adam7 kirjoitti:noska kirjoitti:Niin onkos sulla muuten Suomen passi eli tunnustaako myös Suomen tasavalta sut suomalaiseksi?
mikä v*t*n kriteeri toi on?
mikä sä oot kyseenalaistamaan kaverin kansallisuusidentiteettiä?
toi on just tollasta "me ja he" ideologiaa, jossa jotain itsetunnon puutetta paikataan vieraannuttamalla jotain porukkaa joka ei ole ihan samaa kuin itse.
tekeekö suomen passi susta jonkun valitun kansan edustajan?
aikanaan yks (SYKinkäynyt) kolleega kysyi multa duunissa, kun puhuttiin yhden järjestön ruotsinkielisen osaston edustajan kelpoisuusvaatimuksista (eli kun järjestössä oli varattu yksi edustus ruotsinkielisille), kuka on suomenruotsalainen (?)
kakarana vastasin, se joka on käynyt ruotsinkielisen koulun. eli kokemnattomana skidinä mulla oli formalistinen (muodollinen) näkemys. tyhmänä. nyt vanhana starbana vastaan, että "se joka määrittelee itsensä suomenruotsalaiseksi". se ei tarkoita että ruotsinmaata suosittaisiin keskinäisissä urheilukamppailuissa tms.
ihan samalla tavalla katson, että jos Hejsan tai ihan kuka muu tahansa määrittelee itsensä suomalaiseksi, se on hänen oikeus, johon sulla ei todellakaan ole nokan kopauttamista.
ja edelleen, funtsaa kuinka paljon tässä maassa on maahan tulleita ja heidän lapsiaan, jotka kokevat olevansa ainakin osittain suomalaisia.. haluatko sanoa että heidän tuntemuksensa ovat vain skeidaa?
kelaa hieman genetiikkaa, kieli idästä, geenit lännestä. kertoo että tänne on pitkän ajan kuluessa tullut jengiä, joiden skidit ovat aikanaan vaihtaneet kieltä ugriksi.
mä en tiedä miksi jaksan paasata tollasta simplisistä ajattelua vastaan... vai onko toi vaan provoa, niin kuin itänaapurissa aina todistellaan
Hyvin kirjoitettu, voisitko miettiä asiaa myös peilin edessä?