Tässä vielä hallituksen maahanmuuttopoliittiset toimenpiteet. Paljon hyvää settiä, toivottavasti toteuttavat. Samanlaisia juttuja kuin mitä täällä on esitetty, ja jotka jotkut leimasi ääriajatteluksi ja mielipiteiksi joilla ei ole väliä, koska hallitus päättää linjoista.
Muutamia mielenkiintoisia poimintoja:
Muilla Pohjoismailla on palautussopimukset Irakin ja Afganistanin kanssa, Suomella ei ole. Suomella ei myöskään ole palautussopimusta Somalimaan kanssa, joka joillakin Pohjoismailla jo on:
- Suomen tulee solmia kielteisen päätöksen saaneiden turvapaikanhakijoiden osalta palautussopimukset Irakin ja Afganistanin kanssa muiden Pohjoismaiden tavoin. Lisäksi palautussopimus tulisi neuvotella myös Somalimaan kanssa, joka joillakin Pohjoismailla jo on. Suomessa tämä edellyttää ulkoasianministeriön ja sisäministeriön yhteistyötä ja myös näihin maihin suunnattujen tukitoimien kytkemistä neuvotteluihin.
Juuri näin. Albanialaisista on ollut paljon puhetta täällä.
- Suomi pitää välttämättömänä tehokasta ja toimivaa palautuspolitiikkaa. Kaikki laittomasti maahan tulevat tulee rekisteröidä. Laittomista maahantulijoista tulee tunnistaa nopeasti kansainvälistä suojelua tarvitsevat ja muut on palautettava tilanteesta riippuen lähtö- tai kauttakulkumaihin.
- Komission viimeisimmät esitykset pitävät sisällään muun muassa turvallisten alkuperämaiden listan, johon kuuluvista maista tulevien turvapaikanhakijoiden hakemukset voidaan katsoa lähtökohtaisesti perusteettomiksi. Suomen lainsäädäntö sisältää jo mahdollisuudet nopeutettuun turvapaikkamenettelyyn, jota jo Balkanin maiden osalta käytetään. Suomi kannattaa turvallisten maiden listan laatimista.
Liittyy olennaisesti foorumin aiheeseen:
- Toukokuussa 2015 oikeusministeriö julkaisi arviomuistion, jonka mukaan YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselman 2178 (2014) ja uuden Euroopan neuvoston lisäpöytäkirjan (2015) perusteella on lisäksi kriminalisoitava matkustaminen ulkomaille terrorismirikoksen tekemistä varten ja tällaisen matkustamisen rahoittaminen.
Tanskasta mallia?
- Tiedottamalla viestitään lähtömaihin Suomen mahdollisista maahanmuuttopolitiikan muutoksista.
On saatava käydä avointa keskustelua maahanmuuton hyödyistä ja haitoista, ja katsoa mitä kaikkea hyvää ja huonoa maahanmuutto on muualla aiheuttanut:
- Tehdään vertailuja muiden maiden maahanmuutto- ja kotouttamiskäytäntöihin
- Viestitään maahanmuuton haasteista ja mahdollisuuksista avoimesti
- Edistetään keskustelua ja dialogia eri kulttuurien ja uskontojen sisällöstä muun muassa yhteistyössä eri uskontokuntien kanssa.
Käsittelyajat tulee saada nopeiksi, jotta ei aiheudu kuluja henkilöistä jotka eivät ole oikeutettuja turvapaikkaan. Lisäksi nopeat maastapoistot vähentävät Suomen houkuttelevuutta:
- Poliisi ja Maahanmuuttovirasto ovat yhteistyössä tehostaneet turvapaikkahakemusten seulontaa turvapaikkaprosessin alkuvaiheessa. Virasto pyrkii tekemään perusteettomiin hakemuksiin nopeasti kielteiset päätökset ja poliisi panostaa palauttamisen tehokkuuteen, jotta käsittelyajat eivät houkuttele jättämään turhia hakemuksia.
- Tehokas turvapaikkaprosessi edellyttää myös tehokasta turvapaikkapäätösten tiedoksiantoa ja maastapoistamista. Mitä nopeammin maastapoistamispäätökset saadaan pantua täytäntöön, sen tehokkaampaa maastapoistaminen on. Tehokkaalla maastapoistamisella on myös tehokas ennalta estävä vaikutus. Suomessa maastapoistaminen on ollut tehokasta, ja tehokkuuden säilyttäminen edellyttää tarpeelliset lisäresursseja poliisille kasvaneen hakijamäärän johdosta
- EU:n ulkopuolelta tulevien törkeisiin rikoksiin syyllistyneiden, rikoksen uusijoiden ja yleiselle järjestykselle vaarallisten henkilöiden maasta poistumista nopeutetaan.
Asumisperusteinen sosiaaliturva voi olla hyödytön vetovoimatekijä:
- Selvitetään pikaisesti, voidaanko sosiaaliturvajärjestelmät muuttaa siten, että myönteisen oleskeluluvan saaneet turvapaikanhakijat eivät kuulu asumisperusteisen sosiaaliturvajärjestelmän piiriin, vaan heillä on oma kotouttamisjärjestelmä.
- STM selvittää kärkihankkeena hallituskauden aikana asumisperusteisen sosiaaliturvan kohdentumista kansainvälisissä tilanteissa. Osana tätä laaditaan riippumaton selvitys maahanmuuton kustannuksista ja vaikutuksista yhteiskuntaamme sisältäen vaikutukset turvallisuuteen
Lisäksi kotouttamista parannetaan:
- On myös varmistettava, että kaikki myönteisen oleskeluluvan saaneet turvapaikanhakijat osallistuvat kotouttamistoimiin. Tätä ei voida jättää henkilön itsensä päätettäväksi vaan viime kädessä tämä on asetettava erilaisten sosiaaliturvamuotojen ehdoksi.
- Tukijärjestelmän on oltava aktivoiva ja edistettävä integraatiota yhteiskuntaan. Käytännössä ensivaiheessa tämä tarkoittaisi osoitusta aktiivisesta kielenopiskelusta. Kielitestien läpäisyllä on mahdollisuus saada kielibonus. Lisäksi velvoitetaan osallistumaan työllisyyden edistämiseen tähtääviin toimenpiteisiin, kuten esimerkiksi työharjoittelun luonteiseen yleishyödylliseen työhön esimerkiksi kunnissa.
- Vastaanottokeskuksissa on järjestettävä riittävästi suomen/ruotsin kielen opetusta.
http://vnk.fi/documents/10616/33451...enpiteet/186046e8-46c7-450c-98cf-45b2e2d19c2c