Laitan vielä kokonaisuudessaan tämän nimimerkki "Hexi":n kommentin tuolta Anna Koskelan blogikirjoituksesta, koska on sen verran asiantuntevan tuntuista ja huolella pohdittua tavaraa. Löytyy siis osoitteesta:
http://tamamatka.pallontallaajat.net/2015/09/06/pikku-ayla-ja-muutama-muu/
"Aiheellisia huolia Taina.
Ehdotan seuraavaa.
Suurin osa ihmisistä tulee meille Ruotsin rajan yli. Schengen sopimus antaa meille mahdollisuuden palauttaa rajatarkastukset. Sisäministeri Orpo voi tämän tehdä 24 tunnin kuluessa:
”2. Jos kuitenkin yleinen järjestys tai kansallinen turvallisuus sitä edellyttää, sopimuspuoli voi neuvoteltuaan muiden sopimuspuolten kanssa päättää, että sisärajoilla suoritetaan rajoitetun ajan tilanteen edellyttämiä kansallisia rajatarkastuksia. Jos yleinen järjestys tai kansallinen turvallisuus edellyttää välittömiä toimia, kyseinen sopimuspuoli toteuttaa tarvittavat toimet ja ilmoittaa niistä mahdollisimman pian muille sopimuspuolille.”
http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/2001/20010023
Dublinin sopimus määrää, että turvapaikanhakijat käsittellään siinä maassa, jossa he ovat ensimmäiseksi saapuneet Eurooppaan. Suurissakin lehdissä liikkuu väärää tietoa, jonka mukaan hakemukset on käsiteltävä siinä maassa, jossa hakija ensimmäiseksi jättää turvapaikkahakemuksen. Eli virheellisen käsityksen mukaan, jos hakija ei jätä hakemusta niissä 5 tai useammassa turvallisessa Euroopan maassa, henkilö voi tulla Suomeen ja jättää turvapaikkahakemuksen. Tämä on väärin. Suomeen voi jättää turvapaikkahakemuksen vain saapumalla Venäjän maarajan yli. Palauttaisin kaikki Ruotsin maarajan ylittämistä yrittävät paperittomat henkilöt ensiavun jälkeen välittömästi Ruotsiin. Ruotsissa ei ole sota. Ranska toimiin näin Italian vastaisella rajallaan:
http://www.nytimes.com/2015/07/21/w...all-in-italy-near-the-french-border.html?_r=0
Samoin Itävalta:
http://www.theguardian.com/world/20...-border-refugee-crisis-europe-munich-migrants
Tämä on lyhyen aikavälin toimintaa, joka voidaan toteuttaa käytännössä heti ja olemassaolevien sopimusten puitteissa. Samanaikaisesti tietysti hoidetaan kommenteissa ja alkup. tekstissä mainittua pakolaisleiriratkaisua kuntoon. Seuraavaksi Schengenin sopimuksesta on mielestäni ainakin toistaiseksi luovuttava. Se mahdollistaa osaltaan tämän siirtolais-sotkun ja lisäksi palvelee ammattirikollisia, jotka tulevat maahan, tekevät keikat(asuntovarkaudet, autovarkaudet, pankkikorttiskimmaukset jne.) ja nopeasti poistuvat. Haitat tällä hetkellä ylittävät hyödyt. Ratkaisu haittaa tavaroiden ja ihmisten liikkuvuutta hieman, mutta itseäni ei passin heiluttelu rajoilla ole koskaan häirinnyt. Melkeinpä päinvastoin. Minusta on hyvä tietää, kuka maassa liikkuu.
Seuraavat toimenpiteet onkin jo käsitelty aiemmissa kommentoissa. EU:n ulkorajojen valvonta Frontexin toimesta ja palautukset pakolaisleireille. Pidemmällä aikavälillä ainoa ratkaisu on järjestyksen palauttaminen lähtömaissa.
Mainitsit kehitysavun leikkaukset. Tänne saapuvat ihmiset tulevat nyt niin kalliiksi+lama, etten näe muuta vaihtoehtoa. Rahaa ei yksinkertaisesti riitä kaikkeen. MUTTA, nyt erittäin tärkeä huomio, kehitysavun pystymme vaikka tuplaamaan tai triplaamaan muutamalla kynänheilautuksella. Jos lisämäärarahat käytetään pakolaisleirien hyväksi, olen sen kannalla. Sen sijaan, jos otamme tänne turvapaikanhakijoita hallitsemattomasti, meillä on piikki auki hamaan tulevaisuuteen asti+sosiaaliset ongelmat. Suurin osa kehitysmaalaisista ei tule lähtemään täältä kulumallakaan. Päätöstä ei voi perua samalla tavalla kuin vaikkapa kehitysmäärärahojen laskua.
Lisäksi turvapaikkaprosessimme on todella heikossa hapessa. Sanoisin, että se on läpimätä. Jos kärsit korkeasta verenpaineesta ei kannata lukea enempää. Miten on esim. mahdollista, että Tanskassa 13% irakilaisista saa turvapaikan ja Suomessa 76%? Jos turvapaikkaa ei myönnetä, oleskeluluvan voi saada toissijaisen suojelun-, humanitaarisen suojelun- tai jollakin muulla oleskelulupaperusteella. Jos tämäkään ei onnistu, päätöksestä voi valittaa kahdelle eri oikeusasteelle prosessissa, joka kestää noin 4 vuotta(oikeudet ovat ruuhkaisia). Prosessin ajan ylöspidon ja laillisen avun maksaa tietysti veronmaksaja. Jos tämäkään ei onnistu, voit myöntää olevasi sotarikollinen tai raiskaaja, koska jos kotimaassasi tällaisista rikoksista seuraa ”epäinhimillinen” rangaistus, sinua ei voida sinne lähettää. Vaihtoehtoisesti voit suorittaa rikoksen Suomessa. Kummassakin tapauksessa pääset Suomalaiseen vankilaan, eli valtion Hotel Hiltoniin. Palvelu on parempi kuin monessa vanhainkodissa. Jos tämäkään ei onnistunut, voit yksinkertaisesti kieltäytyä lähtemästä. Noin puolet turvapaikkahakemuksista on hylätty(ei sisällä noita yo. tapauksia, jotka siis edelleen notkuvat täällä!), mutta en ole ikinä nähnyt tilastoa kuinka moni on oikeasti maasta karkotettu tai poistunut. VAIN TÄLLÄHÄN ON MERKITYSTÄ! Albanialaisten karkotus, joka on kaikissa lehdissä, on tässä joku poikkeus, koska tapaus on niin selvä. Poistuminenkin maksetaan tietysti veronmaksajan lompsasta. Lisäksi sinulla on kaikki tämä aika yrittää päästä naimisiin suomalaisen kanssa tai saattaa joku paksuksi. Silloinkaan sinua ei tietysti voi mihinkään lähettää. Lopuksi pitää olla tarkkana niiden sidosryhmien kanssa, ketkä hyötyvät tästä maahanmuutosta. Turvapaikkabisnes, kotouttamis/integroimisbisnes, monikulttuurisuusbisnes. Päättäjät eivät saa edes välillisesti sekaantua humanitäärisen maahanmuuton ympärillä liikkuviin isoihin veronmaksajan rahoihin.
Todennäköisesti siis saat turvapaikan tai oleskeluluvan tavalla tai toisella, joten heti alkaa perheenyhdistämis prosessi. Suomessa on legendaarisen löperö perheenyhdistämispolitiikka. Ei toimeentulo- eikä asumisaikaedellytyksiä, ei erityisiä rajoituksia EU-säädöksistä tai kv. sopimuksista, kasvattilapsiin suhtaudutaan erittäin hövelisti ja lisäksi matkat Suomeen kustannetaan valtion piikkiin. Mediassa kehutaan kuinka säästeliäitä ollaan kun turvapaikanhakijat maksavat vain 40e päivä ja kuinka päätökset tehdään nopeasti, jopa 2h haastattelun jälkeen. VÄÄRIN! Ensinnäkin turvapaikkapäätökset pitää tehdä erityisen huolella(2h haastattalu=mahdotonta), koska turvapaikkahakijoiden kustannukset ovat ihan hammastahnarahoja verrattuna turvapaikansaaneiden kustannuksiin. Hakijoiden kustannuksista on melkein turha edes puhua. Jos saat turvapaikan, sinulla on samat oikeudet kuin kantasuomalaisella! Asunnot, pesukoneet, toimeentulotuet, asumistuet, harkinnanvaraiset tuet, lekurit, hammaslekurit, vaatteet, läppärit, koulutus, erityiskoulutus(vaikka lapsille) jne. Tämä se on sitä kallista puuhaa. Ja arvatkaa vain haluvatko he asua Perähikiällä metsän keskellä vai suurkaupunkien keskustoissa. Asuinkunnan saa nimittäin itse valita. Jokainen voi miettiä millä rahalla Suomessa pärjää ja lisätä siihen hieman erikoispalveluista aiheutuvia kustannuksia. Puhutaan kymmenistä tuhansista euroista per nenä per vuosi. Työnsaanti ei onnistu syistä, jotka aiemmissa kommenteissa on selitetty. Sosiaalisista ongelmista en edes aloittanut. Niitä on hieman sivuttu aiemmissa kommenteissa.
On erittäin tärkeää nyt muistaa, että näitä tänne tulevia ihmisiä ei tästä tilanteesta pidä syyttää, vaan kritiikki on kohdistettava päättäjiin, jotka ovat tämän mahdollistaneet. Nämä kehitysmaalaiset eivät yksinään Suomen taloutta kaada(eivät sitä todellakaan auta), mutta sosiaaliset ongelmat ovatkin melkeinpä se suurin haitta. Monella lamankourissa raatavalla tai työttömällä normaali kantasuomalaisella ei riitä kärsivällisyys ja ymmärrys kun palveluista leikataan, työpaikat vähenevät, rikollisuus nousee, poliisin resurssit eivät riitä, lääkärit ruuhkautuvat, vuokrat nousevat, kunnan asuntoa ei saa, lasten hoitopaikat ruuhkautuvat, koulujen luokkakoko nousee ja taso laskee ja lisäksi verot vain nousevat. Tämä on ikävää ja siitä syntyy vääjäämättä vihaa maahanmuuttajia kohtaan, mikä ei ole oikein, mutta valitettavasti inhimillistä. Samoista ja muistakin(kts. aiemmat kommentit) syistä vihaa syntyy maahanmuuttajien kohdilta kantasuomalaisiin. Nykyisellä politiikalla liikumme erittäin heikoilla jäillä niin taloudellisesti kuin sosiaalisesti."