Väite/uutinen esitettiin viimeisessä SIIVET-lehdessä 8/2013 :
http://www.apali.fi/siivet-82013/
Kirjoittaja oli Pentti Perttula (eka juttu).
Juttua SU-35:n tilanteesta 2012 (kirjoituksessa on lainaus RIA Novostin artikkelista):
March 23/12: Russian setback. Russia’s own VVS moves to buy 30 SU-30SM fighters, for delivery by 2015. These planes are a version of the canard-winged, thrust-vectoring SU-30MKI/M variant that was developed for India, and has since been exported to Algeria and Malaysia.
Which raises the question: why didn’t Russia buy 30 more SU-35S fighters? A RIA Novosti article offers one explanation:
“Irkut has been churning out these planes for 10 years thanks to its completely streamlined production method. This means that its products are of high quality, relatively cheap… and will be supplied on time.
It is one thing if, in order to make 30 aircraft, you have to breathe life into an idling plant, to fine-tune (or develop anew) your technological method, buy additional equipment, and – still worse – hire personnel.
But it’s quite another if you have been manufacturing standardized aircraft for years and years and can easily divert your workforce to produce an “improved” modification for your own country’s Air Force… This approach (buying quickly and on the cheap what can be produced immediately) has been growing in popularity in the Russian military.”
There is a contract for 48 SU-35s, but the production rate doesn’t appear to be very advanced yet. If Bogdanov’s analysis is correct, the SU-35 could have a problem. It would mean that more SU-30SMs become a very attractive near-term choice for the next few years, as Russia’s rearmament program kicks into gear. Farther down the road, the T-50 PAK-FA stealth fighter (likely to become the SU-50), will be a priority after 2016 or so. In that scenario, the SU-35 could find itself starved of budgetary oxygen at home, followed by avoidance abroad in favor of the SU-30MKx models that have already been exported to Algeria, India, and Malaysia.
http://www.defenseindustrydaily.com/russias-su-35-mystery-fighter-no-more-04969/
Hyvä kysymys: miksi Venäjä ostaa SU-30SM koneita 30 kpl sensijaan että panostaisi uudempaan SU-35:en? Tuotanto ei kykene tuottamaan uudempaa ja parempaa suuria määriä. Joka puolelta mediaa löytää samanlaisia tarinoita siitä että vaikka Venäjällä on kyllä rahaa, sen sotateollisuus on rankasti vanhentunut eikä tuotanto pääse vauhtiin. Toinen asia on massiivinen korruptio joka on lisääntynyt entisestään Putinin kaudella. Se puree joka puolella eikä asehankinta ole sen ulkopuolella. En ihmettelisi jos 30% rahoituksesta menee "ulkopuolisiin rakenteisiin" yms.
Miten käy sitten kun vielä kehittyneempää SU-50:ä yritetään tuottaa? Konetta tuskin saadaan ulos edes nykyistä SU-35:n vauhtia koska Venäjän täytyisi uudistaa tai rakentaa valtava osa teollisuudesta kokonaan ja löytää osaavaa väkeä paljon lisää tuottamaan uutta tavaraa, tuskin onnistuu kun länsimaissa palkat on paljon paremmat joka houkuttelee nettinörtit länteen. On huomattava että lentokoneita ei suunnitella enää pelkillä savimalleilla vaan siihen tarvitaan uusimpia 3D-tietokoneita ja ennenkaikkea osaamista.
Venäjän entinen puolustusministeri Anatoli Serdjukov sanoi vuosia sitten kun Mistral-kaupat solmittiin Ranskan kanssa että Venäjä ei kykene itse tuottamaan tarpeeksi kehittyneitä puolustusvälineitä oman maan puolustamiseen ja uhkasi että Venäjän puolustusvoimat hankkivat jatkossa ulkomailta mm.panssarivaununsa.
Sitä en valitettavasti muista mistä kuulin SU-50:n OSITTAISESTA korvaamisesta Su-35:llä mutta asiahan ei ole kiveen lyöty, ehkä enemmänkin spekulaatiota. Jos tuo 50 kpl tuotantomäärä on totta niin asiallehan tulisi siinä melko selvä varmistus.