tulikomento
Supreme Leader
Sopinee tähän ketjuun. Perjantaina 12.7. Panssariprikaatissa olisi panssarijoukkojen satavuotisjuhlatapahtuma. Paraati ja esillä myös museovaunuja. Pitää katsoa josko ehtisin itse tuonne.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tarkoitus saapua perheen voimin sinne.Sopinee tähän ketjuun. Perjantaina 12.7. Panssariprikaatissa olisi panssarijoukkojen satavuotisjuhlatapahtuma. Paraati ja esillä myös museovaunuja. Pitää katsoa josko ehtisin itse tuonne.
Tarkoitus saapua perheen voimin sinne.
Käytiin myös.Oli ihan mukava päivä tänään Panssariprikaatissa. Samalla tuli poikettua myös Panssarimuseolla. Paraati oli ihan näyttävä. Toimintanäytös myös. Sturmia jäin kaipaamaan. Oli ilmeisesti rikki kun ei ollut liikenteessä.
Nyt on rautaa ja bensankatkua! Maavoimien uudet Leopardit taistelunäytöksessä – ohimarssilla vaunuja aina toisesta maailmansodasta saakka – katso video
Parolannummella juhlittiin Suomen 100 vuotta täyttäviä panssarivaunujoukkoja.www.iltalehti.fi
100 vuotta on pitkä aika. Niin pitkä, että oikea juhlapäiväkin on hukkunut matkan varrelle! Panssarijoukkojen perinteet lasketaan siitä, kun Hyökkäysvaunurykmentti perustettiin Santahaminassa 15.7.1919. Kukaan ei enää tiedä, mistä päivän heitto on aiheutunut. Sotien jälkeen virallinen päivä on ollut aina14.7.Perjantaina 12.7. Panssariprikaatissa olisi panssarijoukkojen satavuotisjuhlatapahtuma
Katso liite: 31321
Tässä vastaavaloon kuvattuna vähän harvemmin nähtyä kalustoa eli uusi Leopard A4 jyrävaunu.
Kuvassa on näkyvissä myös kaikkien tuntema KSE eli Koulutuksen Suoma Etu. Tässä tapauksessa spol-alik pääsi seuraamaan ohimarssia paremmalta paikalta kun paraatin vastaanottajat. Tehtävä eli yleisön valvominen tosin pääsi unohtumaan: terroriteon vaara oli varmaan vähäinen mutta sen sijaan panssarivaunun alle juokseva pikkulapsi oli ihan todellinen vaara.
Jälleen uusi video Forumin jäseneltä @SatSotHist Kannattaa katsoa jo pelkästään SA- sekä uudempien tykkinäytöskuvien vuoksi.
01:00 RsPsto 1:n perinnetilaisuuksien mainos olisi kannattanut laittaa vasta loppuun, kun videota katsellaan YT:ssä vuosia. Nämä tapahtumathan on pidetty parin seuraavan kuukauden aikana.
Joo, tuo 11 km:n kantama oli tuon ajan haupitsille ihan kohtuullinen. Runsaslukuisesti niin meillä kuin vihollisenkin käytössä olleet tsaarinvenäjän lyhytputkiset 122 ja 152 H eri versioineen ampuivat vain sen 6,5-9 km.09:00 Video on väärässä väittäessään 11 km:n kantamaa lyhyeksi. Haupitsin kantamahan on aina lyhyempi johtuen aseen tarkoituksella kevyemmästä rakenteesta. Erinomainen venäläinen 152 H 38 oli meillä sodan ajan varauksessa Kylmän sodan loppuun eikä senkään kantama ollut kuin 11 km. Lyhimmillään Jatkosodassa käytetyn tykkimallin kantama oli vaatimattomat 6,5 km.
Pahin riesa taisi olla vihollisen ilmatoiminta. Varsinkin hevosvetoiset raskaat tykit olivat marssilla hyvin haavoittuvia, koska painava kalusto ja suuri valjakko ei kovin ketterästi ilmasuojaan luikahtanut, ja oli muutenkin helppo maali. Raskas tykistö pyrittiinkin mahdollisuuksien mukaan moottoroimaan, mutta sopivasta vetokalustosta oli puute.09:05 Vastatykistötoiminta ei suuremmin suomalaisia haitannut. Liikkuvissa sotatoimissa ei siihen kyennyt kumpikaan osapuoli ja asemasodan kenttälinnoitteet suojasi tappiolta. Suurhyökkäyksissä taas on yleismaailmallinen sodan laki, että tykkejä ei kyetä pelastamaan vaan ne aina jää hyökkääjän jalkoihin. Muualla maailmassa jäivät yleensä sotilaatkin mutta ei meillä v. 1944.
Varsinaisen "korpidivisioonamme", eli Rukajärven suunnan 14.D :n raskaan tykistön muodosti 155 H17- kalustoinen RaskPsto 29. Toki ei se umpimetsässä rymynnyt, vaan operoi alueen harvan tieverkon varassa.07:00 "155 H 17 tykillä ei käyty korpisotaa" kerrotaan. No ei käyty millään muillakaan tykillä, sillä päivän tarve atarvikkeita painaa sen verran ettei sitä ilman ajoneuvoja kuljeteta.
Sodista on jo aikaa niin helposti käsitellään tapahtumia nykyajan näkökulmasta. II MS vuosina lentoja ei voinut tehdä, jos pilvet oli matalalla eikä tietysti pimeässä. Liikkuvissa sotatoimissa tykistön siirrot tehtiin tätä hyödyntäen. Asemasodan aikana siirtoja oli hyvin vähän; tyypillistä esim että patteri oli koko talven samoissa asemissa. Venäläisten tehokas rynnäkkökone Il-2 toimi lisäksi enemmän lentävän tykistön roolissa, jolloin selustasta saapuvat ammuskuljetukset saivat ajella rauhassa. Kuuterselän taistelupäivän aamuna 14.6. saapui Perkjärven asemalle KvPsto 23. Se ruokaili kaikessa rauhassa aseman lähellä ja kopsutteli hevosvetoisena koko päivän kenenkään häiritsemättä 30 km matkaa taistelualueelle ehtien vielä mukaan tähän Suomen ehkä kiivaimpaan tappeluun.Pahin riesa taisi olla vihollisen ilmatoiminta. Varsinkin hevosvetoiset raskaat tykit olivat marssilla hyvin haavoittuvia, koska painava kalusto ja suuri valjakko ei kovin ketterästi ilmasuojaan luikahtanut, ja oli muutenkin helppo maali. Raskas tykistö pyrittiinkin mahdollisuuksien mukaan moottoroimaan, mutta sopivasta vetokalustosta oli puute.
Olet varmaan Rukajärvellä käynyt? Alueen läpi kulki kohtuukuntoinen autotie, jonka varteen tykistö oli sijoitettu.Varsinaisen "korpidivisioonamme", eli Rukajärven suunnan 14.D :n raskaan tykistön muodosti 155 H17- kalustoinen RaskPsto 29. Toki ei se umpimetsässä rymynnyt, vaan operoi alueen harvan tieverkon varassa.
You Tube-kommenteissa on keskustelua, mistä 155 H17:n "Tuhkaluukku" lempinimi on saanut alkunsa.
Olen niitä välittänyt asiaan liittyville museoille eteenpäin (jos lähettäjä on antanut luvan), toivottavasti arkistoidaan johonkin.
Raskaan tykistön hevosvetoisuuden ongelmat varmaankin tunnettiin, koskapa siitä haluttiin eroon, mutta asia tuli sitten ikävän tutuksi kesän -44 vetäytymistaisteluissa, jolloin tykistön hevosmenetykset olivat suuria. Usein on muisteltu niitä hevosia, jotka vielä sodan jälkeen töissä ollessaankin löivät maihin tai juoksivat metsään aina kuullessaan lentokoneen äänen.Sodista on jo aikaa niin helposti käsitellään tapahtumia nykyajan näkökulmasta. II MS vuosina lentoja ei voinut tehdä, jos pilvet oli matalalla eikä tietysti pimeässä. Liikkuvissa sotatoimissa tykistön siirrot tehtiin tätä hyödyntäen. Asemasodan aikana siirtoja oli hyvin vähän; tyypillistä esim että patteri oli koko talven samoissa asemissa. Venäläisten tehokas rynnäkkökone Il-2 toimi lisäksi enemmän lentävän tykistön roolissa, jolloin selustasta saapuvat ammuskuljetukset saivat ajella rauhassa. Kuuterselän taistelupäivän aamuna 14.6. saapui Perkjärven asemalle KvPsto 23. Se ruokaili kaikessa rauhassa aseman lähellä ja kopsutteli hevosvetoisena koko päivän kenenkään häiritsemättä 30 km matkaa taistelualueelle ehtien vielä mukaan tähän Suomen ehkä kiivaimpaan tappeluun.
Helvetin hyvää työtä kyllä teet. Itse olen huomannut, että tosi hankala vääntää itse vapaa-ajalla videoita, kun tuntuu että aina jää jotain puuttumaan tai selitettyä liian vähän, mutta sitten taas se video venyy helposti liian pitkäksi. Jo 20 minuuttiakin on vähän pitkä. Tosin olen ratkaisut ongelman niin, etten piittaa pikkuseikoista ja yksityiskohdista.Sivuhuomio: Olen saanut videoista hyvin mielenkiintoisia viestejä, kun ihmiset ovat kertoneet omia kokemuksiaan kalustosta.
Olen niitä välittänyt asiaan liittyville museoille eteenpäin (jos lähettäjä on antanut luvan), toivottavasti arkistoidaan johonkin.