PAKFA

Pointtini oli, että Jenkit ovat paahtaneet vuosia koneita ulos isolla rahalla, samaan aikaan venäläiset ovat kärsineet kroonisesta tilausten puutteesta ja näperrelleet. Silla on pakko olla vaikutusta, teknologiademonstraattorit, eivät sitten kuitenkaan esittele kuin korkeintaan alustavia ajatuksia, eivät testatusti toimivia ratkaisuja.

Kuten sanottua, Venäjältä on tullut juuri näitä demonstraattoreita joiden on väitetty pyyhkivän taivaat puhtaaksi amerikkailaisista vastineistaan. Puheeksi ovat kuitenkin jääneet.

Varmaan sitten Rafalea, Typhoonia ja F-22:stakaan ei ole olemassa, niitäkin edelsi teknologiademonstraattori ennen sarjatuotantoprototyyppiä. Ei siellä jenkeissäkään mitään niin mullistavaa kehitystä hävittäjissä ole viime vuosina tapahtunut - F-22:n tuotanto on päättynyt vuosia sitten, F-35 on useimmilta ominaisuuksiltaan selvästi heikompi, ja Super Hornet edustaa ysäriteknologiaa.
 
Ostovoimaan suhteutettuna Venäjän kansantalous on maailman 6. suurin, isompi kuin Iso-Britannia tai Ranska, mutta edelleen pienempi kuin Saksa. Venäjän BKT-lukuja katsoessa pitää muistaa että siellä väestö on supistunut (tosin viime vuosina tasaantunut nollakasvuun tai jopa pieneen väestönkasvuun), siksi BKT per capita on noussut voimakkaammin kuin mitä talouden kokonaiskasvu antaisi ymmärtää. Monien kehitysmaiden ja esimerkiksi Yhdysvaltain korkeita talouskasvulukuja aina osin selittää maan väestönkasvu. Tietenkin venäläisten ostovoima noin keskimäärin on edelleen vain Itä-Eurooppalaista keskitasoa joten yltäkylläisyyteen on vielä matkaa.

Tässä Venäjän bkt-kasvu (per capita) verrattuna toiseen usein hehkutettuun "kehittyvään talouteen", Brasiliaan:
Brazil-Russia-GDP-Per-Capita.png


Eli vuosituhannen vaihteessa venäläiset olivat vain hiukan vauraampia kuin brassit, tätä nykyä he ovat puolet rikkaampia.
"Hollannin taudistahan" Venäjän talous tietenkin edelleen kärsii vaikka öljytuloilla on parannettukin infrastruktuuria jne.

Fulcrum on oikeasssa, vaikka "ostovoimaan suhteutettu kansantalous" on väärä termi eikä kyllä tarkoita mitään.

2012 tilastojen mukaan absoluuttisin luvuin Venäjän, Italian ja Britannian kansantulot ovat muutaman prosentin sisällä toisistaan, ja Venäjä on hiuksenhienosti suurin. Suhteessa väkilukuun sitten, Venäjä vertautuu tosiaan Brasilian kaltaisiin kehittyviin talouksiin.

http://stats.oecd.org/index.aspx?queryid=9185

Mitäpä jos tämä ketju palaisi keskustelemaan lentokoneista, ja puhuttaisiin kansantaloustieteestä muualla?
 
Kyllä nyt hivenen lipsahdetaan ulos aiheesta PAKFA. Jos haluatte vääntää siitä onko venäjällä kykyä toteuttaa mittavia uusasehankintoja tai tuottaa teknologian viimeisintä kärkeä, olkaa hyvä ja tehkää sille oma ketju.

-Setämies
 
The Russian version of the T-50 is reportedly simpler than the Indian version, which includes Indian avionics and a wider range of compatible weapons. Five Russian T-50 prototypes are flying. The Indian model still exists only on paper.

But that hasn’t stopped the Indian air force from voicing its unhappiness with the T-50. According to transcripts of December and January meetingsobtained by Business Standard, air force and defense ministry officials listed at least four “shortfalls … in terms of performance and other technical features”:

The AL-41F engines currently fitted to the T-50 are unreliable. The radar is inadequate. The airframe is poorly built, with serious implications for the jet’s stealth profile. And in light of these defects, $6 billion is too much to pay up front.

According to Business Standard, Russian officials countered, saying the AL-41F engines are a temporary fit until brand-new and more powerful motors can be developed. The radar, too, is temporary—pending new sensors being developed specifically for the Indian version of the warplane.

But the allegations of sloppy construction appear to be particularly serious. Besides posing an accident risk, low-quality construction can result in gaps and mismatched angles that elevate a plane’s radar signature.

Press reports in 2013 indicated that Sukhoi was having problems with quality control in the T-50 effort. At least one of the prototypes needed patches on its wings to keep from falling apart during high-stress maneuvers.


All the same, Business Standard speculates that the Indian complaints could be somewhat politically motivated, as New Delhi is also planning to buy 126 new Rafale fighters from France for an eye-watering total price of $18 billion. Scrapping the T-50 could help India pay for the French jets.
https://medium.com/war-is-boring/d89b9ce721de
 
^Tuo artikkeli on aika tuubaa. Puhe "valmistuslaadusta" on aika lol, kun kyseessä on prototyyppi jonka tarkoitus on nimenomaan etsiä mahdolliset suunnitteluvirheet että ne voidaan korjata. Moottoriongelma on toki tiedossa, nykymoottorihan on AL-41F1, joka on vain AL-31F jossa hyödynnetään joitain AL-41:n tekniikoita. Uusi moottori on tekeillä mutta sitä ei tietenkään nyhjäistä tyhjästä ja voi olla että "tilapäismoottorilla" joudutaan ajamaan oletettua pitempään. Ranskalaisillahan kävi Rafalen kanssa aivan samoin.

FGFAn ongelma on että sen pitäisi olla yhteisprojekti samaan malliin kuin vaikkapa Eurofighterin, mutta intialaisilla ei ole oikein ole siihen annettavaa, muuta kuin rahaa. Alkujaanhan FGFAn piti olla PAK-FAn paranneltu versio uudemmilla elektroniikoilla ja intialaisille kustomoituna. Mutta intialaisilla ei ole omasta takaa koneeseen sopivaa moottoria, tutkaa, ohjuksia tai oikein mitään muutakaan. Nyt onkin ilmoitettu että FGFA on tarkalleen sama kuin PAK-FA, paitsi vähän erilaiset ohjelmistot. Eli intialaiset maksavat venäläisille siitä että nämä rakentavat koneen jota sitten voivat myydä heille. Ja kuten sitten Vikramadityankin tapauksessa, mukana on venäläinen salausmentaliteetti eli raha kelpaa, mutta mitään ei kerrota miten homma edistyy.

Kuten artikkelin lopussa todetaan, asiassa on luultavasti poliittisia ulottuvuuksia, mutta ne saattavat liittyä enemmänkin AMCAan, eli intialaisten omaan taistelukoneprojektiin, kuin Rafale-kauppaan. AMCAn pitäisi tulla käyttöön 2020-luvulla eli se kilpailisi määrärahoista FGFAn kanssa ja olisi myös ominaisuuksiltaan osin päällekäinen, vaikka AMCA onkin vähän kevyempi kuin FGFA.
 
According to Russian media reports , translation of which idrw.org has gone through , Russian Officals are hinting at IAF conspiracy for hiting out at Russian made 5th generation fighter jet for being near Stealth fighter and failing in key areas of Avionics and radar technology .

IAF recently had questioned Russian claims of PAk-fa being on par with American made stealth aircraft and pointed out deficiencies in engine and avionics performance of PAk-fa . Picking up on IAF’ critical views on Pak-Fa , Western media took pot shots at Russian Stealth aircraft and even went on to call it ” Compromised Stealth ” or even plan Rubbish .

After IAF’s Shocking views on Pak-fa ,Russian media has been trying to counter IAF’s claims but not much on technical level rather on conspiracy level , one media reports indicated French pressure on IAF to buy more Rafales and to curtail Pak-fa purchase , other indicated rise in cost of Rafale and limited budget of IAF to put PAk-fa deal in backburner .
http://idrw.org/?p=32932
 
Intialaiset eivät olekkaan tyhmiä. Venäjä yrittää hyötyä rikastuvasta Intiasta ja maksattaa uusien asejärjestelmien kustannuksia muilla. Näin se saa hyötyä kun kehittämiseen tarvittava raha voidaan jakaa ja hilloa säästyy enemmän tuotantoon.

Intialaiset (vähemmässä määrin myös kiinalaiset) ovat itse ihan tieten tahtoen tukeneet Venäjän asekehitystä toimimalla monen asejärjestelmän kohdalla ensitilaajina. Venäläiset ovat sitten hyötyneet siitä valmistamalla samoja systeemejä omaan käyttöön. Esimerkkejä: Su-30MKI, MiG-29K, Talwar-luokan fregatit, Brahmos jne.
Todennäköisesti intialaiset haluavatkin tukea Venäjän aseteollisuutta, jotta he eivät joutuisi täysin riippuvaisiksi länsimaisesta asetuonnista. Intian ja Yhdysvaltain suhteet ovat usein olleet ongelmalliset.
 
Se on ihan Pakfa 055 hieman erikoisessa maalauksessa. 055 näkyy maassa videon loppusekunneilla.

T-50-PAK-FA-Fifth-Gen-Fighter-Aircraft-Russia_Paint-Job_New_top.jpg


Selkäpuolelle maalattu kone voi ehkä olla tämä.

SU_PAKFA_pic_9.jpg
 
Intialaiset eivät olekkaan tyhmiä. Venäjä yrittää hyötyä rikastuvasta Intiasta ja maksattaa uusien asejärjestelmien kustannuksia muilla. Näin se saa hyötyä kun kehittämiseen tarvittava raha voidaan jakaa ja hilloa säästyy enemmän tuotantoon.

Jep. Ja T50 on tosiasiassa SU27 -variantti. Käytännössä T50 on SU27:n alustalle kyhätty ja SU37:aa vastaavista moottoreista ja asejärjestelmistä koottu, typistetty versio; joka vain muistuttaa ulkoisesti amerikkalaista F22-konetta. Ominaisuuksista ei tarvitse edes puhua, koska ne lienevät ihan täyttä tuubaa. Periaatteessa T50 on SU37, jossa on vain erinäköiset kuoret päällä. Se ilmeisesti riittää Intialle, joka on tämänkin paska-projektin tosiasiallinen kustantaja. Konkkaan ajautunut Venäjän lentokonetuotanto ei siihen yksin kykenisi. Ketterämmän suorituskyvyn omaava SU30:n vientiversio myytiin sinne jo aiemmin ja nyt sinne kaupataan lähes samakone uudelleen. :)

file.php
 
Viimeksi muokattu:
Mitä nuo mötikät on siivekkeen ja laipan keskellä PAKFAssa ?

Tuo termi "laippa" jää tässä yhteydessä hieman hämäräksi, mutta jos tarkoitat siipeä ja siivekettä, niin olisiko se koneisto jolla sitä läpyskää väännetään ylös ja alas? SU-37:ssa niitä ei ole, koska siivessä ei ole polttoainetankkia tai siipeä ei ole tehty komposiiteista, tai muu syy jonka takia SU-37:ssa kyseiset laitteet mahtuivat siiven sisään?
 
Samat mötikät löytyvät myös F-22 sekä J-20 hävittäjistä ja niillä tosiaankin kontrolloidaan "fläpsejä".
D8vDlMY.jpg

tyFxLaS.jpg
 
Samat mötikät löytyvät myös F-22 sekä J-20 hävittäjistä ja niillä tosiaankin kontrolloidaan "fläpsejä".
D8vDlMY.jpg

Ton Sidewinderin kun ajaa ulos niin alkaa hirvee kampeeminen koneeessa..hetkellisesti..koska tota momenttia on paljon..veikkaan että ohjuksen voi ampua vain alisoonisessa nopeudessa ?
 
Ton Sidewinderin kun ajaa ulos niin alkaa hirvee kampeeminen koneeessa..hetkellisesti..koska tota momenttia on paljon..veikkaan että ohjuksen voi ampua vain alisoonisessa nopeudessa ?


Tota noin, olet väärässä. Mikäli PAKFA toimii edes jotakuinkin niin kuin raptori aseiden laukaisemisen suhteen.

F-22 pystyy ampumaan supercruisesta (yliääninopeusesta ilman jälkipoltetta) AIM-120 ohjuksia. Todennäköisesti, pystyy myös ampumaan AIM-9.

Toisaalta se on huomioitavaa, että väliaikaisesti kone muuttuu "epä-stealthiksi" kun nuo sisäiset ammusvaraston luukut avataan siksi aikaa, että se ohjus ampaisee tiensä ulos rungosta.
 
Tota noin, olet väärässä. Mikäli PAKFA toimii edes jotakuinkin niin kuin raptori aseiden laukaisemisen suhteen.

F-22 pystyy ampumaan supercruisesta (yliääninopeusesta ilman jälkipoltetta) AIM-120 ohjuksia. Todennäköisesti, pystyy myös ampumaan AIM-9.

Toisaalta se on huomioitavaa, että väliaikaisesti kone muuttuu "epä-stealthiksi" kun nuo sisäiset ammusvaraston luukut avataan siksi aikaa, että se ohjus ampaisee tiensä ulos rungosta.



Aivan eri asia ampua keskeltä runkoa AIM-120 nahjuksia kuin 1,6 metriä keskilinjasta ...paitsi jos ne ammutaan yhtä aikaa !
 
Viimeksi muokattu:
Aivan eri asia ampua keskeltä runkoa AIM-120 nahjuksia kuin 1,6 metriä keskilinjasta ...paitsi jos ne ammutaan yhtä aikaa !
Meinaakko,ettei tietokone osaa laskea ohjainvoimia balanssiin,ettei lentään tarvi vatkata niin helvetisti keppiä?
 
Samalla tavallahan se sieltä siiven kärjestäkin lähtee ja vielä kauempaa keskilinjasta. AMRAAMhan vain putoaa ripustimestaan eli siinä ei tapahdu muuta kuin lasti vähän kevenee.
 
Ei taida olla ihan sama asia kun 3 metriset kaapin ovet ovat myös auki. Nimittäin tiedän tämän asian. Yksi syy miksi ne on noin "helvetin" isoja on siinä.
 
Back
Top