Panssarintorjunta

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Second
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Aikasemmin oli puhetta kuorma-auoton ampumisesta KES:llä. Kuorma-auto ei ole pelkkä kuorma-auto, vaan se yleensä kuljettaa jotain tavaraa hyökkääville joukoille tai tukeville tuliyksiköille. Ja yhden tälläisen kurma-auton tuhoaminen voi pysäyttää vihollisen komppanian hyökkäyksen joksikin aikaan. Eli jo tämän perusteella se kannattaa tuhota.

Onko sitten KES:ssi nykyisistä välineistä järkevin vaihtoehto siihen kuorma-autojen tuhoamiseen, niin ei varmasti ole lähtökohtaisesti. Kuorma-auto pysähtyy varmasti ihan hyvin RK:lla ja PKM:llä, sekä tehdään liikunta ja korjaus kyvyttömäksi. Kuormassa olevan materiaalin tuhoaminen voi vaatia jotain muuta ja siihen on vain mielikuvitus rajana, sekä kansainväliset sopimukset.

Onko kuorma-autojen tuhoajilla (HAJP) tarvetta 40mm kranaattirevolverille tai kranaattikonekiväärille, niin ei ole.
 
KA pysähtyy rynkyllä.

Periaatteessa kyllä, ja teoriassa se on mahdollista yhdellä laukauksella. Käytännössä kuskiin osuminen on huomattavasti vaikeampaa kun KA on liikkeessä ja siinä on kuitenkin paljon kohtia mihin osuminen ei tuota mitään vaikutusta. Ja pelkkä pysäyttäminen ei mielestäni ole se pointti tässä yhteydessä. Pitäisi saada tarpeeksi vahinkoa, että vihollinen hylkää ajoneuvon tuhottuna. Eli yleensä se pitää saada palamaan. Ja koska on aina mahdollista, että siinä KA:n lavalla voi olla joku joka ampuu takaisin, niin sen ajoneuvon tuhoamisen tulisi tapahtua nopeasti ja turvallisen matkan päästä. Lisä plussaa aseelle jos se siinä sivussa vahingoittaa ajoneuvon lastia.

Niin, ja sitten vielä se pikku seikka, että panssarilla suojatut kuorma-autot ovat yleistymään päin.
 
Periaatteessa kyllä, ja teoriassa se on mahdollista yhdellä laukauksella. Käytännössä kuskiin osuminen on huomattavasti vaikeampaa kun KA on liikkeessä ja siinä on kuitenkin paljon kohtia mihin osuminen ei tuota mitään vaikutusta. Ja pelkkä pysäyttäminen ei mielestäni ole se pointti tässä yhteydessä. Pitäisi saada tarpeeksi vahinkoa, että vihollinen hylkää ajoneuvon tuhottuna. Eli yleensä se pitää saada palamaan. Ja koska on aina mahdollista, että siinä KA:n lavalla voi olla joku joka ampuu takaisin, niin sen ajoneuvon tuhoamisen tulisi tapahtua nopeasti ja turvallisen matkan päästä. Lisä plussaa aseelle jos se siinä sivussa vahingoittaa ajoneuvon lastia.

Niin, ja sitten vielä se pikku seikka, että panssarilla suojatut kuorma-autot ovat yleistymään päin.

Suojatut autot on ilman muuta oma juttunsa. Tavallinen KA pysähtyy kun ampuu renkaisiin, moottoritilaan tai kuljettajaan. Lastin kimppuun on sitten helpompi käydä/evakuoida kun auto on pysähtynyt.
 
Eipä noit kannata jättää vartiomattomina yöhönkään...

Niin kyse oli väijytetystä huoltokuljetuksesta, joka ei jää liekehtivänä yöhän osoittamaan käkien olleen paikalla. Niitä suojataan rynnäkkö ja taisteluvaunuilla eikä ne ole mitään muutaman kuorma-auton ja yhden bemarin vaan kymmeniä KA ja joukkue-komppania jalkaväkeä ja muutama paksu. Vaikka satuttais semmoseen kohtaan, että seuraavien tuloon olisi muutama minuutti ei siinä jäädä ihmettelemään. Tulikomento sisään ja vittuun.
 
Periaatteessa kyllä, ja teoriassa se on mahdollista yhdellä laukauksella. Käytännössä kuskiin osuminen on huomattavasti vaikeampaa kun KA on liikkeessä ja siinä on kuitenkin paljon kohtia mihin osuminen ei tuota mitään vaikutusta. Ja pelkkä pysäyttäminen ei mielestäni ole se pointti tässä yhteydessä. Pitäisi saada tarpeeksi vahinkoa, että vihollinen hylkää ajoneuvon tuhottuna. Eli yleensä se pitää saada palamaan. Ja koska on aina mahdollista, että siinä KA:n lavalla voi olla joku joka ampuu takaisin, niin sen ajoneuvon tuhoamisen tulisi tapahtua nopeasti ja turvallisen matkan päästä. Lisä plussaa aseelle jos se siinä sivussa vahingoittaa ajoneuvon lastia.

Niin, ja sitten vielä se pikku seikka, että panssarilla suojatut kuorma-autot ovat yleistymään päin.
Kamaz Typhoon sarjan panssarikuorma-autot ovat jo kelpo maali KES:lle ja näissä panssarointi on pääosin parempaa, kuin BMP:ssä. Mutta tuskin tälläisiä panssarikuorma-autoja massamaisesti nähtäisiin kuljettamassa täydennyksiä joukoille.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä tunnutaan olevan melko yksimielisiä siitä, että mainittu asejärjestelmä olisi hyvinkin tarpeellinen. Tuo mainitsemasi taistelutilanne vielä oikein alleviivaa sitä.
Mietin vain, että onko armeija tunnistanut tarvetta, ja jos on, niin miksei hankintoja ole tehty? Rahan puute, okei, tietysti, mutta vaikutuskyvyn puute rakennetussa ympäristössä tuntuu todella oleelliselta asialta korjata. Toisaalta tuo, tai vastaava, ei tunnu niin älyttömän kalliilta järjestelmältä.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015081120162727_uu.shtml
 
Suojatut autot on ilman muuta oma juttunsa. Tavallinen KA pysähtyy kun ampuu renkaisiin, moottoritilaan tai kuljettajaan. Lastin kimppuun on sitten helpompi käydä/evakuoida kun auto on pysähtynyt.

Kuljettajan ampuminen kyllä toimii (edit. kunhan osut), mutta moottoriin osuminen ei yleensäkään pysäytä ajoneuvoa välittömästi, siis siinä määrin etteikö kuski saisi ajoneuvoa pois tulilinjalta. Syyläri esim. on sellainen kohta, että sitä ei saa ajokuntoiseksi ilman varaosia, mutta samalla on melkoisen varmaa, että se KA ei jää mihinkään aseen kantamalle pelkästään sen osuman takia. Renkaisiin ampuminen taas riippuu pitkälti siitä, että suistuuko ajoneuvo tieltä, jos ei niin ajoneuvo nilkuttaa eteenpäin. Ja se renkaaseen osuminen voi olla vaikeampaa kuin luulet. Tarvittava ennakko kun voi olla melkoinen.

Mitä taas tulee lastiin, niin en puhu siitä, että lastia pääsisi luuttaamaan. Nyt on tarkoitus saada maksimaalinen vahinko minimaalisessa ajassa ja mahdollisuuksien mukaan käsikranaatin heittoetäisyyden ulkopuolelta. Eli siis vertailukohta on se, että heitettäisiin käkkäri auton suuntaan heti kun sen vain jaksaa heittää niin kauas.
 
Viimeksi muokattu:
Johtuu nettikeskustelun luonteesta. On helppo esittää kaikenlaisia ideoita, mihin asejärjestelmää XX voi käyttää. Kun ei tarvitse miettiä kenen selkään se lyödään kun joukkue lähtee etenemään. Tai miten monella kuormalavalla huoltologistiikka kuormit-
tuu lisää. Nämä siis normaalin rahaongelman lisäksi. Jos netti olisi ollut jo 30 -luvulla, olisi stm Honkajoen jousipyssykin tuntunut varmaan tarpeelliselta.

Miten niin väärä ketju! Mä olen aina luullut että CG kykenee myös åanssarintorjuntaan.
Veli @SJ on tietämättään vastannut puolestani, miksi toiseen ketjuun.
http://maanpuolustus.net/threads/cg...tuki-sinkoase-myös-suomelle.4939/#post-313225
 
Kuljettajan ampuminen kyllä toimii, mutta moottoriin osuminen ei yleensäkään pysäytä ajoneuvoa välittömästi, siis siinä määrin etteikö kuski saisi ajoneuvoa pois tulilinjalta. Syyläri esim. on sellainen kohta, että sitä ei saa ajokuntoiseksi ilman varaosia, mutta samalla on melkoisen varmaa, että se KA ei jää mihinkään aseen kantamalle pelkästään sen osuman takia. Renkaisiin ampuminen taas riippuu pitkälti siitä, että suistuuko ajoneuvo tieltä, jos ei niin ajoneuvo nilkuttaa eteenpäin. Ja se renkaaseen osuminen voi olla vaikeampaa kuin luulet. Tarvittava ennakko kun voi olla melkoinen.

Mitä taas tulee lastiin, niin en puhu siitä, että lastia pääsisi luuttaamaan. Nyt on tarkoitus saada maksimaalinen vahinko minimaalisessa ajassa ja mahdollisuuksien mukaan käsikranaatin heittoetäisyyden ulkopuolelta. Eli siis vertailukohta on se, että heitettäisiin käkkäri auton suuntaan heti kun sen vain jaksaa heittää niin kauas.

Voi pysäyttää heti tai hetken päästä, moottorissa on paljon helposti hajoavia paikkoja, esimerkiksi sytytysjärjestelmä, akku ja öljypohja. Rynkyn luoti saattaa myös hyvällä tuurilla mennä lohkosta läpi. Normaali rengas tyhjenee luodin reiästä muutamassa sekunnissa ja matka loppuu just siihen kun muutama rengas on tyhjänä. Eiköhän sarjalla kylkeen osu väkisinkin useampaa renkaaseen, on ne sen verran isoja maaleja. Mutta jottei menisi turhaksi tinkaamiseksi, niin kyllähän KA on ehdottomasti kessin arvoinen kohde varsinkin jos lopputuloksesta halutaan olla varmoja. Lähinnä toin tämän rynkkyllä pysäyttämisen siksi esiin, ettei KA:n pysäyttäminen ilman sitäkään ole Amerikan temppu.
 
Voi pysäyttää heti tai hetken päästä, moottorissa on paljon helposti hajoavia paikkoja, esimerkiksi sytytysjärjestelmä, akku ja öljypohja. Rynkyn luoti saattaa myös hyvällä tuurilla mennä lohkosta läpi. Normaali rengas tyhjenee luodin reiästä muutamassa sekunnissa ja matka loppuu just siihen kun muutama rengas on tyhjänä. Eiköhän sarjalla kylkeen osu väkisinkin useampaa renkaaseen, on ne sen verran isoja maaleja. Mutta jottei menisi turhaksi tinkaamiseksi, niin kyllähän KA on ehdottomasti kessin arvoinen kohde varsinkin jos lopputuloksesta halutaan olla varmoja. Lähinnä toin tämän rynkkyllä pysäyttämisen siksi esiin, ettei KA:n pysäyttäminen ilman sitäkään ole Amerikan temppu.

Ja kuinka iso on sytytysjärjestelmä? Akku voisi olla varsin haavoittuva, riippuen mihin se on sijoitettu, mutta jälleen siihen pitää osua kohdalle. Öljypohja, kuten ei myöskään syyläri eivät pysäytä heti. Jos mennään hyvään tuuriin, niin sitten mene toiseen ketjuun. Ja se osuminen niihin renkaisiin, niin muista että jo 40 kilsan vauhdissa mennään jo yli 10m/s ja siitä voit miettiä, että kuinka paljon ennakkoa sinä tarvitset. Rynkyn tulinopeudella tuo taitaa (lonkalta heitän) mennä juuri sopivasti, että luoteja on ainakin teoriassa yli metrin välein siinä ajoneuvon kyljessä. Mutta tässä ei huomioida sitä, että saatko pidettyä aseen vakaana ampuessa sarjaa. Toki ampuminen edestä tai takaa auttaa osumisessa, mutta se ei ole aina mahdollista.
 
Ja kuinka iso on sytytysjärjestelmä?

Diesel-moottorissa suorastaan olematon. Öljypohjaan voi monessa autossa päästää reiän eikä sieltä välttämättä tule mitään ulos, jäähdytysjärjestelmä pysäyttää kyllä ajon X-matkan päästä, voi mennä silti hyvinkin pitkään.
 
Diesel-moottorissa suorastaan olematon. Öljypohjaan voi monessa autossa päästää reiän eikä sieltä välttämättä tule mitään ulos, jäähdytysjärjestelmä pysäyttää kyllä ajon X-matkan päästä, voi mennä silti hyvinkin pitkään.

Heitän tässä muuten pari haavoittuvaa kohtaa lisää:

Polttoainetankki. Tuosta ei tarvitse juurikaan keskustella, mutta jos joku ei vielä tiennyt, niin Diesel ei pala kovin hyvin ja sitä tuskin saa kiväärillä syttymään, vaikka olisi valojuova tms. ammus. Säiliö on toki kohtuu iso, joskin sen sijainti voi vaihdella. Ajoneuvo jatkaa kohtuullisen matkan ihan pelkästään putkistoissa olevalla polttoaineella.

Paineilmatankit. Nykyään alkaa yleistymään kaikenlaiset paineilmalla toimivat jarrut ja muut toiminnot kuorma-autoissa. Ja jos kyseessä on paineilmajarrut, niin ne yleensä juuttuvat päälle jos paineilmasysteemistä pääsee ilmat pihalle. Jälleen, en oikein usko että ajoneuvo pysähtyy välittömästi vaikka osuisitkin noihin säiliöihin. Näidenkin sijainnit vaihtelevat.
 
Ja kuinka iso on sytytysjärjestelmä? Akku voisi olla varsin haavoittuva, riippuen mihin se on sijoitettu, mutta jälleen siihen pitää osua kohdalle. Öljypohja, kuten ei myöskään syyläri eivät pysäytä heti. Jos mennään hyvään tuuriin, niin sitten mene toiseen ketjuun. Ja se osuminen niihin renkaisiin, niin muista että jo 40 kilsan vauhdissa mennään jo yli 10m/s ja siitä voit miettiä, että kuinka paljon ennakkoa sinä tarvitset. Rynkyn tulinopeudella tuo taitaa (lonkalta heitän) mennä juuri sopivasti, että luoteja on ainakin teoriassa yli metrin välein siinä ajoneuvon kyljessä. Mutta tässä ei huomioida sitä, että saatko pidettyä aseen vakaana ampuessa sarjaa. Toki ampuminen edestä tai takaa auttaa osumisessa, mutta se ei ole aina mahdollista.
"Pikkupoikana" heiteltiin tien vieressä olevan mäen päältä partion vahvuisella osastolla lumipalloja ja ym. ohi ajavien autojen päälle. Tiellä oli 40km/h nopeusrajoitus ja etäisyyttä noin 15m ja hyvin osui kohteesee. Kerran jopa sivustasuojaus unohtui sen verran, että koko partio ei päässy irtautumaan ilman tappioita, koska vastassa sattui olemaan joku vartiointiliikkeen vartija jolla oli mukana jopa käsiraudat. Olisi kiva päästä kokeilemaan jääkäriryhmän aseistuksella ampumista liikkuvaan kuorma-auotoon.
 
"Pikkupoikana" heiteltiin tien vieressä olevan mäen päältä partion vahvuisella osastolla lumipalloja ja ym. ohi ajavien autojen päälle. Tiellä oli 40km/h nopeusrajoitus ja etäisyyttä noin 15m ja hyvin osui kohteesee. Kerran jopa sivustasuojaus unohtui sen verran, että koko partio ei päässy irtautumaan ilman tappioita, koska vastassa sattui olemaan joku vartiointiliikkeen vartija jolla oli mukana jopa käsiraudat. Olisi kiva päästä kokeilemaan jääkäriryhmän aseistuksella ampumista liikkuvaan kuorma-auotoon.

Aistin pienoista harjoittelua ennen kuin pääsitte tuohon "hyvin" vaiheeseen? Mutta hyvä tietää, että miten toimia jos käytössä olisi vaikka iskusytytteisiä käkkäreitä. Rynkyllä vaan ei riitä, että osuu siihen KA:n kylkeen.

Mutta tuosta kokeilusta pitää sanoa, että mikä siinä on, että edes pasin kylkeen ei voi kokeilla vaikka kessin harjoitusammuksella? Ja tuosta laajentaen, kranaattipistoolilla.
 
Back
Top