Pakolaisuus

Hieno homma. Sitten voikin olla karu pudotus todellisuuteen, kun synkeä, talousvaikeuksissa kiemurteleva kylmä Suomi ei pystykään tarjoamaan mielekkään tuntuista työtä, eikä vaaleita kaunottaria olekaan kolmea jokaiselle. Karu totuus on että näillä tulijamäärillä ja sukupuolijakaumalla ei taida työttömälle turvapaikansaajalle herua ihan kauheasti paitsi silloin kun tuista tarpeeksi säästää ammattilaisapua varten.

Suomi tekee petoksen paitsi omaa kansaansa, myös näitä harhaisin kuvitelmin maahan tunkevia kohtaan kun ottaa heidät tänne luvaten hienoa elintasoa ja kauniita vaaleita naisia.

Tuon Helsingin Uutisten jutun lopussa oli linkit alkuperäisiin arabiankielisiin uutisiin. Mitähän niiden kommenttiosioissa mahtavat kirjoitella tästä meidän pohjoisesta El Doradosta ? Matkaliput tai buukkaus ihmissalakuljettajan paattiin on varmasti jo uutisen perusteella hankittu.
 
Ajattelen samoin:

Migri: Etelä-Irakista ja Kurdistanista tuleville ei oleskelulupia
KOTIMAA|Turun Sanomat17:04|0
Maahanmuuttovirasto ei myönnä oleskelulupia pelkästään alueen turvallisuustilanteen perusteella turvapaikanhakijoille, jotka ovat kotoisin Irakin Kurdistanista tai Etelä-Irakin lääneistä (Karbala, Wasit, Najaf, Qadisiya, Missan, Muthanna, Thi Qar ja Basra).

Helsingin hallinto-oikeus vahvisti linjauksen hylkäämällä Maahanmuuttoviraston kielteisistä päätöksistä tehdyt valitukset. Korkein hallinto-oikeus päätyi jo aiemmin huhti- ja toukokuussa tukemaan Maahanmuuttoviraston arviota Kurdistanin ja eteläisen Irakin turvallisuustilanteista.

Maahanmuuttovirasto ja hallinto-oikeus tulkitsevat ajantasaisen maatiedon perusteella, että alueet ovat yleisesti ottaen turvallisia.
 
RVL:n apulaispäällikkö kenraali Ilkka Laitisen haastattelu tilanteesta:

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/a...gen-on-kriisissa/5312394#.VfgVtK221Ks.twitter



No näin näreet ja josta on kirjoittanut tämä kaveri monta kertaa ....



http://susijumala.puheenvuoro.uusisuomi.fi/202541-schengen-euro-ja-eu-–-korttitalo-tornadossa

Schengen, euro ja EU – korttitalo tornadossa

Schengen-sopimus on katkolla ja varsin suurella todennäköisyydellä se on mennyttä. Passittoman vaeltelun Schengen-maasta toiseen voi pelastaa oikeastaan enää todella järeät ulkorajoilla käyttöönotetut keinot. Sellaiset keinot, joista ihmisoikeusjärjestöt eivät osaisi nähdä edes painajaisia.

Dominopalikat naksahti kumoon kauniissa järjestyksessä: ensin Saksa ilmoitti, että väkeä tulee maahan liian tiuhaan tahtiin. Rajatarkastukset palasivat. Tämän jälkeen Itävalta havaitsi olevansa satimessa: jos Itävaltaan saa tulla muina miehinä satoja tuhansia paperittomia, mutta heidän etenminen tyssää Saksan rajalle, niin Itävallan tulee huolehtia ihmisvirran tyrehdyttämisestä. Se onnistuu sulkemalla rajat. Niin Itävalta tekikin.

Unkarissa on voimassa uusi maahantunkeutumislaki. Slovakia on pistänyt rajat säppeen. Suomi, Puola ja Hollanti ovat ilmaisseet valmiutensa toimia samoin. Ranskan Calais'sa rakennetaan muuria, Unkarin ja Serbian rajaa komistaa neljä metriä korkea ja 175 kilometriä pitkä piikkilanka-aita.

Tervetuloa vapaan matkustamisen Eurooppaan.



Väliaikaista kaikki on vain

Rajatarkastukset ovat tietysti ensi alkuun "väliaikaisia". Tämä toki saattaa hillitä ihmistulvaa, mutta se on jo nyt täysin kaaottinen. Unkarista uhkaa tulla maahantulijoiden loukku: he eivät pääsekään enää pois, vaan pakolaisleirit odottavat maassa, joka suhtautuu hyvin nihkeästi turvapaikanhakijoihin. Tai siis henkilöihin, joiden kaiken järjen mukaan pitäisi jossain vaiheessa hakea turvapaikkaa.

Saksa ilmoitti viikko sitten, että he ottavat väkeä avosylin vastaan. Vaeltajat hullaantuivat ja kantoivat kylttejä, joissa kerrottiin Saksan liittokansleri Angela Merkelin olevan kuin äiti heille. Kriitikoiden mukaan Saksan linjaus vain villiinnytti suurta vaellusta.

Vielä viikko sitten toiveikkaat matkasivat kohti Saksaa, mutta nyt rajojen mentyäkin kiinni he ovat kuka missäkin. Tyytyväisyys ja juhlahumu voikin muuntua kirveleväksi kurjuudeksi.

Tämän lisäksi Kreikkaan jää tällä ajalla kymmeniä tuhansia tulijoita loukkuun. Maalla ei ole kurjan taloustilanteen vuoksi tarjota juuri mitään maahantulijoille.

Jos rajat jossain kohtaa taas avataan niin ruletti alkaisi pyöriä vain uudelleen. Kiintiöitä kasvatettaisiin siihen malliin, että kohta on jokaisessa Schengen-maassa sellaiset hallitukset, joiden rinnalla Unkarin Viktor Orbanin hallitus näyttää pyhäkoululta.

Saksa kasvatti arvioitaan maahantulijoista neljänneksellä. Uusi arvio on nyt miljoona ihmistä tänä vuonna. Saksalaisviranomaiset ovat laskeneet, että turvapaikanhakijasta tulee 10 000 euron vuotuiset kustannukset. Tällöin, mikäli miljoona uutta suuta ruokittavana toteutuu tänä vuonna, tulee saksalaisveronmaksajille 10 miljardin euron lisälasku.

Ei siis ole aivan tavatonta, vaikka "väliaikaisuus" rajakontrollissa muuntuisi pysyvämpään sorttiin. Eli sanoisimme silloin hei-hei Schengenille. Mutta mitä se tarkoittaisi?



Sinne meni yhteismarkkinat

Schengenin alkuperäinen idea oli taata sopimusmaiden asukkaille vapaa liikkuminen ja työssäkäyntioikeus toisessa sopimusmaassa. Se siis alunperin suunniteltiin eurooppalaisia varten, ei Lähi-idän vaeltajia varten. Järjestelmän onneton suunnittelu – mikä tuntuu olevan EU:n tavaramerkki asiassa kuin asiassa – tuli nopeasti reissumiesten hyväksikäyttämäksi.

Jos onneton Schengen nyt tuupertuu kanveesiin, tulee huomata, että se silloin koskisi myös sopimusmaiden alkuperäisiä asukkeja. Yhtä-äkkiä huomaammekin olevamme tilanteessa, jossa meillä ei olekaan enää yhteisiä työmarkkinoita.

Samaten käy oikeudelle sosiaaliturvaan. Sosiaaliturvasta voi tulla epätasa-arvoinen: se koskisikin vain kantaväestöä. Suomen hallituskin on tutkimassa keinoja luoda turvapaikanhakijoille kokonaan oma sosiaaliturvajärjestelmä, joka poikkeaisi muiden sosiaaliturvasta. Ja että turvapaikanhakijoiden ja turvapaikan saaneiden sosiaaliturva olisi heikompi.

Perustuslaki on mitä ilmeisimmin tätä ideaa vastaan. Kuluja karsiva valtio joutuu siis leikkaamaa myös kantaväestön sosiaaliturvan alemmalle tasolle uusien tulijoiden tuoman lisäkuorman vuoksi. Ehkäpä äänestäjät muistavat tämän vaalikopeissa. Perustuslainkin voi nimittäin muuttaa.

Yhtä kaikki, Saksa määrää nyt osapuilleen kaikkien Schengen-maiden maahanmuuttopolitiikan suunnan. Jos Saksalla on rajat kiinni, ne tulevat olemaan muillakin. Ja jos työvoima ei voi enää liikkua, meillä ei ole enää yhteismarkkina-aluettakaan.

Syy on tämä: kun rajat ovat kiinni niin tietyissä maissa on aivan posketon taakka turvapaikanhakijoista. Ajatellaan nyt vaikkapa Kreikkaa. Mitä Kreikan siis kannattaisi tehdä tässä tilanteessa?

Oikea vastaus on: myöntää näille Kreikan kansalaisuus. Ja kas, samalla heistä tulee EU-kansalaisia. Ja Schengenin mukaan heillä on oikeus liikkua, hakea töitä ja sosiaaliturvaa mistä muusta EU-maasta tahansa.

Tämä pakottaisi muut jäsenmaat vastatoimiin.



Miksi pitää euroa ilman yhteismarkkinoita?

Seuraava dominopalikka on euro. Se on toistaiseksi pidetty kurjuutta viljelemällä pystyssä väen väkisin. Ensin sillä oli taloudellisia syitä olla olemassa. Kun ne haihtuivat vyönkiristyksen tieltä, keksittiin sille poliittinen tarkoitus. Kun sekin nyt repeilee niin jäljellä on oikeastaan vain yhteismarkkinat – ja joidenkin Natosta tietämättömien mielestä turvallisuuspoliittinenkin kylki.

Eurolla ei ole enää mitään muuta funktiota yhteismarkkinoiden kaaduttua kuin tuottaa köyhyyttä, työttömyyttä ja kurjuutta.

Tuntuisi suorastaan järjenvastaiselta, jos sitä yhä pidettäisiin hengissä näillä avuin.



Brexit ja vähän muitakin

Kun EU:n peruskulmakivet ovat säpäleinä, tulee miettiä EU:n merkitystä. Isossa-Britanniassa on todettu, että ilman EU:ta maan teollisuuden sääntöviidakosta tulisi yksinkertaisempi ja suoraviivaisempi. Ne vientifirmat, jotka ovat keskittyneet esimerkiksi Yhdysvaltoihin, eivät enää joutuisikaan olemaan direktiivisopan vankeja. Nyt ne joutuvat, koska Iso-Britannia on – ainakin vielä – EU:n jäsenmaa.

Jahka Ranskan ja Ison-Britannian välit saavat sopivasti tulehtua pakolaiskriisin vuoksi ennen brittien kansanäänestystä, voidaan Ison-Britannian eroa EU:sta (Brexit) pitää varsin mahdollisena. Työväenpuolueen ruoriin tulee euroänkyrä.

Mutta mites me muut? Meillä ei olisi enää yhteismarkkinoita, eikä mitään mieltä olla yhteisvaluutta euron jäseninä. Mihin tarvitsisimme koko EU:ta? Muillakin jäsenmailla olisi Ison-Britannian kaltainen tilanne edessä: EU:sta tulee rutkasti typeriä sääntöjä. Suomi vieläpä maksaa tästä lystistä.

Olisi aika sanoa hyvästit myös EU:lle.

No, pitääpä sanoa, etten jäisi kaipaamaan.


 
Ajattelen samoin:

Migri: Etelä-Irakista ja Kurdistanista tuleville ei oleskelulupia
KOTIMAA|Turun Sanomat17:04|0
Maahanmuuttovirasto ei myönnä oleskelulupia pelkästään alueen turvallisuustilanteen perusteella turvapaikanhakijoille, jotka ovat kotoisin Irakin Kurdistanista tai Etelä-Irakin lääneistä (Karbala, Wasit, Najaf, Qadisiya, Missan, Muthanna, Thi Qar ja Basra).

Helsingin hallinto-oikeus vahvisti linjauksen hylkäämällä Maahanmuuttoviraston kielteisistä päätöksistä tehdyt valitukset. Korkein hallinto-oikeus päätyi jo aiemmin huhti- ja toukokuussa tukemaan Maahanmuuttoviraston arviota Kurdistanin ja eteläisen Irakin turvallisuustilanteista.

Maahanmuuttovirasto ja hallinto-oikeus tulkitsevat ajantasaisen maatiedon perusteella, että alueet ovat yleisesti ottaen turvallisia.


Tämä on mielnkiintoinen juttu......Onko niin että ne joita Turkki kurittaa ja tappaa eivät ole vaarassa, koska/tai/ vaikka taistelevat ISIS raiskaajamurhaajaorjakauppiata vastaan...?
 
Ajattelen samoin:

Migri: Etelä-Irakista ja Kurdistanista tuleville ei oleskelulupia
KOTIMAA|Turun Sanomat17:04|0
Maahanmuuttovirasto ei myönnä oleskelulupia pelkästään alueen turvallisuustilanteen perusteella turvapaikanhakijoille, jotka ovat kotoisin Irakin Kurdistanista tai Etelä-Irakin lääneistä (Karbala, Wasit, Najaf, Qadisiya, Missan, Muthanna, Thi Qar ja Basra).

Helsingin hallinto-oikeus vahvisti linjauksen hylkäämällä Maahanmuuttoviraston kielteisistä päätöksistä tehdyt valitukset. Korkein hallinto-oikeus päätyi jo aiemmin huhti- ja toukokuussa tukemaan Maahanmuuttoviraston arviota Kurdistanin ja eteläisen Irakin turvallisuustilanteista.

Maahanmuuttovirasto ja hallinto-oikeus tulkitsevat ajantasaisen maatiedon perusteella, että alueet ovat yleisesti ottaen turvallisia.
Mitenköhän tuo "on kotoisin" tarkalleen ottaen määritellään? Sanotaan, että Suomesta alettaisiin käyttää samanlaisia kriteereitä ja vaikkapa Jyväskylästä pohjoiseen kotoisin oleville ei maassa X jaettaisi oleskelulupia. Miten tavallisesta suomalaisesta selvittäisit, mistä hän on oikein kotoisin? Passissa toki lukee sen myöntäneen poliisiaseman paikkakunta, mutta mikäänhän ei varmaan estäisi hakemasta passia siltä "turvattomalta" alueelta, jos se passiin lyöty paikkakunta sitten määräisi sen, onko oikeutettu oleskelulupaan vai ei. Samoin passi voi olla vuosia vanha, ja siis olla myönnetty siltä ajalta, kun vielä asui turvattomalla alueella, vaikkei siellä enää asukaan. Mitä muita keinoja olisi selvittää, mistä henkilö on oikeasti kotoisin (jos Suomen väestörekisteriin pääsy ei ole mahdollista, mikä todennäköisesti on tilanne ulkomailla)?
 
Traagista tässä on se, että kun me hassaamme vähät resurssimme näiden isolta osin turhaan turvapaikkaa hakevien syynäämiseen ja palauttamiseen, oikeiden hädänalaisten osalta sopeuttamiseen ja osin elättämiseen, olisi voitu samaan rahaan pelastaa kymmeniätuhansia ihmishenkiä kohdealueilla ja auttaa miljoonia.
 
Ajattelen samoin:

Migri: Etelä-Irakista ja Kurdistanista tuleville ei oleskelulupia
KOTIMAA|Turun Sanomat17:04|0
Maahanmuuttovirasto ei myönnä oleskelulupia pelkästään alueen turvallisuustilanteen perusteella turvapaikanhakijoille, jotka ovat kotoisin Irakin Kurdistanista tai Etelä-Irakin lääneistä (Karbala, Wasit, Najaf, Qadisiya, Missan, Muthanna, Thi Qar ja Basra).

Helsingin hallinto-oikeus vahvisti linjauksen hylkäämällä Maahanmuuttoviraston kielteisistä päätöksistä tehdyt valitukset. Korkein hallinto-oikeus päätyi jo aiemmin huhti- ja toukokuussa tukemaan Maahanmuuttoviraston arviota Kurdistanin ja eteläisen Irakin turvallisuustilanteista.

Maahanmuuttovirasto ja hallinto-oikeus tulkitsevat ajantasaisen maatiedon perusteella, että alueet ovat yleisesti ottaen turvallisia.

Voi olla että Irakin tulijoista ei huomisesta alkaen yhtäkkiä löydykään kauhean montaa 'turvallisilta alueilta' tulevaa, varsinkin kun siellä on liuta hyväntekijöitä kertomassa mitä kannattaa viranomaisille ladella. Veikkaan myös että mm. vainottujen homoseksuaalien osuus on maahantulijoiden joukossa entistä suurempi, vaikka perheenyhdistämislomakkeita kuluu entistä tahtia..
 
Mistään en löytänyt säädöstä, jonka perusteella rajan voisi turvapaikanhakijoilta sulkea. Mielestäni tässä on tehty fataali moka, koska kuten ollaan näkemässä tilanne voi kehittyä täysin kestämättömäksi.

Ainoa vaihtoehto näyttäisi olevan pikainen uusi lainsäädäntö, kuten ilmeisesti Unkarissa on tehty.
Jos jollakulla on parempaa tietoa, mielelläni kuulisin.

No, kun laki kerran vaatii muutenkin poikkeukselliset olosuhteet rajan sulkemiselle, niin eikö valmiuslaista löytyisi sopivia toimivaltuuksia? Valmiuslain käyttöönotto on tietysti radikaali toimenpide, mutta jos Suomeen virtaa laittomia muukalaisia yli 100 000 ihmisen vuosivauhtia, niin kyllä se on vakava uhka kansalliselle turvallisuudelle.
 
Nalle Wahlroosilla on jo ratkaisu valmiina:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015091520356268_uu.shtml

" Heitä tulee ottaa vastaan. En osaa sanoa paljonko, sillä en ole tässä mikään ekspertti, tiistaina Mainontapäivillä Helsingin Messukeskuksessa puhunut UPM:n, Sammon ja Nordean hallituksen puheenjohtaja sanoo.

- Ja ennen kaikkea pakolaiset on nopeasti integroitava työelämään."



Näin siis puhuu mies, joka luikki veropakolaiseksi Ruotsiin.
 
Nalle Wahlroosilla on jo ratkaisu valmiina: pakolaiset on nopeasti integroitava työelämään."
Kysyinkin jo tuolla aikaisemmin, että onko olemassa vertailulistaa siitä miten siirtolaisten koulutus ja osaaminen sopivat Suomessa avoimena oleviin työpaikkoihin? Tähän ei vielä tullut kommenttia tai lisätietoa.
Jos match on 70-90% tasollakin niin siirtolaisuus on hyvä juttu ja porukat varmaan saadaan nopeasti työelämään. Kesän aikana tulleista tosin ei taida olla vielä kolutustasotietoja saatavilla.
Töihin integroiminen onkin melko haasteellinen optomointitehtävä samaan aikaan kun niin moni kantasuomalainenkin on työttömänä.

Mitä mieltä?

.
 
Tuota noin...saattaisi vain lisätä maahanmuuttoa. Arabimaissa kun mies ja nainen eivät yleensä harrasta seksiä ennen avioliittoa.
Noinhan se heilläpäin menee. Hiekkamaiden nuoret miehet ovat myös varsin tottuneita kävelemään käsi kädessä toistensa kanssa. Taitaa olla vuohipaimenilla kuitenkin parhaan oltavat ennen avioliittoa :rolleyes:
 
Kysyinkin jo tuolla aikaisemmin, että onko olemassa vertailulistaa siitä miten siirtolaisten koulutus ja osaaminen sopivat Suomessa avoimena oleviin työpaikkoihin? Tähän ei vielä tullut kommenttia tai lisätietoa.
Jos match on 70-90% tasollakin niin siirtolaisuus on hyvä juttu ja porukat varmaan saadaan nopeasti työelämään. Kesän aikana tulleista tosin ei taida olla vielä kolutustasotietoja saatavilla.
Töihin integroiminen onkin melko haasteellinen optomointitehtävä samaan aikaan kun niin moni kantasuomalainenkin on työttömänä.

Mitä mieltä?

.

En nyt mitenkään halua syyllistää oikeasti hädänalaisia ihmispoloja, mutta mitenkä nyt veikkaisinkin, että tänne tarpeettomasti saapuvien joukosta voipi löytyä niitäkin, jotka teeskentelevät olevansa koulutettuja insinöörejä, aivokirurgeja yms. Jotta siis oleskelulupa heltiäisi.
 
Disclaimer: En ole itse pakolaisvastainen, mutta koetan suhtautua maahanmuuttoon järjellä. Puhuttu 2500 pakolaista on ihan ok, mutta maahantulon tulisi kaikkien osalta tapahtua hallitusti. Väkisin maahantunkevat ovat myös tukkimassa maahantuloprosessin muilta - turha odottaa että pakolaisleireiltä tuodaan syyrialaislapsia Suomeen, jos keskukset ovat täynnä nuoria irakilaismiehiä.

jutustelin kaverin kans tänään tuonne ruåtsin maalle, ja sano notta svt:n uutimissa mainittiin että ruåtsin kautta olisi tähän päivään mennessä tullut soumistaniaan 16 000 ... eh .. mitä ne nyt sit onkaan, maahanmuuttajasiirtolaispakolaisjotainhenkilöä ...

ps. en tiedä onko tämä jo mainittu täällä, oon taas 5 sivua jälessä. :D
 
Hitto !

http://nyt.fi/a1305985541777?ref=hs-nprio-A9

Tämä heppu vaikuttaa järjen ääneltä. Vapaaottelija Makwan Amirkhani ripittää kovin sanoin riehuvia maahanmuuttajanuoria. Viesti on: "Pitäisi muistaa että olette vieraassa maassa."

Lisäksi Amirkhani toteaa, että rähinöitsijät onnistuvat vain pilaamaan kaikkien maahanmuuttajien maineen kantaväestön silmissä. Mukana on viittaus juuri näitä uutisia etsiviin nettisivuistoihin (MV-lehti todnäk). Kaveri vetoaa nuoria arvostamaan heidät vastaanottanutta Suomea.
 
Stalin ei luottanut kansaansa senvertaa että olisi päästänyt niitä karkuun ja jos näin olisi tehnyt niin siitä onnelasta pois päässyt ei takaisin halunnut ja eikä Stalinilla ollut "lattenlitkijöiden" kaltaista ryhmää jota ohjailee mutta Putiinilla on keinot jolla se ohjaa niin natseja kuin suvakkeja haluamaansa suuntaan.
Täytyy ihailla vaikka en missäännimessä Putiinia kannata keinoja millä saa molemmat ääripäät toimimaan samaan suuntaan ja kykenee vielä korjaamaan siitä hedelmät.

Jos pitää Putinista jotain positiivista sanoa niin "Putin ja sen kaverit todella ahkeria ja hyviä siinä mitä ovat tekemässä".... ovat nimittäin sekoittaneet "koko maailman pelikortti-pakan" uusiksi....
 
No en ihan. Mutta jos hakijan pitää olla Suomen alueella, niin eikö riitä että henkilöt eivät voi tulla Suomen aluuelle hakemaan turvaa?

Eli riittäisikö rajan sulkeminen ja rajarauhan tehostettu suojelu

Olen pahassa paikassa ja kännykällä en jaksa selata finlexiä läpi.
Lienee lähes mahdotonta estää näiden pääsy metriäkään rajan yli vain toimenpiteillä Suomen maaperällä ja tulee vain kalliimmaksi jos nato-lankaan sotkeutuneet pitää kuntouttaa verorahoilla.
Muutkin EU-maat ovat toki muiluttaneet porukkaa takaisin rajan yli mutta näiden oikeuslaitos salliikin sen tai ainakin syyttäjää ei kiinnosta.
 
Back
Top