PAKFA

F-22:n suihkusuuttimet on häivesyistä tehty kulmikkaiksi. Ne ovat 2D-suuttimia eli kääntyvät vain ylös ja alas. PAK FAssa ja samoin esim Su-35:ssä on 3D-suuttimet.
 
Näin juuri, mutta eikö venäläiset osaa tehdä moottoria, jossa on kulmikkaat suuttimet ja siksi ovat jättäneet pyöreiksi, vaikka se vie häivesuojan pois? Tämä oli pointtini, eli että venäläisten uusinkaan tuote ei vastaa lähimainkaan jenkkien jo kohta 10 vuotta operatiivisessa palveluksessa ollutta konetta? Itse asiassa sanovat, että yksi tärkeimmistä syistä Raptorin tuotannon lopettamiseen oli se, että USA:lla ei ole näköpiirissä varteenotettavaa air-to-air uhkaa, jota varten Raptoria tarvittaisiin, koska Venäjän ja Kiinan koneet ovat niin paljon heikompia - jopa tulevat Venäjän ja Kiinan koneet (PAKFA ja J-20)
 
Näin juuri, mutta eikö venäläiset osaa tehdä moottoria, jossa on kulmikkaat suuttimet ja siksi ovat jättäneet pyöreiksi, vaikka se vie häivesuojan pois? Tämä oli pointtini, eli että venäläisten uusinkaan tuote ei vastaa lähimainkaan jenkkien jo kohta 10 vuotta operatiivisessa palveluksessa ollutta konetta

Osaavat varmaan, mutta heillä ei ole tarvetta pelleilyyn kun ovat tottuneet aitoon vector thrusting toimintaan.
 
Näin juuri, mutta eikö venäläiset osaa tehdä moottoria, jossa on kulmikkaat suuttimet ja siksi ovat jättäneet pyöreiksi, vaikka se vie häivesuojan pois? Tämä oli pointtini, eli että venäläisten uusinkaan tuote ei vastaa lähimainkaan jenkkien jo kohta 10 vuotta operatiivisessa palveluksessa ollutta konetta?

F-22:n suuttimet taitavat olla ainoat laatuaan. F-35:ssäkin on perinteinen pyöreä suihkuputki, vaikka säleikköä onkin muotoiltu vähän häiveominaisuuksien parantamiseksi. Nuo F-22:n erikoisen näköiset suihkuputket varmaan toimivat 2D-kääntyvinä suihkuputkina, mutta 3D-kääntyviin sellaisia ei voi laittaa. Myös Eurofighteriin kehitelty kääntyvä 3D-suihkuputki on pyöreä. Veikkaisin myös että F-22:n setuppi lisää myös jonkun verran painoa koska selkeästi siinä on haettu myös ip-jäljen pienentämistä ulostulolämpötilaa alentamalla. Mikään ei ole ilmaista.

PAK-FAssa ei ole myöskään vielä lopullinen moottori käytössä, jolloin ei ole järkeä ruveta hieromaan muita hifejä detaileja koska ne menisivät varmaan kuitenkin uusiksi sitten kun moottori vaihtuu.
 
Varmaan tässä tarkoitettiin kuitenkin rungon muotoa moottoreiden ympärillä eikä mitään suihkusuuttimia? Tuollainen lieriömainen muoto kun heijastaa sivusta päin tulevan tutkasignaalin aina takaisin lähettäjään päin.
 
Venäläiset ilmeisesti aloittivat (leteckemotory.cz:n mukaan) suorakaiteenmuotoisilla:


Käännös:

Today, the concept of thrust vectoring better known in the context of modern jet fighter aircraft with high maneuverability. These nozzles are divided into flat / round and two dimensional / three dimensional. The first was a flat two-dimensional nozzle. In the USSR it developed in Ufinském research and factory Chief Designer Alexei A. Ryznovat as experimental engines for Al-31F aircraft Su-27. In the US, married with a flat nozzle thrust reverser tested on a test of the F-15S / MTD (Short Takeoff and Landing Maneuver Technology Demonstrator, the first flight 10. 5. 1989), America's first mass-produced aircraft with flat-vectored nozzle will be F-22. A disadvantage of flat nozzles is about 14 to 17% less power, because the gas stream must be at a very short distance from a reshaped round (turbine) to the flat, then the disadvantage is less need to adjust the airframe unconventional nozzles. Flat nozzle are merely two-dimensional - current rotating in a vertical plane.

http://www.leteckemotory.cz/teorie/teorie-03.php?en
 
0_f3f38_4e922ac1_orig
 
Venäläiset ilmeisesti aloittivat (leteckemotory.cz:n mukaan) suorakaiteenmuotoisilla:


Käännös:

Today, the concept of thrust vectoring better known in the context of modern jet fighter aircraft with high maneuverability. These nozzles are divided into flat / round and two dimensional / three dimensional. The first was a flat two-dimensional nozzle. In the USSR it developed in Ufinském research and factory Chief Designer Alexei A. Ryznovat as experimental engines for Al-31F aircraft Su-27. In the US, married with a flat nozzle thrust reverser tested on a test of the F-15S / MTD (Short Takeoff and Landing Maneuver Technology Demonstrator, the first flight 10. 5. 1989), America's first mass-produced aircraft with flat-vectored nozzle will be F-22. A disadvantage of flat nozzles is about 14 to 17% less power, because the gas stream must be at a very short distance from a reshaped round (turbine) to the flat, then the disadvantage is less need to adjust the airframe unconventional nozzles. Flat nozzle are merely two-dimensional - current rotating in a vertical plane.

http://www.leteckemotory.cz/teorie/teorie-03.php?en


Tällainen oli jo 70-luvulla jenkkien suunnitelmassa.
 
Intia on nipottanut PAK-FA hankkeen edistymisestä. mm. AL-41 moottorin liian pientä tehoa, häive ominaisuuksia, aseiden ripustusta, AESA-tutkan turvallisuusongelmia, ylläpitoa ja toimintakykyä. Lähde suomen sotilas
 
Intia on nipottanut PAK-FA hankkeen edistymisestä. mm. AL-41 moottorin liian pientä tehoa, häive ominaisuuksia, aseiden ripustusta, AESA-tutkan turvallisuusongelmia, ylläpitoa ja toimintakykyä. Lähde suomen sotilas

Kuulostaa ihan normaalilta kehitysvaiheessa olevalta hävittäjältä.
 
Minä en ainakaan odota Venäjältä mitään superkonetta, paljon hiljaista tietoa ja osaamista menetettiin NL:n romahduksessa ja korruptio on valtavaa. Lujaa ja korkealla tulee lentämään eikä loista tutkassa niin rajusti kuin vanha kalusto.
 
Tiedetään ainakin, että Intia ei ole tyytyväinen koneeseen ja vielä vähemmän tyytyväinen yhteistyöhön Venäjän kanssa.

http://www.defensenews.com/story/de...-receive-5th-gen-fighters-this-year/22922759/

The analyst said that the "repeated technical delays on the project are prompting a debate within India" whether the country "can afford to wait for another decade to induct the fighter into its forces."

Valitukset voivat sinänsä olla aiheellisia, mutta aika hupaisia kun ne tulevat Intiasta. Vaikka ne koneet istuisivat valmiina platalla, ei intialaiset saisi niitä aikaiseksi hankkia.
 
Back
Top