Kukaan ei halua ottaa vastaan yhtäkään turvapaikanhakijaa, jolla ei ole siihen perusteita. Nykytilanne tekee hyvin vaikeaksi seuloa massasta ne, joilla se todellinen tarve on. Heitä joukossa kuitenkin 100% varmuudella on ja heidän löytämisensä on hankalaa nykytilanteessa = ei tämä kenenkään mielestä hyvä tilanne ole.
Ongelma onkin juuri se, että vaikka olen tästä aivan samaa mieltä kuin he ja lähes kaikki asiaan perehtyneet, niin missä tahansa areenalla sen kyseenalaistaminen, että jokainen tulija on sotaa paossa ja hädänalainen, johtaa välittömään rasistileimaan.
Itse näen niin, että Välimeren yli tai muitakin reittejä tulevista ihmisistä ne, jotka eivät oikeasti ole akuutisti turvapaikan tarpeessa, ovat joko ihmissalakuljettajien "valheellisen markkinoinnin" uhreja tai ilkeästi ajateltuna onnenonkijoita, jotka hädänalaisille tarkoitettuja toimintatapoja hyväksikäyttäen yrittävät päästä (osin kuvitellun) paremman elämän syrjään. Käytännössä he vievät resursseja jotka on tarkoitettu kaikkein hädänalaisimmille ja lisäksi kääntävät mielipidettä lännessä paikoitellen hyvin kielteiseksi koko ilmiötä kohtaan, haitaten yleistä auttamishalua. Mutta tätä ei saa sanoa, koska "eihän kukaan lähde hengenvaaralliselle matkalle jos ei ole suunnattomassa hädässä", vaikka kautta historian ihmiset ovat tehneet paljon kahjompiakin asioita pienemmän aineellisen hyvän eteen eikä läheskään kaikki edes ole mitään "venepakolaisia". Rasistileima ja jopa hyvin vihamielistä ja "uhkaavaa" käytöstä tulee helposti (kerrotaan vaikka mitä kyseenalaistajan perheelle pitäisi tehdä, jotta oppisi oikeille mielipiteille).
Tänne länteen siirrettävien pakolaisten tulisi olla etupäässä niitä jotka elävät hyvin uhatussa asemassa ja jolle ei ole juuri parempaa tulevaisuutta näköpiirissäkään. Tähän kategoriaan menee mielestäni mm. jotkut vähemmistöuskonnot, esim. Irakin jesidit JOS heidän alueitaan ei saada takaisin ISISiltä, sekä homoseksuaalit Afrikassa, Lähi-Idässä jossa heitä tapetaan surutta tai jopa Venäjällä jossa heitä hakataan julmasti. Sotapakolaisillekin ensisijainen avustusmuoto tulisi olla huomattavasti laajemmin ongelman ytimeen ja hädänalaisimpiin vaikuttavat laadukkaat leirit ja ruoka&vesi&vaatteet sekä koulutusta vähintään lapsille paikan päälle (sekä omasta mielestäni räväkämpi aseapu jos luotettavia tahoja löytyy - itse tukisin kurdeja vaikka se romuttaisi suhteita Turkkiin, Syyriaan ja Irakiin)
Kun katsoo vaikkapa miten laajamittaisen vaikutuksen ja uutisoinnin se hukkuneen pikkupojan surullinen kuva sai aikaan, niin olisi enemmän kuin aiheellista rehellisesti kertoa se, mitä asian taustoista tuli esille. Että Turkissa on asuttu sotaa paossa jo vuosia mutta perheen isän mieli teki Ruotsiin hampaita korjauttamaan. Tai sekin olisi hyvä kuulla jos tämä ei olekaan totta ja perhe oli tulossa sittenkin suoraan sodan tuhoamasta Kobanesta. Asian käsittelyn puutteen takana on tietty yleviä juttuja: Ei haluta lietsoa vihaa, ei haluta trivialisoida kamalaa tapausta jne. Taustalla voi nähdä myös kotimaan puoluepoliittisia asioita, koska jotkut toimittajat antavat aivan liian paljon omien kantojensa vaikuttaa toimitukselliseen sisältöönsä. Oli miten oli - itse olen KURKKUA MYÖTEN TÄYNNÄ sitä, että asioita sievistellään ja muokataan jossain "ylempänä" sellaisiksi, että saadaan käytöstäni ohjattua oikeaan suuntaan. Tiedonvälityksen pitää välittää faktat, ja AIKUISET, TÄYSJÄRKISET IHMISET päättävät itse mitä niistä ajattelevat. Meininki alkaa muistuttaa - ihan oikeasti! - jotain itäblokin "tiedonvälitystä" 80-luvulta.
Minä olen aina ollut auttamishaluinen ihminen, mutta sylettää uskomattomasti että kun autamme nyt neulanpistomaisesti ja (suurimmaksi osaksi, ei aina) väärinkohdennetusti, ja vieläpä erittäin suurin kustannuksin tilanteessa jossa avuntarvitsijoita olisi massiivisesti ja vielä kotimaan talous aivan vaikeuksissa, kaikki kritiikki vaiennetaan marginaaleihin...lähinnä nettiin.
FinnNSF:n postaus siitä että "kaikessa hiljaisuudessa" leikataan lasten tukemista Afrikassa, on aika kuvaava. Kukaan ei marssi tämän puolesta tai uhkaa näännyttää leikkausta kannattaneiden perheitä, jotta oppisivat.