jurppi
Ylipäällikkö
Miksipä ei, minä en ainakaan näe ongelmaa siinä, että tarkastellaan kriittisesti länsimaista yhteiskuntaa, kristikunnan historiaa (itse asiassa kirjoitin taannoin melkoisen positiiviseen sävyyn silamilaisen kulttuurin historiasta tällekin palstalle) tai mitään aatesuuntaa, ideologiaa tai valtiollista/yhteiskunnallista rakennetta - kirkko mukaan luettuna. Ainoa ongelma jonka näen on se, että onko palstalla halukkuutta tällaiseen keskusteluun (tai aikaa sellaiseen).
Mikään aate, uskonto, ideologia ei ole täydellinen - realistina en edes usko, että mistään saadaan täydellistä, mutta edellinen ei tarkoita etteikö pitäisi pyrkiä kohden parempaa. Ongelma on tietenkin siinä, että itsekukin meistä määrittelee sen "paremman" omista lähtökohdistaan aina yksilöllisesti. Se mikä sopii minulle ei välttämättä sovi sinulle!
vlad.
Uskonto on vain yksi yhteisöä yhdistävä tekijä jonka perimmäisenä tarkoituksen on puolustaa omaa perhettä/ryhmää/kansaa/heimoa jne. muita kilpailevia heimoja/kansoja/jne. vastaan.
Sama koskee kaikkia uskontoja kaikkialla. Ne jotka eivät sano olevansa uskovaisia muodostavat oman keskinäisen "turvarenkaansa" jollain muulla tavalla.