PAKFA

Tässä dokumentissa haastatellaan ihmisiä, jotka kehittivät nykyiset Yhdysvaltain ilmavoimien hävittäjät. Mukana myös Pierre M Sprey A-10 Thunderbolt II ja F-16 hävittäjä -koneiden pääsuunnittelija (Osat: 2 ja 3). Myös F15 koneen yhtenä pääsuunnittelijoista.

Tämä on jo vuosia vanha viesti mihin vastaan, mutta en voi olla korjaamatta näitä väitteitä kun moisia levitellään vieläkin netissä. Sprey ei ole ikinä ollut yhdenkään hävittäjän pääsuunnittelija ja toimikin lähinnä konsulttina silloin kun heppu kuului ns hävittäjämafiaan. Ikävää kyllä monilla isommillakin nettisivuilla miehen väitetään olevan esimerkiksi F-16 hävittäjän pääsuunnittelija.

Edit: Itseäni ihmetyttää miksei Sprey ikinä henkilökohtaisesti korjaa median väitteitä (ainakaan en ole nähnyt Pierren tekevän niin) että hän olisi F-16 hävittäjän pääsuunnittelija, jne.
 
Viimeksi muokattu:
JMAH2HX.jpg


lF3ZrHg.jpg


http://www.militaryphotos.net/forum...gular-basis)&p=7588540&viewfull=1#post7588540
 
Varapuolustusministeri Juri Borisov ilmoitti vastikään että PAK-FAn sarjatuotanto alkaa ensi vuonna, tosin on varoiteltu että talouskriisi voi leikata tilauksia. Alunperin oli tarkoitus valmistaa sellaiset 50 konetta vuoteen 2020 mennessä, kyseessä olisi jonkunmoinen esisarja kun lopullista moottoria ei vielä ole käytössä ja muitakin puutteita vielä varmasti on. Tähän lukuun ei välttämättä päästä.
Muuten näkymien annetaan ymmärtää olevan optimistisia. Ohjelmalla on selkeästi kohtuullisen suuri prioriteetti joten vaikka puolustusmenoja leikattaisiinkin niin PAK-FA säästynee pahimmilta juustohöyläilyiltä.
Tällä hetkellä lentäviä protoja on viisi ja staattisia kaksi (vitosproto tosin vaurioitui pahasti moottoripalossa) ja tänä vuonna pitäisi valmistua 3-4 prototyyppiä lisää jotka edustaisivat ns. kakkosvaihetta eli ilmeisesti hiukan kehittyneempiä ja/tai valmiimpia versioita. On mainittu että prototyyppejä olisi tarkoitus rakentaa 14 kappaletta. Prototyyppien kohtuullisen suuri määrä osaltaan kertoo että liikkeellä ollaan tosissaan: Eurofighter-ohjelmassa tehtiin EAP-demonstraattori ja 7 protoa, Rafalea vastaavasti vain 1+4 protoa.
 
Russian Air Force to buy fewer PAK FA fighter aircraft

"The military is likely to buy fewer fifth generation T-50 fighters, scaling back requirements to 12 after initially planning for 52, due to economic considerations, Deputy Defence Minister Yuri Borisov has said."

"According to Kommersant, the military will buy only 12 fighters initially and, after their operational testing and commissioning, will decide on how many more aircraft of this type it can afford. They had previously made commitments to acquire 52 aircraft according to the State Armament Program until 2020."

http://in.rbth.com/economics/2015/0..._buy_fewer_pak_fa_fighter_aircraft_42179.html
 
"The military is likely to buy fewer fifth generation T-50 fighters, scaling back requirements to 12 after initially planning for 52, due to economic considerations, Deputy Defence Minister Yuri Borisov has said."

Borisov ei maininnut lukumäärää haastattelussa, se on Kommersantin oma lisäys.
 
NEW DELHI --- The programme for India and Russia to jointly develop a Fifth Generation Fighter Aircraft (FGFA), long touted as the flagship of a time-tested defence relationship, has run into a stone wall.

Documents available with Business Standard indicate India's defence ministry is cold-shouldering Russian requests to continue the negotiations on a "R&D Draft Contract", which will govern the partnership to develop a futuristic, fifth-generation fighter.

Business Standard reported that air marshals at a high-level defence ministry meeting claimed the FGFA has "shortfalls… in terms of performance and other technical features."

The IAF claimed the FGFA's current AL-41F1 engines were underpowered; the Russians were reluctant to share critical design information; and the fighter would eventually cost too much.

On January 15, 2014, at a MoD meeting to review progress on the FGFA, the deputy chief of air staff (DCAS), the IAF's top procurement official, said the FGFA's engine was unreliable, its radar inadequate, its stealth features badly engineered, India's work share too low, and the fighter's price would be exorbitant by the time it enters service.

However, rumblings within the Russian defence industry suggest that all might not be well with the PAK-FA. On January 17, the influential Mikhail Pogosyan was relieved as United Aircraft Corporation (UAC) - an umbrella body that oversees Russia's aerospace establishment, including giants like Sukhoi, Irkut, RSC MIG, Ilyushin, Sokol Plant, Tupolev, UAC-Transport Aircraft, Aviastar-JV and VASO.

The Russian media has linked his departure with problems in developing the Sukhoi-35, a programme that is reportedly being scaled back. However, there is no word on cutting back the PAK-FA, a project personally backed by Putin.
http://www.defense-aerospace.com/ar...442/india-drags-its-feet-on-fgfa-fighter.html
 
What could go wrong...? Venäjä ja Intia - unelmatiimi. Tarkoittaa siis sitä, että tavoitteet jäävät unelmiksi.
 
Putinilla niin kiire asevarustelun suhteen, että kone varmasti lyödään tuotantolinjalta ulos heti kuin vain mahdollista.
 
Putinilla niin kiire asevarustelun suhteen, että kone varmasti lyödään tuotantolinjalta ulos heti kuin vain mahdollista.

Samaa veikkaan. Hankinta-aikataulun rukkaaminen viittaa suuriin teknisiin ongelmiin. Rahoituksen osalta hanke on varmasti kärkipäässä.
 
Samaa veikkaan. Hankinta-aikataulun rukkaaminen viittaa suuriin teknisiin ongelmiin. Rahoituksen osalta hanke on varmasti kärkipäässä.

Ongelmana on ilmeisesti, että suurin osa rahoituksesta tulee Intiasta ja ilmeisesti siinäkin on ongelmia.
 

Intialaisen skandaalilehdistön uutisia, joiden todenperäisyyttä on mahdoton vahvistaa. Tiettävästi kyllä Intian puolustusministeriö ei vastannut viimeisimpiin venäläisten neuvottelukyselyihin mutta syy voi olla yksinkertaisesti intialaisten hitaassa ja byrokraattisessa päätöksenteossa jota on esimerkiksi Rafale-kauppojen tiimoilla saatu viime aikoina ihmetellä.
PAK-FAn nykyiset moottorithan eivät ole lopulliset vaan tulevat vaan protoihin ja esisarjan koneisiin. "Malli 30" -moottorin prototyypit ovat nyt testipenkissä ja vuoden-parin sisällä pitäisi olla lentotestauksen vuoro - mikäli kaikki menee hyvin mistä ei tietenkään ole takeita.
 
Intialaisen skandaalilehdistön uutisia, joiden todenperäisyyttä on mahdoton vahvistaa. Tiettävästi kyllä Intian puolustusministeriö ei vastannut viimeisimpiin venäläisten neuvottelukyselyihin mutta syy voi olla yksinkertaisesti intialaisten hitaassa ja byrokraattisessa päätöksenteossa jota on esimerkiksi Rafale-kauppojen tiimoilla saatu viime aikoina ihmetellä.
PAK-FAn nykyiset moottorithan eivät ole lopulliset vaan tulevat vaan protoihin ja esisarjan koneisiin. "Malli 30" -moottorin prototyypit ovat nyt testipenkissä ja vuoden-parin sisällä pitäisi olla lentotestauksen vuoro - mikäli kaikki menee hyvin mistä ei tietenkään ole takeita.

Vaikea vahvistaa kun venäläiset yrittävät pitää Intialaiset pimeässä mitä tulee tuohon koneeseen.
 
Vaikea vahvistaa kun venäläiset yrittävät pitää Intialaiset pimeässä mitä tulee tuohon koneeseen.

Vastahan Rosoboronexport yritti neuvotella intialaisten kanssa projektista, mutta se ei onnistunut kun intialaiset eivät vastanneet mitään. Yhteistyö on varmasti mielenkiintoista kun vastakkain on kaksi byrokraattista, salailuun tottunutta osapuolta. Mitään ihmeellistä tai uutta siinä ei kuitenkaan ole, joka ainoa venäläis-intialainen yhteistyöprojekti on edennyt (tai 'edennyt') samoin.

Häiveominaisuuksista paras tällä hetkellä on se, että koneita ei edes rakenneta kuin 12.

12 on prototyyppien kaavailtu lukumäärä joka on nykystandardeilla itse asiassa melko paljon (F-22:sta tehtiin 2 demonstraattoria ja 8 prototyyppiä). Kuten edellä kerrottiin, esisarjan koneita oli tarkoitus tehdä 50 ja sen lukumäärän leikkaamisesta on ollut puhetta. Määriä ei ole kuitenkaan vielä tiedossa. Koska esisarja on lähinnä operatiiviseen testaukseen tarkoitettu niin projekti ei suuresti kärsine vaikka 50 koneesta tingittäisiinkin.
 
12 on prototyyppien kaavailtu lukumäärä joka on nykystandardeilla itse asiassa melko paljon (F-22:sta tehtiin 2 demonstraattoria ja 8 prototyyppiä). Kuten edellä kerrottiin, esisarjan koneita oli tarkoitus tehdä 50 ja sen lukumäärän leikkaamisesta on ollut puhetta. Määriä ei ole kuitenkaan vielä tiedossa. Koska esisarja on lähinnä operatiiviseen testaukseen tarkoitettu niin projekti ei suuresti kärsine vaikka 50 koneesta tingittäisiinkin.
12 ei ole prototyyppien lukumäärä, vaan Venäjän ilmavoimien (eli siis pelkkään koulutukseen kun eivät muuhun riitä) tilaama kone määrä. Prototyyppejä itseään on rakennettu kaikkiaan 5 kappaletta.
 
12 ei ole prototyyppien lukumäärä, vaan Venäjän ilmavoimien (eli siis pelkkään koulutukseen kun eivät muuhun riitä) tilaama kone määrä. Prototyyppejä itseään on rakennettu kaikkiaan 5 kappaletta.

Olet väärässä. 12 on prototyyppien kaavailtu kokonaismäärä joista viisi on valmistunut (+1-2 staattista protoa), neljä rakenteilla ja ainakin kolme alkutekijöissään/tilauksessa. Varsinaista esituotantosarjaa ei olla vielä alettu valmistamaan.
 
Back
Top