Ensinnäkin minusta etnisyys on hieman eri asia kuin puhtaaseen biologiaan perustuva määritelmä. Puhdasta biologiaa käytettäessä minusta parempi termi on populaatio. Wikipedia määrittelee etnisen ryhmän näin:"Etnisellä ryhmällä tarkoitetaan ihmisjoukkoa, jonka katsotaan muodostavan erillisen ryhmän, joka perustuu sen jäsenten yhteiseen kulttuuriperintöön, uskontoon, kieleen, alkuperämaahan tai ulkonäköön. Etnisyyden käsite viittaa niihin kulttuurisiin piirteisiin, joita käytetään tämän ryhmittelyn pohjana." Tuossa on mukana siis kulttuurielementtejä, joilla ei ole mitään tekemistä DNA:n kanssa.Keinojahan on runsaasti lähtien DNA-vertailuista johonkin Freudenthalin rotumääritelmiin. Iltavapaissa varmaan on tilaa eugeniikka-keskustelullekin, vaikka se olisi teoreettista vallitsevassa tilanteessa.
Lues uudestaan mistä kirjoitin ja vastaa siihen. Minähän olen puhunut yksinomaan etnisyydestä osana kansallisuutta enkä suinkaan siitä miten kukin oman identiteettinsä määrittelee.
Olen samaa mieltä siitä, että identiteetiltään kuka vain voi kokea olevansa suomalainen ja tällainen ihminen voi myös olla Suomen kansalainen. Etnisesti suomalaiset ovat kuitenkin varsin rajattu, joskaan ei suljettu ryhmä, jonka todistaa ainakin geenitutkimus. Somali voi kokea olevansa identiteetiltään ja kulttuuriltaan suomalainen ja hän voi myös olla Suomen kansalainen. Etnisesti hänestä ei vaan koskaan tule a) eurooppalaista b) pohjois-eurooppalaista c) suomalaista.
Toiseksi, vaikka hyväksyisimme tuon sinun määritelmäsi, niin sitten seuraava kysymys on, että mitä sitten? Mikä merkitys mihinkään tuolla puhtaaseen biologiaan perustuvalla etnisyydellä on? Sitä voi käyttää ehkä lääketieteessä joissain tapauksissa diagnoosia tehtäessä (joillain populaatioilla on joitain perinnöllisiä sairauksia enemmän kuin joillain toisilla), mutta muuten sille on minun vaikea nähdä oikein mitään käyttöä.