Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
qtq:n kuvapostiin: miehekkäästi savuttaa tuo alimman kuvan vaunu. Melko paljastava seikka, oletan.
Helvetti kun en muista että oliko noissa sellainen erikoisuus että vaunu saadaan savuttamaan ikään kuin suojatarkoituksessa. Semmoinen muistikuva kutienkin on. Ikinä en ole selvittänyt tekniikkaa että jääkö sinne johonkin painesäiliöön pakokaasuja jotka voidaan päästää valloilleen esim vetäytyessä jolloin lämpimät kaasut peittää vihollisen näköyhteyden vaunuun. Ja toki toinen, luultavasti tärkeämpi, tarkoitus on että tarvittaessa voidaan minimoida lämpöjalanjälki.
Tuo on aika varmasti T-90, eli riisseli-pjoottori (=Diesel moottori) on kyseessä. T-72 tuttua v-lankkua vaunun keulassa ei ole jonka pitäisi suojata ajajaa vesipärkeiltä kahlatessa (toki modernisoiduista sen on voitu riipiä helvettiin), mutta telapyörästö on iso joka viittaa T-72 tai T-90 vaunuihin. T-80 vaunuissa on pienet pyörät.
Kuvassa näkyy vaunupäähineeseen kiinnitettävä ballistinen suojakuori joka kuuluu CV90 ja Leopard2 miehistöjen varustukseen. Kuvassa näkyy myös suojalasit joista uudemmat jaossa olevista ovat myös ballistisesti suojattuja. Kuten joku jo mainitsi myös sirpaleliivit kuuluvat CV90 ja Leopard2 miehistöjen varustukseen.
http://static.ylilauta.org/files/43/orig/1358535152148475/555493_3768479489450_481927137_n.jpg
...koska mekanisoitukoulutus on tällä hetkellä säästöliekillä niitä ei ole näkynyt juuri kuvissa viime-aikoina.
qtq:n kuvapostiin: miehekkäästi savuttaa tuo alimman kuvan vaunu. Melko paljastava seikka, oletan.
Helvetti kun en muista että oliko noissa sellainen erikoisuus että vaunu saadaan savuttamaan ikään kuin suojatarkoituksessa. Semmoinen muistikuva kutienkin on. Ikinä en ole selvittänyt tekniikkaa että jääkö sinne johonkin painesäiliöön pakokaasuja jotka voidaan päästää valloilleen esim vetäytyessä jolloin lämpimät kaasut peittää vihollisen näköyhteyden vaunuun. Ja toki toinen, luultavasti tärkeämpi, tarkoitus on että tarvittaessa voidaan minimoida lämpöjalanjälki.
Käy joskus Vekaralla. Jos et ole kuullut niin Leopard koulutusta on muuallakin kun Panssarimuseoprikaatissa. Valmiusprikaatien vaunumiehistöt on varustettu sirpaleliiveillä ja niitä myös mm. KH:ssa käytetään.Mä en ole nähnyt sirpaleliiviä kertaakaan ainakaan Leo2-käytössä. Noita suojalasejakaan ei kovin moni käyttänyt muualla kuin niinisalon hiekoilla "hyökkäysvedon" jälkeen kun ajettiin täysillä takaisin ryhmitysalueelle. Haittasivat kohtuu paljon sitä silmänvaraista havainnointia. Samoin tähystystä optiikalla kun suojalasit silmillä ei periskoopista näe mitään, ja jos ne nostaa otsalle niin pää ei mahdu periskoopin "pidikkeisiin". 99% ajasta suojalasit oli tarpeettomana takaraivolla. Jos uudemmat suojalasit ovat paremmat niin hyvä, ehkä ovat jopa käyttökelpoiset.
Mistäs nuo modernit T-72:set ja T-90:n erottaa?
Käy joskus Vekaralla. Jos et ole kuullut niin Leopard koulutusta on muuallakin kun Panssarimuseoprikaatissa. Valmiusprikaatien vaunumiehistöt on varustettu sirpaleliiveillä ja niitä myös mm. KH:ssa käytetään.
Lasit ovat tottumiskysymys. Ei niitä ole pakko käyttää jos ei halua.
Täällähän korjaillaan aivopierut alta aikamitan.
No joo ei erityisen kuumaa, mutta tasalämpöistä "sumua" josta lämppärillä näkee heikohkosti läpi.Itse muistelen, ettei vaunun savutusjärjestelmän savu ole kovin kuumaa ja tätä johtuen suojaa lämpötähystykseltä heikosti.
Ainakin tällainen on jäänyt T55 ajalta mieleen.
Siis tyhjää parempi.
Oliko Leossa vastaavaa, vai vain suojasavuheitteet?
Juu. Kyllä vain suojasavuheitteet. No pakokaasusavutuksen käyttöarvo on ollut 1980-luvun jälkeen on melko kyseenalainen - lähinnä paljastaa omaan toiminnan...toimii ehkä silloin toimii kun 30 PSV:a ylittää peltoaukean rynnäkössä yhdessä kaikkien pakokaasusavuttaessa.
Kyllä juuri näin. Pakokaasusavutuksen ongelma on se, että suojaava "savu" tulee toisesta sivusta ja erityisesti pikatilanteissa se on hyödytön kun savun tulisi levitä tasaisesti ampuvan-aseen ja vaunun väliin joka on lievästi sanottuna haasteelista ja riippuvainen liikesuunnasta sekä tuulesta.Ymmärrettävää, mutta jos tankki sitten pakittaa sinne savuverhon peittoon piiloon, niin eikö sillä ole ihan yhtä paljon ongelmia lämpötähystämisessä kuin vastapuolella?
Mutta jottein syntyisi väärinkäsityksiä niin itä-vaunuista löytyy nuo myös. Tiedä sitten sitä että onko noissa varsinaista lämpötähystystä estävää savua... Luulisi että tänä päivänä jo olisi!
Mutta jottein syntyisi väärinkäsityksiä niin itä-vaunuista löytyy noita myös. Tiedä sitten sitä että onko noissa varsinaista lämpötähystystä estävää savua... Luulisi että tänä päivänä jo olisi!
Sthorassahan (eli yksi niistä aktiivipuolustusjärjestelmistä) on sitten lämpötähystystä sekä lasersäteistä häiritsevää aerosolia, joka siis toimii todella nopeasti, mutta on suunniteltu enemmän yksittäisten asejärjestelmien näkyvyyden blokkaamiseen, eli se ei peitä koko vaunun etusektoria..
Käytettävä aine on valkoista fosforia. mm. siitä syystä vaunumiehistön pitää suojautua tornin sisään savukranaatin laukaisun ajaksi ja takakannella oleva henkilökunta kyyristyy tornin takalaatikon taakse suojaan. Aiheuttaa helvetin ilkeitä palovammoja jos sitä sataa niskaan.