Tästä olen kyllä eri mieltä. Yhteistoimintaa harjoiteltiin kyllä ja paljon. Usein miten harjoituksen aihe oli PsvK:lla ja PstTykK:lla vahvistettun JP:n taisteluosaston hyökkäys (Syksyn 1941 oppien mukaisesti). Näitähän ei sitten toteutettu kesällä 1944 kun todellisuudessa vähemmän yhteistoimintaa harjoitellut RynTykP tuki vuosia harjoitelleen PsPr:n sijaan JPr:n joukkoja PsD:n jakamisesta johtuen! RynTykP pääsi mukaan yhteistoimintaa harjoituksiin vasta myöhään keväällä 1944 kun oli saanut oman perustamisensa ja yksikkökohtaisen koulutuksensa tehtyä. Epäilemättä polttoainekiintiötkin vaivasi. Vielä kesäkuun alussa oli laajat JP:n ja RynnTykP:n yhteistoimintaharjoitukset Kannaksella josta syystä muuten se kuuluisa Enson paraati oli helppo järjestään kun koneet oli saatavilla.Yksittäisten panssarimiesten koulutustaso oli erinomainen, kuten kirjoitit. Harjoittelullahan siihen pääsee, kuten korpr Lagus Kuuterselässä osoitti. Kun kaksi vaunua ajaa vastakkain, voittaa se joka ekana osuu.
Visurikin tietysti tuntee asian kun on entinen panssarimies, mutta tämä koulutustaso koski vaunumiehistöjä eikä johtajia. Joukkona harjoittelusta ei löydy juurikaan merkintöjä. Käkelä kyllä kirjoittaa Äänislinnan panssarikentästä, mutta jos oikein muistan ei hänkään ole joukkoharjoituksia löytäny. Taisi valittaa pienistä polttoainekiintiöistä. Kun ainoan ajanmukaisella kalustolla varustetun RynnP:n johtajat tuli eri aselajistakin, olisi tällainen harjoittelu ollu erittäin tarpeellista.
Tähän taktiseen toimintaan pitäisi kyllä kerätä perehtymään. Muistelen kyllä Käkelänkin arvostelleen PST-taktiikan osaamista "Marskin panssarintuhoojat" -kirjassaan. Taisi tämä PST-yksiköiden taktinen osaamattomuus olla havainto myös aikalaisilla koska PST-upseereja alettiin pikakouluttamaan kesä-heinäkuun vaihteessa ja sijoittamaan esikuntiin kaikkPst tykkien miehistöt taisteli urhoollisesti ja saivat paljon tuloksia. Paljon tykkejä myös menetettiin johon suurimpana syynä oli alitehoinen vetäjä. Taktisesti voidaan tarkastella ekaa koitosta, Polviselkää, jonka tykkiasemat löytyy tst -kertomuksista. Kaikki peräkkäin päätien varressa, sivustatuliasemat puuttuu kokonaan. Olisi luullut, että johonkin niinkin olisi asetuttu, kun se oli oppien mukaista silloin kuten on tänäänkin.
ille tasoille nimenomaan ohjaamaan PST:n käytön suunnittelua.
Edit: kirjan nimi korjattu oikeaksi.
Viimeksi muokattu: