Mites jos T72 vaunut olisivat saaneet vastaansa ruotsalaisten S vaunut? Tykki taisi olla 105mm eli tehoton. Oliko muutenkin vanhentunut?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
T-72 oli ruumiskirstu verrattuna T55M-vaunuun.
Voi olla, että Ruotsi mietti silloin jo tätä Nato-logiikkaa. Sadan seiskakakkosen hinnalla olisi saanut uutena kaksi nykyaikaista länsivaunua.
Mutta ihan hyvä, että haettiin niitä silloin, Ei sekoiteta asioita. Ne olivat maavoimien vahva tuki 1990-luvun. Miettikää nyt vaikkapa havaitsemisetäisyyttä Suomessa. Se voi olla 50-150 metriä, kun jossain aavikolla se voi olla viisi kilometriä. Kyllä niillä olisi mojovia juttuja annettu - samanlaiselle kalustolle.
Pari hassua Buffelia on myyty Kanadaan, muista erikoisvaunujen poistoista en ole nähnyt uutisia.
Jää sinne toki muuta telakalustoa (niitäkin vähennetään), mutta jos raskaista erikoisvaunuja on ollut luokkaa parin sadan tst-vaunun tarpeisiin, niin kyllä siitä on muutama vaunu jo vara myydä poiskin...
Mites jos T72 vaunut olisivat saaneet vastaansa ruotsalaisten S vaunut? Tykki taisi olla 105mm eli tehoton. Oliko muutenkin vanhentunut?
Hollantilaiset vaihtoivat jo siltapanssarit autoalustaisiin ja pioneerivaunujen osalta perinteiset maansiirtokoneet lienevät tykistön apuna käyttökelpoisempia, kuin työkoneeksi suhteellisen kömpelöt pioneeripanssarivaunut. Buffeleita taas on niin paljon, että pääosasta voitaneen hyvinkin luopua.
Kyllä noiden Suomeen saaminen tosiaan täysin mahdollista on. Aika sitten näyttää mitä sieltä tulee jos koko kauppa nyt lopulta edes toteutuu. Eihän meillä ole ikinä ollut pioneeritankkeja, joten vaikea tietää halutaanko Kodiakeja edes ostaa.
Myyjä varmaan kasaa paketin, jossa on kaikki, mistä haluavat samalla kertaa päästä eroon. Tuon setin saa sitten ostaa ken haluaa, kunhan hinnasta päästään sopuun. Ei kannata ihmetellä, vaikka olisimme pikapuoliin Leo1-alustaisten erikoisvaunujen onnellisia omistajia...
Epäilen Kodiakien jäävän Hollantiin tuon liikkeenedistämiskyvyn eli miina-auramahdollisuuden vuoksi. Büffeleitä eli LEO2-alustaista BPZ3:a ei ole niin merkittävää määrää, että niistä olisi tarvetta luopua, sillä n. 20 vaunulle löytyy varmasti sijoituspaikka kahdesta (vielä mekanisoidusta) prikaatista.
BPZ3 kehitettiin juuri siksi että BPZ2:lla, eli LEO1-alustaisella ARV:lla ei riittänyt puhti LEO2:sen hinaamiseen, joten toisikohan tuo VT-55A-/JVBT-55A- kaluston vaihto BPZ2:seen kaivattua lopputulosta.
Hollantilaisten vanhempi siltakalusto Bieber- eli LEO1-alustalla on heikkorakenteisempi (MLC50) kuin uudempi Leguan (MLC70), jota hollantilaiset hankkivat 4 ka-alustaista Norjasta väliaikaiseksi ratkaisuksi. LEO2A6 on kuitenkin MLC-luokitukseltaan 70, joten en tiedä, kuinka nopeasti nuo vanhemmat sillat menevät hylkyyn suuremman kuormituksen vuoksi.
Kokonaisuutena LEO1-alustaiset erikoisvaunut alkavat käydä vanhoiksi, sillä onhan nekin otettu käyttöön 70-luvulla ja suunniteltu senaikaisille vaunujen massoille (40-50 tonnia).
Hollanti on aikoinaan hankkinut 25 Büffelia (BPZ3), ja jos niitä on puolenkymmentä myyty Kanadaan niin jäljelle jäävät n. 20 vaunua saa upotettua aika nopeasti erilaisiin organisaatiohimmeleihin esim. kunnossapitokomppaniat/vast.
Mites jos T72 vaunut olisivat saaneet vastaansa ruotsalaisten S vaunut? Tykki taisi olla 105mm eli tehoton. Oliko muutenkin vanhentunut?
Tykki itsessään ei kerro vielä paljon mitään, käytössä oleva A-tarvike jo paljon enemmän. Muuten totta että teknisesti samaa 70-luvun kamaa, A-hallinta noihin taidettiin keretä modaamaan. Ruotsissakin tehtiin tästä uudempi proto lämpökameroilla jne. mutta päädyttiin Leopardiin.Kyllä S vaunun tykki menee sivuilta läpi samalla kun se ottaa osumaa etusektoriin. Mutta tekniikka siinä on yhtä vanhentunutta kuin klassisessa t-sarjan 72ssa.
Kuten todettua, jos/kun nämä on ostettu n.200kpl tst-vaunu arsenaalin hinaus/korjaus tarpeeseen, niin mitä ihmeen noin raskaalla kalustolla varustettuja kunnossapitokomp. siellä on enää tarve perustaa kun kaikki muukin vähääkään raskaampi kalusto vähenee vuosi vuodelta?
Tuossa S vaunussa on jotain kaunista.
Pienestä pojasta pitäen olen Tukholmassa sotamuseon pihalla halunut kiivetä vaunun päälle.
Kyllä, on täysin mahdollista, että Kodiakin jäävät käyttöön raivaushommiin. Homma varmaankin ratkeaa siihen, halutaanko Leo2-alustoista päästä kokonaan eroon. Ja vaikka Kodiakeista Hollannissa luovuttaisiinkin, niin eivät ne mitenkään automaattisesti sieltä Suomeen päädy. En pidä tuota edes mitenkään merkittävänä asiana, hinausvaunuja sen sijaan tarvittaisiin ihan välttämättä.
Noilla vanhoilla Leo1-alustaisilla erikoisvaunuilla ei kyllä saavutettaisi meillä yhtään mitään. Ihan sama käyttää nykyisiä viisvitoseen pohjaavia vehkeitä, jotka kuitenkin meillä tunnetaan entuudestaan ja joihin pitäisi olla varaosiakin kohtuudella olemassa. Jos myyjä kuitenkin päättää, ettei taisteluvaunuja saa jos ei vie samalla romuja pois nurmista, niin silloin ei auttaisi kuin tuoda ne Suomeen stenaukseen. Ei kovin todennäköinen skenaario kuitenkaan.
T-72 oli ruumiskirstu verrattuna T55M-vaunuun.
Toisessa oli mm tämä abrahamien syöksy
Mites jos T72 vaunut olisivat saaneet vastaansa ruotsalaisten S vaunut? Tykki taisi olla 105mm eli tehoton. Oliko muutenkin vanhentunut?