Pakolaisuus

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja BlackFox
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Tuohon pakolaissopimukseen kun täällä usein vedotaan, olisi monelle varmaankin mielenkiiintoista selvittää mitä siinä sanotaan.

Pakolaisten oikeusasemaa koskeva YLEISSOPIMUS
77/1968


Tässä muutamia poimintoja, lihavoinnit minun:

31 artikla
Laittomasti maassa oleskelevat pakolaiset

1) Sopimusvaltiot eivät ryhdy rankaisutoimenpiteisiin laittoman maahan saapumisen tai oleskelun johdosta niitä pakolaisia kohtaan, jotka tulevat suoraan maasta, missä, heidän elämänsä tai vapautensa on ollut uhattuna 1 artiklassa tarkoitetulla tavalla ja jotka ovat luvatta tulleet tai luvatta oleskelevat sopimusvaltion alueella, kuitenkin edellyttäen, että nämä ilmoittautuvat viipymättä viranomaisille ja esittävät hyväksyttäviä syitä laittomalle saapumiselleen tai oleskelulleen.

32 artikla
Maastakarkoitus

1) Sopimusvaltio älköön karkoittako alueellaan laillisesti oleskelevaa pakolaista muista kuin kansalliseen turvallisuuteen tai yleiseen järjestykseen perustuvista syistä.
----------------------------------------------------------------------------
Tämän YK:n yleissopimuksen perusteella on laaditu EU-tasoisia ja kansallisia säädöksiä, mutta lähtökohdat ovat Yleissopimuksessa. Pakolaistermi on jalostunut turvapaikanhakijaksi jne.

http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1968/19680077/19680077_2
 
Laitan vielä kokonaisuudessaan tämän nimimerkki "Hexi":n kommentin tuolta Anna Koskelan blogikirjoituksesta, koska on sen verran asiantuntevan tuntuista ja huolella pohdittua tavaraa. Löytyy siis osoitteesta:

http://tamamatka.pallontallaajat.net/2015/09/06/pikku-ayla-ja-muutama-muu/

"Aiheellisia huolia Taina.

Ehdotan seuraavaa.

Suurin osa ihmisistä tulee meille Ruotsin rajan yli. Schengen sopimus antaa meille mahdollisuuden palauttaa rajatarkastukset. Sisäministeri Orpo voi tämän tehdä 24 tunnin kuluessa:

”2. Jos kuitenkin yleinen järjestys tai kansallinen turvallisuus sitä edellyttää, sopimuspuoli voi neuvoteltuaan muiden sopimuspuolten kanssa päättää, että sisärajoilla suoritetaan rajoitetun ajan tilanteen edellyttämiä kansallisia rajatarkastuksia. Jos yleinen järjestys tai kansallinen turvallisuus edellyttää välittömiä toimia, kyseinen sopimuspuoli toteuttaa tarvittavat toimet ja ilmoittaa niistä mahdollisimman pian muille sopimuspuolille.”

http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/2001/20010023

Dublinin sopimus määrää, että turvapaikanhakijat käsittellään siinä maassa, jossa he ovat ensimmäiseksi saapuneet Eurooppaan. Suurissakin lehdissä liikkuu väärää tietoa, jonka mukaan hakemukset on käsiteltävä siinä maassa, jossa hakija ensimmäiseksi jättää turvapaikkahakemuksen. Eli virheellisen käsityksen mukaan, jos hakija ei jätä hakemusta niissä 5 tai useammassa turvallisessa Euroopan maassa, henkilö voi tulla Suomeen ja jättää turvapaikkahakemuksen. Tämä on väärin. Suomeen voi jättää turvapaikkahakemuksen vain saapumalla Venäjän maarajan yli. Palauttaisin kaikki Ruotsin maarajan ylittämistä yrittävät paperittomat henkilöt ensiavun jälkeen välittömästi Ruotsiin. Ruotsissa ei ole sota. Ranska toimiin näin Italian vastaisella rajallaan:

http://www.nytimes.com/2015/07/21/w...all-in-italy-near-the-french-border.html?_r=0

Samoin Itävalta:

http://www.theguardian.com/world/20...-border-refugee-crisis-europe-munich-migrants

Tämä on lyhyen aikavälin toimintaa, joka voidaan toteuttaa käytännössä heti ja olemassaolevien sopimusten puitteissa. Samanaikaisesti tietysti hoidetaan kommenteissa ja alkup. tekstissä mainittua pakolaisleiriratkaisua kuntoon. Seuraavaksi Schengenin sopimuksesta on mielestäni ainakin toistaiseksi luovuttava. Se mahdollistaa osaltaan tämän siirtolais-sotkun ja lisäksi palvelee ammattirikollisia, jotka tulevat maahan, tekevät keikat(asuntovarkaudet, autovarkaudet, pankkikorttiskimmaukset jne.) ja nopeasti poistuvat. Haitat tällä hetkellä ylittävät hyödyt. Ratkaisu haittaa tavaroiden ja ihmisten liikkuvuutta hieman, mutta itseäni ei passin heiluttelu rajoilla ole koskaan häirinnyt. Melkeinpä päinvastoin. Minusta on hyvä tietää, kuka maassa liikkuu.

Seuraavat toimenpiteet onkin jo käsitelty aiemmissa kommentoissa. EU:n ulkorajojen valvonta Frontexin toimesta ja palautukset pakolaisleireille. Pidemmällä aikavälillä ainoa ratkaisu on järjestyksen palauttaminen lähtömaissa.

Mainitsit kehitysavun leikkaukset. Tänne saapuvat ihmiset tulevat nyt niin kalliiksi+lama, etten näe muuta vaihtoehtoa. Rahaa ei yksinkertaisesti riitä kaikkeen. MUTTA, nyt erittäin tärkeä huomio, kehitysavun pystymme vaikka tuplaamaan tai triplaamaan muutamalla kynänheilautuksella. Jos lisämäärarahat käytetään pakolaisleirien hyväksi, olen sen kannalla. Sen sijaan, jos otamme tänne turvapaikanhakijoita hallitsemattomasti, meillä on piikki auki hamaan tulevaisuuteen asti+sosiaaliset ongelmat. Suurin osa kehitysmaalaisista ei tule lähtemään täältä kulumallakaan. Päätöstä ei voi perua samalla tavalla kuin vaikkapa kehitysmäärärahojen laskua.

Lisäksi turvapaikkaprosessimme on todella heikossa hapessa. Sanoisin, että se on läpimätä. Jos kärsit korkeasta verenpaineesta ei kannata lukea enempää. Miten on esim. mahdollista, että Tanskassa 13% irakilaisista saa turvapaikan ja Suomessa 76%? Jos turvapaikkaa ei myönnetä, oleskeluluvan voi saada toissijaisen suojelun-, humanitaarisen suojelun- tai jollakin muulla oleskelulupaperusteella. Jos tämäkään ei onnistu, päätöksestä voi valittaa kahdelle eri oikeusasteelle prosessissa, joka kestää noin 4 vuotta(oikeudet ovat ruuhkaisia). Prosessin ajan ylöspidon ja laillisen avun maksaa tietysti veronmaksaja. Jos tämäkään ei onnistu, voit myöntää olevasi sotarikollinen tai raiskaaja, koska jos kotimaassasi tällaisista rikoksista seuraa ”epäinhimillinen” rangaistus, sinua ei voida sinne lähettää. Vaihtoehtoisesti voit suorittaa rikoksen Suomessa. Kummassakin tapauksessa pääset Suomalaiseen vankilaan, eli valtion Hotel Hiltoniin. Palvelu on parempi kuin monessa vanhainkodissa. Jos tämäkään ei onnistunut, voit yksinkertaisesti kieltäytyä lähtemästä. Noin puolet turvapaikkahakemuksista on hylätty(ei sisällä noita yo. tapauksia, jotka siis edelleen notkuvat täällä!), mutta en ole ikinä nähnyt tilastoa kuinka moni on oikeasti maasta karkotettu tai poistunut. VAIN TÄLLÄHÄN ON MERKITYSTÄ! Albanialaisten karkotus, joka on kaikissa lehdissä, on tässä joku poikkeus, koska tapaus on niin selvä. Poistuminenkin maksetaan tietysti veronmaksajan lompsasta. Lisäksi sinulla on kaikki tämä aika yrittää päästä naimisiin suomalaisen kanssa tai saattaa joku paksuksi. Silloinkaan sinua ei tietysti voi mihinkään lähettää. Lopuksi pitää olla tarkkana niiden sidosryhmien kanssa, ketkä hyötyvät tästä maahanmuutosta. Turvapaikkabisnes, kotouttamis/integroimisbisnes, monikulttuurisuusbisnes. Päättäjät eivät saa edes välillisesti sekaantua humanitäärisen maahanmuuton ympärillä liikkuviin isoihin veronmaksajan rahoihin.

Todennäköisesti siis saat turvapaikan tai oleskeluluvan tavalla tai toisella, joten heti alkaa perheenyhdistämis prosessi. Suomessa on legendaarisen löperö perheenyhdistämispolitiikka. Ei toimeentulo- eikä asumisaikaedellytyksiä, ei erityisiä rajoituksia EU-säädöksistä tai kv. sopimuksista, kasvattilapsiin suhtaudutaan erittäin hövelisti ja lisäksi matkat Suomeen kustannetaan valtion piikkiin. Mediassa kehutaan kuinka säästeliäitä ollaan kun turvapaikanhakijat maksavat vain 40e päivä ja kuinka päätökset tehdään nopeasti, jopa 2h haastattelun jälkeen. VÄÄRIN! Ensinnäkin turvapaikkapäätökset pitää tehdä erityisen huolella(2h haastattalu=mahdotonta), koska turvapaikkahakijoiden kustannukset ovat ihan hammastahnarahoja verrattuna turvapaikansaaneiden kustannuksiin. Hakijoiden kustannuksista on melkein turha edes puhua. Jos saat turvapaikan, sinulla on samat oikeudet kuin kantasuomalaisella! Asunnot, pesukoneet, toimeentulotuet, asumistuet, harkinnanvaraiset tuet, lekurit, hammaslekurit, vaatteet, läppärit, koulutus, erityiskoulutus(vaikka lapsille) jne. Tämä se on sitä kallista puuhaa. Ja arvatkaa vain haluvatko he asua Perähikiällä metsän keskellä vai suurkaupunkien keskustoissa. Asuinkunnan saa nimittäin itse valita. Jokainen voi miettiä millä rahalla Suomessa pärjää ja lisätä siihen hieman erikoispalveluista aiheutuvia kustannuksia. Puhutaan kymmenistä tuhansista euroista per nenä per vuosi. Työnsaanti ei onnistu syistä, jotka aiemmissa kommenteissa on selitetty. Sosiaalisista ongelmista en edes aloittanut. Niitä on hieman sivuttu aiemmissa kommenteissa.

On erittäin tärkeää nyt muistaa, että näitä tänne tulevia ihmisiä ei tästä tilanteesta pidä syyttää, vaan kritiikki on kohdistettava päättäjiin, jotka ovat tämän mahdollistaneet. Nämä kehitysmaalaiset eivät yksinään Suomen taloutta kaada(eivät sitä todellakaan auta), mutta sosiaaliset ongelmat ovatkin melkeinpä se suurin haitta. Monella lamankourissa raatavalla tai työttömällä normaali kantasuomalaisella ei riitä kärsivällisyys ja ymmärrys kun palveluista leikataan, työpaikat vähenevät, rikollisuus nousee, poliisin resurssit eivät riitä, lääkärit ruuhkautuvat, vuokrat nousevat, kunnan asuntoa ei saa, lasten hoitopaikat ruuhkautuvat, koulujen luokkakoko nousee ja taso laskee ja lisäksi verot vain nousevat. Tämä on ikävää ja siitä syntyy vääjäämättä vihaa maahanmuuttajia kohtaan, mikä ei ole oikein, mutta valitettavasti inhimillistä. Samoista ja muistakin(kts. aiemmat kommentit) syistä vihaa syntyy maahanmuuttajien kohdilta kantasuomalaisiin. Nykyisellä politiikalla liikumme erittäin heikoilla jäillä niin taloudellisesti kuin sosiaalisesti."
 
.
Tuohon pakolaissopimukseen kun täällä usein vedotaan, olisi monelle varmaankin mielenkiiintoista selvittää mitä siinä sanotaan.

Pakolaisten oikeusasemaa koskeva YLEISSOPIMUS
77/1968


Tässä muutamia poimintoja, lihavoinnit minun:

31 artikla
Laittomasti maassa oleskelevat pakolaiset

1) Sopimusvaltiot eivät ryhdy rankaisutoimenpiteisiin laittoman maahan saapumisen tai oleskelun johdosta niitä pakolaisia kohtaan, jotka tulevat suoraan maasta, missä, heidän elämänsä tai vapautensa on ollut uhattuna 1 artiklassa tarkoitetulla tavalla ja jotka ovat luvatta tulleet tai luvatta oleskelevat sopimusvaltion alueella, kuitenkin edellyttäen, että nämä ilmoittautuvat viipymättä viranomaisille ja esittävät hyväksyttäviä syitä laittomalle saapumiselleen tai oleskelulleen.

32 artikla
Maastakarkoitus

1) Sopimusvaltio älköön karkoittako alueellaan laillisesti oleskelevaa pakolaista muista kuin kansalliseen turvallisuuteen tai yleiseen järjestykseen perustuvista syistä.
----------------------------------------------------------------------------
Tämän YK:n yleissopimuksen perusteella on laaditu EU-tasoisia ja kansallisia säädöksiä, mutta lähtökohdat ovat Yleissopimuksessa. Pakolaistermi on jalostunut turvapaikanhakijaksi jne.

http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1968/19680077/19680077_2
Jees, mutta nyt vastaat eri asiaan. Kyse oli siis siitä että ulkorajalla pakolaiseksi ilmoittautuvan asiaa on käsiteltävä.

Suomessahan pakolaisiksi luokitellaan vuosittain joku alle sata. Oleskelulvan saavat saavat sen useimmiten toissijaisen suojelun, humanitaarisen suojelun tai sen perusteella, että heitä ei voi palauttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Laitan vielä kokonaisuudessaan tämän nimimerkki "Hexi":n kommentin tuolta Anna Koskelan blogikirjoituksesta, koska on sen verran asiantuntevan tuntuista ja huolella pohdittua tavaraa. Löytyy siis osoitteesta:

http://tamamatka.pallontallaajat.net/2015/09/06/pikku-ayla-ja-muutama-muu/

"Aiheellisia huolia Taina.

Ehdotan seuraavaa.

Suurin osa ihmisistä tulee meille Ruotsin rajan yli. Schengen sopimus antaa meille mahdollisuuden palauttaa rajatarkastukset. Sisäministeri Orpo voi tämän tehdä 24 tunnin kuluessa:

”2. Jos kuitenkin yleinen järjestys tai kansallinen turvallisuus sitä edellyttää, sopimuspuoli voi neuvoteltuaan muiden sopimuspuolten kanssa päättää, että sisärajoilla suoritetaan rajoitetun ajan tilanteen edellyttämiä kansallisia rajatarkastuksia. Jos yleinen järjestys tai kansallinen turvallisuus edellyttää välittömiä toimia, kyseinen sopimuspuoli toteuttaa tarvittavat toimet ja ilmoittaa niistä mahdollisimman pian muille sopimuspuolille.”

http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/2001/20010023

Dublinin sopimus määrää, että turvapaikanhakijat käsittellään siinä maassa, jossa he ovat ensimmäiseksi saapuneet Eurooppaan. Suurissakin lehdissä liikkuu väärää tietoa, jonka mukaan hakemukset on käsiteltävä siinä maassa, jossa hakija ensimmäiseksi jättää turvapaikkahakemuksen. Eli virheellisen käsityksen mukaan, jos hakija ei jätä hakemusta niissä 5 tai useammassa turvallisessa Euroopan maassa, henkilö voi tulla Suomeen ja jättää turvapaikkahakemuksen. Tämä on väärin. Suomeen voi jättää turvapaikkahakemuksen vain saapumalla Venäjän maarajan yli. Palauttaisin kaikki Ruotsin maarajan ylittämistä yrittävät paperittomat henkilöt ensiavun jälkeen välittömästi Ruotsiin. Ruotsissa ei ole sota. Ranska toimiin näin Italian vastaisella rajallaan:

http://www.nytimes.com/2015/07/21/w...all-in-italy-near-the-french-border.html?_r=0

Samoin Itävalta:

http://www.theguardian.com/world/20...-border-refugee-crisis-europe-munich-migrants

Tämä on lyhyen aikavälin toimintaa, joka voidaan toteuttaa käytännössä heti ja olemassaolevien sopimusten puitteissa. Samanaikaisesti tietysti hoidetaan kommenteissa ja alkup. tekstissä mainittua pakolaisleiriratkaisua kuntoon. Seuraavaksi Schengenin sopimuksesta on mielestäni ainakin toistaiseksi luovuttava. Se mahdollistaa osaltaan tämän siirtolais-sotkun ja lisäksi palvelee ammattirikollisia, jotka tulevat maahan, tekevät keikat(asuntovarkaudet, autovarkaudet, pankkikorttiskimmaukset jne.) ja nopeasti poistuvat. Haitat tällä hetkellä ylittävät hyödyt. Ratkaisu haittaa tavaroiden ja ihmisten liikkuvuutta hieman, mutta itseäni ei passin heiluttelu rajoilla ole koskaan häirinnyt. Melkeinpä päinvastoin. Minusta on hyvä tietää, kuka maassa liikkuu.

Seuraavat toimenpiteet onkin jo käsitelty aiemmissa kommentoissa. EU:n ulkorajojen valvonta Frontexin toimesta ja palautukset pakolaisleireille. Pidemmällä aikavälillä ainoa ratkaisu on järjestyksen palauttaminen lähtömaissa.

Mainitsit kehitysavun leikkaukset. Tänne saapuvat ihmiset tulevat nyt niin kalliiksi+lama, etten näe muuta vaihtoehtoa. Rahaa ei yksinkertaisesti riitä kaikkeen. MUTTA, nyt erittäin tärkeä huomio, kehitysavun pystymme vaikka tuplaamaan tai triplaamaan muutamalla kynänheilautuksella. Jos lisämäärarahat käytetään pakolaisleirien hyväksi, olen sen kannalla. Sen sijaan, jos otamme tänne turvapaikanhakijoita hallitsemattomasti, meillä on piikki auki hamaan tulevaisuuteen asti+sosiaaliset ongelmat. Suurin osa kehitysmaalaisista ei tule lähtemään täältä kulumallakaan. Päätöstä ei voi perua samalla tavalla kuin vaikkapa kehitysmäärärahojen laskua.

Lisäksi turvapaikkaprosessimme on todella heikossa hapessa. Sanoisin, että se on läpimätä. Jos kärsit korkeasta verenpaineesta ei kannata lukea enempää. Miten on esim. mahdollista, että Tanskassa 13% irakilaisista saa turvapaikan ja Suomessa 76%? Jos turvapaikkaa ei myönnetä, oleskeluluvan voi saada toissijaisen suojelun-, humanitaarisen suojelun- tai jollakin muulla oleskelulupaperusteella. Jos tämäkään ei onnistu, päätöksestä voi valittaa kahdelle eri oikeusasteelle prosessissa, joka kestää noin 4 vuotta(oikeudet ovat ruuhkaisia). Prosessin ajan ylöspidon ja laillisen avun maksaa tietysti veronmaksaja. Jos tämäkään ei onnistu, voit myöntää olevasi sotarikollinen tai raiskaaja, koska jos kotimaassasi tällaisista rikoksista seuraa ”epäinhimillinen” rangaistus, sinua ei voida sinne lähettää. Vaihtoehtoisesti voit suorittaa rikoksen Suomessa. Kummassakin tapauksessa pääset Suomalaiseen vankilaan, eli valtion Hotel Hiltoniin. Palvelu on parempi kuin monessa vanhainkodissa. Jos tämäkään ei onnistunut, voit yksinkertaisesti kieltäytyä lähtemästä. Noin puolet turvapaikkahakemuksista on hylätty(ei sisällä noita yo. tapauksia, jotka siis edelleen notkuvat täällä!), mutta en ole ikinä nähnyt tilastoa kuinka moni on oikeasti maasta karkotettu tai poistunut. VAIN TÄLLÄHÄN ON MERKITYSTÄ! Albanialaisten karkotus, joka on kaikissa lehdissä, on tässä joku poikkeus, koska tapaus on niin selvä. Poistuminenkin maksetaan tietysti veronmaksajan lompsasta. Lisäksi sinulla on kaikki tämä aika yrittää päästä naimisiin suomalaisen kanssa tai saattaa joku paksuksi. Silloinkaan sinua ei tietysti voi mihinkään lähettää. Lopuksi pitää olla tarkkana niiden sidosryhmien kanssa, ketkä hyötyvät tästä maahanmuutosta. Turvapaikkabisnes, kotouttamis/integroimisbisnes, monikulttuurisuusbisnes. Päättäjät eivät saa edes välillisesti sekaantua humanitäärisen maahanmuuton ympärillä liikkuviin isoihin veronmaksajan rahoihin.

Todennäköisesti siis saat turvapaikan tai oleskeluluvan tavalla tai toisella, joten heti alkaa perheenyhdistämis prosessi. Suomessa on legendaarisen löperö perheenyhdistämispolitiikka. Ei toimeentulo- eikä asumisaikaedellytyksiä, ei erityisiä rajoituksia EU-säädöksistä tai kv. sopimuksista, kasvattilapsiin suhtaudutaan erittäin hövelisti ja lisäksi matkat Suomeen kustannetaan valtion piikkiin. Mediassa kehutaan kuinka säästeliäitä ollaan kun turvapaikanhakijat maksavat vain 40e päivä ja kuinka päätökset tehdään nopeasti, jopa 2h haastattelun jälkeen. VÄÄRIN! Ensinnäkin turvapaikkapäätökset pitää tehdä erityisen huolella(2h haastattalu=mahdotonta), koska turvapaikkahakijoiden kustannukset ovat ihan hammastahnarahoja verrattuna turvapaikansaaneiden kustannuksiin. Hakijoiden kustannuksista on melkein turha edes puhua. Jos saat turvapaikan, sinulla on samat oikeudet kuin kantasuomalaisella! Asunnot, pesukoneet, toimeentulotuet, asumistuet, harkinnanvaraiset tuet, lekurit, hammaslekurit, vaatteet, läppärit, koulutus, erityiskoulutus(vaikka lapsille) jne. Tämä se on sitä kallista puuhaa. Ja arvatkaa vain haluvatko he asua Perähikiällä metsän keskellä vai suurkaupunkien keskustoissa. Asuinkunnan saa nimittäin itse valita. Jokainen voi miettiä millä rahalla Suomessa pärjää ja lisätä siihen hieman erikoispalveluista aiheutuvia kustannuksia. Puhutaan kymmenistä tuhansista euroista per nenä per vuosi. Työnsaanti ei onnistu syistä, jotka aiemmissa kommenteissa on selitetty. Sosiaalisista ongelmista en edes aloittanut. Niitä on hieman sivuttu aiemmissa kommenteissa.

On erittäin tärkeää nyt muistaa, että näitä tänne tulevia ihmisiä ei tästä tilanteesta pidä syyttää, vaan kritiikki on kohdistettava päättäjiin, jotka ovat tämän mahdollistaneet. Nämä kehitysmaalaiset eivät yksinään Suomen taloutta kaada(eivät sitä todellakaan auta), mutta sosiaaliset ongelmat ovatkin melkeinpä se suurin haitta. Monella lamankourissa raatavalla tai työttömällä normaali kantasuomalaisella ei riitä kärsivällisyys ja ymmärrys kun palveluista leikataan, työpaikat vähenevät, rikollisuus nousee, poliisin resurssit eivät riitä, lääkärit ruuhkautuvat, vuokrat nousevat, kunnan asuntoa ei saa, lasten hoitopaikat ruuhkautuvat, koulujen luokkakoko nousee ja taso laskee ja lisäksi verot vain nousevat. Tämä on ikävää ja siitä syntyy vääjäämättä vihaa maahanmuuttajia kohtaan, mikä ei ole oikein, mutta valitettavasti inhimillistä. Samoista ja muistakin(kts. aiemmat kommentit) syistä vihaa syntyy maahanmuuttajien kohdilta kantasuomalaisiin. Nykyisellä politiikalla liikumme erittäin heikoilla jäillä niin taloudellisesti kuin sosiaalisesti."
En nyt ota kantaa siihen miten pitäsi toimia, mutta viittauksesi "Dublinin sopimukseen" on potaskaa. Asiallisesti Dublin II asetus (EU asetukset ovat suoraan velvoittavia toisin kuin direktiivit jotka ovat valtioita velvoittavia) määrittelee vain minkä valtion pitää käsitellä hakemus. Asetuksen jälkeen on tullut Dublin III asetus, mutta siinä tarkennetaan ali-ikäisten käsittelyä.

Missään EU-tasoissessa säännöksessä ei ole rekisteröimisvelvollisuutta tai ilmoittamissvelvollisuutta. Toki on taka-ajatuksena että EU-valtiot valvovat rajojaan ja rekisteröivät pakolaiset, mutta vetoaminen Dublin asetuksiin on roskaa.

Eli pidetään erossa sein ja sollen.
 
.

Jees, mutta nyt vastaat eri asiaan. Kyse oli siis siitä että ulkorajalla pakolaiseksi ilmoittautuvan asiaa on käsiteltävä.

Suomessahan pakolaisiksi luokitellaanvuosittain joku alle sata. Oleskelulvan saavat saavat sen useimmiten toissijaisen suojelun, humanitaarisen suojelun tai sen perusteella, että heitä ei voi palauttaa.

Voitko kertoa sitten mitä sopimusta tarkoitat jos et tuota esittämääni. Sopimushan on varsin vanha, pakolainen käsitteenä mahtoi kattaa niin nykyiset pakolaistatuksen saavat kuin muutkin suojelua saavat. Nähdäkseni kaiken alemman EU- ja kansallistasoisten säädöksien perusta on tuossa Geneven sopimuksessa. Ja nimenomaan se asia on käsiteltävä ja se on käsiteltävä ulkorajallla.

EDIT: Adamin vastausta odotellessa, YK:n pakolaissopimuksen mukaan

31 artikla
Laittomasti maassa oleskelevat pakolaiset

1) Sopimusvaltiot eivät ryhdy rankaisutoimenpiteisiin laittoman maahan saapumisen tai oleskelun johdosta niitä pakolaisia kohtaan, jotka tulevat suoraan maasta, missä, heidän elämänsä tai vapautensa on ollut uhattuna 1 artiklassa tarkoitetulla tavalla ja jotka ovat luvatta tulleet tai luvatta oleskelevat sopimusvaltion alueella, kuitenkin edellyttäen, että nämä ilmoittautuvat viipymättä viranomaisille ja esittävät hyväksyttäviä syitä laittomalle saapumiselleen tai oleskelulleen.

(Henkilöt. jotka ovat laiminlyöneet ilmoittautumisvelvoitteen ja jatkaneet matkaa. ovat maassa laittomasti, jolloin heihin vodaani soveltaa 32 artiklaa: oma huom.)

32 artikla
Maastakarkoitus

1) Sopimusvaltio älköön karkoittako alueellaan laillisesti oleskelevaa pakolaista muista kuin kansalliseen turvallisuuteen tai yleiseen järjestykseen perustuvista syistä.
 
Viimeksi muokattu:
Sama kyllä pätee näihin KKK pukuisiin ...
Niin. Vaikka KKK-setti ei järkevää ollut niin miten se liittyy edelliseen viestiini. Tietääkseni KKK:sta ei ole tullut vielä mitään joukkopsykoosiin viittaavaa tapausta jossa on samoja piirteitä ja argumentaatioita kuin esim. kiihkouskovaisten ja pakkoruotsin kannattajien kesken.
 
Täytyy kuitenkin muistaa että puhtaasti rasistiset ylilyönnit ovat yksittäistapauksia joissa kumpuaa yksilön turhautuminen. Täytyy lisätä tukea suomalaiselle lihansyöjälle yksittäistapauksien välttämiseksi.
 
En nyt ota kantaa siihen miten pitäsi toimia, mutta viittauksesi "Dublinin sopimukseen" on potaskaa. Asiallisesti Dublin II asetus (EU asetukset ovat suoraan velvoittavia toisin kuin direktiivit jotka ovat valtioita velvoittavia) määrittelee vain minkä valtion pitää käsitellä hakemus. Asetuksen jälkeen on tullut Dublin III asetus, mutta siinä tarkennetaan ali-ikäisten käsittelyä.

Missään EU-tasoissessa säännöksessä ei ole rekisteröimisvelvollisuutta tai ilmoittamissvelvollisuutta. Toki on taka-ajatuksena että EU-valtiot valvovat rajojaan ja rekisteröivät pakolaiset, mutta vetoaminen Dublin asetuksiin on roskaa.

Eli pidetään erossa sein ja sollen.

Toivottavasti Hexi lukee viestisi että saa tiedon erheestään eikä kuitenkaan suutu, kun noin vahvasti totesit. Itsehän en ole Dublinin sopimusta ja sen säännöksiä koskaan vaivautunut lukemaan. Minulla on niin paljon parempaa tekemistä. Kuten haaveilla.

Jos sitten unohdetaan mokomat Dublinit ja jos tulijoiden tahti ei tipu (tänään orastavaa toivoa, jäi alle 300:aan lauantain osalta, ehkä jokin muuttuu, sormet ristiin) käännytetään Ruotsista Suomeen saapuvat turvapaikanhakijat VOK:in kautta käydyn mutkan jälkeen takaisin ulkomaalaislain 33 c §:n kohta 1:n nojalla. Kera todistuksen, jossa sanotaan että "heidän turvapaikkahakemustaan ei ole aineellisesti käsitelty Suomessa". Mikäli tulkitsen puolimaallikkona oikein niin lainsäädännön mukaan suora käännyttäminen rajan pinnasta ei mitenkään onnistu vaan joutuvat odottelemaan VOK:eissa turvapaikkakuulustelun ja ulkomaalaisviraston ratkaisunkin jälkeen reippaan viikon ennen palautusta Ruotsiin? Ja silloinkin on probleemina vielä se valitusoikeus, josta KHO:n eräs tuomareista taisi kirjoitella ja vaatia resursseja niiden käsittelyyn.

Joka tapauksessa lopputuleman pitää olla sama eli takaisin Ruotsiin koska siellä poliisitkin haluavat toivottaa heidät tervetulleiksi ja ovat siellä palvelemassa heitä. Se on humaania. Ja siellä eivät ole rasisteja. Paitsi ruotsidemokraatit tietysti, mutta ei kukaan uskalla myöntää olevansa sellainen muuten kuin yksityisessä äänestyskopissa mustimpana hetkenään.

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2000/20000648#Pidm1884800

33 c §
Turvallisesta turvapaikka- tai alkuperämaasta tulevan ulkomaalaisen turvapaikkahakemuksen ratkaiseminen

Ulkomaalaisvirasto voi hylätä turvapaikkaja oleskelulupahakemuksen sekä päättää samalla käännyttämisestä, jos ulkomaalainen on saapunut:

1) 33 a §:ssä tarkoitetusta turvallisesta turvapaikkamaasta, jossa hän olisi voinut saada 30 tai 31 §:ssä tarkoitettua suojelua ja jonne hänet voidaan turvallisesti palauttaa; tai


62 §
Eräiden päätösten täytäntöönpanokelpoisuus


Ulkomaalaisviraston käännyttämistä koskeva päätös, joka on tehty 33 c tai 34 a §:n nojalla, on täytäntöön pantavissa aikaisintaan kahdeksan päivän kuluttua siitä, kun päätös on annettu hakijalle tiedoksi, jollei valitusviranomainen toisin määrää.
 
Raporttia paikalta Torniosta:
"(Tänään tuli rajan yli) Vähän vähemmän kun aikaempina päivinä, mutta ei paljoa. Osa tästä läpitulevista ei kyllä välttämättä ole ylittänt rajaa tänään.

Tästä meni tänään läpi joku 75 ukon ryhmä, jossa selvästi jotain armeijataustaa. Yks hefe selvästi komens käskyjä muille, jotka niitä sitten jako eteenpäin. Lisäks se hallussapiti niiden pikkupomojen lupakirjoja, lieneekö sen takia että pysyvät kurissa

Jossain vaiheessa ku sanoin että nyt loppu rööki ja takas sisälle ku alettiin järjestämään niin meni noin minuutti kun kaikki oli siistissä jonossa. Kaikilla muilla siihen menee yleensö joku 15-20min
Ja tupakatki sammu samantien. Yleensä kaikki vaan yrittää jotain huudella five minits tai one smoke

Sitten ku kaikki ne oli vielä ihan jäätäviä kaappeja niin yhen poliisin kommentti touhusta oli, että jos ne saa jonkun idean niin jalat alle kun ei koko lapin poliisi riitä tohon laumaan

Mutta onneks ainakin se el hefe oli ihan lepposa ja pisti niitä peruspulliaisiaki ruotuun meidän puolesta. Harmi et ne lähti jo pois, niillä olis ollu varmaan mielenkiintosia juttuja jos olis saanu paremman mahollisuuden jutella
"

Varusmiehiä muuten käytetään kuulemma lähinnä extrasilminä poliiseille ja vartijoille, sekä siivoukseen
 
Viimeksi muokattu:
Missään EU-tasoissessa säännöksessä ei ole rekisteröimisvelvollisuutta tai ilmoittamissvelvollisuutta. Toki on taka-ajatuksena että EU-valtiot valvovat rajojaan ja rekisteröivät pakolaiset, mutta vetoaminen Dublin asetuksiin on roskaa.
.
Mitkä ovat EU-tasoiset säännökset?
Ovatko kaikki EU:n maat Schengenin sopimuksessa? Jotkut ovat EU:ssa muutta eivät kuuluu Schengenin alueseen. Ihan vain esimerkkina kerron mitä tekee Venäjän kansalainen matkustaessa Eurooppaan. Kuvitellaan esim kahta serkkua, toinen hakee Schengenin viisumia Itävallan lähetystöstä, toinen Suomen lähetystöstä. Tämä tarkoittaa että toinen saapuessa Itävaltaan esim lenkentällä saa leiman passiin siellä. Hän ei voi matkustaa serkun kassa Helsinkiin samalla koneella, vaikka jostain syystä halusikin tehdä näin, hänen pitää saappua siihen maan, jonne josta hän pyysi viisumia. Serkku tulee junalla Helsinkiin, tai auton kyydissa, tai lentokonella, hänelle löydään leima passiin Suomen rajalla. Sitten (!) tämän jälkeen serkut voi tehdä vaikka mitä, vaikka mennä yhdessä Espanjaan ottamaan aurinkoa. Ja kukaan heille ei voi sanoa mitään siellä.

Mietin tässä että turvapaikkahakijalla voi olla ihan viisumikin, ja passikin, kaikki eivät ole paperittomia. Entä ne somalit, joilla on esim. Helsingissa asuvia sukulaisia, ne voi jeesata omia sukulaisia rahalla, ja ne voi tulla ihan lentokonella naapurimaasta? Väliäkö millä, eikä silläkään että tullaan turvallisista alueista, mutta kai sieltä voi lentääkin, esim Keniasta? Pohdin vain...

Ok, kaikilla ei ole rahaa, eikä sukulaisia lännessä, tai raha on vähän, lentokonelipun sijasta ostetaan paikka hämärästä laivasta, tai ihan laillisesta, jollakin voi olla passi ja jopa viisumi, esim. joku sai viisumin Damaskoksessa Kreikkaan, voiko olla näin? Miksei? Siellä Kreikassa heidän passeihin lyödään leima (rekisteröidaan) ja sen jälkeen mitä? Sen jälkeen ne voivat mennää ihan mihin haluavat, vaikka Saksaan? Kuka heitä estää? Heiltä kukaan ei ota sormenjälkiä ja passit voi halutessaan hukata ennen Suomeen rajan tuloa.

Ja sitten paperittomat/ilman viisumia. He rantautuvat esim. Kreikkaan, siellä heidät otetaan kiinni ja majoitetaan, sanotaan että siellä jo ennestään tuhansia, vaikka 10 000, ensimmäisen lattialla patjalla (tai sängyssä, vok:ssa, tai motelleissa, kouluissa, asuntoloissa) nukutun yön ja syötyään, käytyään suihkussa, ym ostamalla matkaeväitä johtajalta tulee käsky: nyt jatkettaan..Ne lähteevät eteenpäin kun järjestäjä sano..Nämä viisumittomat/paperittomat/käytännössä joukossa voi ihan kuka tahansa rikollinen ja jopa ISIS, jatkavat jaloin tai vaikka busseilla (eihän me tietää, rahalla varmasti järjestetään sekin), sitten järjestäjä(t) vie heitä rajalle, he etsivät aukkoja Serbian rajalla, metalliaidat voi helposti katkaista jos on kunnon pihdit, eikä tarvitse edes olla kunnon pihdeja..Eikä sitä tarvitse tehdää itse, sen hoittavat järjestäjät. Serbialaiset rajavartiat huutavat: te että saa tulla, takaisin, mutta he tietävät, ettei ne tee mitään, eivät saa, heitä on hyvin informoituu asiasta, he jatkavat väkisin, matka jatkuu, heitä laitetaan jopa erikoisjuniin, jotka vievat heitä Hungarin rajalle..

Sama Hungarin rajalla..Rajavartiat huutavat: ette saa tulla tänne, mutta he jatkavat väkisin, heille kerrottuu: ne eivät saa tehdä teille mitään, joten senkun jatkatte..Sitten meille näytetään isän, jonka kasvoissa on verta, sylissä lapsi, kukaan ei tietää miten hän sai haavan kasvoihin, vaikka tönimällä rajavartijan ja sai häneltä takaisin, tai vaikka metalliaidan lankasta, kun meni aukosta, kompastui pimeydessä..(olen nähnyt kaatuneita omassa elämässä, vanhuksiakin, verta tulee helposti, sellaista sattuu) mieskin jatkaa eteenpäin, lapsi näyttävästi sylissa. Ja ihmiset pitkin Eurooppa kauhistuttelevat, niinkun tähän linkatussa HS reportaasissa sympaatinen ja ylihumoristinen juontaja: "Anteeksi mitä??" - elehti hän- "Tämähän pitää olla Eurooppa??" "Hungari?!" ja bla-bla..Kaikkea taustoja meille ei tietenkään näytetä, mutta tätä miestä veressä lapsi syylissä kyllä, kun pyhimystä..hän saa katsojat kyyneliin. Paljon elehtivä ja käsillä heilutteleva HS juontaja viimeistään herättää ihmiset "ajattelemaan". "Varmuuden vuoksi" näytetän tämän lisäksi yhden juopon, yhden sovinistin ja kansanjoukko buuaaa, hyi teitä, pakolaisten vastustajia..miten kehdatte..

Ja kukaan ei saa selvä mitä laki sanoo tästä kaikista, vaikka järjellä jokainen tajua että kaikki viimeistä piirtoa myöten laitonta, kansalaisille ei kerrota mitään suoraan tai poliitikot puhuu miten ongelmallista ja vaikeata kaikki on..
:mad:
 
Viimeksi muokattu:
Laitan vielä kokonaisuudessaan tämän nimimerkki "Hexi":n kommentin tuolta Anna Koskelan blogikirjoituksesta, koska on sen verran asiantuntevan tuntuista ja huolella pohdittua tavaraa. Löytyy siis osoitteesta:

http://tamamatka.pallontallaajat.net/2015/09/06/pikku-ayla-ja-muutama-muu/

"Aiheellisia huolia Taina.

Ehdotan seuraavaa.

Suurin osa ihmisistä tulee meille Ruotsin rajan yli. Schengen sopimus antaa meille mahdollisuuden palauttaa rajatarkastukset. Sisäministeri Orpo voi tämän tehdä 24 tunnin kuluessa:

”2. Jos kuitenkin yleinen järjestys tai kansallinen turvallisuus sitä edellyttää, sopimuspuoli voi neuvoteltuaan muiden sopimuspuolten kanssa päättää, että sisärajoilla suoritetaan rajoitetun ajan tilanteen edellyttämiä kansallisia rajatarkastuksia. Jos yleinen järjestys tai kansallinen turvallisuus edellyttää välittömiä toimia, kyseinen sopimuspuoli toteuttaa tarvittavat toimet ja ilmoittaa niistä mahdollisimman pian muille sopimuspuolille.”

http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/2001/20010023

Dublinin sopimus määrää, että turvapaikanhakijat käsittellään siinä maassa, jossa he ovat ensimmäiseksi saapuneet Eurooppaan. Suurissakin lehdissä liikkuu väärää tietoa, jonka mukaan hakemukset on käsiteltävä siinä maassa, jossa hakija ensimmäiseksi jättää turvapaikkahakemuksen. Eli virheellisen käsityksen mukaan, jos hakija ei jätä hakemusta niissä 5 tai useammassa turvallisessa Euroopan maassa, henkilö voi tulla Suomeen ja jättää turvapaikkahakemuksen. Tämä on väärin. Suomeen voi jättää turvapaikkahakemuksen vain saapumalla Venäjän maarajan yli. Palauttaisin kaikki Ruotsin maarajan ylittämistä yrittävät paperittomat henkilöt ensiavun jälkeen välittömästi Ruotsiin. Ruotsissa ei ole sota. Ranska toimiin näin Italian vastaisella rajallaan:

http://www.nytimes.com/2015/07/21/w...all-in-italy-near-the-french-border.html?_r=0

Samoin Itävalta:

http://www.theguardian.com/world/20...-border-refugee-crisis-europe-munich-migrants

Tämä on lyhyen aikavälin toimintaa, joka voidaan toteuttaa käytännössä heti ja olemassaolevien sopimusten puitteissa. Samanaikaisesti tietysti hoidetaan kommenteissa ja alkup. tekstissä mainittua pakolaisleiriratkaisua kuntoon. Seuraavaksi Schengenin sopimuksesta on mielestäni ainakin toistaiseksi luovuttava. Se mahdollistaa osaltaan tämän siirtolais-sotkun ja lisäksi palvelee ammattirikollisia, jotka tulevat maahan, tekevät keikat(asuntovarkaudet, autovarkaudet, pankkikorttiskimmaukset jne.) ja nopeasti poistuvat. Haitat tällä hetkellä ylittävät hyödyt. Ratkaisu haittaa tavaroiden ja ihmisten liikkuvuutta hieman, mutta itseäni ei passin heiluttelu rajoilla ole koskaan häirinnyt. Melkeinpä päinvastoin. Minusta on hyvä tietää, kuka maassa liikkuu.

Seuraavat toimenpiteet onkin jo käsitelty aiemmissa kommentoissa. EU:n ulkorajojen valvonta Frontexin toimesta ja palautukset pakolaisleireille. Pidemmällä aikavälillä ainoa ratkaisu on järjestyksen palauttaminen lähtömaissa.

Mainitsit kehitysavun leikkaukset. Tänne saapuvat ihmiset tulevat nyt niin kalliiksi+lama, etten näe muuta vaihtoehtoa. Rahaa ei yksinkertaisesti riitä kaikkeen. MUTTA, nyt erittäin tärkeä huomio, kehitysavun pystymme vaikka tuplaamaan tai triplaamaan muutamalla kynänheilautuksella. Jos lisämäärarahat käytetään pakolaisleirien hyväksi, olen sen kannalla. Sen sijaan, jos otamme tänne turvapaikanhakijoita hallitsemattomasti, meillä on piikki auki hamaan tulevaisuuteen asti+sosiaaliset ongelmat. Suurin osa kehitysmaalaisista ei tule lähtemään täältä kulumallakaan. Päätöstä ei voi perua samalla tavalla kuin vaikkapa kehitysmäärärahojen laskua.

Lisäksi turvapaikkaprosessimme on todella heikossa hapessa. Sanoisin, että se on läpimätä. Jos kärsit korkeasta verenpaineesta ei kannata lukea enempää. Miten on esim. mahdollista, että Tanskassa 13% irakilaisista saa turvapaikan ja Suomessa 76%? Jos turvapaikkaa ei myönnetä, oleskeluluvan voi saada toissijaisen suojelun-, humanitaarisen suojelun- tai jollakin muulla oleskelulupaperusteella. Jos tämäkään ei onnistu, päätöksestä voi valittaa kahdelle eri oikeusasteelle prosessissa, joka kestää noin 4 vuotta(oikeudet ovat ruuhkaisia). Prosessin ajan ylöspidon ja laillisen avun maksaa tietysti veronmaksaja. Jos tämäkään ei onnistu, voit myöntää olevasi sotarikollinen tai raiskaaja, koska jos kotimaassasi tällaisista rikoksista seuraa ”epäinhimillinen” rangaistus, sinua ei voida sinne lähettää. Vaihtoehtoisesti voit suorittaa rikoksen Suomessa. Kummassakin tapauksessa pääset Suomalaiseen vankilaan, eli valtion Hotel Hiltoniin. Palvelu on parempi kuin monessa vanhainkodissa. Jos tämäkään ei onnistunut, voit yksinkertaisesti kieltäytyä lähtemästä. Noin puolet turvapaikkahakemuksista on hylätty(ei sisällä noita yo. tapauksia, jotka siis edelleen notkuvat täällä!), mutta en ole ikinä nähnyt tilastoa kuinka moni on oikeasti maasta karkotettu tai poistunut. VAIN TÄLLÄHÄN ON MERKITYSTÄ! Albanialaisten karkotus, joka on kaikissa lehdissä, on tässä joku poikkeus, koska tapaus on niin selvä. Poistuminenkin maksetaan tietysti veronmaksajan lompsasta. Lisäksi sinulla on kaikki tämä aika yrittää päästä naimisiin suomalaisen kanssa tai saattaa joku paksuksi. Silloinkaan sinua ei tietysti voi mihinkään lähettää. Lopuksi pitää olla tarkkana niiden sidosryhmien kanssa, ketkä hyötyvät tästä maahanmuutosta. Turvapaikkabisnes, kotouttamis/integroimisbisnes, monikulttuurisuusbisnes. Päättäjät eivät saa edes välillisesti sekaantua humanitäärisen maahanmuuton ympärillä liikkuviin isoihin veronmaksajan rahoihin.

Todennäköisesti siis saat turvapaikan tai oleskeluluvan tavalla tai toisella, joten heti alkaa perheenyhdistämis prosessi. Suomessa on legendaarisen löperö perheenyhdistämispolitiikka. Ei toimeentulo- eikä asumisaikaedellytyksiä, ei erityisiä rajoituksia EU-säädöksistä tai kv. sopimuksista, kasvattilapsiin suhtaudutaan erittäin hövelisti ja lisäksi matkat Suomeen kustannetaan valtion piikkiin. Mediassa kehutaan kuinka säästeliäitä ollaan kun turvapaikanhakijat maksavat vain 40e päivä ja kuinka päätökset tehdään nopeasti, jopa 2h haastattelun jälkeen. VÄÄRIN! Ensinnäkin turvapaikkapäätökset pitää tehdä erityisen huolella(2h haastattalu=mahdotonta), koska turvapaikkahakijoiden kustannukset ovat ihan hammastahnarahoja verrattuna turvapaikansaaneiden kustannuksiin. Hakijoiden kustannuksista on melkein turha edes puhua. Jos saat turvapaikan, sinulla on samat oikeudet kuin kantasuomalaisella! Asunnot, pesukoneet, toimeentulotuet, asumistuet, harkinnanvaraiset tuet, lekurit, hammaslekurit, vaatteet, läppärit, koulutus, erityiskoulutus(vaikka lapsille) jne. Tämä se on sitä kallista puuhaa. Ja arvatkaa vain haluvatko he asua Perähikiällä metsän keskellä vai suurkaupunkien keskustoissa. Asuinkunnan saa nimittäin itse valita. Jokainen voi miettiä millä rahalla Suomessa pärjää ja lisätä siihen hieman erikoispalveluista aiheutuvia kustannuksia. Puhutaan kymmenistä tuhansista euroista per nenä per vuosi. Työnsaanti ei onnistu syistä, jotka aiemmissa kommenteissa on selitetty. Sosiaalisista ongelmista en edes aloittanut. Niitä on hieman sivuttu aiemmissa kommenteissa.

On erittäin tärkeää nyt muistaa, että näitä tänne tulevia ihmisiä ei tästä tilanteesta pidä syyttää, vaan kritiikki on kohdistettava päättäjiin, jotka ovat tämän mahdollistaneet. Nämä kehitysmaalaiset eivät yksinään Suomen taloutta kaada(eivät sitä todellakaan auta), mutta sosiaaliset ongelmat ovatkin melkeinpä se suurin haitta. Monella lamankourissa raatavalla tai työttömällä normaali kantasuomalaisella ei riitä kärsivällisyys ja ymmärrys kun palveluista leikataan, työpaikat vähenevät, rikollisuus nousee, poliisin resurssit eivät riitä, lääkärit ruuhkautuvat, vuokrat nousevat, kunnan asuntoa ei saa, lasten hoitopaikat ruuhkautuvat, koulujen luokkakoko nousee ja taso laskee ja lisäksi verot vain nousevat. Tämä on ikävää ja siitä syntyy vääjäämättä vihaa maahanmuuttajia kohtaan, mikä ei ole oikein, mutta valitettavasti inhimillistä. Samoista ja muistakin(kts. aiemmat kommentit) syistä vihaa syntyy maahanmuuttajien kohdilta kantasuomalaisiin. Nykyisellä politiikalla liikumme erittäin heikoilla jäillä niin taloudellisesti kuin sosiaalisesti."


Allekirjoitan kaiken mita sanoit tuossa Myrskyhiiri. Eli miten meidan pitaisi suomalaisina reservilaisina edeta tassa asiassa, kaikki hyvat neuvot ovat nyt kalliita? Me olemme vannoneet sotilasvalan ja se sitoo meita, ei siis todellakaan mitaan idioottimaista totteropaahinetta ja kiekkomaajoukkueen paidassa mouhoamista kadulla.
Mutta jokainen paiva maksaa ihan saatanasti maan tulevaisuudelle, koska rahaa ei yksinkertaisesti ole. On vain lisaa leikkauksia, tai lisaa velkaa.

Mita ehdotatte aseveljet? Aika kay vahiin nyt.
 
olla tarkkana niiden sidosryhmien kanssa, ketkä hyötyvät tästä maahanmuutosta. Turvapaikkabisnes, kotouttamis/integroimisbisnes, monikulttuurisuusbisnes. Päättäjät eivät saa edes välillisesti sekaantua humanitäärisen maahanmuuton ympärillä liikkuviin isoihin veronmaksajan rahoihin.
Tavalliselle kaduntallaajalle kerrotaan "meillä on unelma" kun politiikoillakin on "unelma" Euroja taskuun.
Eräs politiikko sanoi lentävänlauseen Kasakoista ulkopolitiikan kohdalla, mutta se voidaan muuttaa " Suvakki tyhjentää valtion kassan, kun sitä ei kukaan valvo"
 
Ja kukaan ei saa selvä mitä laki sanoo tästä kaikista, vaikka järjellä jokainen tajua että kaikki viimeistä piirtoa myöten laitonta, kansalaisille ei kerrota mitään suoraan tai poliitikot puhuu miten ongelmallista ja vaikeata kaikki on..
Luulin ensin sinun kirjoittavan tässä viimeisessä lauseessa Neuvostoliitosta,,, täytyi hieraista silmiä parikertaa ennenkuin tajusin sinähän puhut ja kirjoitat tästä päivästä ja EU`sta
 
Vaikka tämä on aijemmin ollut esillä ehkäpä jotain uutta.

Cilla B.
Bisnestä pakolaisilla
PolitiikkaEU

2015093933073.jpg

KUVA: LAURI OLANDER/KL
CILLA BHOSE Espooseen avattiin viime viikolla uusi vastaanottokeskus turvapaikanhakijoille.



Vantaan kaupunki kertoi tällä viikolla, että kaupungin ensimmäiset pakolaiset majoitetaan lentoaseman läheisyyteen. Molemmissa tapauksissa turvapaikanhakijat majoittaa ensimmäistä kertaa yksityinen yritys Luona Oy. Sama yritys tuottaa kriisi- ja hätämajoitusta myös Helsingin kaupungille.

Luona Oy on mielenkiintoinen yritys, jolle voi povata hyviä kasvulukuja tulevaisuudessa. Vielä keväällä yrityksen nimi oli Barona Hoiva Oy. Viime tilikaudella yrityksen liikevaihto oli 3,5 miljoonan euroa ja nettotulos 102 000 euroa tappiollinen, mutta konserniavustus nosti raportoidun tuloksen plussalle. Barona Hoiva Oy eli nykyinen Luona Oy kuuluu asumispalveluja ja työntekijöitä välittävään Barona-konserniin.

Luona Oyn hallituksen puheenjohtaja on Paavo Voutilainen. Hän on Helsingin kaupungin entinen sosiaalijohtaja, joka siirtyi Baronan leipiin reilu vuosi sitten. Baronan tytäryhtiö taas on majoituspalveluja tarjoava Forenom, jolta Helsingin kaupunki on ostanut hätämajoitusta kilpailuttamatta miljoonilla euroilla.

Voutilaisen sosiaalijohtajakaudelta muistetaan myös yli 70 000 euron designkalustehankinta, jota ei kilpailutettu ja josta nousi myräkkä. Kalustekauppaa sekä noin 130 000 euron - niin ikään ilman kilpailua - Diakonissalaitokselta tehtyä konsulttiselvitystä käsiteltiin sittemmin käräjillä. Vuonna 2011 syytteet hylättiin.

Luonan hallituksessa istuu muitakin politiikasta tuttuja nimiä. Sanna Lauslahti on kokoomuksen kansanedustaja ja Espoon kaupunginvaltuuston jäsen. Espoon kaupunki taas tekee maahanmuuttoviraston ja Luona Oy:n kanssa yhteistyötä muun muassa vastaanottokeskuksen turvajärjestelyihin liittyen. Lauslahti on todennut julkisuudessa, ettei hän ole Luona Oy:n osakas, vaan on mukana strategisena hallitusammattilaisena.

Hallituksessa istuu myös entinen kansanedustaja, viestintäkonsultti Ulpu Iivari (sd) sekä ydinvoimayhtiö Fennovoiman entinen yhteiskuntasuhteista vastannut johtaja Pasi Natri, joka puolestaan on europarlamentaarikkoMiapetra Kumpula-Natrin (sd) puoliso.

Iivari on sanonut että vastaanottobisnes on bisnestä siinä missä mikä muu tahansa. Voutilaisen mukaan voittojen haaliminen ei kuitenkaan ole Luona Oy:lle ensisijainen tavoite pakolaisten majoittamisessa. Siinä Voutilainen vähän hurskastelee. Tappiollista toimintaa ei yksityinen omistaja kauaa katso. Ei edes pakolaisbisneksessä.
 
Kunhan ei lähtisi lapasesta puolin ja toisin.

Ministeriö: Älkää lähtekö omin päin puolustamaan pakolaisia
KOTIMAA JULKAISTU 26.09.2015 21:46

Sisäministeriö kertoo saaneensa kansalaisilta viestiä siitä, että he haluaisivat auttaa turvapaikanhakijoita.

Moni miettii, pitäisikö turvapaikanhakijoiden turvallisuutta mennä varmistamaan itse, jos viranomaisten voimat eivät riitä.

– Tätä vahvaa viestiä on tullut meille ja avustusjärjestöille. Me olemme siitä todella kiitollisia, sanoo ministeriön kansliapäällikkö Päivi Nerg.

Hän kuitenkin pyytää, että kansalaiset eivät lähde omatoimisesti suojaamaan esimerkiksi vastaanottokeskuksia.

– Viesti on se, että Suomen viranomaiset pystyvät tämän tilanteen hallitsemaan. Toivomme, että kukaan ei itse lähde toimimaan. Pitää luottaa siihen, että viranomaiset pystyvät hoitamaan ja kansalaiset voivat olla apuna, kun heitä pyydetään.

Torstaina Lahden Hennalassa turvapaikanhakijaperheitä kuljettanut bussi joutui ilotulitteiden ja kivien heiton kohteeksi. Perjantaiaamuna Kouvolassa 50-vuotias mies heitti polttopullon vastaanottokeskuksen ovelle. Oikeus vangitsi hänet epäiltynä törkeän tuhotyön yrityksestä.

Kansliapäällikkö vetoaa suomalaisiin ja pyytää maltillisuutta.

– Turvapaikanhakijoita tulee nyt paljon. Toivomme, että me pystymme tässä yhteiskunnassa hyväksymään tämän tilanteen. Vaikka olisimme eri mieltä asioista, niin toimisimme sanojen kautta, ei vihapuheella ja väkivallalla. Se on hyvin harras toiveeni.

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/a...eko-omin-pain-puolustamaan-pakolaisia/5331146
 
Hjallis kommentoi kustannuksia:

Hänen mukaansa on puhuttu parin sadan miljoonan euron kustannuksista, "mutta en usko että se on sinne päinkään".
Myös arvio 50 000 turvapaikanhakijasta vuodessa on hänen mielestään alakanttiin.
Harkimo laskee silti 50 000 hakijan mukaan, mitä kustannukset olisivat, kun sisäministeriö sanoo jokaisen maksavan 16 367 euroa per vuosi. Hän saa tästä 550 miljoonaa euroa. Jos puolet tulijoista jää Suomeen, tulee kustannuksia lisää 600 miljoonaa euroa. Tämäkään ei vielä sisällä tiloja, terveydenhuoltoa, tulkkeja ja niin edelleen.
– Eli puhumme monen miljardin kustannuksista. Siinä rinnalla hallituksen suunnittelemat säästöt ovat lillukanvarsia, hän kirjoittaa.

http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/harkimo turvapaikanhakijat-41286

Jallis on jo pikkusen oikeilla jäljillä: 50 000 hlöä x 200/hlö/vrk x 365 vrk = 3 650 000 000e

Ja muistakaa .... "tämä ei ole keneltäkään pois"
 
Raporttia paikalta Torniosta:

Varusmiehiä muuten käytetään kuulemma lähinnä extrasilminä poliiseille ja vartijoille, sekä siivoukseen

Antaako PV esiliinan ja huivin kuitille vai joutuvatko hankkimaan itse? Saattaa nuivistaa perusjantteria joutilaitten aikuisten miesten sotkujen siivoaminen.

http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150924_01884362 Google käännös
ERK-DE-STAD - That the integration of thousands of foreigners is not easy, the practice shows. Take Herk-de-Stad, where since the beginning of August eight asylum seekers are housed in the local reception initiative (LOI). "We do a lot for these people. And rightly so, because we want to show solidarity. But they refuse to brush and clean up their waste. Their culture is that women's work, eh, "sighs CPAS president karolien grosemans (N-VA) Het Belang van Limburg. "To convince them yet, I'm going to propose their living allowance of 60 euros per week to be paid in installments. That amount may not decrease, after all. "
 
Tällä hetkellä mennään kyllä YK:n pakolaissopimuksen mukaan, eli jos siellä ulkorajalla ilmoittautuu pakolaiseksi, on se tutkittava.

Arvioni ja ennusteeni: Tulemme keväällä näkemään "järjestelykeskusten" ja säilytysleirien pykäämisen Kreikkaan, Italiaan ja mahdollisesti Espanjaan ja Pohjois-Afrikkaan. Leirejä perustellaan migranttien asianmukaisella rekisteröinnillä ja käsittelyllä, mutta mukana on myös Halla-Ahomaisen vittumaisen kohtelun elementtejä, jolla arvoidaan tulvan pienenevän.

Tähän nykyiseen toimintaan sisältyy lukuisia syitä, joista sitten omalta osaltaan tämä nykyinen kriisi on seurausta (ja tässä vaiheessa jätän nyt tarkoituksellisesti huomioimatta perimmäisiä syitä Lähi-idässä ja osin Afrikassa koska niihin puuttuminen ja niiden korjaaminen kulkee vääjäämättä eritahtia mitä EU:ta suoranaisesti koskettavan ongelman ratkaisun pitäisi kulkea).

Eräs ongelma on tietenkin se, että EU:n ulkorajoilla kaikki eivät ilmoittaudu pakolaisiksi vaan käytännössä niin moni kuin mahdollista yrittää ohittaa Kreikan niin pian kuin mahdollista ilmoittautumatta Kreikassa. Toinen ongelma on sitten se, että Kreikalla on erityisoikeuksia tämän kriisin hoidossa (ymmärrettävistä syistä annettuja) ja sen tähden Kreikka EU-maana on käytännössä vain kauttakulkumaa suurimmalla osalle pakolaisia, myös sellaisille, jotka ovat ilmoittautuneet Kreikassa maan viranomaisille.

On myös syytä kritisoida runsaastikin EU:n linjattomuutta. Mailla ei ole yhteistä linjaa ja ne maat jotka haluavat pitää yllä tiukempaa linjaa saavat (kohtuutontakin) kritiikkiä osakseen. Saksan välittämä signaali "ovien avoimuudesta" oli täysin holtittomasti annettu tilanteessa, jossa kriisi kolkutteli jo ovia - se oli mitä suurimmalla todennäköisyydellä merkki monelle epävarmalle lähtijälle. Nyt ovi on suljettu (sulkeutumassa) mutta paine EU:n kaakkoisrajalla kasvaa kaiken aikaa, en laisinkaan ihmettele vaikka talven tai viimeistään kevään kuluessa EU joutuu rakentamaan esille nostamiasi "järjestelykeskuksia" EU:n ulkorajojen tuntumaan tai jopa EU:n ulkopuolisille alueille. Toisaalta mietin, että onko EU:lla kykyä tällaisten keskusten perustamiseen, tai halua?

Kyllähän nämä viimevuosien kriisit/sodat osoittavat jälleen kerran EU:n kyvyttömyyden ja edelleen liian hitaan (ja konsensushaluisen) päätöksenteon ongelmallisuuden. Ukrainan kriisi/sota oli oivallinen esimerkki hitaasta ja monin osin kyvyttömästä päätöksenteosta (ja katse kiinnittyy aivan liian usein Washingtonin suuntaan ja siellä harjoitetun politiikan pohjalta luodaan omia suuntaviivoja). Ukrainan kriisin alkamisesta on reilu vuosi, pakolaisongelma on ollut ajankohtainen jo pidemmän aikaa mutta vasta tämän kevään ja kesän aikana ongelma on ryöpsähtänyt käsiin, mutta jälleen kerran EU on osoittanut haavoittuvaisuutensa ja linjattomuutensa - intressit maiden välillä ovat liian suuret yhdistettynä kohtuullisiin kulttuurieroihin eri maiden välillä. Historia vaikuttaa jäsenmaihin niin monella tapaa! Täytyy tunnustaa ettei tämä kyvyttömyys enää edes yllätä, ennemminkin yllätys olisi se jos EU kykenisi määrätietoiseen ja yhteinäiseen toimintaan, mikä liene mahdottomuus, koska mailla ei ole yhteistä tavoitetta tai yhteneväistä näkemystä EU:n tulevaisuudesta. Osa haluaa vaalia kansallista etua, omaa kulttuuria etc. toisaalla sitten multikulttuurisuus on in ja kannetaan "valkoisen miehen taakkaa".

Toivon siis niitä määrätietoisia ja jämeriä toimia, mutta epäilen ettei niihin vieläkään ryhdytä vaan lopulta ulkoisen ja sisäisen (vihreät + vasemmisto) paineen myötä EU:n yhtenäinen linja horjuu ja ovia avataan enemmän ja tiukkaa linjaa vetäviin maihin kohdistuu kohtalainen paine muutamien EU-maiden taholta.

vlad.
 
"Unilukkari" resitentti, voisi myös kantaa kortensa hädänalaisten parta-lapsukaisten auttamiskekoon.....?



http://eewertti.puheenvuoro.uusisuomi.fi/203494-turvapaikanhakijat


Turvapaikanhakijat


Kyllä maan isän pitäisi panna paremmaksi kuin pääministeri.

Kultarantahan on juuri nyt tyhjillään ja sinne voitaisiin laittaa pötköttelemään melkoinen liuta turvapaikanhakijoita.

Voi sitä riemua kun lapset saisivat temmeltää puutarhassa!

Tämä jos mikä parantaisi Suomen kolhiintunutta mainetta ulkovaltioiden silmissä!
 
Back
Top