Pakolaisuus

Itsella sama tausta tuolta osin - paasin lamakesana -94 armeijasta spol-vanskana, ja vartijakurssin kautta STV:lle hommiin. Onneksi loytyi tyota, nyt saattaa noissa VOK-jutuissa olla vartijoilla vahan turpa helisemassa.. mua heitteli tyhjilla pulloilla kuitenkin ihan kesakanniset suomenruotsalaiset espoolaisnuoret, eika vihaiset Irakin armeijan yliluutnantit jotka urputtaa ohrasta ja tattarista (jotka perkele kehitettiin kaksoisvirtain maassa, ei ole yksinaan suomalainen kulinaristien kidutuskeino!!!)...

Vanha kaveri sai joku tunti sitten keikan vastaanottokeskukseen. Hänet tuntien iloitsen siitä, että sinne mennään asenteella.
 
Eli kärjistäen: naisen tai tytön täytyy kieltää ensin miesjoukkiota huutelemasta ja kun tilanne on äitynyt lääppimiseksi, niin kannattaa vasta mennä poliisille. Mielestäni ongelmaan kannttaisi puuttua heti kovalla kädellä ja matalalla kynnyksellä. Ongelma pahenee ja vakiintuu jos siihen ei reagoida heti alku metreillä.
Eikäku. Kukas kansanedustaja se sano et kielteinen ilmapiiri lisää negatiivistä käyttäytymistä mamujen taholta. Eli joko annatta lääppi ja puristella tai kiellät sen ja joudut raiskatuksi..
 
Jonkinlainen perusresepti ulkomaalaisiin häiriköihin, tai vaikka kotimaisiin, kannattaa miettiä etukäteen.

Mikäli joku pitää pelkkää älämölöä, ei ole puuttumisen arvoista. Mikäli alkaa rikkoa paikkoja tai ahdistelee, tee heti ilmoitus. Mikäli jonkun terveys on vaarassa, käytä harkintaa ja mieti resurssisi. Tuskin pärjäät kymmenelle karpaasille. Aina kuitenkin voit ja sinun tietenkin myös pitää käyttää puhelinta.

Ei pidä mennä päin tilanteeseen. Monesti ulkopuolisen päättäväinen puuttuminen tai tuleminen etäältä edes verbaalisti tilanteeseen on keskeyttänyt teon. Moni teko taas on tehty, koska joku ei välitä.

Mikäli tartut kättä pitempään, muista, että sitä pitää sitten olla myös valmis käyttämään, mutta silloin tilanteen pitää edellyttää hätävarjelun välttämättömyyttä. Tämä on hyvin monimutkainen asia, joka pitää avata.


Rikoslain 4 luvun 4 § hätävarjelusta kuuluu

Aloitetun tai välittömästi uhkaavan oikeudettoman hyökkäyksen torjumiseksi tarpeellinen puolustusteko on hätävarjeluna sallittu, jollei teko ilmeisesti ylitä sitä, mitä on pidettävä kokonaisuutena arvioiden puolustettavana, kun otetaan huomioon hyökkäyksen laatu ja voimakkuus, puolustautujan ja hyökkääjän henkilö sekä muut olosuhteet.

Jos puolustuksessa on ylitetty hätävarjelun rajat (hätävarjelun liioittelu), tekijä on kuitenkin rangaistusvastuusta vapaa, jos olosuhteet olivat sellaiset, ettei tekijältä kohtuudella olisi voinut vaatia muunlaista suhtautumista, kun otetaan huomioon hyökkäyksen vaarallisuus ja yllätyksellisyys sekä tilanne muutenkin.

Yksi juristerian konnuksia on tässä, mutta tavallaan se myös suojelee hätävarjelun suorittajaa. Hätävarjelun oikeutuksen kannalta ratkaisevaa on puolustautujan perusteltu käsitys, ei niinkään se, miten aktiivinen hyökkäys on kyseessä. Vaikka laissa ei tätä enää erikseen mainitakaan, myös toisia henkilöitä saa suojella.

Puolustautumiskeinoja vertaillessa on arvioitava ainakin seuraavia seikkoja:

  • Suojeltava oikeushyvä: Hengen ja terveyden suojaamiseksi voidaan käyttää pidemmälle meneviä voimakeinoja kuin pelkän omaisuuden turvaamiseksi. Siinä missä omaa henkeä uhkaavan haulikkomiehen sivaltaminen puukolla saattaa olla hyvinkin perusteltua, autovarkaan kohdalla vastaava toiminta on jo huomattavasti kyseenalaisempaa.
  • Hyökkääjän henkilö: Mikäli puolustautuja ei ole todelliseessa vaarassa esim. hyökkääjän koon, humalatilan tms. seikan takia, on vahvoja voimakeinoja vaikea puoltaa. Lain esitöiden mukaan puolustajan tulisi erityisesti harkita voimakeinojen kohtuullisuutta tilanteessa, jossa alkuperäisen teon rangaistavuus on kyseenalainen (esim. ilmeisen mielenvian, erehdyksen tms. takia).
  • Puolustautujan henkilö: "Kokonaisuutena arvioiden puolustettavana" on vaikea pitää runsasta voimakeinojen käyttöä, mikäli puolustautuja voisi vaivattomasti välttää tilanteen esim. pakenemalla. Vaikkakaan laki ei aseta erityistä pakenemisvelvollisuutta, se ei myöskään anna yleistä oikeutta vahingoittaa hyökkääjää tarpeettomasti. Myös puolustuskeinoja valitessa on huomioitava kyvylliset seikat.

Liian aikainen tai myöhäinen puolustautuminen ei ole hyväksyttyä hätävarjeluna. Puolustautumisen täytyy ajoittua siten, että sen todellinen merkitys on hyökkäyksen torjuminen. Etukäteen aloitettu puolustus on usein jo aloitteentekoa, ja siten liiallista voimankäyttöä. Ensimmäistä iskua ei toisaalta tarvitse kuitenkaan odottaa. Toisaalta jälkikäteinen - ja tyypillisesti liian pitkään jatkettu - puolustautuminen on jo kostoa.

RL 4:4:n 2 momentti säätää hätävarjelun liioittelusta. Tästä on kyse, kun voimatoimet ovat kohtuuttomia olosuhteet huomioon ottaen. Kyse voi olla joko siitä, että keinot ovat suhteettoman voimakkaita hyökkäykseen (nyrkinheiluttajan ampuminen haulikolla) tai suojeltavaan oikeushyvään (pysäytetään omenavaras singolla) nähden, tai että niitä käytetään ajallisesti väärin (jatketaan jo taltutetun ryöstäjän potkimista tms.).Liioittelun rajanvedon perimmäinen ongelma on se, että nopeassa tilanteessa on hyvin vaikea arvioida sopivaa voimakeinojen määrää, ja hätätilanteessa helposti toimii turhan radikaalisti. Asiaa jälkikäteen rauhassa istuen tarkasteleva tuomioistuin on tässä suhteessa kovin altis jälkiviisaudelle. Arvioinnissa huomioidaan henkilökohtaisiakin ominaisuuksia ja tuntemuksia, mutta ei rajattoman pitkälle; esimerkiksi "kiivas luonne" ei oikeuta kovin kummoiseen väkivallantekoon.

Hätävarjelun liioitteluna tehty toimenpide on rikoksen anteeksiantoperuste, jos puolustautujalta ei olisi olosuhteet huomioiden voitu odottaa muunlaista käytöstä, vaikka voimakeinot sinänsä olisivatkin olleet ylimitoitettuja. Toisaalta jos toimintatapaa pidetään moitittavana, voidaan tekijä tuomita joko normaaliin tai alennettuun rangaistukseen - tällöin kyse on esimerkiksi "hätävarjelun liioitteluna tehdystä pahoinpitelystä". Asia on pitkälti tuomioistuimen tapauskohtaisen harkinnan varassa.
 
Paikallaan varmaan kerrata vielä jokamiehen kiinniotto-oikeus, jonka harva tuntee.

Pakkokeinolain 1 §:

Jokamiehen kiinniotto-oikeus. Jokainen saa ottaa kiinni verekseltä tai pakenemasta tavatun rikoksentekijän, jos rikoksesta saattaa seurata vankeutta tai rikos on lievä pahoinpitely, näpistys, lievä kavallus, lievä luvaton käyttö, lievä moottorikulkuneuvon käyttövarkaus, lievä vahingonteko tai lievä petos.

Jokainen saa ottaa kiinni myös sen, joka viranomaisen antaman etsintäkuulutuksen mukaan on pidätettävä tai vangittava.

Kiinni otettu on viipymättä luovutettava poliisimiehelle.

Jos kiinniotettava tekee vastarintaa tai pakenee, kiinniottaja saa käyttää sellaisia kiinniottamisen toimittamiseksi tarpeellisia voimakeinoja, joita voidaan pitää kokonaisuutena arvioiden puolustettavina, kun otetaan huomioon rikoksen laatu, kiinniotettavan käyttäytyminen ja tilanne muutenkin.

Pykälä itsessään on melko ymmärrettävä. 4 momentin voimakeinojen hyväksyttävyyttä koskeva säännös on pitkälti sisällöllisesti samanlainen kuin hätävarjelun vastaava säännös, jota on jo käsitelty aiemmin.
 
Ihan selkeä.

Tuhota oma yhteiskuntansa kulkumiehen vuoksi - minkä seurauksena se toinenkaan ei saa todella kunnon elämää - ei kuitenkaan ole järkevän ammattimiehen teko.

Tässähän on yritetty näyttää että maahanmuuton rajoittaminen on rasismia. Moni pelkää rasistileimaa työpaikkansa vuoksi vaikkei olekaan mikään rasisti. Nämä anarkistit rasismin vastaisten mielenilmausten takana puolestaan ovat valtiovastaisia, maanpuolustusvastaisia murentajia.

Ruotsissa tämä itsetuho on menossa ja kohta voidaan alkaa ottaa vastaan ruotsalaisia pakolaisina (sikäli kun vältämme saman kohtalon).
 
Tässähän on yritetty näyttää että maahanmuuton rajoittaminen on rasismia. Moni pelkää rasistileimaa työpaikkansa vuoksi vaikkei olekaan mikään rasisti. Nämä anarkistit rasismin vastaisten mielenilmausten takana puolestaan ovat valtiovastaisia, maanpuolustusvastaisia murentajia.

Ruotsissa tämä itsetuho on menossa ja kohta voidaan alkaa ottaa vastaan ruotsalaisia pakolaisina (sikäli kun vältämme saman kohtalon).

Eiköhän se ainakin talveksi hiljene. Toisaalta sata päivässä on 3000 kuussa vieläkin. Joka tapauksessa tiukemmat yhteiset zydeemit kuntoon, se on kaikkien etu, koko Euroopan etu.
 
@Vonka , kiitos yhteenvedostasi, siis periaatteessa ei voi mitaan tehda lain puitteissa... noh, suosittelen thai-clinchia ja polvia vartaloon ja pehmityksen jalkeen vahvan kaden etusormen ensimmaista rystysta nenan alle, siita voimakas veto taaksepain... sattuu, eika jaa mustelmia mistaan, myoskaan omiin kasiin/ jalkoihin.
Nailla nama pulkannarut taipuu ihan niinkuin kaikki muutkin, ja viela kertovat 'pakomatka'-fantasiansa ihan uudestaan jos tarpeeksi vaannetaan.
привет!
 
Poliisilla on suomessa vielä se asenne, kyllä me hoidetaan. Ne ole hoitanu mitään enää moniin vuosiin. Kenttämiehet sen tietää, mutta aukaseppas suus, niin penaltia tulee.
Yksinkertaisesti viimesen 10 vuoden leikaukset julkiseen sektoriin yms, on syöny sisäisen turvallisuuden olemattomiin. Sen kanssa on joten kuten pärjätty, kun mitään mullistavaa ei ole tapahtunut. Mutta tämä mamuvyöry yllätti valtion ihan housut nilkoissa.
 
Mikäli tartut kättä pitempään, muista, että sitä pitää sitten olla myös valmis käyttämään, mutta silloin tilanteen pitää edellyttää hätävarjelun välttämättömyyttä.

Ja tässä tulee vastaan järjestyslaki kaikenlaisten kättä pidempien osalta. Jos käytät, niin hippulat vinkuen irti, koska vaikka käyttö olisi perustelua, niin hallussapidosta tulee rapsut.

RL 4:4:n 2 momentti säätää hätävarjelun liioittelusta. Tästä on kyse, kun voimatoimet ovat kohtuuttomia olosuhteet huomioon ottaen. Kyse voi olla joko siitä, että keinot ovat suhteettoman voimakkaita hyökkäykseen (nyrkinheiluttajan ampuminen haulikolla) tai suojeltavaan oikeushyvään (pysäytetään omenavaras singolla) nähden, tai että niitä käytetään ajallisesti väärin (jatketaan jo taltutetun ryöstäjän potkimista tms.).

Jo taltutetun ryöstäjän potkiminen on oikeuskäytännön mukaan pahoinpitely eikä hätävarjelun tai voimankäytön liioittelua. Myöskin voimakeinojen käyttö ennakoivasti ennen oikeuslaitoksen rauhassa miettimää H-hetkeä on usein tulkittu pahoinpitelyksi eikä hätävarjelun liioitteluksi.

Se aikaikkuna hätävarjelussa on todella tiukka. Voimankäyttö on oma asiansa, mutta sitä oikeuttahan kansalaisella ei ole pl. yleisen kiinniotto-oikeuden osalta.

Liian aikainen tai myöhäinen puolustautuminen ei ole hyväksyttyä hätävarjeluna. Puolustautumisen täytyy ajoittua siten, että sen todellinen merkitys on hyökkäyksen torjuminen. Etukäteen aloitettu puolustus on usein jo aloitteentekoa, ja siten liiallista voimankäyttöä. Ensimmäistä iskua ei toisaalta tarvitse kuitenkaan odottaa. Toisaalta jälkikäteinen - ja tyypillisesti liian pitkään jatkettu - puolustautuminen on jo kostoa.

Liioittelun rajanvedon perimmäinen ongelma on se, että nopeassa tilanteessa on hyvin vaikea arvioida sopivaa voimakeinojen määrää, ja hätätilanteessa helposti toimii turhan radikaalisti. Asiaa jälkikäteen rauhassa istuen tarkasteleva tuomioistuin on tässä suhteessa kovin altis jälkiviisaudelle. Arvioinnissa huomioidaan henkilökohtaisiakin ominaisuuksia ja tuntemuksia, mutta ei rajattoman pitkälle; esimerkiksi "kiivas luonne" ei oikeuta kovin kummoiseen väkivallantekoon.

Kansalaisen, jolla ei ole erityistä voimankäyttöoikeutta eikä selkänsä takana voimankäytön asiantuntijaorganisaatiota ja lakimiestä rosikseen kaveriksi ei missään tapauksessa kannata jäädä asiaa selvittämään, vaan määrätietoisesti paukuttaa häiriköitä turpaan ja liueta mahdollisimman nopeasti paikalta. Keinot ovat vapaat, koska kokonaisarvostelussa se ei paljoa vaikuta, vaan tuomio tulee jostain kuitenkin...

Hätävarjelun liioitteluna tehty toimenpide on rikoksen anteeksiantoperuste, jos puolustautujalta ei olisi olosuhteet huomioiden voitu odottaa muunlaista käytöstä, vaikka voimakeinot sinänsä olisivatkin olleet ylimitoitettuja. Toisaalta jos toimintatapaa pidetään moitittavana, voidaan tekijä tuomita joko normaaliin tai alennettuun rangaistukseen - tällöin kyse on esimerkiksi "hätävarjelun liioitteluna tehdystä pahoinpitelystä". Asia on pitkälti tuomioistuimen tapauskohtaisen harkinnan varassa.

Voidaan, mutta ei ole pakko. Hätävarjelutilanne on oman oikeusturvan kannalta äärimmäisen huono, sillä oikeus tai syyttäjä aikanaan ratkaisee onko teko ollut hätävarjelua ja se ei ole mikään subjetiivinen oikeus. Voimankäyttöönhän on eri ammattiryhmillä oikeus ja jos siinä pysytään, niin ollaan turvallisilla vesillä.

Paikallaan varmaan kerrata vielä jokamiehen kiinniotto-oikeus, jonka harva tuntee.

Nykyään yleinen kiinniotto-oikeus, koska sukupuolineutraali Suomi.
 
Se mitä minä tekisin rakastamani ihmisen pahoinpitelijälle/raiskaajalle on parempi jättää kertomatta. Joku pitäisi sitä (kertomista) vihapuheena tai rikollisena tekona. Teosta pääsisin varmuudella istumaan.

Sama homma, vaikkei kovin vakavia ennakkotapauksia ole niin olen yllättävän häijy jos koskemattomuutta loukataan. Mutta huuteluihin ym. varmasti vastaisin lähinnä kehottamisella olla hiljaa ja poistumisella/ilmoituksella. Tiedä onko se palliton reaktio.
 
VMP... mutta jos haluat imea YLE-nisaa (kuten Riku Rantala/ MadVentures, jonka otin Rukissa vetaytymisleirilla sotavangiksi pussy-sissikavereineen), niin pitaa jatkaa tota YLE-molinaa... muuten ei valttamatta tipu ilmaista rahaa ja mammonaa YLE-taivaasta... voihan Jeesuksen sukset.

Olen kantanut saman sankarin lumihangesta -kun oli sammunut- nukkumaan sisälle lämpimään
 
Kun näin moni fantasioi omien läheistensä raiskauksista, niin voin kertoa että kun varusmies raiskasi silloisen emäntäehokkaan niin en vaatinut inttiä lopetettavaksi
 
Olen kantanut saman sankarin lumihangesta -kun oli sammunut- nukkumaan sisälle lämpimään

Noh teit varmaan oikein... mukava kaveri ja hyva lapanheittaja mutta tota epatoivoista Halosen kanssa kaveeraamista telkkarissa ja yleista YLE:n nisannuolentaa en hyvaksy.
Jos olisin tiennyt millanen ukko sukeutuu niin olis Rukissa jaanyt kadonneiden luetteloon, eika "vojnna pleinnyiksi"... mutta en olisi kylla silti jattanyt hankeen nukkumaan.
Siina toimitte @Iso-Mursu oikein, mielestani kaikesta kys. henkilon myoh. kaytoksesta huolimatta.
 
. Millaista valistusta kantaväestö tarvitsee tuntemattomia naisia ja tyttöjä käpälöivistä nuorukaisista? Mitä tuntemattomia naisia ja tyttöjä käpälöivien nuorukaisten tulisi kohdata? Ihastelua ja ymmärtämystä?[/QUOTE]
Kiisen lisukkeeskihetialkuun tosikova potku munille, siitä se kotutuminen pikkuhiljaa alkaa sisäisymään,aivan ilman yhteistö kieltäkin.
iiiiiiiiiiiSiihen viel,kinnollinenApayrpay su1ukke Rkikoste yyrytätväuTot 9u
 
Viimeksi muokattu:
Kun näin moni fantasioi omien läheistensä raiskauksista, niin voin kertoa että kun varusmies raiskasi silloisen emäntäehokkaan niin en vaatinut inttiä lopetettavaksi

Varusmiehillä ei taida olla 10-kertainen yliedustus raiskausrikoksissa.
 
Monesti ulkopuolisen päättäväinen puuttuminen tai tuleminen etäältä edes verbaalisti tilanteeseen on keskeyttänyt teon. Moni teko taas on tehty, koska joku ei välitä.

Ainakin raiskaukset yleensä keskeytyvät jos joku menee vaikka tyyliin 20 metrin päästä huutamaan, että mitä helvettiä täällä tapahtuu. Vaikka raiskari olisi aseistettu teräaseella ja keskeyttäjät olisivat esim. naisia, menee hommasta maku ja pako alkaa tuntua viisaalta.

Itse en ole tällaista tilannetta kokenut mutta äiti ja sen naispuolinen kaveri keskeyttivät Itäkeskuksen lähellä n. 15-20 vuotta sitten keski-ikäisen emäkännisen naisen raiskauksen tummapintaisen pojan toimesta. Nainen oli niin huonossa kunnossa ettei pystynyt panemaan hanttiin vaikka poika paljastui 13-vuotiaaksi ja lievästi vammaiseksi (sic). Menivät vaan kyselemään että oletteko te pari, kun mitään vastarintaa ei esiintynyt, mutta paneminen keskeytyi pojalta heti ja painui housut kintuissa takavasempaan.
 
Käytännössä näin on opastettu toimimaan viranomaisten taholta - kielto, poistuminen paikalta, jos se estetään tilannetta voidaan pitää (pidetään) pakottaminen ja se nyt täyttänee poliisiasian merkit.

Toinen asia on sitten ulkopuolisten korkea kynnys puuttua asioiden kulkuun. Suurin osa pelkää sitä perustellusti, osalla on kapasiteettia siihen mutta mitään ei tehdä - uhri jää yksin. Eikä tarvitse miettiä syyllistä. Kyllä se osaltaan löytyy oikeuslaitoksen ja 70- sekä 80-lukujen vankeinhoidon demaripolitiikasta (+demla) jossa tekijä nähtiin uhrina ja hänellä on enemmän oikeuksia mitä rikollisen toiminnan kohteella. Tässä suhteessa Suomen oikeuskäytäntö on kieroutunut! Tämä näkyy myös tuomiossa, ihminen joka auttaa uhria voi huonossa tapauksessa saada kovemman tuomion mitä rikollinen, seikka mikä vähentää halukkuutta auttaa uhria voimakeinoin.

Se mitä minä tekisin rakastamani ihmisen pahoinpitelijälle/raiskaajalle on parempi jättää kertomatta. Joku pitäisi sitä (kertomista) vihapuheena tai rikollisena tekona. Teosta pääsisin varmuudella istumaan.

vlad
Kerro nyt konkreettisesti missä tapauksessa tekijä on nähty uhrina.

Tuollainen yleinen juttu muuten analyyttiseltä kaverilta on masentavaa.
 
Back
Top