Panssari-Sisu GTP

Venäläissivustolla pitkähkö tarina Sisun sotilasajoneuvoista vuoden 2022 heinäkuulta, mukana hahmotelmia GTP:n tehtäväversioista, mm. ambulanssi, paloauto ja poliisiauto.

jekrana-2022-07-17-221536.jpg


 
Näkisin kernaasti noita poliisiautoja Suomen poliisilla ennen kuin niitä mörkömersuja. Olisivat loppupeleissä varmasti halvempiakin järeämmän rakenteensa ansiosta.

Uusi myynnissä nettiautossa :)
Piti ihan samasta kirjoittaa, että hankitaan noita poliisille. Tuetaan edes kotimaista tuotantoa ja työtä jos tarvitaan poliisille noin järeitä ajoneuvoja.
 
Piti ihan samasta kirjoittaa, että hankitaan noita poliisille. Tuetaan edes kotimaista tuotantoa ja työtä jos tarvitaan poliisille noin järeitä ajoneuvoja.

Nythän poliisilla on jo ne panssaroidut LAPV:t, kuka ties muutakin panssaroitua kalustoa, joka ei vain pistä silmään. Kauas on tultu niistä ajoista, kun Karhu-ryhmä evakuoi oppilaita vanhalla valtionjohdon panssarilimusiinilla Jokelassa 2007.

Toki nykykalusto kuluu joskus loppuun ja tilalle täytyy hankkia jotakin, mutta voisin kuvitella LAPV:n elinkaaren olevan paljon pidempi kuin tavallisella poliisiautolla. LAPV ei varmaan heti ruostu puhki ja kokonaisuudessa on niin paljon rahaa kiinni, että voi olla kannattavaa vaihtaa laskea kulutusosiksi myös moottorit ja vaihteistot.

Lisäksi Sisu GTP on ylimitoitettu siihen käyttöön, missä LAPV:t ovat nykyään. Eli aina kentällä jonkin partion ajokkina. GTP:stä on hidasta ja hankalaa jalkautua samalla kun suuret ulkomitat tulevat tielle osassa paikoista (esim. kauppakeskusten parkkihallit). Jos olisi kyse pelkistä erikoisoperaatioajoneuvoista, niin sitten asia olisi hieman toinen.
 
Onko Huhdalla jäänyt Sisun mainos lippis jäämättä vai mikä sitä närästää GTPssä? GTP ei ole maasturi ja siksi ei kilpaile paskan RG32 kanssa jonka PV huomasin liian myöhään. LTV? Samaa kevyt sontaa. PV:llä on jo kokemuksia paljonkin panssaroiduista maastureista, RG, Mersu, yms... ja ne ei vaan toimi ja niiden käyttö on todella rajoitettua. Todella surkeat maasto-ominaisuudet yms. Mieluummin kevytkuorma-auto kuin raskas maasturi. Kyllä panssaroiduille Mersuille yms löytyy sijansa, mutta se on aika vähänen. Mersuun ei mahdu edes partio. Ehkä 2xsuojamies ja VIP.
GTP ei ole MRAP, kuten ei ole PASI tai 6x6.
Ja toisin kuin MISU jota PV ei edes halunnut, niin GTP:lle taas olisi liiankin monta käyttökohdetta.
 
Onko Huhdalla jäänyt Sisun mainos lippis jäämättä vai mikä sitä närästää GTPssä? GTP ei ole maasturi ja siksi ei kilpaile paskan RG32 kanssa jonka PV huomasin liian myöhään. LTV? Samaa kevyt sontaa. PV:llä on jo kokemuksia paljonkin panssaroiduista maastureista, RG, Mersu, yms... ja ne ei vaan toimi ja niiden käyttö on todella rajoitettua. Todella surkeat maasto-ominaisuudet yms. Mieluummin kevytkuorma-auto kuin raskas maasturi. Kyllä panssaroiduille Mersuille yms löytyy sijansa, mutta se on aika vähänen. Mersuun ei mahdu edes partio. Ehkä 2xsuojamies ja VIP.
GTP ei ole MRAP, kuten ei ole PASI tai 6x6.
Ja toisin kuin MISU jota PV ei edes halunnut, niin GTP:lle taas olisi liiankin monta käyttökohdetta.

Vääpelillä on ilmeisesti ahtaanpaikankammo. Jauhat sitä, ettei mahdu. Teidän tilavuusstandardeilla mikään ei riitä, vaan kaikki on liian pientä, ollaan amerikkalaisempia kuin amerikkalaiset itse. Ällit ja bemarit heti pataan, kun ei Pasiinkaan kuulemma meinaa ryhmä mahtua. Kummasti maailmalla mahdutaan Humveehen ja muihin kotteroihin...

Mutta kun ei ole kyse vain siitä, missä matkustetaan mukavimmin, vaan rahaakin täytyy miettiä. Ja toki sitä maastoliikkuvuutta, mutta on vähän vaikea nähdä, miten 4x4-ajoneuvon liikkuvuus paranee, kun akseliväliä ja muitakin mittoja sekä massaa kasvatetaan. Sisu GTP:n 40 cm maavara on ihan samaa luokkaa kuin vaikkapa Humveessa, RG-32:ssa ja Iveco LMV:ssä. Muut tekniikkaratkaisut (välitykset, hevoset per tonni, lukot jne.) taitaa olla merkittävämpiä kuin isot ulkomitat...
 
Onko Huhdalla jäänyt Sisun mainos lippis jäämättä vai mikä sitä närästää GTPssä? GTP ei ole maasturi ja siksi ei kilpaile paskan RG32 kanssa jonka PV huomasin liian myöhään. LTV? Samaa kevyt sontaa. PV:llä on jo kokemuksia paljonkin panssaroiduista maastureista, RG, Mersu, yms... ja ne ei vaan toimi ja niiden käyttö on todella rajoitettua. Todella surkeat maasto-ominaisuudet yms. Mieluummin kevytkuorma-auto kuin raskas maasturi. Kyllä panssaroiduille Mersuille yms löytyy sijansa, mutta se on aika vähänen. Mersuun ei mahdu edes partio. Ehkä 2xsuojamies ja VIP.
GTP ei ole MRAP, kuten ei ole PASI tai 6x6.
Ja toisin kuin MISU jota PV ei edes halunnut, niin GTP:lle taas olisi liiankin monta käyttökohdetta.
Kieltämättä aikamoinen ajatusloikka tapahtui siinä, kun ajatuksesta GTP peräkärryllä korvaa paikallisjoukkojen traktorit hypättiin suoraan siihen, että GTP on väärin suunniteltu MRAP joka on kalliimpi kuin Patrian 6x6 :oops:
 
Kieltämättä aikamoinen ajatusloikka tapahtui siinä, kun ajatuksesta GTP peräkärryllä korvaa paikallisjoukkojen traktorit hypättiin suoraan siihen, että GTP on väärin suunniteltu MRAP joka on kalliimpi kuin Patrian 6x6 :oops:

Ajatuksissa saatettiin loikata. Olihan se pienoinen provo. En tosin muista esittäneeni GTP:tä sentään kalliimmaksi kuin 6X6.

Mutta jos Sisu GTP ei kerran sovellukaan ryhmän käyttöön, vaan ainoastaan partion, niin kyllähän se muuttaa kustannuslaskentaa. Ryhmän 6X6:ssa lienee parempi maastokelpoisuus ja hinta per kuljetettu taistelija tuskin on mainittavasti kalliimpi kuin partion GTP:ssä, voi olla jopa halvempi.

Jos taas arvostetaan nimenomaan partiokohtaista ajoneuvoa, niin siinä luokassa GTP edustanee Jaguaaria, jos ei ihan Bentleytä. Eikö Skoda riittäisi köyhälle kansanarmeijalle? Vähän ahtaampi, vähän vähemmän miinasuojatumpi... parempi niin kuin että ajoneuvo jää kalustokuvaston sivulle eikä näy taistelukentällä (vrt. AMV on hyvä ja hieno, mutta ostajan rahat loppui kesken).

Toki nyttemmin on ansiokkaasti selvitetty valmistajaan liittyviä syitä, miksi GTP:stä ehkä tuli sellainen kuin siitä tuli. Ja onhan noita rooleja, joita voisi olla ikävä hoitaa merkittävästi pienemmällä partioajoneuvolla (mm. johtaminen, KRH-veturi). Sisu GTP voi olla mielekäs (lue: kustannustehokas) ratkaisu näihin tarpeisiin. Toisaalta esim. kolme-neljä-viisi tiedustelijaa mahtuisi taisteluvarustus päällä kenties hieman pienempäänkin ajoneuvoon? Tai Stinger-partio? Tai PST-ohjuspartio?

Sotilaspoliisiryhmästäkin oli puhetta ja se kuulemma GTP:hen mahtuisi. Hyvä hyvä, mennään jo oikeaan suuntaan.

Toisaalta kyseenalaistan yhä sen, ettei GTP sopisi ryhmäajoneuvoksi. 6X6:tta ei ikinä riitä riittävän monelle, halvempaa tarvitaan, ellei traktorin peräkärry sitten ole tie, totuus ja elämä.

Foorumilla oli vastikään video Ukrainalle toimitettavista Roshel Senator -ajoneuvoista. Jos jollakulla on yhteyksiä, niin kannattaa varmaan kysyä, montako miestä siellä yleensä matkustaa... Veikkaan, että siellä ollaan kuin sardiinit purkissa. Se on silti parempi kuin nostaa kyytiin pari laatikkoa telluja ja puolenkymmentä keikkalaukkua ja käskeä puolet porukasta Hiluxin kyytiin. Eli mielestäni nämä "liikaa kamaa, ei pysty" -ongelmat pitäisi pyrkiä ratkomaan muulla tavalla. Ei voi olla niin vaikeaa laittaa komppanian huoltoon lisätään yksi/kaksi kuormuria ja lastata ne täyteen sitä nykyisin miehistönkuljetusajoneuvoissa kulkevaa kamaa? Tai laittaa peräkärryä perään? Se MRAP-tyyppinen miinasuojauskin jää vähän laimeaksi, jos vaunun sisällä lentelee omia tellulaatikoita vihollisen miinan räjähtäessä vaunun alla...
 
Se MRAP-tyyppinen miinasuojauskin jää vähän laimeaksi, jos vaunun sisällä lentelee omia tellulaatikoita vihollisen miinan räjähtäessä vaunun alla...
Tai kuten videon vanha Pasi joka katoaa tästä maailmasta tellun alla.
 
Nyt on kyllä kryptinen viesti. :unsure:
Viittaan videoon jossa Ukrainalle annettu Pasi räjähtää kappaleiksi telamiinasta. Tosin sisällä taisi olla jotain räjähtävää (esim. niitä omia tellulaatikoita).
 
Sisu Auto vaihtoi ykköstuotteikseen sotilaskaluston, jossa vaatimukset ovat nyt hurjat – ”Enää ei riitä, että autot maalaa vihreiksi” https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/ef076a4b-9e6a-42ba-a916-05962aed8c62
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/ef076a4b-9e6a-42ba-a916-05962aed8c62

Nytpä tuli kerralla enemmän uutta tietoa yhdessä jutussa kuin viimeisen vuoteen on kuulunu. Tilaus/tilauksia on selvästi tulossa. Harvemmin niistä näin kerrotaan:unsure: hienoa silti ja kaikkea menestystä projektille.
 
Sisu Auto vaihtoi ykköstuotteikseen sotilaskaluston, jossa vaatimukset ovat nyt hurjat – ”Enää ei riitä, että autot maalaa vihreiksi” https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/ef076a4b-9e6a-42ba-a916-05962aed8c62
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/ef076a4b-9e6a-42ba-a916-05962aed8c62

Nytpä tuli kerralla enemmän uutta tietoa yhdessä jutussa kuin viimeisen vuoteen on kuulunu. Tilaus/tilauksia on selvästi tulossa. Harvemmin niistä näin kerrotaan:unsure: hienoa silti ja kaikkea menestystä projektille.
Varmaan tosipaikassa niille otto-ajoneuvoille, jotka logistiikassa pyörivät lähellä taistelualueita tehdään impro-panssarointeja hyttiin, jarrujärjestelmiin ja pa-säiliöihin. On täällä metallipajoja ja seppiä, joiden käsissä metalli taipuu.
 
Sisu Auto vaihtoi ykköstuotteikseen sotilaskaluston, jossa vaatimukset ovat nyt hurjat – ”Enää ei riitä, että autot maalaa vihreiksi” https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/ef076a4b-9e6a-42ba-a916-05962aed8c62
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/ef076a4b-9e6a-42ba-a916-05962aed8c62

Nytpä tuli kerralla enemmän uutta tietoa yhdessä jutussa kuin viimeisen vuoteen on kuulunu. Tilaus/tilauksia on selvästi tulossa. Harvemmin niistä näin kerrotaan:unsure: hienoa silti ja kaikkea menestystä projektille.
Maksumuurin takana, mitä siellä kerrottiin?
 
Maksumuurin takana, mitä siellä kerrottiin?
Tärkeimmät tiivistettynä: Tj kertoo, että sarjatuotanto alkaa. Tuoteperheen neljä versiota saa lisää versioita. GTP:stä tulee myös (itselataava)hybridi, toimintamatka sähköllä 5km, tärkeämpää kuitenkin on lisäteho.
Sisun tuotantoa kaavaillaan 4-500 ajoneuvoon, liikevaihdosta yli puolet GTP:stä. Palkataan 40-henkilöä lisää(nyt 70hlöä). GTP:n hinnat alkaen malli maksaa 350t€(Tämä hiukan tulkinnanvarainen kommentti, tarkoittaako GTP:ä vai markkinan halvinta tuotetta). Kotimaisuusaste 75%. Miehistönkuljetusversio max 10 paikkainen. Ryhmäajoneuvona vihjaa mukaan mahtuvan tarvikkeet viikon ajaksi. Korin vaihto jopa 15minuutissa.
 
Back
Top