Panssari-Sisu GTP

Kyllä MRAP:ssä yleensä pelastuu, vaikka ajaisi sarvimiinaan!

270 kg ANFO -panos... ajoneuvon sisällä olleista kaksi selvisi lievin vammoin ja yksin vammoitta. Ainoa kuollut oli luukusta ulkona ollut ampuja, joka ehkä kuoli ajoneuvon kaatumiseen. Ajoneuvo oli Sisu GTP:tä hieman raskaampi Maxxpro.




Belgialaiset ajoivat Malissa 1.1.2020 tienvarsipommiin, jossa oli 30 kg räjähdettä. Ajoneuvossa oli 8 miestä, joista lähteestä riippuen 2-3 loukkaantui lievästi. Kukaan ei kuollut. Ajoneuvo oli Sisu GTP:tä hieman kevyempi Dingo 2.


Väitän, että ei noita MRAP-tason vehkeitä tarvita normaalissa sodankäynnissä mekanisoitujen armeijoiden välillä. Kunhan on jotakin, joka suojaa niiltä normaaleilta miinoilta jollakin tapaa. Mieluummin riittävän hyvää kaikille läpi kenttäarmeijan kuin keihäänkärjille MRAP:eja ja rivimiehille Hiluxeja.

Jos joku s-tanan MP.Nettiläinen sitten on käynyt virittelemässä isoisän sotamuistona kotiin tuoman sarvimiinan keskelle kylätietä itärajalla, ja minä ajan siihen RG-32:lla matkalla kohti Uralia, niin olkoon se kohtaloni. Eipähän tule pitkä kotimatka.
Mmmm, hyviä vastauksia. Mutta hintataso on liki samaa noilla mrapeilla kuin sisulla, ei siellä ole kauheaa eroa ja voihan sisukin edullistua, kun ostaa kerralla 300 kpl tai jotain sellaista?
En kyllä laittaisi pahakseni lisäsuojasta, mutta onneksi en liiku yleensä koskaan liki etujoukkoja, vaan taaempana ja silloin on kyllä raivaukset jo tehty useaan kertaankin, eli miinan löytyminen minun duunissa on kyllä totta vie kumma juttu. Kerran on pojat löytäneet jonkun miinan kaivurilla, mutta luulen että ukkelit teki käytännön källin kaivurikuskille, laittamalla paukun kaivettavaan monttuun, kun ei ollut mitään sytyttelyvärkkejä siinä, mutta kaivurikuski juoksi kyllä maailmanennätyksen kuopan ja ruokalan välillä, about kilometrin. Mitä kehui olevansa tarkka kuin porkkana ja nopein kuokkakuski, jota me kyllä vuosia myöhemminkin työmaiden päätös puheenvuoroissa muisteltiin konemiehen suureksi harmiksi.
 
Mmmm, hyviä vastauksia. Mutta hintataso on liki samaa noilla mrapeilla kuin sisulla, ei siellä ole kauheaa eroa ja voihan sisukin edullistua, kun ostaa kerralla 300 kpl tai jotain sellaista?
En kyllä laittaisi pahakseni lisäsuojasta, mutta onneksi en liiku yleensä koskaan liki etujoukkoja, vaan taaempana ja silloin on kyllä raivaukset jo tehty useaan kertaankin, eli miinan löytyminen minun duunissa on kyllä totta vie kumma juttu. Kerran on pojat löytäneet jonkun miinan kaivurilla, mutta luulen että ukkelit teki käytännön källin kaivurikuskille, laittamalla paukun kaivettavaan monttuun, kun ei ollut mitään sytyttelyvärkkejä siinä, mutta kaivurikuski juoksi kyllä maailmanennätyksen kuopan ja ruokalan välillä, about kilometrin. Mitä kehui olevansa tarkka kuin porkkana ja nopein kuokkakuski, jota me kyllä vuosia myöhemminkin työmaiden päätös puheenvuoroissa muisteltiin konemiehen suureksi harmiksi.

Niin, minä haluaisinkin jotakin vielä halvempaa kuin MRAP:t ja GTP. GTP:n maksimimassa on 16,5 tonnia ja hyötykuorma jopa 5 tonnia. Eli ilmeisesti tyhjänä se painaa 11,5 tonnia (mikä versio? partioajoneuvo? miehistönkuljetusajoneuvo?).

Jos tuo on partioajoneuvolle ilman lisäpanssarointeja, kuten oletan, niin se on paljon ja näkynee negatiivisesti hinnassa versus kevyemmät ajoneuvot. Tuollainen möhkäle vaatii enemmän moottorilta ja voimansiirrolta ja suojausmateriaalejakin menee enemmän.

Toki on myönnettävä, että pienuus ja keveyskään ei välttämättä tuo autuutta. Keveyden hintana panssarointi joudutaan toteuttamaan kalliilla komposiiteilla halvan teräksen sijaan. Mutta ajattelen silti, että partioajoneuvon järkevä tyhjäpaino olisi 5+ tonnia ja maksimimassa n. 10 tonnia. Olisi tehty sellainen lievästi suurennettu RG-32 tai LMV, nyt tehtiin reippaasti isompi ja miinasuojaa ilmeisesti lisättiin ronskilla kädellä.
 
Niin, minä haluaisinkin jotakin vielä halvempaa kuin MRAP:t ja GTP. GTP:n maksimimassa on 16,5 tonnia ja hyötykuorma jopa 5 tonnia. Eli ilmeisesti tyhjänä se painaa 11,5 tonnia (mikä versio? partioajoneuvo? miehistönkuljetusajoneuvo?).

Jos tuo on partioajoneuvolle ilman lisäpanssarointeja, kuten oletan, niin se on paljon ja näkynee negatiivisesti hinnassa versus kevyemmät ajoneuvot. Tuollainen möhkäle vaatii enemmän moottorilta ja voimansiirrolta ja suojausmateriaalejakin menee enemmän.

Toki on myönnettävä, että pienuus ja keveyskään ei välttämättä tuo autuutta. Keveyden hintana panssarointi joudutaan toteuttamaan kalliilla komposiiteilla halvan teräksen sijaan. Mutta ajattelen silti, että partioajoneuvon järkevä tyhjäpaino olisi 5+ tonnia ja maksimimassa n. 10 tonnia. Olisi tehty sellainen lievästi suurennettu RG-32 tai LMV, nyt tehtiin reippaasti isompi ja miinasuojaa ilmeisesti lisättiin ronskilla kädellä.
Mutta ei tuohon luokkaan ole tosiaan halpoja kulkineita tarjolla.
Keveys voisi olla kyllä sangen hyvä ajoneuvon yleiseen käyttöön, mutta komposiitit ja keraamiset panssarit ei ole halpoja!
Miten lie onnistuisi seos panssarit, jossa olisi erityisen kovaksi karkaistuun terästä, jonka sisäpuolella muutama kerros keraameja ja taas sitkeäksi karkaistu teräs ja sisin kerros olisi komposiittinen kerros sirpaleita estämässä? Ei ainakaan kuulosta halvalta! Mutta kevyt voi olla.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, minä haluaisinkin jotakin vielä halvempaa kuin MRAP:t ja GTP. GTP:n maksimimassa on 16,5 tonnia ja hyötykuorma jopa 5 tonnia. Eli ilmeisesti tyhjänä se painaa 11,5 tonnia (mikä versio? partioajoneuvo? miehistönkuljetusajoneuvo?).

Jos tuo on partioajoneuvolle ilman lisäpanssarointeja, kuten oletan, niin se on paljon ja näkynee negatiivisesti hinnassa versus kevyemmät ajoneuvot. Tuollainen möhkäle vaatii enemmän moottorilta ja voimansiirrolta ja suojausmateriaalejakin menee enemmän.

Toki on myönnettävä, että pienuus ja keveyskään ei välttämättä tuo autuutta. Keveyden hintana panssarointi joudutaan toteuttamaan kalliilla komposiiteilla halvan teräksen sijaan. Mutta ajattelen silti, että partioajoneuvon järkevä tyhjäpaino olisi 5+ tonnia ja maksimimassa n. 10 tonnia. Olisi tehty sellainen lievästi suurennettu RG-32 tai LMV, nyt tehtiin reippaasti isompi ja miinasuojaa ilmeisesti lisättiin ronskilla kädellä.
Mietinpä vaan, että kai puolustusvoimilta on kyselty vaatimuksia/toiveita, ennen kuin tuota GTP:tä on lähdetty suunnittelemaan.
 
Mutta ei tuohon luokkaan ole tosiaan halpoja kulkineita tarjolla.
Keveys voisi olla kyllä sangen hyvä ajoneuvon yleiseen käyttöön, mutta komposiitit ja keraamiset panssarit ei ole halpoja!
Miten lie onnistuisi seos panssarit, jossa olisi erityisen kovaksi karkaistuun terästä, jonka sisäpuolella muutama kerros keraameja ja taas sitkeäksi karkaistu teräs ja sisin kerros olisi komposiittinen kerros sirpaleita estämässä? Ei ainakaan kuulosta halvalta! Mutta kevyt voi olla.
@ERAkko on näissä spesialisti. Halpa tuo ei ole, ja riippuu mitä torjutaan.
 
Mutta mp.netiltä ei ole :cautious:

Liekö on edes PV:lta?

Miettikääpäs hetkinen sitä Protolabin Misua, joka täällä foorumilla tuomittiin ihan MRAP:ksi ja mahdottomaksi ostokseksi, taisipa joukossa olla eräs ammattiupseerikin. Eikä se sitten olekaan niin käynyt kaupaksi...

Vähän aikaa sitten oli huhua, että Patrialla on työn alla uusi TEKA. Ei siis yksiosaista vaunua mallia älli-tälli ja MiKu. Mitenköhän paljon tämä on PV:n toiveista lähtöisin, kun kaikki ammattilaiset aina kertovat, kuinka älli-tälli liikkuu paremmin kuin TEKA?

No, nää nyt on näitä. Saahan sitä erilaisia vastauksia senkin mukaan, keneltä kysyy PV:n sisällä... Jos soitat Sodankylään jollekulle joka ei älliä ole koskaan nähnyt, niin saat ehkä eri vastauksen kuin jos soitat Parolaan.
 
Liekö on edes PV:lta?

Miettikääpäs hetkinen sitä Protolabin Misua, joka täällä foorumilla tuomittiin ihan MRAP:ksi ja mahdottomaksi ostokseksi, taisipa joukossa olla eräs ammattiupseerikin. Eikä se sitten olekaan niin käynyt kaupaksi...

Vähän aikaa sitten oli huhua, että Patrialla on työn alla uusi TEKA. Ei siis yksiosaista vaunua mallia älli-tälli ja MiKu. Mitenköhän paljon tämä on PV:n toiveista lähtöisin, kun kaikki ammattilaiset aina kertovat, kuinka älli-tälli liikkuu paremmin kuin TEKA?

No, nää nyt on näitä. Saahan sitä erilaisia vastauksia senkin mukaan, keneltä kysyy PV:n sisällä... Jos soitat Sodankylään jollekulle joka ei älliä ole koskaan nähnyt, niin saat ehkä eri vastauksen kuin jos soitat Parolaan.
On kyllä vaikea uskoa, että tulisi kaksiosainen teka. Se ei oikeen huonostikaan istu pv:n suunnitelmiin liikkuvuudesta.
 
Mutta ei tuohon luokkaan ole tosiaan halpoja kulkineita tarjolla.
Keveys voisi olla kyllä sangen hyvä ajoneuvon yleiseen käyttöön, mutta komposiitit ja keraamiset panssarit ei ole halpoja!
Miten lie onnistuisi seos panssarit, jossa olisi erityisen kovaksi karkaistuun terästä, jonka sisäpuolella muutama kerros keraameja ja taas sitkeäksi karkaistu teräs ja sisin kerros olisi komposiittinen kerros sirpaleita estämässä? Ei ainakaan kuulosta halvalta! Mutta kevyt voi olla.

Kyllä halpojakin on. Ranska hankki alapuolista hieman yli 1000 kpl viime vuosikymmenellä alle 170 k€ yksikköhinnalla, kehityskuluineen 226 k€ per ajoneuvo. STANAG Level 2 suojaus ballistisilta uhilta, miinasuojaus ainakin virallisesti melko vaatimaton (DM31-hyppymiina, jossa 500 g räjähdettä).

1669130122000.png


Näyttäähän tuo pahvilaatikolta, mutta todistaa sen, että halvallakin voi saada kohtuullista. Ranskalaiset käyttivät suunnitteluun ~50 miljoonaa euroa, suomalaiselta insinööriltä ei varmaan ihan yhtä paljon mene. Tuosta on olemassa myös suurennettuja versioita. PVP HD kolmostason suojauksella, 5 ovella ja suuremmalla kuormatilalla, kokonaispaino 7,6 tonnia, josta 2 tonnia hyötykuormaa. Luulisi tuonkin jäävän alle 300 kiloeuron.

Myös panssaroidulle HMMWV:lle laskettiin kustannukseksi $220k kymmenen vuotta sitten, nykyrahassa se on hieman yli $250k. Jos hinta on M1114:lle, kuten oletan, niin siinä on suojaus STANAG Level 2 tai 3 ballistisia uhkia vastaan ja etupää kestää 5,6 kg miinaan ajon. Mielestäni riittävät suojausspeksit. Liikkuvuudessa ja tilassa voisi toki hakea jotakin hieman parempaa kuin mitä HMMWV tarjoaa.

 
Varmaankin Latvian tarpeita kuunneltiin tarkalla korvalla, kun voitti kisan siellä. Harmi kun tilaus jäädytettiin, olisi ollut n.220M€ Kauppa

Aika mielenkiintoista, että tämä hankinta käännettiin nähtävästi lopulta Patria 6X6:n hyväksi. Ensin Sisu GTP tuli kisaan mustana hevosena, voitti ja sitten tuli toinen musta hevonen Suomesta, joka vei kilvan.
 
Aika mielenkiintoista, että tämä hankinta käännettiin nähtävästi lopulta Patria 6X6:n hyväksi. Ensin Sisu GTP tuli kisaan mustana hevosena, voitti ja sitten tuli toinen musta hevonen Suomesta, joka vei kilvan.
Niin siinä kait kävi toisaalta ei ihme, 6x6 vaikuttaa olevan hinta/laatu suhteelta hyvä paketti. Voisi kuvitella valmistusmäärän lopulta ylittavän Pasin tuotannon. Varsinkin kun on tämä naapurin järjestämä markkinointikampanja päällä
 
Niin siinä kait kävi toisaalta ei ihme, 6x6 vaikuttaa olevan hinta/laatu suhteelta hyvä paketti. Voisi kuvitella valmistusmäärän lopulta ylittavän Pasin tuotannon. Varsinkin kun on tämä naapurin järjestämä markkinointikampanja päällä

Aika näyttää. Suuret maat puuhaavat omia projektejaan, ja itäiset NATO-maat ovat ahkeroineet vanhan kaluston korvaamisessa uudella länsimaisella (Piranhaa, AMV:tä, Boxeria... mitä kaikkea nyt onkaan ostettu). Voi toki toivoa, että asevoimia laajennetaan, mutta ei sekään liene sanottua, jos Venäjä polttaa itsensä loppuun Ukrainassa.
 
Aika näyttää. Suuret maat puuhaavat omia projektejaan, ja itäiset NATO-maat ovat ahkeroineet vanhan kaluston korvaamisessa uudella länsimaisella (Piranhaa, AMV:tä, Boxeria... mitä kaikkea nyt onkaan ostettu). Voi toki toivoa, että asevoimia laajennetaan, mutta ei sekään liene sanottua, jos Venäjä polttaa itsensä loppuun Ukrainassa.
Niinpä, joka tapauksessa Ukrainan sodan opit tulevat ohjaamaan Euroopan varustehankintoja. Yksi niistä taitaa olla se, että paksukaan panssari ei kestä nykyohjuksia. Tämä taisi olla venäläisille ikävä yllätys. Liike on hyvä suoja pv:n arvioidenkin mukaan. Olen miettinyt joutessani huollon liikkuvuutta ja epäilen, että se tulee meilläkin olemaan ongelma jatkossa.
 
Yksi seikka, mikä voi olla ohjannut Sisua tekemään maasturia isomman auton, voi olla se yksinkertainen seikka, että Sisu on kuorma-autovalmistaja, ja osaaminen (sekä Mersulta teollisessa yhteistyössä saatavat Unimogin komponentit) on keskittynyt sille puolelle. Pienemmän ajoneuvon kehittäminen olisi voinut olla liian kallista tai muuten intensiivistä, eikä lopputuloksestakaan välttämättä takeita, kun suuremmilla valmistajilla on siltä puolelta enemmän osaamista?

Tietysti myös GTP on suunniteltu muutama vuosi sitten, siis aikana, jolloin IED:t nähtiin relevantimpana uhkana. PMPV:ssä on muitakin heikkouksia, kuin liiallinen miinasuojaus, esmes kolmeakselisena lienee kalliimpi, näkyvyys vaunusta on aika tärkeään etusektoriin surkea, ja riippuvuus kulmakameroista vähän turhan proggressiivista. Muutenkin kokoluokaltaan se hakee vähän nihkeää rakoa GTP:n ja 6x6:n välistä, ja on vielä selkeämmin niitä IED:tä vastaan optimoitu.
 
Yksi seikka, mikä voi olla ohjannut Sisua tekemään maasturia isomman auton, voi olla se yksinkertainen seikka, että Sisu on kuorma-autovalmistaja, ja osaaminen (sekä Mersulta teollisessa yhteistyössä saatavat Unimogin komponentit) on keskittynyt sille puolelle. Pienemmän ajoneuvon kehittäminen olisi voinut olla liian kallista tai muuten intensiivistä, eikä lopputuloksestakaan välttämättä takeita, kun suuremmilla valmistajilla on siltä puolelta enemmän osaamista?

Tuo on totta. Ajoneuvo on saatettu piirtää sen ympärille, mitä on aiemminkin käytetty ja mille on valmiit toimitusketjut. Mutta mitenköhän Unimog tuo lopulta on? Vaihteisto ainakin on Allison ja liekö se ihan peruskamaa Unimogissa.

Tietysti myös GTP on suunniteltu muutama vuosi sitten, siis aikana, jolloin IED:t nähtiin relevantimpana uhkana. PMPV:ssä on muitakin heikkouksia, kuin liiallinen miinasuojaus, esmes kolmeakselisena lienee kalliimpi, näkyvyys vaunusta on aika tärkeään etusektoriin surkea, ja riippuvuus kulmakameroista vähän turhan proggressiivista. Muutenkin kokoluokaltaan se hakee vähän nihkeää rakoa GTP:n ja 6x6:n välistä, ja on vielä selkeämmin niitä IED:tä vastaan optimoitu.

GTP on tainnut periä osan PMPV:n heikkouksista, etukamera Sisuun ainakin laitettiin juuri ison katveen takia. Ja toisaalta kun on nähty videolta, kuinka tuskaista kaksiakselisen MRAP:n eteneminen on Ukrainalaisella peltotiellä, niin ehkäpä PMPV:n kolmiakselisuus on hinnan arvoinen juttu.
 
Tuo on totta. Ajoneuvo on saatettu piirtää sen ympärille, mitä on aiemminkin käytetty ja mille on valmiit toimitusketjut. Mutta mitenköhän Unimog tuo lopulta on? Vaihteisto ainakin on Allison ja liekö se ihan peruskamaa Unimogissa.

Tätähän se teollinen yhteistyö tarkoittaa, GTP ei ole Unimog, vaan Sisun oma tuote, jossa käytetään Unimogin (ja muidenkin valmistajien) komponentteja. Vertailun vuoksi, Sisun E-sarjassa naitettiin Renaultin koppiin niin Mackin, Cumminsin, Caterpillarin kuin Renaultin koneita kuin Allisonin, ZF:n ja Eaton Fullerin vaihteistoja. Rungot ja (veto-?)akselit sitten tulivat tiettävästi omalta pajalta.

GTP on tainnut periä osan PMPV:n heikkouksista, etukamera Sisuun ainakin laitettiin juuri ison katveen takia. Ja toisaalta kun on nähty videolta, kuinka tuskaista kaksiakselisen MRAP:n eteneminen on Ukrainalaisella peltotiellä, niin ehkäpä PMPV:n kolmiakselisuus on hinnan arvoinen juttu.

En laittaisi liikaa painoarvoa yhdelle videolle, mistä ei edes tiedetä, että olivatko lukot päällä, oliko keskuspainejärjestelmää, tai nämä toimintakuntoisia ja että oliko kuski 18-vuotias varusmies vai kokeneempi rattipeikko *. Itse olen ajanut syvemmässä paskassa kaksiakselisilla Protoilla ja Maseilla, jotka toki mahtavat olla keveämpiä rukkeja. GTP:tä voisi kyllä arvostella turhan suuresta massasta kahdelle akselille. Sisussa on toki korkeiden nokkamallisten autojen tapaan heikko etunäkyvyys, muttei sentään ilmeisesti niin huono kuin PMPV:ssä. Siristelevä tuulilasi neljällä (!) pyyhkijällä on muutoinkin jo suorastaan koominen.

* Hauskana knoppina tämä oli argentiinalaisten argumentti briteille Falklandin miehityksessä 1982, että miksi heidän piti siirtyä ajamaan oikealla; argentiinalaisten kuormurikuskit olivat nuoria varusmiehen kloppeja (suuri osa P-kauden alokkaita), jotka osasivat ajaa vain oikealla. Ovatko herrat aivan varmoja, että haluavat ajaa heitä vastaan vasemmalla puolella jollain kuplavolkkarilla?
 
Niin siinä kait kävi toisaalta ei ihme, 6x6 vaikuttaa olevan hinta/laatu suhteelta hyvä paketti. Voisi kuvitella valmistusmäärän lopulta ylittavän Pasin tuotannon. Varsinkin kun on tämä naapurin järjestämä markkinointikampanja päällä
Markkinointikampanja vai museoautojen ja klassikoiden kokoontumisajo? Missä uusi kalusto?
Bayraktarille sota oli keväällä markkinointikampanja. Tilauksia tuli paljon.
 
Markkinointikampanja vai museoautojen ja klassikoiden kokoontumisajo? Missä uusi kalusto?
Bayraktarille sota oli keväällä markkinointikampanja. Tilauksia tuli paljon.
🧐 Noinkin näköjään voi tuon viestin ymmärtää, oli kyllä yllätys. Tarkoitin selkosuomella sitä, että Ukrainan sota johtanee puolustusmäärärahojen kasvuun Euroopassa, jolloin esim. 6x6 löytäneen ostajansa. Huonosti asian esitin, siitä pahoittelut.
 
Vähän aikaa sitten oli huhua, että Patrialla on työn alla uusi TEKA. Ei siis yksiosaista vaunua mallia älli-tälli ja MiKu. Mitenköhän paljon tämä on PV:n toiveista lähtöisin, kun kaikki ammattilaiset aina kertovat, kuinka älli-tälli liikkuu paremmin kuin TEKA?
Liekkö sieltä tulossa jotain broncon tyyppistä vititystä ja jos on niin paino verrattuna normi tekaan lähes kolminkertaistuu. Ja pitää toivoa että jos ne nyt muistasivat laittaa tasaupyörästöille kunnon lukot tälläkertaa.
 
Back
Top