Pakolaisuus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja BlackFox
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Vähän ajatuksia toisaalle meidän historiaan. Laittaa ehkä vähän miettimään.
 
Tässä vielä hallituksen maahanmuuttopoliittiset toimenpiteet. Paljon hyvää settiä, toivottavasti toteuttavat. Samanlaisia juttuja kuin mitä täällä on esitetty, ja jotka jotkut leimasi ääriajatteluksi ja mielipiteiksi joilla ei ole väliä, koska hallitus päättää linjoista. :D

Lisäksi "valtamediassa" Yleä lukuunottamatta käsitellään aihetta jo vähemmällä kiihkolla myöskään ns. "suvaitsevaan" suuntaan. Jopa ihan kritiikkiä julkaistaan.
 
No niin. Perjantai-ilta ja suuri vaara on, että jollakulla valmiiksi lämmenneellä aukeaa korkki. Ollaanpa varovaisia, jos alkaa näppäimistö iskeä tulta!

Atte Kalevalla on asiaa:

http://attekaleva.puheenvuoro.uusisuomi.fi/202191-maahanmuuttopolitiikka-tiensa-paassa

Atte on aito kokoomuslainen...

Vanha, noin 40 vuotta sitten kehitelty eurooppalainen ulkomaalaispolitiikka on viimeistään nyt tullut tiensä päähän. Kaikkialla etsitään hätäisiä, usein huonoja ratkaisuja, kun pitäisi vihdoin analysoida ennakkoluulottomasti ja kriittisesti mistä on kyse. Väestömme ikääntyy ja työikäisten osuus pienenee. Kestävyysvajeen torjumiseksi Suomi tarvitsee uusia työntekijöitä ja siten maahanmuuttoa, mutta emme näytä osaavan järjestää sitä.

Väestö ikääntyy ja halpatyövoimaa pitää saada :D

Oleellista tässä kriisissä on kuitenkin tämä...

Arabiliitto, YK ja muut kansainväliset järjestöt epäonnistuivat rauhanaloitteissaan.

Syyrian sisällissota voidaan nähdä osittain šiiojen ja sunnien välisenä kamppailuna. Muun muassa Saudi-Arabia tukee kapinallisia, Iran hallitusta. Tutkija Alan Salehzadeh Maanpuolustuskorkeakoulusta on esittänyt tulkinnan, että Syyrian sodan pitkittyminen esim. suhteessa Arabikevään kansannousut kokeneisiin Egyptiin ja Tunisiaan verrattuna johtuu Syyrian geostrategisesta asemasta ja liittolaissuhteista Iranin johtamaan šiia-akseliin. Syyrian sotaan liittyviä šiiojen ja sunnien välisiä taisteluja on käyty myös Libanonissa. Sota mahdollisti Isis:in nousun Irakissa vuonna 2014.

Venäjä ja Kiina tukevat Syyrian hallitusta, kun taas länsimaat ovat tukeneet Syyrian oppositiota. Venäjä lähetti vuodesta 2012 sotilasneuvonantajia Syyriaan. Elokuussa 2015 länsimaiden tiedotusvälineissä väitettiin pienen määrän venäläisiä taistelevan Syyriassa ja venäläisiä hävittäjiä ja erikoisjoukkoja ehkä saapuvan maahan.

Länsimaita huolettivat Syyrian kemialliset aseet, joita saatiinkin vedettyä paljon pois maasta. Monet länsimaat tunnustivat oppositiokoalition Syyrian viralliseksi edustajaksi marras-joulukuussa 2012. Länsimaat ja muut "Syyrian ystävät" ilmoittivat kesäkuussa 2013 antavansa vastedes suoraa aseapua ja muuta sotilaallista tukea Syyrian kapinallisille.


Jotain tarttis tehdä, mutta kukaan ei tiedä mitä. Pakolaisvirrat lisääntyvät tehdään ihan mitä tahansa joten tämä kriisi pitäisi ratkaista siellä missä se on syntynyt, mutta pirullako sen ratkaiset kun hämmentäjiä on enemmän kun keittoa ja lusikoita.

Tässä tilanteessa on jokseenkin yhdentekevää mistä maasta löytyy parhaat pitsat, mutta jos minulta kysytään niin Italiasta löytyy huonoimmat, heti Saksan ja Sveitsin jälkeen :D
 
Onpas tämä outoa. Ensin halutaan, että maahanmuuttajat ryhtyvät tekemään tuottavaa työtä ja elättämään itse itsensä. Sitten kun näin tapahtuu, niin ollaan heti julistamassa heidän liiketoimintaa vastaan boikotteja ja muuta syrjintää. Tällä asenteella Suomessa yrittäminen todellakin jää vain yritykseksi eikä maa nouse taloudellisesta suosta enää koskaan. Ainakaan itsenäisen Suomen tasavallan roolissa.

Yrittäminen ja ihmisten työllistäminen on tässä maassa tehtävä mahdollisimman helpoksi, koska muuten homma ei toimi. Sama pätee myös maahanmuuttajiin, jotka tilastollisesti ovat työmarkkinoilla jopa kantaväestöä heikommassa asemassa. He eivät tarvitse yhtään ainoaa ylimääräistä byrograattista tai asenteellista hidastetta, vaan enemmän tukea ja kannustusta.

On kaikkien yhteinen etu, että maahanmuuttajat pystyvät integroitumaan suomalaiseen yhteiskuntaan tehokkaasti ja pääsevät aloittamaan uuden elämänsä Suomessa mahdollisimman nopeasti. On myös yhteiskunnan ja maahanmuuttajien itsensä etu, ettei heidän määränsä ylitä yhteiskunnan integraation kapasiteettia. Tämä tarkoittaa hallittua maahanmuuttoa, jossa ketään ei jätetä heitteille.

Syrjäytyminen tai syrjäytetyksi tuleminen aiheuttaa kaikissa tapauksissa turhaa inhimillistä kärsimystä ja epäoikeudenmukaisuuden tunnetta, mikä kumuloituessaan johtaa tyytymättyden nopeaan kasvuun ja yhteiskuntarauhan horjumiseen. Huonosti integroitunutta ja yhteiskunnasta syrjäytettyä maahanmuuttajapopulaatiota on Keski-Euroopan maissa ihan riittävästi eikä samoja virheitä kannata ehdoin tahdoin Suomessa toistaa. Se tie on tuhon tie.
 
Väestönvaihtouutisia....


Satoja käännytettyjä turvapaikanhakijoita jää laittomasti maahan
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/satoja_kaannytettyja_laittomasti_maahan-40697

Suomesta käännytetään vuosittain pois tuhansia turvapaikkaa hakeneita. Monet jäävät maahan laittomasti.
...


Suomessa maahantulijoita omilla teillään – poliisilla ei tietoa määristä ja olinpaikoista
http://yle.fi/uutiset/
suomessa_maahantulijoita_omilla_teillaan__poliisilla_ei_tietoa_maarista_ja_olinpaikoista/8299705

Länsirajan valvonta on olematonta. Monet pakolaiset ilmoittautuvat turvapaikanhakijoiksi vasta myöhemmin.
...


Pakolaiset voitaisiin majoittaa tyhjiin toimistotiloihin - tilaa 20 000 pakolaiselle
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015091220336849_uu.shtml

Pakolaisia voitaisiin auttaa ottamalla käyttöön pääkaupunkiseudun miljoona neliötä tyhjää toimistotilaa, ehdottaa Vuokraturva.
...


Hallituksen maahanmuuttolinjaukset ristiriidassa perustuslain kanssa
http://yle.fi/uutiset/professorit_h...set_ristiriidassa_perustuslain_kanssa/8300785
...
Oikeusoppineet huomauttavat kirjoituksessaan, että perustuslain säännökset ja kansainväliset ihmisoikeussopimukset ovat ristiriidassa hallituksen suunnittelemien muutosten kanssa.
...


Kelan tutkija: Tukien leikkaaminen voisi ajaa turvapaikanhakijoita leipäjonoon
http://yle.fi/uutiset/kelan_tutkija...ajaa_turvapaikanhakijoita_leipajonoon/8300713

Tutkijan mukaan yli kymmenen vuotta Suomessa oleskelleista pakolaismaista muuttaneista ihmisistä yli kolmannes on vielä työttömyysturvan varassa.
...


Pieneen kylään kaavaillaan lähes 300 turvapaikanhakijaa – paikallisten sietokyky alkaa olla koetuksella
http://yle.fi/uutiset/pieneen_kylaa...sten_sietokyky_alkaa_olla_koetuksella/8298352

Muhoksella Jokirinteen kylässä paikallinen kyläyhdistys kerää adressia, jottei alueelle sijoitettaisi enempää turvapaikanhakijoita. Paikallisten ja turvapaikanhakijoiden yhteiselo on alkanut vaihtelevissa tunnelmissa.
...

http://s3.postimg.org/rqga16pvn/syyrialainen_siirtolainen.jpg
 
Naiset taas asialla.
8nLijdD.png
 
Tällä ei tietenkään ole mitään tekemistä laittomien maahantulijoiden kanssa.....valitettava yksittäistapaus joita sattuu aniharvoin eikä ole merkkejä tällaisten ihmisten lisääntymisestä Suomessa näköpiirissä...?

lainaus:

Miehillä ei ollut minkäänlaisia henkilöllisyystodistuksia. Poliisin mukaan he kertoivat olevansa kotoisin Marokosta ja Libyasta. Heidät vietiin poliisin tiloihin, ja heidän henkilöllisyyksiään selvitetään. Tapausta tutkitaan varkauden yrityksenä, eikä poliisi kerro tapauksen yksityiskohdista tällä hetkellä sen enempää.

- Tietojeni mukaan tilanteessa on ollut useampia asianomistaja. Nyt tutkijaan epäiltyjä, päivystävä tutkinnanjohtaja Juhani Vuorisalo sanoo.

Poliisi kohtaa paperittomia henkilöitä Vuorisalon mukaan "silloin tällöin". Hän sanoo, ettei tapauksia ole tullut eteen viime aikoina merkittävissä määrin enempää kuin yleensäkään. Sitä, voivatko miehet olla rekisteröimättömiä turvapaikanhakijoita, Vuorisalo ei kommentoi.

- En sano mitään tässä vaiheessa.



Henkilöpaperittomia miehiä epäillään varkauden yrityksestä


http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015091220337728_uu.shtml



Helsingin poliisi epäilee henkilöpaperittomien miesten yrittäneen varastaa nelihenkisen seurueen jäseneltä puhelimen.

Poliisi sai ilmoituksen tapauksesta lauantaiyönä kello 1.40. Ilmoituksen mukaan ulkomaalainen mies oli vienyt puhelimen ja yritti poistua paikalta Narinkkatorilla.

Neljän henkilön porukka kertoi virkavallalle kävelleensä Jaskan grillin kohdalla Simonkadulla, kun tuntematon mies tuli paikalle ja alkoi heilua heidän edessään. Paikalle oli ilmestynyt toinenkin mies.

Seurue ihmetteli mitä tilanteessa tapahtui ja jatkoi matkaa. Hetken kuluttua yksi seurueen jäsenistä huomasi kuitenkin puhelimensa kadonneen taskusta. Ryhmä esti toista tuntematonta miestä poistumasta paikalta, ja asiasta tehtiin ilmoitus hätäkeskukseen.

Myös toinen tuntemattomista miehistä oli paikalla, kun poliisi saapui tapahtumapaikalle. Sivullinen henkilö tuli kertomaan poliisille nähneensä kauempaa, kuinka miehet olivat pyörineet seurueen ympärillä.

Poliisi otti kiinni epäillyt. Myös kadonnut puhelin löytyi, kun sivullinen löysi sen lähistöltä maasta ja toi poliisille.

Miehillä ei ollut minkäänlaisia henkilöllisyystodistuksia. Poliisin mukaan he kertoivat olevansa kotoisin Marokosta ja Libyasta. Heidät vietiin poliisin tiloihin, ja heidän henkilöllisyyksiään selvitetään. Tapausta tutkitaan varkauden yrityksenä, eikä poliisi kerro tapauksen yksityiskohdista tällä hetkellä sen enempää.

- Tietojeni mukaan tilanteessa on ollut useampia asianomistaja. Nyt tutkijaan epäiltyjä, päivystävä tutkinnanjohtaja Juhani Vuorisalo sanoo.

Poliisi kohtaa paperittomia henkilöitä Vuorisalon mukaan "silloin tällöin". Hän sanoo, ettei tapauksia ole tullut eteen viime aikoina merkittävissä määrin enempää kuin yleensäkään. Sitä, voivatko miehet olla rekisteröimättömiä turvapaikanhakijoita, Vuorisalo ei kommentoi.

- En sano mitään tässä vaiheessa.
 
Naiset taas asialla.
8nLijdD.png

Samalla periaatteella Sonjuskan kaiken omaisuuden voisi takavarikoida. Mikä oikeus hänellä, joka elää vain pikku hetken kosmisen historian valtavassa jatkumossa, on omia jotain materiaa itselleen?

No, ehkäpä sitä tuli aikanaan avioiduttua ihan suht viisaasti, nämä Sonjuskat aina hyvä muistutus välillä...

Edit: Ihanasti sanottu! <3
 
Saksassa:
"Saksalaisten viranomaisten mukaan maahan saattaa tänä viikonloppuna saapua jopa 40 000 uutta turvapaikanhakijaa. BBC:n mukaan suurimman osan heistä ennakoidaan saapuvan eteläisessä Saksassa sijaitsevaan Müncheniin.
Münchenin pormestari Dieter Reiter pyysi saksalaismediassa muita Saksan alueita auttamaan turvapaikanhakijoiden kanssa.
-Tämä on skandaali. (Saksan) muut alueet ovat täydellisesti epäonnistuneet tarjoamaan majoitusta turvapaikanhakijoille, Reiter sanoi ARD-tv-kanavan mukaan.
BBC:n tietojen mukaan Saksan hallitus harkitsee tyhjillään olevien vuokrakiinteistöjen haltuunottamista ja antamista turvapaikanhakijoiden käyttöön."
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/113...entiselta-liikemiehelta#.VfQC5Q8M8rQ.facebook
 
Hallituksella on oikea suunta linjauksissaan!

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015091220337562_uu.shtml

Näin hallitus haluaa kiristää perheenyhdistämisen kriteereitä - koskee tuhansia ihmisiä

Lauantai 12.9.2015 klo 17.12
Hallitus ilmoitti perjantaina tiukentavansa perheenyhdistämisen kriteereitä. Linjaus löytyy myös hallitusohjelmasta, mutta sanamuoto on koventunut matkan varrella.

Pakolaisia nousemassa Serbian rajalle menevään junaan Makedoniassa lauantaina. (EPA)
Hallitus linjaa 29. toukokuuta päivätyssä strategisessa ohjelmassaan, että Suomi on vuonna 2025 "avoin ja kansainvälinen, kieliltään ja kulttuuriltaan rikas maa", jossa "ihmisellä on vapaus ja vastuu rakentaa omaa, perheensä ja läheistensä elämää".

Hallitusohjelmassa todetaan, että "perheenyhdistämisen kriteereitä tarkennetaan EU:n perheenyhdistämisdirektiivin mukaisesti".

Perjantaina hallitus ilmoitti käynnistävänsä sisäministeri Petteri Orpon (kok) johdolla ulkomaalaislakiin liittyviä lainsäädäntöhankkeita hallitusohjelman kirjausten mukaisesti jo tänä syksynä.

- Perheenyhdistämisen kriteereitä tiukennetaan EU:n perheenyhdistämisdirektiivin mukaisesti, hallituksen julkistamassa maahanmuuttopoliittisessa toimenpidepaperissa sanotaan.

Sisäministeriön maahanmuutto-osasto aloittaa työnsä heti ensi viikon alussa. Hankkeen ensivaiheessa tehdään kansainvälistä vertailua eri toimenpiteistä ja arvioidaan niiden vaikuttavuutta.

- Lainsäädäntöhanke käynnistyy maanantaina. Sen sisältö ja laajuus tarkentuu matkan varrella, sisäministeriön maahanmuutto-osaston johtaja Jorma Vuorio sanoo Iltalehdelle.

Suuntaa antava summa

Vuorion mukaan mahdollisuuksia on tässä vaiheessa monia. EU-direktiivi mahdollistaa muun muassa toimeentuloedellytyksen asettamisen perheenyhdistämisen ehdoksi.

Maahanmuuttoviraston verkkosivuilta löytyy suuntaa antavat euromäärät turvatun toimeentulon määrittämiseksi.

Esimerkiksi kahdesta aikuisesta ja kahdesta alaikäisestä lapsesta koostuvan perheen toimeentuloon vaaditaan 2 600 euroa kuukaudessa. Osa sosiaalietuuksista, kuten esimerkiksi lapsilisä, opintoraha ja asumistuki, vähentävät vaadittavan toimeentulon määrää.

Edellä mainitut "tulorajat" eivät kuitenkaan koske humanitääristä tai toissijaista suojelua saavia turvapaikanhakijoita.

- Heidät on vapautettu tästä kokonaan, Vuorio sanoo.

Koskee tuhansia ihmisiä

Tästä on Vuorion mukaan kysymys.

Hallitus haluaa selvittää, voisiko toimeentuloedellytyksen laajentaa koskemaan myös humanitääristä tai toissijaista suojelua saavia turvapaikanhakijoita.

Humanitääristä suojelua annetaan Vuorion mukaan melko vähän, mutta toissijaisen suojelun piiriin kuuluu tuhansia ihmisiä.

- Toissijainen suojelu on laajasti Maahanmuuttoviraston päätöskäytännössä edustettuna. Puhutaan hyvin isosta määrästä ihmisiä, Vuorio sanoo.

EU-direktiivi ei edellytä humanitääristä suojelua, vaan se on Vuorion mukaan Suomen itse käyttöön ottama "kategoria" epävakaista oloista saapuvien ihmisten suojelemiseksi.

- Jos turvapaikanhakija ei täytä kansainvälisen suojelun eli turvapaikan edellytyksiä, niin hänelle voidaan myöntää toissijaista suojelua esimerkiksi yksilöön kohdistuvan vainon perusteella.

Vuorion mukaan toissijaista suojelua annetaan muun muassa Somaliasta tuleville.

Taustalla on Vuorion mukaan hallintotuomioistuimen linjaus, jonka mukaan Etelä- ja Keski-Somaliastakin tulevat ihmiset voivat täyttää vaadittavat kriteerit, koska he joutuvat tulemaan Mogadishun kautta, jota pidetään niin turvattomana alueena, että heille on annettava toissijaista suojelua.

Toissijaista suojelua sai viime vuonna 215 Irakin kansalaista, 96 Somalian kansalaista ja 28 Venäjän kansalaista. Myönteisiä turvapaikkapäätöksiä annettiin yhteensä 1 346.

Laaja keinovalikoima

Edellä mainittujen "tulorajojen" lisäksi EU-direktiivi mahdollistaa muun muassa vaatimuksen kielitaidosta.

- Perheenyhdistämisen edellytykseksi voidaan asettaa se, että Suomeen tulossa olevilla henkilöillä on hallussaan Suomen kielen alkeet. Esimerkiksi Hollannissa ja Tanskassa tämä on jo käytössä ainakin joltain osin, Vuorio sanoo.

- Perheenkokoajalta (Suomessa oleskeleva EU-alueen ulkopuolisen maan kansalainen) voidaan edellyttää myös sitä, että hän on osallistunut kotouttamistoimiin eli toteuttanut hänelle laadittua kotoutumissuunnitelmaa tai osoittanut kotoutumisensa sillä, että hänellä on pysyväisluontoinen tai sellaiseksi katsottava työsuhde, tai että hän on opiskelemassa.

Direktiivi mahdollistaa myös esimerkiksi kahden vuoden aikarajan asettamisen ennen kuin perheenyhdistämisprosessin voi käynnistää.

Vuorion mukaan monessa maassa käytössä oleva sairausvakuutuksen pakollisuus istuu Suomen järjestelmään vähän huonosti, sillä meillä on käytössä asumisperusteinen sosiaaliturva.

Myös joissain maissa käytössä olevan asuntoedellytyksen käytännön toteutus vaatii Vuorion mukaan vielä selvittelyjä. Käytännössä tällä tarkoitetaan sitä, että perheenkokoajalla olisi oltava käytössään riittävän suuri asunto Suomeen tulevia perheenjäseniään varten.

- Tästä käytiin keskustelua jo pari hallitusta sitten, kun Suomeen tuli siihen aikaan aika isoja perheitä perheenyhdistämisen kautta ja tänne alkoi syntyä osittain jo asunnottomuutta myös maahanmuuttajien keskuuteen. Tämä kohta keskustellaan ympäristöministeriön kanssa, Vuorio sanoo.

- Meidän täytyy peilata kaikkia toimenpiteitä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisukäytäntöihin ja erityisesti perhe-elämän suojan kysymykseen.

Tällainen on EU-direktiivi

Syyskuussa 2003 annetun perheenyhdistämisdirektiivin mukaan Euroopan unionin alueella laillisesti oleskelevilla EU-alueen ulkopuolisten maiden kansalaisten (perheenkokoajien) perheenjäsenillä on oikeus perheenyhdistämiseen siinä EU-maassa, jossa perheenkokoaja oleskelee. Tavoitteena on EU:n ulkopuolisten maiden kansalaisten parempi kotoutuminen.

Direktiivin mukaan perheenyhdistämistä voivat hakea EU:n ulkopuolisten maiden kansalaiset, joilla on vähintään vuoden oleskelulupa jossakin EU-maassa ja perustellut mahdollisuudet saada pysyvä oleskeluoikeus. Oikeus perheenyhdistämiseen koskee perheenkokoajan aviopuolisoa, avioparin alaikäisiä lapsia ja aviopuolison huolettavina olevia alaikäisiä lapsia.

EU-maat voivat tietyin edellytyksin sallia perheenyhdistämisen myös ensimmäisen asteen sukulaisten (isä ja äiti), täysi-ikäisten naimattomien lasten ja avioliitonomaisissa olosuhteissa elävien henkilöiden (avoliitto tai rekisteröity parisuhde) osalta. Direktiivin mukaan EU-maat voivat edellyttää perheenkokoajalta ja hänen aviopuolisoltaan 21 vuoden vähimmäisikää.

EU-maa voi lisäksi vaatia, että perheenkokoajalla on asunto, joka täyttää yleiset turvallisuus- ja terveysvaatimukset, sairausvakuutus ja vakaat tulot, jotka riittävät sekä hänen että hänen perheenjäsentensä ylläpitoon. Lisäksi perheenkokoajaa voidaan vaatia noudattamaan kansallisen lainsäädännön mukaisia kotouttamistoimenpiteitä. Edellä mainittu ei koske pakolaisia.

Perheenjäsenen maahantulo ja oleskelu voidaan kieltää yleiseen järjestykseen, sisäiseen turvallisuuteen tai kansanterveyteen liittyvistä syistä. Näin voidaan tehdä myös mahdollisissa petostapauksissa (esimerkiksi asiakirjaväärennökset ja valeavioliitot). Myönnetty oleskelulupa voidaan myös peruuttaa tai jättää uusimatta edellä mainituista syistä.

MARKO-OSKARI LEHTONEN
 
Hallituksella on oikea suunta linjauksissaan!

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015091220337562_uu.shtml

Näin hallitus haluaa kiristää perheenyhdistämisen kriteereitä - koskee tuhansia ihmisiä

Lauantai 12.9.2015 klo 17.12
Hallitus ilmoitti perjantaina tiukentavansa perheenyhdistämisen kriteereitä. Linjaus löytyy myös hallitusohjelmasta, mutta sanamuoto on koventunut matkan varrella.

Pakolaisia nousemassa Serbian rajalle menevään junaan Makedoniassa lauantaina. (EPA)
Hallitus linjaa 29. toukokuuta päivätyssä strategisessa ohjelmassaan, että Suomi on vuonna 2025 "avoin ja kansainvälinen, kieliltään ja kulttuuriltaan rikas maa", jossa "ihmisellä on vapaus ja vastuu rakentaa omaa, perheensä ja läheistensä elämää".

Hallitusohjelmassa todetaan, että "perheenyhdistämisen kriteereitä tarkennetaan EU:n perheenyhdistämisdirektiivin mukaisesti".

Perjantaina hallitus ilmoitti käynnistävänsä sisäministeri Petteri Orpon (kok) johdolla ulkomaalaislakiin liittyviä lainsäädäntöhankkeita hallitusohjelman kirjausten mukaisesti jo tänä syksynä.

- Perheenyhdistämisen kriteereitä tiukennetaan EU:n perheenyhdistämisdirektiivin mukaisesti, hallituksen julkistamassa maahanmuuttopoliittisessa toimenpidepaperissa sanotaan.

Sisäministeriön maahanmuutto-osasto aloittaa työnsä heti ensi viikon alussa. Hankkeen ensivaiheessa tehdään kansainvälistä vertailua eri toimenpiteistä ja arvioidaan niiden vaikuttavuutta.

- Lainsäädäntöhanke käynnistyy maanantaina. Sen sisältö ja laajuus tarkentuu matkan varrella, sisäministeriön maahanmuutto-osaston johtaja Jorma Vuorio sanoo Iltalehdelle.

Suuntaa antava summa

Vuorion mukaan mahdollisuuksia on tässä vaiheessa monia. EU-direktiivi mahdollistaa muun muassa toimeentuloedellytyksen asettamisen perheenyhdistämisen ehdoksi.

Maahanmuuttoviraston verkkosivuilta löytyy suuntaa antavat euromäärät turvatun toimeentulon määrittämiseksi.

Esimerkiksi kahdesta aikuisesta ja kahdesta alaikäisestä lapsesta koostuvan perheen toimeentuloon vaaditaan 2 600 euroa kuukaudessa. Osa sosiaalietuuksista, kuten esimerkiksi lapsilisä, opintoraha ja asumistuki, vähentävät vaadittavan toimeentulon määrää.

Edellä mainitut "tulorajat" eivät kuitenkaan koske humanitääristä tai toissijaista suojelua saavia turvapaikanhakijoita.

- Heidät on vapautettu tästä kokonaan, Vuorio sanoo.

Koskee tuhansia ihmisiä

Tästä on Vuorion mukaan kysymys.

Hallitus haluaa selvittää, voisiko toimeentuloedellytyksen laajentaa koskemaan myös humanitääristä tai toissijaista suojelua saavia turvapaikanhakijoita.

Humanitääristä suojelua annetaan Vuorion mukaan melko vähän, mutta toissijaisen suojelun piiriin kuuluu tuhansia ihmisiä.

- Toissijainen suojelu on laajasti Maahanmuuttoviraston päätöskäytännössä edustettuna. Puhutaan hyvin isosta määrästä ihmisiä, Vuorio sanoo.

EU-direktiivi ei edellytä humanitääristä suojelua, vaan se on Vuorion mukaan Suomen itse käyttöön ottama "kategoria" epävakaista oloista saapuvien ihmisten suojelemiseksi.

- Jos turvapaikanhakija ei täytä kansainvälisen suojelun eli turvapaikan edellytyksiä, niin hänelle voidaan myöntää toissijaista suojelua esimerkiksi yksilöön kohdistuvan vainon perusteella.

Vuorion mukaan toissijaista suojelua annetaan muun muassa Somaliasta tuleville.

Taustalla on Vuorion mukaan hallintotuomioistuimen linjaus, jonka mukaan Etelä- ja Keski-Somaliastakin tulevat ihmiset voivat täyttää vaadittavat kriteerit, koska he joutuvat tulemaan Mogadishun kautta, jota pidetään niin turvattomana alueena, että heille on annettava toissijaista suojelua.

Toissijaista suojelua sai viime vuonna 215 Irakin kansalaista, 96 Somalian kansalaista ja 28 Venäjän kansalaista. Myönteisiä turvapaikkapäätöksiä annettiin yhteensä 1 346.

Laaja keinovalikoima

Edellä mainittujen "tulorajojen" lisäksi EU-direktiivi mahdollistaa muun muassa vaatimuksen kielitaidosta.

- Perheenyhdistämisen edellytykseksi voidaan asettaa se, että Suomeen tulossa olevilla henkilöillä on hallussaan Suomen kielen alkeet. Esimerkiksi Hollannissa ja Tanskassa tämä on jo käytössä ainakin joltain osin, Vuorio sanoo.

- Perheenkokoajalta (Suomessa oleskeleva EU-alueen ulkopuolisen maan kansalainen) voidaan edellyttää myös sitä, että hän on osallistunut kotouttamistoimiin eli toteuttanut hänelle laadittua kotoutumissuunnitelmaa tai osoittanut kotoutumisensa sillä, että hänellä on pysyväisluontoinen tai sellaiseksi katsottava työsuhde, tai että hän on opiskelemassa.

Direktiivi mahdollistaa myös esimerkiksi kahden vuoden aikarajan asettamisen ennen kuin perheenyhdistämisprosessin voi käynnistää.

Vuorion mukaan monessa maassa käytössä oleva sairausvakuutuksen pakollisuus istuu Suomen järjestelmään vähän huonosti, sillä meillä on käytössä asumisperusteinen sosiaaliturva.

Myös joissain maissa käytössä olevan asuntoedellytyksen käytännön toteutus vaatii Vuorion mukaan vielä selvittelyjä. Käytännössä tällä tarkoitetaan sitä, että perheenkokoajalla olisi oltava käytössään riittävän suuri asunto Suomeen tulevia perheenjäseniään varten.

- Tästä käytiin keskustelua jo pari hallitusta sitten, kun Suomeen tuli siihen aikaan aika isoja perheitä perheenyhdistämisen kautta ja tänne alkoi syntyä osittain jo asunnottomuutta myös maahanmuuttajien keskuuteen. Tämä kohta keskustellaan ympäristöministeriön kanssa, Vuorio sanoo.

- Meidän täytyy peilata kaikkia toimenpiteitä Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ratkaisukäytäntöihin ja erityisesti perhe-elämän suojan kysymykseen.

Tällainen on EU-direktiivi

Syyskuussa 2003 annetun perheenyhdistämisdirektiivin mukaan Euroopan unionin alueella laillisesti oleskelevilla EU-alueen ulkopuolisten maiden kansalaisten (perheenkokoajien) perheenjäsenillä on oikeus perheenyhdistämiseen siinä EU-maassa, jossa perheenkokoaja oleskelee. Tavoitteena on EU:n ulkopuolisten maiden kansalaisten parempi kotoutuminen.

Direktiivin mukaan perheenyhdistämistä voivat hakea EU:n ulkopuolisten maiden kansalaiset, joilla on vähintään vuoden oleskelulupa jossakin EU-maassa ja perustellut mahdollisuudet saada pysyvä oleskeluoikeus. Oikeus perheenyhdistämiseen koskee perheenkokoajan aviopuolisoa, avioparin alaikäisiä lapsia ja aviopuolison huolettavina olevia alaikäisiä lapsia.

EU-maat voivat tietyin edellytyksin sallia perheenyhdistämisen myös ensimmäisen asteen sukulaisten (isä ja äiti), täysi-ikäisten naimattomien lasten ja avioliitonomaisissa olosuhteissa elävien henkilöiden (avoliitto tai rekisteröity parisuhde) osalta. Direktiivin mukaan EU-maat voivat edellyttää perheenkokoajalta ja hänen aviopuolisoltaan 21 vuoden vähimmäisikää.

EU-maa voi lisäksi vaatia, että perheenkokoajalla on asunto, joka täyttää yleiset turvallisuus- ja terveysvaatimukset, sairausvakuutus ja vakaat tulot, jotka riittävät sekä hänen että hänen perheenjäsentensä ylläpitoon. Lisäksi perheenkokoajaa voidaan vaatia noudattamaan kansallisen lainsäädännön mukaisia kotouttamistoimenpiteitä. Edellä mainittu ei koske pakolaisia.

Perheenjäsenen maahantulo ja oleskelu voidaan kieltää yleiseen järjestykseen, sisäiseen turvallisuuteen tai kansanterveyteen liittyvistä syistä. Näin voidaan tehdä myös mahdollisissa petostapauksissa (esimerkiksi asiakirjaväärennökset ja valeavioliitot). Myönnetty oleskelulupa voidaan myös peruuttaa tai jättää uusimatta edellä mainituista syistä.

MARKO-OSKARI LEHTONEN

Joku muka viisas jo kirjoitti ettei nämä ole perustuslain mukaisia. Varmaan aika tulkinnan varhainen juttu.
Mutta jotain on tehtävä tai liian iso-osa leikkauksista syntyvistä säästöistä menee pakolaisten ylläpitoon.
 
Joku muka viisas jo kirjoitti ettei nämä ole perustuslain mukaisia. Varmaan aika tulkinnan varhainen juttu.
Lakeihin liittyvät asiat ovat tulkinnan varaisia. Jokuhan voisi olla sitä mieltä että syrjintä ("positiivinen" syrjintä kuten jotkut asiaa kutsuvat) tai nykyinen asevelvollisuus eivät ole perustuslain mukaisia, mutta siitäkin on monenlaisia käsityksiä.

Annan täyden tuen hallituksen suunnittelemille maahanmuuttopolitiikan kiristyksille.

Onko muuten noissa muissa Euroopan maissa näiltä osin eroavat perustuslait, kun siellä noudatetaan näitä käytäntöjä joita Suomeen suunnitellaan?
 
Rahalla ulos?
""Kolme miljardia Syyrian naapurimaille estäisi joukkomuuton"
Unkarin pääministeri Viktor Orban vaatii Euroopan Unionia maksamaan kolme miljardia euroa Syyrian naapurimaille.
Orbanin mukaan kolmen miljardin euron taloudellinen tuki Turkille, Jordanialle ja Libanonille estäisi joukkomuuton Eurooppaan. Orbanin ehdotuksen mukaan tukipaketti voitaisiin koota joko niin, että jäsenmaat maksaisivat ylimääräistä EU:lle tai sitten säästämällä EU:n kuluista yhden prosentin.
Unkariin on tähän mennessä tullut 150 000 maahanmuuttajaa. Orban sanoi saksalaisen Bild -sanomalehden haastattelussa, että Libanonista, Jordaniasta ja Turkista tulleiden siirtolaisten "pitäisi palata sinne mistä tulivatkin". Orban lisäsi, että "nämä ihmiset eivät pakene vaaraa".
– Hei eivät tulleet Eurooppaan hakemaan turvallisuutta, vaan koska haluavat paremman elämän…elinolosuhteet Kreikassa, Makedoniassa, Serbiassa, Unkarissa ja Itävallassa eivät heitä miellytä.
Orban on ilmoittanut, että ensi viikosta alkaen maahan tulevat laittomat maahanmuuttajat pidätetään. Pääministerin mukaan tähän päädyttiin sen jälkeen kun viime viikkoina maahan tulleet tuhannet pakolaiset "kapinoivat" poliisia vastaan ja järjestys oli palautettava.
Unkarin viranomaisten ja maahanmuuttajien välillä on ollut jännitteitä, kun pakolaiset ovat yrittäneet päästä Unkarin läpi Länsi- ja Pohjois-Euroopan maihin. BBC:n mukaan myös avustustyöntekijät ovat raportoineet Röszken pakolaisleirin kehnoista olosuhteista Unkarin ja Serbian-rajalla."
http://www.verkkouutiset.fi/politiikka/unkarin_paaministeri_miljardipaketti_syyria-40814
 
Naiset taas asialla.
8nLijdD.png
Sosiaalisen median varjopuolia on se että idiootit aivopierut joiden levikki ja elinaika kuuluisi olla korkeintaan keskustelu hississä tai naisten vessassa tallentuvatkin digimaailmaan ja toiset mistä kaukaa tahansa pääsevät näitä tykkäilemään ja kommentoimaan. Nämä jäävät sitten elämään ja vahvistamaan näitä suomikuuluukaikille-idiotismeja.
 
  • Tykkää
Reactions: s91
Back
Top