Panssarijoukot – kautta aikain

Ei jumaleissön miten aika rientää. Tajusin tuossa äsken, että tasan 10 vuotta sitten tuli oltua Pohjankankaalla tappelemassa Mekissä... :)
 
Ensi vuonna otetaan joukkotuotannossa tärkeä askel yhteistoiminnan suuntaan. HÄMPSP tuottamat panssarijääkärit, pioneerit ja tankkikomppania ovat ensi vuodesta alkaen samassa joukkotuotantorytmissä. Lähde: Jalkaväen vuosikirja
 
Viimeksi muokattu:
Ruvettiin pohtimaan miten käyttökelposia Cometit oli aikoinaan

Oman näkemykseni mukaan, ne eivät olleet ajanmukaisia edes hankintahetkellä, puhumattakaan myöhemmässä vaiheessa.
Niiden ansio oli toimia koulutuskalustona jolla alan osaaminen säilyi ja ehkä jopa kehittyi PV:ssä.
 
Oman näkemykseni mukaan, ne eivät olleet ajanmukaisia edes hankintahetkellä, puhumattakaan myöhemmässä vaiheessa.
Niiden ansio oli toimia koulutuskalustona jolla alan osaaminen säilyi ja ehkä jopa kehittyi PV:ssä.

No silloin oli viela PZKW 4 koulutuksessa, ja ryhmityksessa?



https://fi.wikipedia.org/wiki/Panzerkampfwagen_IV

Suomi osti Saksasta jatkosodan aikana 15 kappaletta uusia Pz IV Ausf J -vaunuja hintaan 5 000 000 Suomen markkaa kappale. Suomalaisilta peritty hinta oli noin kaksinkertainen valmistuskustannuksiin nähden. Suomessa vaunut ehtivät sotatoimiin ainoastaan entisiä omistajiaan vastaan Lapin sodassa (EDIT: eivat muuten ehtineet, jaivat Oulussa ohitustielle juntturaan..?).
Niitä käytettiin myöhemmin koulutukseen ja yksi esittää ensimmäisessä Tuntematon sotilas -elokuvassa KV-1-neuvostovaunua.
 
Panzer IV ei ollut sen parempi, päinvastoin. Cometit olivat varmasti parempi kuntoisia ja niihin lienee ollut mahdollista saada varaosia, toisin kuin saksalaisiin vaunuihin.
Kuten sanottuna, vanhalla ja ajastaan jo jääneellä kalustolla saatiin koulutus pidettyä käynnissä ja sitä kautta alan osaaminen hengissä. Koskee kaikkia vanhentuneita vaunuja, jopa T-72:sta:p:rolleyes:
 
Oman näkemykseni mukaan, ne eivät olleet ajanmukaisia edes hankintahetkellä, puhumattakaan myöhemmässä vaiheessa.
Niiden ansio oli toimia koulutuskalustona jolla alan osaaminen säilyi ja ehkä jopa kehittyi PV:ssä.

Vähän samaan tässä tultiin.

Saksalsistakin kalustoa pohittiin, ja sitä että loppukohan kaikki varaosavalmistus kevääseen 1945
 
Cometissa oli pieni tela(maa)paine (lieko oikea termi; oli siis liikkuvaista sorttia myos hankalassa maastossa, eika vain voima/ paino - suhteella tarkasteltuna).
- Suomeen kai ostettiin myos samalle rungolle tehtyja Charioteer-vaunuja. Naissa oli uudempi tykki, sama joka nosti Centurionin karkiluokkaan.
- painavamman tykin vastapainoksi tornin suojaus oli vain kivaariluokan aseita (ja pienempia sirpaleita vastaan). Mielestani juuri noita olisi pitanyt laittaa mukaan Jaakaripatajoonan (olikos se nyt Pohjan) pitkalle polkupyoramarssille Sodankylaan. Lapin pitkien ampumaetaisyyksien oloissa olisi ollut aivan mainio avaintiesuuntia tulppaamaan.
 
Tuossa Charioteer T-vaunun profiilin vieressa: "standing tall" niinkuin taalla sanotaan.
- ei mikaan huono ominaisuus, jos meinaa puolustuksessa kayttaa maastoesteita suojana
1512294926327.png1512294926327.png

Ground Pressure0.98kg/cm2

Noilla yksistaan ei viela mitaan, koska kuvan T-vaunun telapaine/ per pinta-ala on pienempi, mutta sen 14,6 hevosta per tonni kalpeni kylla Charioteerin vastaavalle luvulle 21.

Mutta Lapin maastossa on omat erityispiirteensa ja kurun pohjalta on paha puolustaa kohti ylarinteita. Toisinpain toimiessa tykin suuntauksen sai 5%:n alenevaan kulmaan, kun taas T-54:n kaytosta pitkaan kestavassa ammunnassa ent. israelilainen panssarimies kirjoittaa seuraavasti (muista asioista hanella on hyvaakin sanottavaa):
"The cons:
- It had the slowest turret since Little Willie (who didn't have a turret...). You could see the other tank's crew eating sandwiches while they waited for you to train your gun on them.
- It had manual gears. Though not that exceptional at the time, anyone who had to crawl a tank uphill into a firing position can appreciate what a nightmare it was to play with the clutch while doing it. Nasty.
- The main gun was horrible. It would heat rapidly and lose accuracy, and the breach protruded so much into the turret that the loader stood a very real risk of getting hit when it fired. One of my loaders broke his jaw in 11 places in this way.
- It had the worst fume extractor ever invented. Well, the T-54 barely had any, and the T-55's was at the very end of the barrel. About 50%-60% of the fumes entered the turret when the breach opened after a shot, and the fumes were choking and black, so you would work in a dim smoke cloud coughing your lungs out and with burning eyes. You could not fight a prolonged battle with this tank with the hatches closed.
- The T-54 didn't have a bottom floor to the turret. When the turret swiveled, the loader (and commander when inside) had to either run in the same direction or hang onto some levers, otherwise they'd get crushed like bugs. The T-55 fixed this incredibly stupid oversight. "

Silloin kun Charioteer viela palveli Suomessa olin sita mielta, etta niita olisi pitanyt kayttaa Lapissa mm. siksi , etta harvojen tieurien kautta tykiston mallia "vedettava" siirtely on erittain haavoittuvaa hommaa. Kumma kylla:) en ole mielipidettani muuttanut, vaikka nyttemminhan silla ei ole valia. Palvelusaika olisi toki jaanyt lyhyemmaksi kuin mita se toisarvoiskaytossa oli - joutuivathan ruotsalaisetkin vetamaan oman Ikv 91 -vaununsa pois kaytosta, vaikka se oli nimenomaan suunniteltu heidan Lappinsa olosuhteisiin ja liikkuvuuteensa nahden omasi hyvan lapaisykyvyn:
The Infanterikanonvagn-91 core was its Bofors high-pressure chamber rifled 90 mm KV90S73 L/54 (model 1973) which had a +15° elevation and −10° depression. It was capable of firing either HEAT and HE rounds with an accuracy and velocity approaching the NATO L7 105 mm gun.
- ensimmaisia pysaytettavia Lapin oloissa eivat kuitenkaan varmaan ole MBT:t vaan tiedustelu- (silloin PT-76) ja maahanlaskumuodostelmat (joilla kai silloin oli viela tukenaan 57 mm:n tykilla varustetut kevytvaunut).
 
Sodankylässä oli 80- luvulla T-54 vaunuja 2kpl.
t-54-tank-on-display-in-lappeenranta-finland-BRRHKA.jpg
Sodankylässä oli 80-luvulta alkaen T-54:a jotka myöhemmin päivitettiin T-55M:si ja nyt Leopard 2A4:si. Edit: otinpa nyt kuitenkin tuon lukumäärn pois, mutta oli niitä siellä enemmän kun 2kpl.
 
T-54 oli kaiketi ainakin aluksi (tai koko ajan) ilman pimeänäköä sekä ajajan käyttämää konekivääriä ja pääaseen savunpoistinta?

T-55M periaatteessa sopisi periaatteessa vieläkin jalkaväen tukivaunuksi mutta en nyt kysele enempää joko ne on myyty kaukomaille. Asbestipurku ainakin tulisi kalliiksi.
 
T-54 oli kaiketi ainakin aluksi (tai koko ajan) ilman pimeänäköä sekä ajajan käyttämää konekivääriä ja pääaseen savunpoistinta?

T-55M periaatteessa sopisi periaatteessa vieläkin jalkaväen tukivaunuksi mutta en nyt kysele enempää joko ne on myyty kaukomaille. Asbestipurku ainakin tulisi kalliiksi.
Juuri näin T-54:n osalta. Ei koskaan edes suunnittelu modaamista vaunujen kunnon takia, T-54:t (tai ainakin osa tuli jo vähän käytettyinä meille aikanaan)

T-55M:n osalta kyllä fakta on että ne on loppuun ajettu. Muutama vielä sinnittelee jyrä-vaunuina, mutta korvattaan piakkoin Leopard 2A4:lla. Koko T-55 alustainen lautta alkaa vihdoin poistua: Leo 1 ARV:t korvaa hinausvaunut, Marsut päivitettiin Leo 2 alustalle ja toivottavasti pian saadaan päätös Leo 2L:n lisähankinnoista.

Kauppaehdot NL:n kanssa estävät myymästä NL-peräistä kalustoa 3.maahan. Vietnam oli kiinnostunut, mutta tästä syystä ei myyty. T-55M:stä 80% on ammuttu tai odottaa ammutuksi tuloaan eri ampumakenttä-alueilla tai on erillaisilta perinne rinneteillä lopullisessa tuliasemassa.
 
T-55M periaatteessa sopisi periaatteessa vieläkin jalkaväen tukivaunuksi mutta en nyt kysele enempää joko ne on myyty kaukomaille.
Ihan turhaan ne uudempaa mallia olevat saku-panssarit myytiin Syyriaan.

Niistahan olisi saanut ihan oikeita rynnakkotukivaunuja (eika pst-tukivaunuja) talla tempulla
Armored Vehicle Royal Engineers. The huge barrel is actually a muzzle-loading Petard mortar, firing a 40lb (18kg) 290mm diameter demolition charge nicknamed the ‘Flying dustbin’.
- laitettu Chuchillin jalkeen vastaava Centurioniin ja vanhempaan Challengeriin
1512303738549.png
Onko kukaan muuten kaynyt tuolla Bovingtonin panssarimuseossa? Siella Sturm ja Vickers T-28 muodossaan ovat Suomesta peraisin.
 
Back
Top