Venäjällä ollut vaikka mitä tuotteita ollut "juuri tulossa" ja sitten niistä ei ole kuultu mitään sen paremmin tai ovat vuosia myöhässä. Ilmataisteluohjuksista esimerkkinä vaikka R-37 ja K-100 ohjukset, jotka ovat olleet "juuri tulossa" viimeiset 20 vuotta ja niitä ei koskaan ole saatu testejä pidemmälle. Samaten erilaiset kehittyneet R-77 versiot ovat olleet "juuri tulossa" viimeiset 15 vuotta ja vasta nyt RVV-SD versio on tuotantovalmis. Sehän on vain lievästi paranneltu versio R-77 ohjuksesta.
Tilanne nyt on ihan erilainen kuin mitä se oli pitkään Neuvostoliiton romahduksen jälkeen. Kuten sanoin jo edellisessä viestissä, niin Venäjän ilmavoimatkaan ei tosiaan saaneet ennen tätä meneillään olevaa varusteluohjelmaa käytännössä mitään uutta 20 vuoteen, kun rahaa ei sarjatuotantoihin ollut. Viimeisen parin vuoden aikana tilanne on muuttunut oleellisesti. Toinen asia on siinä, että tästä K-77M-ohjuksesta ja sen AESA-hakupäästä on annettu poikkeuksellisen paljon ja yksityiskohtaista tietoa jo, joista edellisissä viesteissäni laitoin kuvia ja linkkejä.
RistoJ kirjoitti:
Onhan noita projekteja, mutta eri asia koska ovat oikeasti valmiita ja mitkä ovat suoritusarvot. Euroopassakin noita kehitysprojekteja on ollut pitkään ja esim. Selex-Galileon Seaspray AESA-tutkat olivat USA:n merivartioston kilpailussa mukana jo melkein 10 vuotta sitten ja niitä on ollut jo vuosia käytössä heillä HC-130H koneissa ja erilaisissa helikoptereissa eri maissa. Meilläkin sellaiset löytyvät Rajan Dorniereista.
Venäjältä informaatiota näissä asioissa on yllättävänkin paljon julkisessa jakelussa. Maailman selvästi toiseksi suurimpana aseiden viejänä varmasti jatkossakin projektien kehityksistä ja suoritusarvoista on saatavilla hyvin tietoa. Aika kyllä näyttää, mitä tapahtuu. Mutta johonkin lama- ja niukkuusvuosien tapahtumiin alkaa olla vähän turhanpäiväistä peilata tulevaisuudennäkymiä, kun on täysin selvää, että tilanne on tänä päivänä ihan toinen rahoituksen ja tärkeimmän asiakkaan eli Venäjän omien asevoimien tilausten suhteen. Esim. mainittu FH-A AESA-tutka Ka-27M on tosiaan jo ensimmäisen vaiheen valtion lentotesteistä läpäissyt ja tuoreenkin uutisen mukaan vuoden sisällä ollaan aloittamassa palveluskoptereiden päivittäminen kyseisillä tutkilla, joten lisäinformaatiota ei kovin kauaa tarvinne odottaa.
RistoJ kirjoitti:
Irbis-tutkan suoritusarvot nyt eivät mitkään aivan mahdottomat ole loppujen lopuksi. Maksimilähetystehoa on paljon, mutta nykyisin jo ihan hyllytavarana saatavilla 16W Gallium-Arsenidi T/R-moduuleilla F-35:n AN/APG-81 tutka kykenisi suunnilleen samaan maksimilähetystehoon ja käytännössä taivaalle tehoa lähtisi todennäköisesti enemmän koska häviöt lähetyksessä ovat AESA tutkassa aina pienemmät kuin PESA-tutkassa. Tietysti vastaaottohäviöt ja kohina-arvot ovat myös paljon paremmat jo tämän päivän perustason AESA-tutkilla kuin millään PESA-tutkalla. Kaiken lisäksi Irbis-E ei ole edes palveluskäytössä vaan vasta testikäytössä. Operatiivinen käyttö alkaa aikaisintaan kolmen vuoden päästä.
Ei ne mitä ilmeisimminkään ihan mahdottomat ole. Tehoa on kuitenkin todella paljon, mikä nyt vaan tekee kyseisestä tutkasta aika kovan pelin siinä roolissa, johon tutka ylipäänsä on tarkoitettu. Esimerkiksi valmistajan eli Tikhomirov-NIIPn isokiho Yuri Bely mainitsi Take-Off-lehden haastattelussa seuraavaa:
"Last year, the fight trials involving the Su-35 fighter produced the unique aerial target acquisition results – much more than 400 km! This is the unrivalled achievement of the world’s aircraft radar industry."
En tiedä, mistä keksit, että operatiivinen käyttö alkaisi aikaisintaan kolmen vuoden päästä? Ensimmäiset kymmenen tuotantotason konettahan on jo luovutettu ilmavoimille, ja niitä testataan Ahtubinskissa, ja ilmeisesti tänä vuonna olisi tarkoitus toimittaa 12 lisää. Tyypillisesti nämä konetoimtukset Venäjällä on tulleet ihan loppuvuodesta, tosin tänä vuonna Su-34 ja Su-30SM koneita on toimitettu läpi vuoden. Niissäkin PESA-tutkat. Kesällä toki RIA Novostilla ainakin oli uutinen, että Su-35S valtion tilauksen toteuttamisessa on jotain ongelmia(vaikka 8 konetta luovutettiin 2012) ja niitä toimitettaisiin suurissa määrin seuraavan kolmen vuoden sisällä. Mitään mainintaa en kyllä ole nähnyt, että operatiivinen käyttö alkaisi aikaisintaan 3 vuoden päästä. Tuossakin uutisessa vielä niputettiin MiG-35 ja Su-35 yhteen, vaikka koneet vaikuttaisi olevan varsin erilaisissa tilanteissa.