Saksalaisten panssaridivisioonan kokoonpano vaihteli aika paljon sodan aikana, mutta kiinnostaisi tietää mistä tuo 105 vaunua tulee. Oman käsityksen mukaan 1942 panssaridivisioonan kirjavahvuuteen kuului panssarivaunurykmentti, jossa kolme panssarivaunupataljoonaa. Joka panssarivaunupataljoonassa oli kolme komppaniaa, yksi keskiraskas ja kaksi kevyttä. Keskiraskaaseen kuului kaksi nelivaunuista joukkuetta Pz. IV:llä (piti olla kolme joukkuetta, mutta vaunupulan takia yksi jätettiin pois) ja lisäksi komppanian komentojoukkueessa viisi Pz. II:ta. Kevyeen komppaniaan kuului kolme viisivaunuista joukkuetta Pz. III:lla, ja taas viisi Pz. II:ta. Komppanian päällikkö ja varapäällikkö kulki myös omilla vaunuillaan. Panssarirykmentin esikunnassa myös viisivaunuinen Pz. II joukkue. Tästä saadaankin lyhyellä matikalla pataljoonan vaunumääräksi 59kpl, ja rykmentin 182kpl. Toki tähän laskelmaan pitää sillä tavalla suhtautua varauksella, että sodanaikaiset divisioonat harvemmin oli kirjavahvuudessa, ja organisaatiokin saattoi poiketa ns. standardista. Esim. jossain divisioonassa saattoi psv-pataljoonia olla neljä, ja toisessa taas vähemmän.
Mutta sinänsä tuo vaunujen suhde jalkaväkeen on olennainen huomio panssaridivisioonaa rakentaessa. Ennen vuotta 1939 perustettuihin sakujen divisiooniin kuului panssariprikaati (jossa kaksi psv-rykmenttiä, rykmentissä kaksi pataljoonaa, pataljoonassa 4 komppaniaa) ja jalkaväkiprikaati (jossa yksi jalkaväkirykmentti). Tämän todettiin olevan organisaationa liian raskas joten prikaatin komentotasasta luovuttiin, ja vaunujen ja jalkaväen suhdetta vähän säädettiin. Samaan aikaan heillä oli kevyt divisioona, johon kuului yksi psv-pataljoona. Näistäkin luovuttiin Puolan jälkeen, jolloin päädyttiin tuohon 1942 organisaatioon. Melko pitkälti kaikki muutkin maat lähtivät toiseen rähinään liian panssari-raskailla divisioonilla ja ruuvasivat niitä sodan aikana, vähentäen vaunuja ja lisäten enemmän jalkaväkeä.