PAKFA

Olet väärässä. 12 on prototyyppien kaavailtu kokonaismäärä joista viisi on valmistunut (+1-2 staattista protoa), neljä rakenteilla ja ainakin kolme alkutekijöissään/tilauksessa. Varsinaista esituotantosarjaa ei olla vielä alettu valmistamaan.

Miten sinä hyvä mies väännät Venäjän ilmavoimien tilaamat 12 konetta prototyypeiksi? Missä niitä on kutsuttu prototyypeiksi? Vai miellätkö "testausta ja käyttöönottoa" varten tilatut testiversiot vielä prototyypeiksi?
 
Pakfaan taitaa sopia muuan tunnettu wanha sanonta. Kakku on kaunis päältä mutta silkkoa sisältä. Täysin epärealistinen aikataulu tuolla hankkeella tietysti olikin. Kymmenen vuotta lisää niin jotain oikeasti valmista voi syntyä. Tämä tulee varmaan käyttöön samoihin aikoihin kuin Hornetin seuraaja. Määrätkin lienevät samaa luokkaa.
 
Miten sinä hyvä mies väännät Venäjän ilmavoimien tilaamat 12 konetta prototyypeiksi? Missä niitä on kutsuttu prototyypeiksi? Vai miellätkö "testausta ja käyttöönottoa" varten tilatut testiversiot vielä prototyypeiksi?

Sen jälkeen kun 12 prototyyppiä on toimitettu, tehdään päätös montako konetta tilataan esisarjaa. Alunperin puhe oli 50 tai 52 koneesta mutta luultavasti nyt hankitaan tätä vähemmän.
 
Pakfaan taitaa sopia muuan tunnettu wanha sanonta. Kakku on kaunis päältä mutta silkkoa sisältä. Täysin epärealistinen aikataulu tuolla hankkeella tietysti olikin. Kymmenen vuotta lisää niin jotain oikeasti valmista voi syntyä. Tämä tulee varmaan käyttöön samoihin aikoihin kuin Hornetin seuraaja. Määrätkin lienevät samaa luokkaa.
Nuo Venäjän viimeaikaiset eri aselajien uudet tuotteet, ovat lähinnä konsti pönkittää Putinin politiikkaa ja esitellä Venäjä suurvaltana, joka kykenee luomaan kilpailukykyisiä aseita ennätysajassa. Riittää kunhan ne ovat kiiltävissä kuorissa voitonpäivään mennessä, kun ne esitellään venäläisille punaisella torilla toukokuun 9. päivä. Niiden ei tarvitse toimia vielä taistelulentällä.
 
Viimeksi muokattu:
Sen jälkeen kun 12 prototyyppiä on toimitettu, tehdään päätös montako konetta tilataan esisarjaa. Alunperin puhe oli 50 tai 52 koneesta mutta luultavasti nyt hankitaan tätä vähemmän.

Minun käsittääkseni tuo 12 kappaleen erä on tuo "esisarja" josta sinä nyt puhut. En ole koskaan kuullut että minkään maan asevoimat olisivat ostaneet prototyyppejä käyttöönsä. (Prototyyppi=firman sisäinen testiversio)
 
Pakfaan taitaa sopia muuan tunnettu wanha sanonta. Kakku on kaunis päältä mutta silkkoa sisältä. Täysin epärealistinen aikataulu tuolla hankkeella tietysti olikin. Kymmenen vuotta lisää niin jotain oikeasti valmista voi syntyä. Tämä tulee varmaan käyttöön samoihin aikoihin kuin Hornetin seuraaja. Määrätkin lienevät samaa luokkaa.

ja kun PAKFA on valmis ja tuotanto puskee koneita ulos, lännessä on jo ihan eri sukupolven koneet käytössä, testattu ja loistaviksi havaittu.
 
Minun käsittääkseni tuo 12 kappaleen erä on tuo "esisarja" josta sinä nyt puhut. En ole koskaan kuullut että minkään maan asevoimat olisivat ostaneet prototyyppejä käyttöönsä. (Prototyyppi=firman sisäinen testiversio)

Tuskin kuitenkaan mikään firma rakentelee omalla riskillä prototyyppiä uudesta hävittäjästä sisäistä testailua varten? Kyllä asevoimat tilaa ja maksaa jo ihan ne ensimmäisetkin prototyypit uusista hävittäjistä.
 
Minun käsittääkseni tuo 12 kappaleen erä on tuo "esisarja" josta sinä nyt puhut. En ole koskaan kuullut että minkään maan asevoimat olisivat ostaneet prototyyppejä käyttöönsä. (Prototyyppi=firman sisäinen testiversio)

Olet ymmärtänyt väärin, vaikket toki olekaan ainoa, monessa uutisessa noin asia esitettiin. Google-käännös:
Yu.Borisov said during a visit to the Komsomolsk-on-Amur Aircraft Plant. He stated that "the company is ready to start serial production of fifth generation fighter since 2016". However, continued the Deputy Minister, Ministry of Defence reserves the right to revise the number of machines purchased. "In the new economic conditions of the original plans can be adjusted, - he explained. - We'd better have a reserve in the form of PAK FA and the ability to then move forward to the end to squeeze everything possible out of 4+ generation fighters (Su-30 and Su-35), "- said" Kommersant ".
According to a source, "Kommersant" in the military, LG 2020 include the purchase of 52 units. T-50. "We even prescribed delivery schedule - told" Kommersant ". - In the period 2016-2018 gg. Russian Air Force would receive eight fighters each year, and in the 2019-2020 biennium. - 14 aircraft of this type. " These plans were actually feasible, he said, if it had not arisen in the country economic difficulties.Speaking about the plans for 2015, Yu.Borisov said that by the end of this year, the military still awaiting receipt of the four T-50 fighters for testing. In addition, he said, the company will put the military in 2015. The multi-purpose Su-35 (14.) And Su-30M2 (5 units.), Writes "Kommersant".


Eli Borisovin mukaan tänä vuonna puolustusvoimille toimitetaan 23 uutta "4+ sukupolven" hävittäjää, jossa luvussa ovat mukana neljä uutta T-50 prototyyppiä (joidenkin lähteiden mukaan kolme uutta & korjattu vitosproto). Näiden uusien prototyyppien pitäisi edustaa 'kakkosvaihetta' joissa olisi korjattu ensimmäisissä havaitut rakenneongelmat.
Venäläinen terminologia ja käytännöt poikkeavat näissä länsimaisista. Siellä kone on 'operatiivinen' kun se pääsee yksikköön testattavaksi. Varsinaiset "valtion kokeet" alkavat vasta sitten kun esisarjan koneita on riittävä määrä käytössä ja sen pohjalta tehdään päätökset suursarjan tilauksesta ja operatiivisesta käytöstä. T-50:llä menee tähän vaiheeseen vielä ainakin 5 vuotta.

50 koneen esisarja olisi kunnon neuvostohenkisen muhkea: koko F-22:n sarjatuotanto oli 187 konetta.
 
ja kun PAKFA on valmis ja tuotanto puskee koneita ulos, lännessä on jo ihan eri sukupolven koneet käytössä, testattu ja loistaviksi havaittu.

Tuskin mutta sama sukupolvi on ollut laivueissa jo vuosikymmeniä. Nykyisen kaikkialle näkevän ja loput omasta päästä keksivän median aikana ei taida olla yhtään laitetta jota ei olisi tuomittu täydeksi paskaksi. Joskus aiheesta ja usein ei.
 
Tuskin mutta sama sukupolvi on ollut laivueissa jo vuosikymmeniä. Nykyisen kaikkialle näkevän ja loput omasta päästä keksivän median aikana ei taida olla yhtään laitetta jota ei olisi tuomittu täydeksi paskaksi. Joskus aiheesta ja usein ei.

Juuei. Hornetti oli täysi susi, hinta nousi hirvittävästi, aerodynamiikkaan piti tehdä paljon muutoksia, lentomatka jäi paljon alle tavoitteen, ilmataisteluharjoituksissa paljastui vaarallinen lattakierre-ilmiö jne. Super Hornetti oli sitten vielä surkeampi esitys, suorituskyky jäi C-mallin taakse, kärkisakkaustaipumus teki siitä kelvottoman ilmataisteluun ja niin edelleen.
 
Tuskin kuitenkaan mikään firma rakentelee omalla riskillä prototyyppiä uudesta hävittäjästä sisäistä testailua varten? Kyllä asevoimat tilaa ja maksaa jo ihan ne ensimmäisetkin prototyypit uusista hävittäjistä.

Kyllä minun käsittääkseni firmat yleensä tekevät paljonkin sisäisiä testejä ennen kuin lähtevät myömään tuotettaan muille.
 
Olet ymmärtänyt väärin, vaikket toki olekaan ainoa, monessa uutisessa noin asia esitettiin. Google-käännös:
Yu.Borisov said during a visit to the Komsomolsk-on-Amur Aircraft Plant. He stated that "the company is ready to start serial production of fifth generation fighter since 2016". However, continued the Deputy Minister, Ministry of Defence reserves the right to revise the number of machines purchased. "In the new economic conditions of the original plans can be adjusted, - he explained. - We'd better have a reserve in the form of PAK FA and the ability to then move forward to the end to squeeze everything possible out of 4+ generation fighters (Su-30 and Su-35), "- said" Kommersant ".
According to a source, "Kommersant" in the military, LG 2020 include the purchase of 52 units. T-50. "We even prescribed delivery schedule - told" Kommersant ". - In the period 2016-2018 gg. Russian Air Force would receive eight fighters each year, and in the 2019-2020 biennium. - 14 aircraft of this type. " These plans were actually feasible, he said, if it had not arisen in the country economic difficulties.Speaking about the plans for 2015, Yu.Borisov said that by the end of this year, the military still awaiting receipt of the four T-50 fighters for testing. In addition, he said, the company will put the military in 2015. The multi-purpose Su-35 (14.) And Su-30M2 (5 units.), Writes "Kommersant".


Eli Borisovin mukaan tänä vuonna puolustusvoimille toimitetaan 23 uutta "4+ sukupolven" hävittäjää, jossa luvussa ovat mukana neljä uutta T-50 prototyyppiä (joidenkin lähteiden mukaan kolme uutta & korjattu vitosproto). Näiden uusien prototyyppien pitäisi edustaa 'kakkosvaihetta' joissa olisi korjattu ensimmäisissä havaitut rakenneongelmat.
Venäläinen terminologia ja käytännöt poikkeavat näissä länsimaisista. Siellä kone on 'operatiivinen' kun se pääsee yksikköön testattavaksi. Varsinaiset "valtion kokeet" alkavat vasta sitten kun esisarjan koneita on riittävä määrä käytössä ja sen pohjalta tehdään päätökset suursarjan tilauksesta ja operatiivisesta käytöstä. T-50:llä menee tähän vaiheeseen vielä ainakin 5 vuotta.

50 koneen esisarja olisi kunnon neuvostohenkisen muhkea: koko F-22:n sarjatuotanto oli 187 konetta.

Lähinnä nyt siis vänkään vastaan sitä, että ei tuossakaan pätkässä jota lainasit, mainita sanaa "prototyyppi" kertaakaan.
 
Tuskin kuitenkaan mikään firma rakentelee omalla riskillä prototyyppiä uudesta hävittäjästä sisäistä testailua varten? Kyllä asevoimat tilaa ja maksaa jo ihan ne ensimmäisetkin prototyypit uusista hävittäjistä.
Eikös Northrop F-5 ollut ihan firman itse kehittelemä kone, USA:n ilmavoimat olivat nihkeitä ostelemaan laitetta mutta ulkomaille myytiin hyvin.
 
Miten tuosta PAK-FA:sta olisi enää prototyyppejä tilauksessa, eikö ainakin (toki länsimaisittain naurettavien) suunnitelmien mukaan tuotantokoneitakin pitäisi jo alkaa toimittamaan ensi vuonna?
 
Venäläisten PAK-FA-projekti on aivan kusessa Intian takia. Ilmeisesti esim. T-50:n (PAKFA) uusien moottoreiden kehitystyökään ei ole mennyt ihan putkeen.
 
Eikös Northrop F-5 ollut ihan firman itse kehittelemä kone, USA:n ilmavoimat olivat nihkeitä ostelemaan laitetta mutta ulkomaille myytiin hyvin.

Kyllä projektit ovat välistä 'private ventureita' eli yhtiön omalla rahalla ja riskillä rakentamia prototyyppejä. Sotilasilmailumaailmassa enää nykyään harvemmin kun koneita tarvitaan vähemmän ja niistä on tullut kalliimpia, tällaisiin "koepalloihin" ei ole enää oikein varaa. Viimeinen merkittävä tuotantoon päässyt "private venture" lienee Mirage 2000. Kiinalaista J-31:stä on arveltu firman yksityisprojektiksi.

Miten tuosta PAK-FA:sta olisi enää prototyyppejä tilauksessa, eikö ainakin (toki länsimaisittain naurettavien) suunnitelmien mukaan tuotantokoneitakin pitäisi jo alkaa toimittamaan ensi vuonna?

Prototyyppejä tarvitaan paljon mm. aseistuksen ja avioniikan testaamiseen, jos kaikki muutokset ja varustelut pitää tehdä olemassaoleviin protoihin niin projektissa kestää tosi kauan (Rafale...). Lisäksi täytyy testata ensimmäisten prototyyppien testauksen perusteella tehtyjen muutosten kelpoisuus. Ne "tuotantokoneet" joita pitäisi ensi vuonna alkaa valmistumaan ovat esisarjakoneita joissa ei ole vielä lopullista moottoria tai varustusta.
 
Paljon riippuu varmasti siitä, mikä on nykyhetken Venäläinen tuotanto-filosofia ja minimi kenttäkelpoisuuden kriteerit.

http://www.business-standard.com/ar...o-discuss-fighter-project-115040200031_1.html

Intialla on kokemusta länsimaisten hävittäjien kilpailuttamisesta, sitä kautta heillä on referenssi-piste mitä haluta ja odottaa Venäjän suunnalta, jos ei vakuuta niin se on helposti heipatirallaa.

Tällä hetkellä taitaa olla enempi se länsimaisten valmistajien kanssa tehty projekti joka vasta onkin törmännyt kiviseinään. MRCA lienee historian huonoiten hoidettuja hävittäjäkilpailuja.
Venäläisten kanssa asioimisesta intialaisilla toki on kokemusta Su-30MKI-projektin kanssa. Ohdakkeistahan sekin meno on välistä ollut.
 
Back
Top