Panssarivaunut

Näitä keskiraskaita panssarivaunuja nyt on rakenneltu iät ja ajat, mutta mihin niitä on myyty? CV:stäkin on ollut jo kahdeksan vuotta se 120mm tykillä varustettu versio, mutta ei ole käynyt kaupaksi. Puolan Anders keskeytettiin vuosien jälkeen, ja nyt Puola kehittelee taas uutta tankkia. Olisi varmaan ollut melko lailla halvempaa, helpompaa ja nopeampaa ostaa suosiolla CV90:n ja Leopard 2:n piirrustukset ja käynnistää lisenssituotanto, mutta ei kun ei! Ymmärtäisin jotenkin, jos olisivat lähteneet kehittämään yhtä alustaa, jolle voitaisiin rakentaa sekä taistelupanssarivaunu että raskas miehistönkuljetuspanssarivaunu.

Ei se oikeastaan merkitse mitään, jos CV-90:stä on ollut jokin malli saatavilla kahdeksan vuotta. Viimeiset kaksi vuosikymmentä on ollut leikkausten aikaa ja melkein kaikki armeijat ovat hankkineet pelkästään sen mitä ehdottomasti tarvitsevat (poliitikkojen mielestä), ja milloin modernisaatio on ajanut asian, niin modernisaatiolla on menty.
 
Anders projektihan oli vain keino selvittää vaatimuksia tuollaiselle keskiraskaalle vaunulle. Nykyinen projekti tehdään osittain yhdessä ruotsalaisten kanssa.
 
Anders projektihan oli vain keino selvittää vaatimuksia tuollaiselle keskiraskaalle vaunulle. Nykyinen projekti tehdään osittain yhdessä ruotsalaisten kanssa.

Hyvä niin, mutta tässä kanssa tulee mieleen, että tuo vaunukanuuna on tarkoitettu vaunujen kurmoottamiseen, kun taas tuollaisilla peleillä olisi voitu myös suorasuuntaisesti vaikuttaa rakennetulle alueelle kaivautuneeseen vihulaiseen. Vai löytyykö 105 - 120 mm valikoimasta helposti sellaisia ammuksia millä tuo ongelma voidaan hoitaa pois päiväjärjestyksestä?
 
Näitä erilaisia kevyt-tankkeja on tehty iät ja ajat ja ne eivät ole menestyneet.
Näen niiden suurimman hyödyn tulevan heikon panssaroinnin tuomasta keveydestä. 26 tonninen vaunu on helposti ilmekuljetteinen. Siirtomaa sotien aikana se on nähty tärkeäksi ominaisuudeksi. Se menikö aika jo näiden ohi on toinen kysymys. Jenkeillä on siirtomaasotiin kehitettyä 120mm ammuksia jotkä tarkoitettu linnoitetun vihollisen tuhoamiseen ja barrikadien pikaiseen poistamiseen.
 
Onko tuo yksinkertainen lisäpanssari joka on nopeasti vaihdettavissa vai mikä?
uP7wnd9.jpg
 
Näitä erilaisia kevyt-tankkeja on tehty iät ja ajat ja ne eivät ole menestyneet.
Näen niiden suurimman hyödyn tulevan heikon panssaroinnin tuomasta keveydestä. 26 tonninen vaunu on helposti ilmekuljetteinen. Siirtomaa sotien aikana se on nähty tärkeäksi ominaisuudeksi. Se menikö aika jo näiden ohi on toinen kysymys. Jenkeillä on siirtomaasotiin kehitettyä 120mm ammuksia jotkä tarkoitettu linnoitetun vihollisen tuhoamiseen ja barrikadien pikaiseen poistamiseen.

Jenkeille kun kaikkis sodat tahtovat olla "siirtomaasotia", tuskin heidän tarvitsee siinä paneutua omalla maperällä tapahtuvaan taisteluun paljoakaan. Ammuksia ei sinänsä ole kehitelty "siirtomaiden" ja "banaanitasavaltojen" kurmottamiseen, vaan asutuskeskustaistelun tuomiin vaikeuksiin vastaukseksi. Eli sopivat varmasti niillekin asevoimille, jotka joutuvat varautumaan omallakin maaperällä käytyihin asutuskeskustaisteluihin.

Se taas, mikä moisessa on omien pansarijoukkojen tms. rooli onkin eri asia.
 
Jenkeille kun kaikkis sodat tahtovat olla "siirtomaasotia", tuskin heidän tarvitsee siinä paneutua omalla maperällä tapahtuvaan taisteluun paljoakaan. Ammuksia ei sinänsä ole kehitelty "siirtomaiden" ja "banaanitasavaltojen" kurmottamiseen, vaan asutuskeskustaistelun tuomiin vaikeuksiin vastaukseksi. Eli sopivat varmasti niillekin asevoimille, jotka joutuvat varautumaan omallakin maaperällä käytyihin asutuskeskustaisteluihin.

Se taas, mikä moisessa on omien pansarijoukkojen tms. rooli onkin eri asia.

Olet oikessa, kyllä noilla kranuilla puolustaa myös isänmaata, varsinkin jos ollaan rakennetusssa ympäsistössä.
 
Jos kaupungissa tapellaan niin eikö siinä tapauksessa 105mm kanuunalla tai 120mm NEMO kranaatinheittimellä varustettu AMV ole parempi vaihtoehto kuin kevyt-tankki? Panssarikin on samaa tasoa ja pyörävehkeet ovat hiljaisempia.
 
Jos kaupungissa tapellaan niin eikö siinä tapauksessa 105mm kanuunalla tai 120mm NEMO kranaatinheittimellä varustettu AMV ole parempi vaihtoehto kuin kevyt-tankki? Panssarikin on samaa tasoa ja pyörävehkeet ovat hiljaisempia.
Ottamatta kantaa itse AMV:n, mutta on yleinen harhaluulo on että kaupungeissa sodittaessa pyörä olisi telaa parempi. Itse asiassa asia on päin vastoin: kun kaupungissa käytetään raskastatulta alkavat hajonnet rakennukset ja muut romut haittata liikkumista huomattavasti. Sillon teloillakin liike rajoittuu ja tarvitaan raivaus- ja hinausvaunuja avaamaan kulkuväyliä telavehkeillekin. Googlaa vaikapa kuvia Fallujasta ja vertaa ensimmäisen Fallujan operaation ja toisen Fallujan operaation kuvia.
 
Viimeksi muokattu:
Asutuskeskustaistelussa pyörällisen ajoneuvon etuna on lähinnä nopeus operatiivisella tasolla jolloin porukka pääsee (ehkä) nopeammin kaupunkiin.

Näitä erilaisia kevyt-tankkeja on tehty iät ja ajat ja ne eivät ole menestyneet.
Eivätkös nuo ranskalaisten kevyet vaunut ole pärjänneet ihan hyvin siirtomaasodissa ja ensimmäisessä Irakin sodassa?
Taustallahan on tosin ollut Ranskan sijainti ja tarve saada vaunut nopeasti Länsi-Saksaan maanteitä pitkin jolloin pyörä kalusto päihittää telallisen.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin lehtijuttujen mukaan Säkylästä on lupailtu valmiusprikaatia ainakin Turun ja Tampereen suojaksi???

Kyllä kai noiden kaupunkien suojaamisen pitäisi kaiken järjen mukaan olla paikallisten (tai ainakin lähialueella perustettujen) vartio- ja spol-komppanioiden tai vaikka torjuntapataljoonien heiniä?

Valmiusprikaatit kai kaiken järjen mukaan tulisi käyttää vastaiskuihin eikä vartioimaan kaukolämpölaitoksia esikaupunkialueella. Tai sitten taustalla on pelkkä politikointi?
 
Eivätkös nuo ranskalaisten kevyet vaunut ole pärjänneet ihan hyvin siirtomaasodissa ja ensimmäisessä Irakin sodassa?
Taustallahan on tosin ollut Ranskan sijainti ja tarve saada vaunut nopeasti Länsi-Saksaan maanteitä pitkin jolloin pyörä kalusto päihittää telallisen.

Etelä-Afrikan armeijahan käytti noita Eland pyörävaunuja Angolassa ja muissa sodissa.

Jälkeenpäin on sitten ihmetelty, että noiden avulla pystyttiin tuhoamaan jopa T-54 ja T-55 panssareita.

Sotaveteraanit on sitten myöhemmin kommentoineet, että olivat aika kusessa jopa noiden vanhojen vaunujen kanssa. Tarvittiin useita osumia T-55 tuhoamiseen ja kuulemma vain hyvä koulutustaso, johtaminen sekä hyvä tuuri pelastivat noissa tilanteissa, jossa Elandit otti yhteen oikeiden panssareiden kanssa.

Jos haluaa tutustua siihen kuinka pyöräajoneuvoilla hoidetaan offensiivisia operaatioita niin kannattaa tutusta e-afrikkalaisen sotakokemuksiin.
 
Tarkoitin kirjoituksessani telakalustoa.
Enland on kuitenkin enemmän panssariauto kuin kevyt tankki.
Toisaalta kuten kirjoitin keveys jota tarvitaan ilmakuljetuksiin, on oikeastaan ainoa hyöty noissa tela vehkeissä, pyörillä kulkevissa tulee lisäksi nopeus, ylläpidon halpuus, vs telat ja varsinkin tiedustelussa pienempi ääni voidaan nähdä hyödyksi.

Ranskalaisilla on myös pykälää raskaampi versio, RC10, siinä on 105mm kanuuna. Silti se luokiteltu tiedusteluvaunuksi.
 
Venäläisiä koskevat samat rajoitukset kuin muitakin, voit tehdä kevyen vaunun, mutta sen suoja on heikko. Silloin on luotettava liikkeeseen ja tulivoimaan.
Konflikteissa joissa vastystajalla on panssareita ja/tai kunnollinen pst, nuo ovat yksinään helisemässä.
Venäläisillä on kuitenkin noiden tueksi kevyitä rynnäkkövaunuja (BMD-sarja).
 
Asutuskeskustaistelussa pyörällisen ajoneuvon etuna on lähinnä nopeus operatiivisella tasolla jolloin porukka pääsee (ehkä) nopeammin kaupunkiin.


Eivätkös nuo ranskalaisten kevyet vaunut ole pärjänneet ihan hyvin siirtomaasodissa ja ensimmäisessä Irakin sodassa?
Taustallahan on tosin ollut Ranskan sijainti ja tarve saada vaunut nopeasti Länsi-Saksaan maanteitä pitkin jolloin pyörä kalusto päihittää telallisen.

Irakin sodassa kylla mutta siirtomaa sodista ei tule yhtakaan tapausta mieleeni. AMX 10 RCn elinkaaren aikaisissa tapauksissa, tuolloin ko valtioiden hallituksia tuettiin AML (90mm tykki/60mm krh) pohjaisella kalustolla. Ita-blogista tulevan vihollisen torjuntaan heilla oli AMX 30 tstps-vaunut joiden kuljetus oli tarkoitus suorittaa rekalla ja junalla.

Aavikolla, Gazelle HOT ja VAB HOTn saattamana AMX 10 RC toimi tiedustelu, tai nykytermein taistelutiedustelu vaununa kevyesti panssaroidulle jv:lle. Kylla sen erinomaisuudet tulevat esille aavikolla ja savannilla. Eurooppalaisessa maastossa hyvan pst-kyvyn omaava nopea vaunu sopii erinomaisesti jarrutustehtaviin.
 
Etelä-Afrikan armeijahan käytti noita Eland pyörävaunuja Angolassa ja muissa sodissa.

Jälkeenpäin on sitten ihmetelty, että noiden avulla pystyttiin tuhoamaan jopa T-54 ja T-55 panssareita.

Sotaveteraanit on sitten myöhemmin kommentoineet, että olivat aika kusessa jopa noiden vanhojen vaunujen kanssa. Tarvittiin useita osumia T-55 tuhoamiseen ja kuulemma vain hyvä koulutustaso, johtaminen sekä hyvä tuuri pelastivat noissa tilanteissa, jossa Elandit otti yhteen oikeiden panssareiden kanssa.

Jos haluaa tutustua siihen kuinka pyöräajoneuvoilla hoidetaan offensiivisia operaatioita niin kannattaa tutusta e-afrikkalaisen sotakokemuksiin.

Mainitaan tässä nyt se, että T-55:sta vastassa oli ajoneuvo, jossa oli 90 millin ilmeisestikin matalapaine kanuuna. PST käyttöön on saatavilla HEAT ammus, jonka tehokas kantama on n. kilsan. Läpäisyä on 350 milliä, eli hieman yli vanhan kessin. Eli varmaan tuo tehoaa T-34:een, mutta T-55:sta vastaan on sitten ajateltava mistä ampuu.
 
Back
Top