Melko selvä kannanotto Merkelin politiikalle
http://www.welt.de/politik/deutschl...werste-aber-auch-der-schoenste-Wahlkampf.html
Vihreät on ottaneet turpiin oikein kunnolla.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Melko selvä kannanotto Merkelin politiikalle
http://www.welt.de/politik/deutschl...werste-aber-auch-der-schoenste-Wahlkampf.html
Vihreät on ottaneet turpiin oikein kunnolla.
Voi tätä ilon ja riemunpäivää
Voi tätä ilon ja riemunpäivää
IL selvitti: Näistä rikoksista turvapaikanhakijoita epäillään - tuoreet luvut
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016090422261531_uu.shtml
Tilastot ovat ajanjaksolta 1.1.2016-25.8.2016. Rinnakkain vertailussa on Suomen kansalaisten tekemät rikokset. Lukuja ei vertailla suhteutettuina, tosin sitä sivutaan tekstissä.
Esimerkkinä pahoinpitely: turvapaikanhakijat 528 / Suomen kansalaiset 10 547. Mikäli Suomen kansalaiset olisivat syyllistyneet suhteessa yhtä paljon pahoinpitelyihin, niitä olisi n. 79 000.
Sisäministeri Risikko: Migrin ongelmat olivat tiedossa – ei toistaiseksi aihetta muutoksiin
Sisäministeri Paula Risikko (kok.) ei toistaiseksi aio ryhtyä erityisiin toimenpiteisiin maahanmuuttovirasto Migrin työkuorman helpottamiseksi.
Migri toimii sisäministeriön alaisuudessa. Risikko kertoo Kymmenen Uutisten haastattelussa, että Migrin työntekijöiden kuormittuminen on ollut tiedossa.
– Pidän sitä hyvin vakavana asiana. Se kokemus on varmasti aivan oikea, ja tällaista minulle on viestitetty. Me olemme tienneet sen, että Migrissä on todella suuri paine, jos ajattelee että hakemuksia on moninkertainen määrä normaaliin tilanteeseen.
Risikko ei kuitenkaan aio ryhtyä erityisiin toimiin tilanteen helpottamiseksi.
– En ainakaan tässä vaiheessa katso, että siellä olisi mitään sellaista.
Risikko ymmärtää määrällisiä tavoitteita
Useat viraston työntekijät kertoivat tänään Helsingin Sanomien artikkelissa, etteivät he ehdi tehdä työtään kunnolla viraston määrittelemissä puitteissa. Lisäksi työntekijät ovat kokeneet, että heiltä odotetaan kielteisiä turvapaikkapäätöksiä.
– Totta kai tämä otetaan vakavasti ja käydään vielä keskusteluja. Olen itse menossa Migriin ja toivonkin sitä, että työntekijät kertovat siitä, miten he kokevat asian.
Työntekijät kertoivat kokevansa, ettei turvapaikanhakijoiden tilanteisiin ehditä perehtyä tarpeeksi hyvin. Lisäksi päätösten perusteet ovat joidenkin työntekijöiden mukaan kyseenalaisia.
– Ymmärrän, että on tehty määrällisiä tavoitteita mutta kyllä joka käänteessä on viestitetty, että laatu on kuitenkin kaikkein tärkeintä, Risikko vakuuttaa.
"Suomi ei voi olla muita vetovoimaisempi maa"
Hän katsoo, että Suomen linja turvapaikkapäätöksissä on oikea.
– Ei voi olla niin, että Suomi olisi jotenkin vetovoimaisempi maa mitä muut maat ovat. Meillä pitää olla yhteiset käytännöt Euroopan maiden ja erityisesti Pohjoismaiden kanssa. Tärkein vertailukohde meillä on Ruotsi, joka on hyvin samantyyppisessä tilanteessa kuin Suomi.
http://www.mtv.fi/uutiset/ulkomaat/...uuttovirastossa-muiden-maiden-luokkaa/6058742Seison päätösten takana
Tulostavoite yleensä sopii ylijohtajan mielestä maahanmuuttovirastoon.
– Kyllä, aivan kuten tuomioistuimissa on tulostavoite. En näe mitään vaihtoehtoakaan sille.
Helsingin Sanomien haastattelujen perusteella maahanmuuttoviraston työntekijöitä jopa hävettää tehdä päätöksiä ja he pelkäävät kiiren aiheuttavan vääriä päätöksiä turvapaikkahakemuksien käsittelyssä.
– Seison kyllä ylijohtajana päätösten takana. Meillä on laatutavoitteena, että enintään viisi prosenttia päätöksistä saa laintulkinta- tai menettelyvirheen takia muuttua hallintaoikeudessa. Itse asiassa meillä on tämä laatukriteeri noin yksi prosentti tai enintään kaksi prosenttia vuosittain. Näen, että päätöksentekomme on ollut laadukasta ja olemme tehneet kaikkemme, että siihen päästään.
Keskustelukulttuurissa korjaamisen paikka
Helsingin Sanomat haastatteli yli 10 maahanmuuttoviraston työntekijää. Virastossa on tällä hetkellä 550 työntekijää.
– Meidän pitää parantaa keskustelukulttuuria talon sisällä, jotta tällaiset tuntemukset voidaan käsitellä. Onhan se hienoa, että meidän työntekijät uskaltavat avautua toimittajille ja tuoda tällaisen tuskan esiin, mutta kyllä meillä täytyy olla virastossa valmiudet käsitellä näitä asioita ja parantaa niitä siinä määrin kun kritiikki on oikeutettua, sanoo Vuorio MTV:lle.
– Väärät päätökset ovat mahdollisia missä tahansa päätöksiä tekevässä instansissa. Meillä päätöksiä ei kuitenkaan tehdä yksin, vaan esitellään kokeneemmalle virkamiehelle. Totta kai virheitä pyritään välttämään. Olen joka tapauksessa sitä mieltä, että hakijan oikeusturva on Suomessa turvattu.
http://www.iltalehti.fi/pakolaiskriisi/2016031521271729_cm.shtmlOn arvioitu, että pystymme jopa 60-70 prosenttia tapauksista käsittelemään tällä yhdellä kosketuksella, turvapaikkayksikön johtaja Esko Repo kertoi tiistaina viraston tiedotustilaisuudessa.
Hän kertoi myös, että turvapaikkapäätöksiä tekevien viranomaisten ratkaisuoikeutta on laajennettu. Yksi henkilö voi tehdä myönteisen päätöksen. Kielteiseen päätökseen tarvitaan edelleen kahden viranomaisen allekirjoitus.
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/KasittelytiedotValtiopaivaasia/Sivut/KK_228+2016.aspxIlman esittelyä asian saavat ratkaista turvapaikkayksikössä ne virkamiehet, joilla on oikeus olla ratkaisijana esittelymenettelyssä. Tämän lisäksi ratkaisuoikeus ilman esittelyä voidaan antaa ylitarkastajalle yksikönjohtajan päätöksellä. Ratkaisuoikeuksia ei anneta uusille ylitarkastajille, vaan henkilöllä tulee olla kokemusta ja näyttöä esiteltyjen päätösten kautta siitä, että hänen osaamisensa on sillä tasolla, että ratkaisuoikeudet ilman esittelyä voidaan hänelle antaa. Ratkaisuoikeudet antaa yksikön johtaja ylitarkastajan esimiehen esittelystä.
Ilman esittelyä ratkaistaan pääsääntöisesti sellaisia päätöksiä, joiden perusteleminen on yksinkertaista. Esimerkiksi kun henkilölle myönnetään turvapaikka, on tarpeen perustella vain hänen tarpeensa turvapaikkaan. Kielteistä päätöstä tehtäessä täytyy ottaa huomioon useita vaihtoehtoisia lupia, joihin henkilö olisi voinut olla oikeutettu ja perustella miksei niistä mitään myönnetä hänelle. Lisäksi täytyy ottaa huomioon käännyttämiseen tai karkottamiseen vaikuttavat seikat.
Maahanmuuttovirasto on pyrkinyt resurssiensa tehokkaaseen ja tarkoituksenmukaiseen käyttöön muuttamalla työjärjestystään ja siirtymällä entistä laajemmin ilman esittelyä tapahtuvaan päätöksentekoon. Myös hallinto-oikeuden kokoonpanoa ollaan supistamassa ulkomaalaislaissa tarkoitetuissa valitusasioissa kolmesta kahteen jäseneen. Muutosta koskeva HE 32/2016 on eduskuntakäsittelyssä. Sisäministeriö on kiinnittänyt maahanmuuttoviraston huomiota päätösten yhdenmukaisuuden entistä tarkempaan valvontaan. Virasto on ryhtynyt tarvittaviin toimenpiteisiin.
http://www.talouselama.fi/uutiset/m...ppio-saksassa-aarioikeistopuolue-kiri-6579629Merkelille odotettu tappio Saksassa - äärioikeistopuolue kiri
Saksan liittokansleri Angela Merkelin CDU-puolue on menestynyt odotetun huonosti maan osavaltiovaaleissa sunnuntaina.
Saksan äärioikeistolainen Vaihtoehto Saksalle -puolue AfD on saanut 20,8 prosenttia äänistä ja noussut toiselle sijalle sunnuntain osavaltiovaalissa, kun kaikki äänet on laskettu.
Mecklenburg-Etu-Pommerissa pidetyissä vaaleissa sosiaalidemokraatit pitivät johtopaikkansa 30,6 prosentilla. Merkelin kristillisdemoraattinen CDU-puolue jää kolmanneksi 19,0 prosentilla äänistä.
Vasemmistopuolue Die Linke sai 13,2 prosenttia ja vihreiden puolue menetti paikkansa saatuaan alle 5 prosenttia äänistä.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016090422261531_uu.shtml
Pahoinpitely- ja näpistysrikokset ovat yleisimpiä rikosnimikkeitä, joihin turvapaikanhakijoiden epäillään syyllistyneen.
- Iltalehti selvitti, kuinka monesta ja mistä rikoksista turvapaikanhakijoita epäillään.
- Selvityksessä on poliisille ilmoitetut turvapaikanhakijoiden tekemiksi epäillyt rikokset ajanjaksolta 1.1.- 25.8.2016.
- Vertailun vuoksi mukana on, kuinka paljon samoista rikoksista epäillään Suomen kansalaisia.
- IL:n reportaasi kertoo edelleen, että 5 % turvapaikanhakijoista oli rikosmerkintä vuoden oleskelun jälkeen.
Tämä kertoo kaiken olennaisen, millaisesta heittiöjoukosta on kyse. Huomattava osa paennut oman kotimaansa oikeusjärjestelmää. Meillehän kerrottiin, että "turvapaikanhakijat eivät tee rikoksia"
- pakolaisten työllistyminen kestää 20 vuotta - eivät olletkaan nuo kone-insinörit niin haluttuja
Kaikessa maahanmuutossa tulisi pyrkiä siihen että "uusi veri", tulomaasta riippumatta, nostaa yhteiskunnan tasoa. Ihan sama millä mittareilla ja numeroilla tätä touhua katsoo niin lienee päivänselvää ettei keskimääräinen pakolaisstatuksen omaava henkilö tuo positiivista kokonaisvaikutusta yhteiskuntaan.
Onneksi turvapaikanhakijat eivät tee rikoksia
Paristakin paikasta ehdin jo lukea, että viime vuonna hyökyaallon tapaan vyöryneet ulkomaalaiset eivät tee enempää kuin suomalaiset - tai jopa vähemmän- rikoksia kuin suomalaiset.
Olen helpottunut; yksi pahimmista painajaisistani oli turha - olin väärässä. Ihanaa!! Joskus on ihanaa olla väärässä. Uteliaana tilastonikkarina kuitenkin jäin hetken päästä vaivautuneeksi, voisiko tämä todella olla totta?
Tänään utelias mielini sai lisää pohdittavaa: Iltalehti julkaisi poliisin luovuttamat lukemat rikostilastoista suomalaisten ja turvapaikanhakijoiden osalta.
Karua luettavaa. Me suomalaiset olemme rikollista kansaa. Järkytys ja helpotus seurasi ensi silmäystä, jonka mukaan turvapaikanhakijat tekevät huomattavasti vähemmän rikoksia kuin kantasuomalaiset ( tosin heihin lasketaan kansalaisuuden saaneet somalitkin ( mutta edes he eivät voisi tuota eroa saada aikaiseksi.
1.1.-25.8 välisenä aikana suomalaiset tekivät 398 566 rikosta ja turvapaikanhakijat VAIN 1 729. Totta kai heita on paljon vehemmän, mutta voimme suhteuttaa heidät yksikertaiselle laskuopilla. Turviksia tuli hyökyaallossa 36 000 ja suomalaisia on 5,4 miljoonaa. 5 400 000 jaettuna 36 000 on 150. Tätä kerrointa voimme käyttää leikkiin "mitä jos turviksia olisi saman verran kuin kantiksia".
ELI 1729 * 150 = (hähää, nyt nähdään totuus) 259 350....siis mitä ihmettä!? Suomalaiset tekivät lähes 400 000 rikosta. MEDIA ON OIKEASSA. Turvikset tekevät VÄHEMMÄN rikoksia. Eihän tämän näin....
Nyt tarkkana, mitäs rikoksia sitä on oikein tehty. Hmm... Suomi top 5: liikennerikkomus, liikenneturvallisuuden vaarantaminen,näpistys, kulkuneuvon kuljettaminen ilman lupaa ja pahoinpitely. Nämä liikennerikkomukset haiskahtavat niiltä ei-väkivaltarikoksilta. Ei ehkä vakavimpia tai ainakaan niitä, joista kaltaiseni rasistit viime vuonna varoittelivat, joista jää elinikäisiä traumoja (ajoin liikennemerkkiin räplätessä kännykkää = elinkautinen). Turvapaikanhakijat top 5 1) pahoinpitely, näpistys, lievä pahoinpitely, laitoin uhkaus, liikenne rikkomus
Nyt alkaa jo lämmetä, kuten kuuluisassa lasten leikissä. 60,48 % suomalaisten rikoksista liittyy iltalehden taulukon mukaan liikenteeseen. Rallikansaa! Mutta entäs ne väkivaltarikokset mitä pelättiin: pahoinpitely, raiskaukset - murhia ja tappoja raportissa ei ole
Pahoinpitelyitä 7,5 kertaa enemmän kuin suomalaisilla
Lieviä pahoinpitelyitä 5 kertaa enemmän
törkeitä pahoinpitelyitä 150 kertaa enemmän
seksuaalinen ahdistelu 41 kertaa enemmän
lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö 31 kertaa enemmän
raiskaus kymmenen kertaa enemmän kuin suomalaiset
törkeä raiskaus 41 kertaa useammin
Luvut puhuvat karua kieltään En niinhin lähde mitään omaa lisäämää.
On muistettava, että poliisin tilastoissa ei ole kaikkia turvapaikanhakijoiden rikoksia: "Poliiseja on ohjeistettu lisäämään rikosilmoitukseen "tupa-koodi", mikäli asiaan liittyy turvapaikanhakija. Koodin lisääminen on kuitenkin vapaaehtoista.- Järjestelmä ei pakota täyttämään koodia, joten se jää valitettavan usein täyttämättä."
"Kaikkien seksuaalirikosepäilyjen määrä on noussut reilussa puolessa vuodessa yli 12 prosenttia edellisvuodesta."
"- Suurin osa pahoinpitelyistä on turvapaikanhakijoiden välisiä ja tapahtuneet vastaanottokeskuksissa, Reen selventää.
- Näpistykset ovat kohdistuneet yleensä joko toisiin vastaanottokeskuksen asukkaisiin tai lähialueen kauppoihin, Reen tarkentaa"
Entä sitten, kun asuvat meidän keskellä. Vaikenemisen kuttuuri on vastaanottokeskuksissa varmaankin suuri.
Mitä tulee vertailulukuihin olen käyttänyt koko 36 000 turvapaikanhakijaa - useat tuhannethan ovat jo lähteneet eli luvut ovat paljon isompia.
* katso linkistä vertailu*
http://piikkisanakas.blogspot.fi/2016/09/onneksi-turvapaikanhakijat-eivat-tee.html
Kuka valittaisi maahanmuuttoviraston myönteisistä päätöksistä?
http://professorinajatuksia.blogspo...=Feed:+blogspot/Ipsas+(Professorin+ajatuksia)
Jotkut maahanmuuttoviraston työntekijät valittivat viikonloppuna, ettei heillä ole aikaa perehtyä riittävästi turvapaikanhakijoiden asioihin ja vihjailivat että heitä oltaisiin painostettu tekemään negatiivisia päätöksiä. Hallituksen sisältä työntekijöiden valituksiin on vastattu asiallisesti.
Asiasta viime vuonna vastanneen Petteri Orpon mukaan "...on millaiset tulostavoitteet tahansa, niin kyllä oikeusvaltioperiaatteen täytyy toteutua." Tämän sanomisen pitäisi olla tarpeetonta, koska oikeusvaliossa tämä asia on itsestäänselvyys.
Pääministeri Juha Sipilä puolestaan totesi, että Suomen arviot turvanpaikanhakijoiden lähtömaiden turvallisuudesta noudattelevat muiden Pohjoismaiden linjaa. Lisäksi hän totesi sen itsestäänselvyyden, että ”rauhattomalta paikkakunnalta voi muuttaa toiselle”. Asia, jonka monikulttuurisesta Suomesta unelmoivat tahtovat mielellään unohtaa tai ainakin kiistää.
Sipilä kertoi myös, ettei hän halua, että ”tehdään huolimattomasti päätöksiä". Lisäksi hän totesi, että "poikkeuksellisen [tulijoiden] määrän vuoksi viranomaiset ovat tiukoilla, mutta Suomen järjestelmä on hyvä ja valitusasteissa väärät päätökset tulee kumottua”.
Tämän kirjoituksen laukaisi tuo pääministerin viimeinen kommentti. Käytännössä lienee niin, että Maahanmuuttoviraston päätöksistä valittavat ainoastaan kielteisen päätöksen saaneet turvapaikanhakijat ja veläpä veronmaksajien kustannuksella. Mutta kuka valittaisi Maahanmuuttoviraston tekemistä virheellisistä myönteisistä päätöksistä?
Olisiko meille perustettava valtionhallintoon sellainen veronmaksajavaltuutetun virka, jonka tehtäviin kuuluisi veronmaksajien edun turvaaminen ja tarvittaessa julkisten varojen virheellisten tuhlauksen esille nostaminen ja jopa valituksen tekeminen oikeudelle? Vai tulisiko tällainen tehtävä lisätä yhdenvertaisuusvaltuutetun toimenkuvaan?
Tämä siksi, että Petteri Orpon sanoin "turvapaikanhakijoiden vastaanotto maksaa aivan valtavasti". Ja vielä enemmän maksavat turvapaikan saaneet, jotka täytyy kotouttaa ja kouluttaa sekä järjestää heille terveydenhuolto ja sosiaaliturva, vaikka lopultakin työllistyminen on epätodennäköistä ja rikollisuuteen sortuminen kantaväestöä merkittävästi suurempi riski.
Siksi jokainen maahanmuuttoviraston väärä myönteinen päätös on kohtuuton veronmaksajia kohtaan. Ja sen seurauksena nykyinen asymmetrinen päätösten valitusprosessi heidän kannaltaan yksinkertaisesti väärin.
Aiempia ajatuksia samasta aihepiiristä:
Turvapaikanhakijat ovat rationaalisesti toimivia ihmisiä
Rahaa riittää yhteen vaan ei toiseen
Minkälaiseen yhteiskuntaan Petteri Orpo meitä johtaa?
Mikä on se eläinlaji, jonka puolesta ei boikotoida?
(KUVA: Vesa Moilanen/Lehtikuva/Kuvankäsittely IS)
Julkaistu: 2.9. 18:27 http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001253004.html
http://aamulehdenblogit.ning.com/pr...akilaisperheen-palautuksesta-ruotsissa-kertoo
EIT:n päätös irakilaisperheen palautuksesta Ruotsissa kertoo Irakin turvallisuustilanteen heikkenemisestä - vai miten se nyt menikään?
Hiljan nousi esille kohu turvapaikkapäätöksistä Suomessa.
Tässä yhteydessä, kuten jo aiemminkin, tietyt tahot ovat mielellään nostaneet esille Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen (EIT) päätöksen, jolla se kumosi Ruotsissa tehdyn palautuspäätöksen Irakiin. Nämä tahot antavat mieluusti ymmärtää, että EIT:n päätös tarkoittaisi Irakin turvallisuustilanteen heikentymisestä ja olisi siten signaali siitä, ettei Suomenkaan pitäisi ketään Irakiin palauttaa.
Mistä EIT:n tuomiossa oikeasti oli kyse?
Ei, kyse ei ollut Irakin turvallisuustilanteen yleisestä heikkenemisestä. Kuten EIT:n tuomiolauselmassa (ladattavissa pdf-muodossa EIT:n sivustolta) todetaan: "The Court noted that the Migration Agency and the Migration Court had concluded in 2011 and 2012 respectively that the security situation in Iraq was not such that there was a general need for international protection for asylum-seekers. That finding had subsequently been confirmed by its Chamber judgment delivered on 4 June 2015".
Todellisuudessa kyse oli tässä tapauksessa siitä, että kyseisen perheen päämies oli tehnyt pitkään bisnestä amerikkalaisten asevoimien kanssa: "Since the 1990s Mr J.K. had run his own construction and transport business with exclusively American clients, with its office at a United States military base." Tästä syystä häneen kohdistui uhka islamistien suunnalta.
EIT toteaa, että vaikkakin Irakin hallituksella on vaikeuksia kontrolloida useita alueita Irakissa, keskivertoasukkaat eivät sen takia välttämättä ole vaarassa, mutta tilanne on aivan toinen tällaisissa yksittäistapauksissa.
EIT:n päätös kertoo, että yleinen turvallisuustilanne ei estäisi tässäkään tapauksessa palautusta, mutta perheenpään liiketoimet amerikkalaisen sotaväen kanssa tekivät hänestä ja perheestä potentiaalisen kohteen islamistiselle väkivallalle: " persons who had collaborated in different ways with the authorities of the occupying powers in Iraq after the war had been and continued to be targeted by al-Qaeda and other groups".
Lyhyet ovat multikulturalistien valheiden jäljet.
Aamuinen uutinen ruotsista löydetystä päättömästä miehestä on saanut uuden käänteen: Ei epäillä rikosta, tutkimukset jatkuu kuolinsyytutkinnalla.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article23462798.ab