PAKFA

Luotan venäläisten kykyyn "ryssiä" tämäkin....
 
Pienenä huomiona: 170 mrd ruplaa on noin 2,35 mrd euroa. Venäläinen työ on halpaa ja ostovoima on varmasti parempi, mutta silti herää epäilys kustannusten realistisuudesta. Jokainen ulkomailta hankittu komponentti tulee maksaa länsivaluutalla ja vaikea uskoa, ettei PAK-FAan tulisi mitään ulkoisia osia. Jos kaikki osat ovat venäläisiä, jälleen on vaikea uskoa, että ne olisivat kaikilta osin laadultaan tai kehitystasoltaan läntisten veroisia...

Todennäköisesti soppari ei kata esimerkiksi moottoreita jotka tilataan erikseen tehtaalta, mahdollisesti myös tutkaa ja elektroniikkaa yms.
 
Eiköhän Venäjällä lentokoneet valmisteta ihan samojen lainalaisuuksien alla kuin muuallakin ja se maksaa palttiarallaa saman verran. Palkkataso on alempi, mutta sen vaikutus näin mutkikkaissa tuotteissa ei tuo valtavia alennuksia. Ruplan alhainen kurssi tietenkin tekee koneista ulkomaiselle asiakkaalle halvempia mutta omaan maahan koneita hankittaessa sillä ei ole väliä.
 
Normaalimaailmassa tuo hinnan nousu selittyisi sillä, että noihin hankitaan aseita, osia ja infraa. Venäjällä tuo tarkoittanee, että eihän tuollaisia kauppoja tehdä ilman että kaverit saavat osansa.

Tässä tapauksessa oli kuitenkin selvää, ettei aikaisempi hinta voinut olla riittävä, jos puhuttiin kokonaisuudesta.

Nyt se kuulostaa realistisemmalta.
 
Kyllä niitä siltarumpuja rahoitetaan näillä projekteilla ihan kaikkialla.

Tätä voi kutsua ns. kokonaismaanpuolustukselliseksi aspektiksi. Sillä, että asevarustelun työvoimatarpeet hajautetaan mahdollisimman laajalle, saavutetaan se että eri alueet pysyvät elinvoimaisina ja täten myös helpommin puolustettavina (ja puolustamisen arvoisina). Eli ei ole pelkästä siltarumpuilusta kyse, vaan sekä puolustus- että yhteiskuntapolitiikasta myös. Ainakin niissä maissa joissa demokratia jollakin tavalla vielä toimii.
 
Poliitikot lännessä hyötyvät ihan samoista hillotolpista ihan samalla tavalla. En näe tässä pohjimmiltaan juurikaan eroa.
 
Tätä voi kutsua ns. kokonaismaanpuolustukselliseksi aspektiksi. Sillä, että asevarustelun työvoimatarpeet hajautetaan mahdollisimman laajalle, saavutetaan se että eri alueet pysyvät elinvoimaisina ja täten myös helpommin puolustettavina (ja puolustamisen arvoisina). Eli ei ole pelkästä siltarumpuilusta kyse, vaan sekä puolustus- että yhteiskuntapolitiikasta myös. Ainakin niissä maissa joissa demokratia jollakin tavalla vielä toimii.
Kolmevitosessa myöskin hyödynsivät kantapään kautta Raptorin kanssa opittuja läksyjä. Projekti on sitä vaikeampi ajaa alas, mitä useamman osavaltion alueelle tuotanto on hajautettu. Kongressiedustajat pitävät kynsin hampain kiinni alueensa työpaikoista.
 
Myös siviilituotannossa Boeing ja Airbus harrastavat tuollaista, koska ne tarvitsevat poliitikkojen tukea. Ja monestihan matkustajakoneista myydään tankkeri- yms. versioita sotilaskäyttöön ja näin niitä on helpompi myydä.
 
F-35:n osavalmistus on hajoitettu 46 osavaltioon+ Puerto Ricoon. Ja tässä siis vasta osat jotka tehdään USAssa. Eurofighterin oikea ja vasen siipi tehdään eri maissa. Jne...
Kyllä niitä siltarumpuja rahoitetaan näillä projekteilla ihan kaikkialla.
Varmasti. Yhdysvaltainkaan kaksipuolue-järjestelmä ei kestä kaikilta osin liian läheistä tarkastelua.

Näkisin silti, että valmistuksen hajauttaminen eri puolille Yhdysvaltoja on vähän eri asia kuin se, että hankkeiden budjeteista säännöllisesti 1/3 katoaa eri portaiden toimijoiden omiin taskuihin ja melkoiselta osin ulkomaisille pankkitileille. Tosin väitteiden mukaan Putinhan pani Pietarin aikanaan vielä paremmaksi ja "hukkasi" ruokapulan vaivaaman kaupungin lihanhankitarahat kokonaisuudessaan 1990-luvun alussa.
 
Olikos niitä yksitoista protoa joista yksi paloi, niin aikalailla kaikki ilmas.

Piti laittaa kymmenen, mutta availability rate oli vain 60 %? Perus Venäjä... :LOL:
 
Varmasti. Yhdysvaltainkaan kaksipuolue-järjestelmä ei kestä kaikilta osin liian läheistä tarkastelua.

Näkisin silti, että valmistuksen hajauttaminen eri puolille Yhdysvaltoja on vähän eri asia kuin se, että hankkeiden budjeteista säännöllisesti 1/3 katoaa eri portaiden toimijoiden omiin taskuihin ja melkoiselta osin ulkomaisille pankkitileille. Tosin väitteiden mukaan Putinhan pani Pietarin aikanaan vielä paremmaksi ja "hukkasi" ruokapulan vaivaaman kaupungin lihanhankitarahat kokonaisuudessaan 1990-luvun alussa.

Bisnesmies laittaa lobbarit asialle, jotka investoivat poliitikkojen omistamiin firmoihin, kiinteistöihin, luvataan poliittisen uran jälkeisiä suojatyöpaikkoja, puolustusvälinevalmistaja saa muhkeat tilaukset, voitelurahat katoavat postilokerolafkoihin Jerseyssä tai Cayman-saarilla. Erot näiden järjestelmien välillä eivät ehkä ole niin isoja mitä ajattelet.
Väitetään että kun FN valittiin Suomen armeijan pistooliksi, niin valintakomitean johtaja päätyi - siviiliin siirryttyään - FN:n maahantuojan edustajaksi. Voihan tietysti olla sattumaakin.
 
Tässä on muuten paras artikkeli jonka olen nähnyt tuosta "superhävittäjästä".

Siinä kirjoittaja käy läpi koneen takana olevaa filosofiaa, kustannuksia, osajärjestelmiä y.m.

 
Siinä kirjoittaja käy läpi koneen takana olevaa filosofiaa, kustannuksia, osajärjestelmiä y.m

Tuo filosofia avautui mulle oikeastaan vasta nyt luettuani tämän artikkelin. Tulokulmat asioihin ovat vähän erilaiset kuin lännessä. Yksikköhintana arvioidaan puolet F35:sta, miten lienee sitten. Ja pitääköhän hankkeen peruskustannus ihan kutiaan, aika paljon suurempiakin arvioita on esitetty. Hyvä artikkeli.
 
Back
Top