Panssarivaunut

Kanuuna olisi vissiin ollut jokseenkin toimiva, ellei kyseessä ole lisäpanssaroitu malli. Tai ainakin jenkit päätivät tyytyä 105:een kanuunaan heidän Stryker MGS:ssä, jonka siis ei odotettu kohtaavan sen kummempia vastuksia niillä näkyvin ja isommassa sodassa rintamalle kuitenkin lähetettäisiin panssariprikaateja ja divisioonia. No, Venäläisiä vastaan se ei välttämättä riittäisi, joten kai siinä olisi yksi syy miksi S-vaunu poistettiin. Mutta toinen syy miksi se poistettiin oli, että S-vaunua ei vaan voi panssaroida kestämään T-72:n alikalia. Jos oikein muistan, niin koeammunnoissa T-72 oli ampunut ja ammus oli mennyt etupanssarin ja moottoritilan läpi, kulki kuski/ampujan toimiston kautta ja pysähtyikö vielä automattilataajan takaseinään.

Muutankin tuossa vaunussa oli omat ongelmansa, kun vaunun tarvitsema hydrauliikka ei tahtonut kestää ja ne ongelmat saatiin korjattua oikeastaan vasta C mallissa, joka tuli käyttöön vasta -86.

Toisaalta tuossa tankissa on monta ominaisuutta mitkä voisivat olla käteviä muissakin tankeissa. Esim. parhaimmillaan noissa kaikissa oli oma puskulevy, jolla pystyi kaivamaan vaunulle oman poteron. Tuo vaunu oli myös uiva, joskin se vaati 20 minuutin valmistelun kun laitetaan korotetut laidat ympärille.

Ja tuosta "risuaitaa" on alettu käyttää ihan äskettäin uudestaan kaikenlaisten RPG-aitojen muodossa.

S-tank.jpg


Varmaan tuo Leopardien rinnalla pystyisi toimimaan samoilla ehdoilla, kuin CV-90.
Mikä olikaan noiden jerrykannujen tarkoitus? Tämän kyseisen yksilön päällä olen odotellut lämpiminä kesäaamuina monen monta kertaa kauppojen aukeamista. Tuolla varsinaisen museon edessä on rivissä iso liuta suurvallan ajalta kanuunan putkia. Mieleen tulee tapaus jossa varmaan 80-90 vuotias ruotsalaispappa talutti iäkästä koiraansa siinä. Huonolla ruotsinkielellä kloppina kommentoin papparaiselle, finska kanuuna mycket bättre.
 
Mikä olikaan noiden jerrykannujen tarkoitus? Tämän kyseisen yksilön päällä olen odotellut lämpiminä kesäaamuina monen monta kertaa kauppojen aukeamista. Tuolla varsinaisen museon edessä on rivissä iso liuta suurvallan ajalta kanuunan putkia. Mieleen tulee tapaus jossa varmaan 80-90 vuotias ruotsalaispappa talutti iäkästä koiraansa siinä. Huonolla ruotsinkielellä kloppina kommentoin papparaiselle, finska kanuuna mycket bättre.

Jos muistan, niin pääasiassa lisäpolttoainetta, mutta myös hieman lisäsuojaa ontelopanoksilta. Ilmeisesti nuo pystyttiin täyttämään myös muilla aineilla, olettaisin vedellä tai hiekalla, mutta eiköhän kyseessä ole kuitenkin ollut aika marginaalinen suojan lisäys.
 
Diesel on myös kohtalaisen hyvä säteilysuoja. Tai ainakin tyhjää parempi. (Tästä syystä bemareissa on tankit ovissa ja penkin alla.)
 
Diesel antaa hiukan suojaa myös ontelon suihkua vastaan, lisäksi se ei syy helposti. Vanhoissa Venäläisissä vaunuissa (T55) rungon ammukset olivat polttoaineen ympäröimiä. S-vaunun oli kova polttoainerohmu kaasuturbiininsa takia, joten lisä polttoaineelle oli ilmeisesti tilausta.
 
Diesel antaa hiukan suojaa myös ontelon suihkua vastaan, lisäksi se ei syy helposti. Vanhoissa Venäläisissä vaunuissa (T55) rungon ammukset olivat polttoaineen ympäröimiä. S-vaunun oli kova polttoainerohmu kaasuturbiininsa takia, joten lisä polttoaineelle oli ilmeisesti tilausta.

Tuota polttoainejuttua rupesin miettimään, niin veikkaan sen päällimmäisen syyn olevan se, että se polttoainetankki nyt vain pystytään rakentamaan noiden ammusten ympärille ja siten saadaan käyttöön sekin tila hyödyllisellä tavalla. Samalla tuon pitäisi pystyä tekemään myös turvallisestikin, koska diesel polttoaine ei sinällään syty sen läpäisevän ammuksen vaikutuksesta, vaan ainoastaan polttoainehöyryt, jos ne ovat sopivana seoksena hapen kanssa. Riittävästi happea tuskin tulee sisään samasta reiästä kuin se läpäissyt ammus, ennen kuin ulos valuva polttoaine tukahduttaa sen liekin ja samalla epäilemättä jäähdyttää kuumentuneet kohdat. Ongelmana on tietysti se, että polttoainetankki voi olla vajaa ja silloin höyryjä on enemmän, mutta käsittääkseni WW2:n aikana oli jo systeemejä, joilla saatiin vähennettyä polttoaineen syttymisvaaraa mm. johtamalla pakokaasuja polttoainetankkiin ja siten täyttää se vajaa tankki "inertillä" kaasulla. Eli käytännössä tuo dieseli olisi palovaara vasta sitten kun ammus tulee reilusti sen tankin läpi, mutta siinä tilanteessa ammus olisi muutenkin osumassa miehistötilan takaseinään. Ammuksia tuo myös suojaa siinä mielessä, että diesel jäähdyttää ja mahdollisesti pysäyttää läpäisyssä syntyvät sirpaleet. Ja olisiko vielä niinkin, että mikäli se ammus syttyy osumasta, niin ne kaikki ammukset eivät syty kerralla, kun ne on varastoitu arvatenkin kukin omaan syvennykseensä? Ammuksen ruuti pälaa ilmattomassakin tilassa, koska on nitraatti, mutta jos se ruuti kostutetaan dieselillä, niin mitä tapahtuu sen syttyvyydelle silloin?

Niin, mainitaan muuten sellaista, että tälläinen ajattelu saattaa olla ollut tuon ammusvaraston suunnittelun takana, mutta minulla ei ole mitään tietoa siitä, että toimiko se käytännössä. Mutta lienee selvää, että ei ole mitään pointtia laittaa polttoainevarastoa miehistötilan takaseinällekään.
 
No pakko olla erimieltä, kuten sanottua T55M,n panssarointi oli jo 90-luvulla aika paperia. Ihan kevyimmät perus pst-aseet olivat riittävän tehokkaita niitä vastaan.
T55M oli hidas, kateellisena katsoimme T72,n liikettä

T55M oli museo johon laitettiin parempi tähtäin ja hankittiin uusi a-tarvike. Tällä sen käyttökelpoisuutta hiukan parannettiin. Miehistölleen se ei tarjonnut parempa suojaa. Toki sillä näki tähdätä pimeässä,T72,lla ei.

Jep. Samaa mieltä. En enää kirjoittaessani verrannut niitä ensirivin tst-panssareina, vaan siinä, kumman olisi ottanut tukitehtävään. Se ammunnanhallinta ja pimeänäkö on välttämätön. Pitäisi kirjoittaa selkeämmin, mutta tulee turhan nopeasti kommentoitua.

Venäläisten omat kokemukset Kaukasukselta: T-72 oli räjähdysherkkä.Taistelutilassa on suojaamattomia ammusten ajopanoksia sijoiteltuna ympäriinsä. Syttyvät helposti jopa singonosuman aiheuttamista sirpaleista ja siitä uunista ei sitten selvitä.

Alkukokemustensa jälkeen venäläiset kuulemma tyhjensivät ennen operaatioita taistelutilat varalla olleista ampumatarvikkeista ja ajoivat vain tornin alla oleva annos ladattuna. Mutta heillähän tankkia riitti.

Kyllä minäkin olin monesti kypsä niihin idän ihmeisiin - kuorma-autoja myöten, joiden kääntösäde oli niin suuri, että kapeilla urilla piti melkein raivata metsä, että sai ympäri, samoin raskaisiin radioihin, karmeaan ruumiskirstuun nuljukumiin ym.
 
Sitten vähän tankintuhoojakoulutusta.

Tankit ovat varsin sokeita ja heikohkoja yläsektoriin. Rakennetulla alueella RPG riittää. Ei joka tankki tarvitse ohjusta. (tästä syystä haluaisin tilanteen tullessa takalinjojen urien varret täyteen vaikka meitä varttuneempia 40-50 vuotiaita reserviläisiä sinkoineen, panssarinsytytysluoteja rynkkyyn ym. - myös miehistönkuljetusajoneuvot on otettava huomioon)

Tuossa T-72 kosahtaa RPG-osumasta vuonna 2013 (Syyria).

 
Tässä "propagandafilmissä" taas näytetään, miten tankkeja käytetään. Tuli ja liike! Keskitettynä! Ei saa jäädä jalkaväen kanssa ryömimään - se on tuhon tie. Miten helposti linnustat aavikolla vaunun, jonka matkanopeus on 50 ja huippunopeus (72)?

Raskaat vaunut ja tarkka-ampujat jätetään sitten tulitukeen asemien suora-ammuntaan. Abramsin teoreettinen tehokas ampumaetäisyys on kolmesta viiteen kilometriin, ammunnanhallinnasta johtuen käytännössä kaksi T-72:n yhtä vastaan - se kykenee siis osumaan T-72:een ennen kuin T-72:lla on edes teoreettisia mahdollisuuksia kunnolla vastata. Jalkaväki etenee sivulta ja jokainen harjanteella nuppinsa nostanut ammutaan raskaalla tarkka-ammuntakiväärillä. Mikäli vastaanottoasema on kiukkuinen, tilataan ilmasta sitten aukaisua, niin että ryppynaru pettää sitkeimmältäkin.

 
Opetuksen loppu.

Liian monille tulee Irakin hitihatien pieksemisen jälkeen kuva "voittamattomasta panssariarmeijasta". Totta on, että Bagdad vallattiin panssariarmeijalla ja että panssari on maataistelukentän kuningas. Käytännöss amerikkalainen "jalkaväki" on enemmän tai vähemmän panssaroitu ja motorisoitu.

Silti harha (ja taktiikka) on sama kuin silloin, kun saksalaiset ajelivat läpi Puolan, Belgian, Hollannin ja Ranskan. Ilmaherruus, vauhti, syvät murrot - takana tulevat joukot siivoavat jäykät asemat sitten.

Mutta uria pitkin etenevien kärkien takana tulevat aina rykmenttien pääosat ja peitteinen maasto tarjoaa valtavasti mahdollisuuksia - jos on tahota ja tavanomaisten aseiden käyttäjiä.
 
Viimeksi muokattu:
[/QUOTE]
Mites jos T72 vaunut olisivat saaneet vastaansa ruotsalaisten S vaunut? Tykki taisi olla 105mm eli tehoton. Oliko muutenkin vanhentunut?
Jos en nyt ihan väärin muista, niin alikalilla 105mm kanuunasta voidaan saada jopa paremmat tehot, kuin venäläisten 125mm, koska automaattilataaja ei pistä pituuteen rajoitusta.




Jotain siitä dieselin käytöstä panssaroinnisssa
http://www.scribd.com/doc/6032093/Armor-Basics
http://www.scribd.com/doc/6032093/Armor-Basics kirjoitti:
The fuel cells mounted around the driver of the M-1 tank are reported to fea-ture honeycomb structure to increase resistance in the front hull.12 In addition, Diesel fuel has been shown to be a reasonable armor and by integrating it into the armor, it opens doors to increased protection. To model fuel cells when estimating armor values, a value between water and Methanol was used, Methanol has a TE of 0.63 against shaped charges.Water cells offer a TE resistance of 0.15 vs. APFSDS. While a target of 600mm of water offers the same resistance to shaped charges as 300mm Alu-minum (which is equivalent to 150mm RHA) suggesting a TE value of 0.15KE and 0.45 HEAT.13
 
Sitten vähän tankintuhoojakoulutusta.

Tankit ovat varsin sokeita ja heikohkoja yläsektoriin. Rakennetulla alueella RPG riittää. Ei joka tankki tarvitse ohjusta. (tästä syystä haluaisin tilanteen tullessa takalinjojen urien varret täyteen vaikka meitä varttuneempia 40-50 vuotiaita reserviläisiä sinkoineen, panssarinsytytysluoteja rynkkyyn ym. - myös miehistönkuljetusajoneuvot on otettava huomioon)

Tuossa T-72 kosahtaa RPG-osumasta vuonna 2013 (Syyria).

Tuotatuota, samaa mieltä itse periaatteesta, ja sitähän meillä kyllä noudatetaankin, mm. uuden 450 milliä läpäisevän KESsin myötä. MUTTA tuo video kyllä oli leikelty uuteen uskoon, yhdistelemällä materiaalia eri videoista. Itse pätkä joka näytti tuhoutuvan T-72:n ja pakoon juoksevan miehistön jäsenen, oli esillä Syyriä-ketjussa jo muutama kuukausi tai puolisen vuotta sitten, ja tulkittin kyllä siellä silloin nimenomaan HJ-8:n osumaksi eikä singon. Joku oli kuva kuvalta hidastamalla jopa ohjustimen videolta löytänyt.
 
Tuotatuota, samaa mieltä itse periaatteesta, ja sitähän meillä kyllä noudatetaankin, mm. uuden 450 milliä läpäisevän KESsin myötä. MUTTA tuo video kyllä oli leikelty uuteen uskoon, yhdistelemällä materiaalia eri videoista. Itse pätkä joka näytti tuhoutuvan T-72:n ja pakoon juoksevan miehistön jäsenen, oli esillä Syyriä-ketjussa jo muutama kuukausi tai puolisen vuotta sitten, ja tulkittin kyllä siellä silloin nimenomaan HJ-8:n osumaksi eikä singon. Joku oli kuva kuvalta hidastamalla jopa ohjustimen videolta löytänyt.

Totta. Katsoin ristiin videoita ja tuo on kooste. Antaa silti kuvan panssarilla "käkkimisestä" vihollisen nenän alla. Silloin on ihan sama vaikka puolustaja kiipeäisi kannen päälle, avaisi luukun ja ampuisi miehistön konepistoolilla tai laittaisi käsikranaatin sisään. Näillähän ei ole mitään silmiä eikä jalkavarmistusta missään.

Sama "koostemaisuus" muuten vaivaa tuota amerikkalaista propagandavideota.
 
Mutta uria pitkin etenevien kärkien takana tulevat aina rykmenttien pääosat ja peitteinen maasto tarjoaa valtavasti mahdollisuuksia - jos on tahota ja tavanomaisten aseiden käyttäjiä.

Tuossa vähhän paikallispuolustusinfoa. Kannattaisiko käyttää tämäkin kortti, täh?

Kyllä kannattaisi, ja käytetään. Paikallisjoukkoja tulee olemaan PV:n uudessa SA-kokoonpanossa pääosa maavoimien henkilömäärästä, tehtävänään juurikin tuo mitä kuvailit tilanteessa jossa A2 keltainen on edennyt vastuulla olevalle alueelle.

EDIT: ei kun siis alueellisia joukkoja.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä ihmeen vaunu tuo oikein on?

Arvot ovat osapuilleen samat kuin T-80 B:llä ja T-90:llä, ulkonäkö on virtaviivaisempi tuosta kuvakulmasta katsottuna. Mieti tuota T-90:n runkoa (yllä), T-80:n (keskellä) ja lisää nuo punaisella merkityt uudet panssaroinnit tuolta alakuvasta. Modaus vai uusi etusuojastaan ja tornin luota vahvistettu täysin uusi malli? Ja onko sillä merkitystä, ne kaikki kehitetään toistensa pohjalta.

T-90:

t90m.jpg

T-80:
T-80U.gif
XSDge.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Videosta huolimatta Vonka on oikeassa. Tankkeja kannattaa ampua ylhäältä.

Kysymys kuuluukin, ovatko T80 ja T90 yhtä herkästiu syttyviä kuin T72? Niissähän on samalla periaatteella toimiva automaattilatain.
 
Kyllä kannattaisi, ja käytetään. Paikallisjoukkoja tulee olemaan PV:n uudessa SA-kokoonpanossa pääosa maavoimien henkilömäärästä, tehtävänään juurikin tuo mitä kuvailit tilanteessa jossa A2 keltainen on edennyt vastuulla olevalle alueelle.

Ei välttämättä, esitetyt paikallisjoukkojen vahvuudet ovat olleet luokkaa 20-30000 miestä ja niiden rahoituskin kuuluu olevan uhattuna. Operatiivisten joukkojen vahvuushan on kuulemma edelleen 60000 miestä, eikä esim. viiden prikaatin lakkauttaminen vaikuttanut niiden vahvuuteen lainkaan. Merkittävä osa sa-vahvuudesta, ainakin neljännes, näyttää leikkausten jälkeenkin olevan varalisää.
 
Ei välttämättä, esitetyt paikallisjoukkojen vahvuudet ovat olleet luokkaa 20-30000 miestä ja niiden rahoituskin kuuluu olevan uhattuna. Operatiivisten joukkojen vahvuushan on kuulemma edelleen 60000 miestä, eikä esim. viiden prikaatin lakkauttaminen vaikuttanut niiden vahvuuteen lainkaan. Merkittävä osa sa-vahvuudesta, ainakin neljännes, näyttää leikkausten jälkeenkin olevan varalisää.

Hupsista, tarkoitin: alueellisia joukkoja. Kiitän korjauksesta.
 
Back
Top