PAKFA

Vaikkapa se että nyt eletään 2010-lukua ja tähystäjät kuuluvat 1950-luvulle.

Olen syvästi loukkaantunut arvokkaaseen nimimerkkiini kohdistuneesta loukkauksesta ja vaadin välitöntä anteeksipyyntöä kaikilta moiseen pyhäinhäväistykseen syyllistyneiltä! ;)

Leikki sikseen, tuskinpa siitä tähystäjästä nyt varsinaisesti haittaakaan on...
 
Valvontakone on vähän eri asia kuin kuljetuskone. Näytäppä mulle länsimainen kuljetuskone,jossa on vielä tähystäjälle ikkunaruudut. Saati koko tähystäjän paikkaa.

Ei ole tähystäjän vaan lentosuunnistajan paikka. Neukkula oli hidas rakentamaan tutkaverkostoa, radiomajakoita jne. Siperiaan ja navigaattorit joutuivat paljon navigoimaan "vanhanaikaisesti" maastopisteitä tunnistamalla. Siihen taas tarvittiin hyvät näköalat.
Jenkkien lähimmässä vastaavassa koneessa C-141:ssä oli joltisenkin samankokoinen miehistö: 2 lentäjää, 2 lentomekaanikkoa, 1 navigaattori ja 1 rahtiteknikko. Jos kone on kerran tyyppihyväksytty lentämään tietynkokoisella miehistöllä, niin sitten sitä jengiä myös pidetään mukana - "ylimääräisiä" miehistönjäseniä ei kevyin perustein ruveta pudottelemaan pois! C-130:ssa muuten on myös keulassa alaviistoon osoittavat tähystysikkunat.

Mielenkiintoisempi kysymys on, miksi neukut halusivat Il-76:n sotilasversioon taka-ampumon...
 
Ei ole tähystäjän vaan lentosuunnistajan paikka. Neukkula oli hidas rakentamaan tutkaverkostoa, radiomajakoita jne. Siperiaan ja navigaattorit joutuivat paljon navigoimaan "vanhanaikaisesti" maastopisteitä tunnistamalla. Siihen taas tarvittiin hyvät näköalat.
Lähinnä trans-siperian radan varrella oli radiomajakat ja siitä eteenpäin jokia ym seuraamalla aivan. Vasiten illalla googlettelin tuota aihetta ja samanmoista vastausta löyty.
C-130:ssa muuten on myös keulassa alaviistoon osoittavat tähystysikkunat.
Helpottaa rahtipudotuksia, voi tähtäillä pudotusaluetta paremmin ja huonokuntoisten kenttien pintoja tarkastella paremmin.
Tosin samoja hommia helpottamaan on myös il-76:ssa
Mielenkiintoisempi kysymys on, miksi neukut halusivat Il-76:n sotilasversioon taka-ampumon...
Jaaaaa-a,paljon löytyy juttua ampujasta ja paikasta,mutta varsinaista syytä tai tarvetta en löytäny.
 
Venäläisten lähteiden mukaan kone kärsi vain pienoisia vaurioita, mutta epäillä sopii kun näitä kuvia katselee.
nqhEQPh.jpg

H5MsEDB.jpg
 
Moottoripalolta vaikuttaisi.
 
Jaaaaa-a,paljon löytyy juttua ampujasta ja paikasta,mutta varsinaista syytä tai tarvetta en löytäny.

Olisiko perinteinen, että kun paetaan vihollishävittäjiä, niin ammutaan perästä niitä kohti. Jos vihollishävittäjällä on ohjukset loppu ja tulee tykkietäisyydelle, niin on ainakin jotain heittää vastaan. Tai, jos vihollisen rules of engagementiin kuuluu visuaalinen tunnistus silmillä ennen ampumista, kuten amerikkalaisilla vietnamissa, niin silloin voi tunnistusvaiheessa yrittää räimiä sinne päin.
 
Osumatarkkuus liene samaa sitten kun meidän 12,7mm itkk:lla yrität osua lentokoneeseen eli ei osu varmasti
 
Osumatarkkuus liene samaa sitten kun meidän 12,7mm itkk:lla yrität osua lentokoneeseen eli ei osu varmasti

Tutkaohjattu se on, jos on samanlainen kuin mm. Backfiressä niin voi olla tarkkakin peli. Tykillä pystyy ampumaan myös mm. silppua. Sitä en tiedä riittääkö tarkkuus ohjukseen osumiseen, veikkaan että ei, ainakaan 70-lukulainen versio.
Kaikissa sotilasversioissakaan tuota ei ollut, ja rauhan aikana tykki vaikuttaa olevan yleensä poistettu, liekö myös tutka.

PAK-FA kärsi kuulemma moottoripalon näytöslennolla.
 
The Indian Air Force (IAF) has expressed concerns to Russia over technical problems and delays plaguing the USD10.5 billion Fifth Generation Fighter Aircraft (FGFA) programme, which is based on the Russian Air Force's Sukhoi T-50 PAK-FA platform.

Official sources told IHS Jane's that the IAF's primary objections to fighter's preliminary design features included the inadequacy of its AL-41F1 engines, its stealth features and its weapons carriage system.

Differences also emerged over the operational capability of the Byelka active electronically scanned array (AESA) radar. Additional IAF concerns include the overall development cost of the aircraft, its maintainability and safety features, the sources said.

As a result, in recent months the IAF has significantly reduced the number of FGFA aircraft it plans to acquire from around 220 to 130-145. It has also dropped its requirement for 45-50 twin-seat FGFA trainers as Russia had demanded an additional USD1 billion and extended deadlines for their development.
http://www.janes.com/article/42765/indian-air-force-unhappy-at-progress-of-pak-fa-fifth-gen-fighter
 
Intialaiset ovat kovia löytämään tuontiaseistuksesta puutteita. Syy saattaa selvitä seuraavasta kielitieteellisestä vertailusta:

# - Hindi (Romani)
1 - ek (ekh, jekh)
2 - do (duj)
3 - tīn (trin)
4 - cār (štar)
5 - pāñc (pandž)
6 - che (šov)
7 - sāt (ifta)
8 - āţh (oxto)
9 - nau (inja)
10 - das (deš)
20 - bīs (biš)
100 - sau (šel)
 
Intialaiset ovat kovia löytämään tuontiaseistuksesta puutteita. Syy saattaa selvitä seuraavasta kielitieteellisestä vertailusta:

# - Hindi (Romani)
1 - ek (ekh, jekh)
2 - do (duj)
3 - tīn (trin)
4 - cār (štar)
5 - pāñc (pandž)
6 - che (šov)
7 - sāt (ifta)
8 - āţh (oxto)
9 - nau (inja)
10 - das (deš)
20 - bīs (biš)
100 - sau (šel)

Ööh.... Nyt en ymmärtänyt, selitätkö ystävällisesti?
 
Minusta kansallispukuiset Feija, Manne ja Raineri eivät viidennen sukupolven hävittäjälentokoneen ominaisuuksia arvioidessaan kuulosta ihan yhtä uskottavilta kuin Doktor-Ingenieurit Ferdinand, Manfred ja Reinhold.
 
Minusta kansallispukuiset Feija, Manne ja Raineri eivät viidennen sukupolven hävittäjälentokoneen ominaisuuksia arvioidessaan kuulosta ihan yhtä uskottavilta kuin Doktor-Ingenieurit Ferdinand, Manfred ja Reinhold.

En tajua vieläkään, mutta antaa olla.
 
miten toi pakfa näyttää niin vanhanaikaiselta verrattua raptoriin ja f-35:n? Miksi noi moottorit on pyöreitä, vaikka pitäis olla kulmikkaita? Luulis, ettei oo niin vaikea tehdä kulmikasta kuorta noille moottoreille, vaikka sisältä olisikin pyöreät?
 
Miksi noi moottorit on pyöreitä, vaikka pitäis olla kulmikkaita?

Mitä vittua... mistä lähtien Vector Trusting suuttimet ovat olleet kulmikaita? Mitä ihmettä sä olet juonut tänä iltana, ja onko sitä vielä jäljellä muille veljille?
 
Mitä vittua... mistä lähtien Vector Trusting suuttimet ovat olleet kulmikaita? Mitä ihmettä sä olet juonut tänä iltana, ja onko sitä vielä jäljellä muille veljille?

Ajs178 puhunee moottorien päälle tulevasta koteloinnista. Tuskin tuo tuommoiseksi jää. Voisiko tuotantokoneen moottoreissa itsessään olla häive huomioituna ja sen seurauksena vanhemmilla moottoreilla lentävät protot on puolipukeisen näköisiä?
 
Back
Top