupolven koneiden tapaan. Tämä johtuu siitä että venäläiset käyttävät koneen pinnoissa materiaalia, joka kupruilee kovassa ilmanpaineessa. Siinä vaiheessa ei pelkästä muotoilusta, uusista moottoreista ja rungon sisäisestä aseistuksesta ole paljon mitään iloa, jos kokonaisuus ei toimi. Peinteiset, pienet ja ketterät delta-siipi koneet peittoavat sen leikiten ilmataistelussa, koska tuo kone on niitä selvästi kömpelömpi, eikä sen asejärjestelmätkään ole länsimaisella tasolla (jo pelkästään sen perusteella mitä tiedämme venäläisen ohjusteknologian ja erityisesti paikallisten komponenttien luotettavuudesta). Enkä tämänkään vuoksi näe mitään tarvetta että Suomen pitäisi vaihtaa 5:nnen sukupolven hävittäjään vielä moneen sukupolveen. Ainakaan niin kauan, kuin venäläisten halpahalli-häivehävittäjät ovat tuolla tasolla.

Uskaltaisin jopa väittää että jos Suomessa olisi vuonna 2030, n. 120 kappaleen vahvuiset ilmavoimat, koostuen ketteristä, yksimoottorisista, delta-siipi ilmataistelukoneista ja tasokkaasti koulutettu miehistö. Tällöin venäläisten mahdollisuudet olisivat käytännössä täysin olemattomat, vaikka heillä olisikin näennäinen ylivoima kaluston ja lentäjien suhteen, koska uuden T50 kaluston ominaisuudet ovat enimmäkseen pelkkää sumutusta, eikä heilläpäin panosteta lentäjien koulutukseen läheskään yhtä paljon kuin Suomessa.

Tätä voidaan vain spekuloida, mutta jos JAS Gripen NG:ssä on kunnon tutkat ja ohjus ja omasuoja/häirintä , niin Pakfa:lle käy huonosti. Samoin, jos yrittää iholle...

En aliarvioisi ruotsalaisten suunnittelutaitoja; uhkatekijäthän nuillakin on tiedossa; Su-34, Su-35 jne ja tulevaisuudessa Pakfa. Suomalaisista Horneteista ja F-35:sta sitten väliä...
Ruotsalaiset itsekkin suunnittelevat hankkivansa F-35 hävittäjiä koska eivät usko että Gripen pystyy haastamaan PAK-FA:n
Lähde: suomen sotilas
 
F35, PAK-FA ja Unelma-Gripen. Mikä yhdistää`? Kovasti vaiheessa jokainen. Jos pitäisi lyödä vetoa, mikä noista rientää sarjatuotantoon, niin veikkaisin amerikkalaista.
 
kunnas kirjoitti:
veffeade kirjoitti:
Kaukovittuilija kirjoitti:
Mitä taas tulee T50 mallin häiveominaisuuksiin, niin ne ovat länsimaisia vastineitaan vieläkin kyseenalaisemmat. Ainakaan pinnoitusta, tuosta hökötyksestä ei löydy, eli käytännössä vehje näkyy tutkassa täysin nomaalisti, myös edestäpäin suunnatuista keilauksista, edellisen sukupolven koneiden tapaan. Tämä johtuu siitä että venäläiset käyttävät koneen pinnoissa materiaalia, joka kupruilee kovassa ilmanpaineessa. Siinä vaiheessa ei pelkästä muotoilusta, uusista moottoreista ja rungon sisäisestä aseistuksesta ole paljon mitään iloa, jos kokonaisuus ei toimi. Peinteiset, pienet ja ketterät delta-siipi koneet peittoavat sen leikiten ilmataistelussa, koska tuo kone on niitä selvästi kömpelömpi, eikä sen asejärjestelmätkään ole länsimaisella tasolla (jo pelkästään sen perusteella mitä tiedämme venäläisen ohjusteknologian ja erityisesti paikallisten komponenttien luotettavuudesta). Enkä tämänkään vuoksi näe mitään tarvetta että Suomen pitäisi vaihtaa 5:nnen sukupolven hävittäjään vielä moneen sukupolveen. Ainakaan niin kauan, kuin venäläisten halpahalli-häivehävittäjät ovat tuolla tasolla.

Uskaltaisin jopa väittää että jos Suomessa olisi vuonna 2030, n. 120 kappaleen vahvuiset ilmavoimat, koostuen ketteristä, yksimoottorisista, delta-siipi ilmataistelukoneista ja tasokkaasti koulutettu miehistö. Tällöin venäläisten mahdollisuudet olisivat käytännössä täysin olemattomat, vaikka heillä olisikin näennäinen ylivoima kaluston ja lentäjien suhteen, koska uuden T50 kaluston ominaisuudet ovat enimmäkseen pelkkää sumutusta, eikä heilläpäin panosteta lentäjien koulutukseen läheskään yhtä paljon kuin Suomessa.

Tätä voidaan vain spekuloida, mutta jos JAS Gripen NG:ssä on kunnon tutkat ja ohjus ja omasuoja/häirintä , niin Pakfa:lle käy huonosti. Samoin, jos yrittää iholle...

En aliarvioisi ruotsalaisten suunnittelutaitoja; uhkatekijäthän nuillakin on tiedossa; Su-34, Su-35 jne ja tulevaisuudessa Pakfa. Suomalaisista Horneteista ja F-35:sta sitten väliä...
Ruotsalaiset itsekkin suunnittelevat hankkivansa F-35 hävittäjiä koska eivät usko että Gripen pystyy haastamaan PAK-FA:n
Lähde: suomen sotilas

Siis pistävät luiskaan suunnitelmat uuden sukupolven JAS:sta?. Virallista?.
 
Back
Top