Panssarivaunut

qtq:n kuvapostiin: miehekkäästi savuttaa tuo alimman kuvan vaunu. Melko paljastava seikka, oletan.
 
qtq:n kuvapostiin: miehekkäästi savuttaa tuo alimman kuvan vaunu. Melko paljastava seikka, oletan.

Helvetti kun en muista että oliko noissa sellainen erikoisuus että vaunu saadaan savuttamaan ikään kuin suojatarkoituksessa. Semmoinen muistikuva kutienkin on. Ikinä en ole selvittänyt tekniikkaa että jääkö sinne johonkin painesäiliöön pakokaasuja jotka voidaan päästää valloilleen esim vetäytyessä jolloin lämpimät kaasut peittää vihollisen näköyhteyden vaunuun. Ja toki toinen, luultavasti tärkeämpi, tarkoitus on että tarvittaessa voidaan minimoida lämpöjalanjälki.

Tuo on aika varmasti T-90, eli riisseli-pjoottori (=Diesel moottori) on kyseessä. T-72 tuttua v-lankkua vaunun keulassa ei ole jonka pitäisi suojata ajajaa vesipärkeiltä kahlatessa (toki modernisoiduista sen on voitu riipiä helvettiin), mutta telapyörästö on iso joka viittaa T-72 tai T-90 vaunuihin. T-80 vaunuissa on pienet pyörät.
 
Helvetti kun en muista että oliko noissa sellainen erikoisuus että vaunu saadaan savuttamaan ikään kuin suojatarkoituksessa. Semmoinen muistikuva kutienkin on. Ikinä en ole selvittänyt tekniikkaa että jääkö sinne johonkin painesäiliöön pakokaasuja jotka voidaan päästää valloilleen esim vetäytyessä jolloin lämpimät kaasut peittää vihollisen näköyhteyden vaunuun. Ja toki toinen, luultavasti tärkeämpi, tarkoitus on että tarvittaessa voidaan minimoida lämpöjalanjälki.

Tuo on aika varmasti T-90, eli riisseli-pjoottori (=Diesel moottori) on kyseessä. T-72 tuttua v-lankkua vaunun keulassa ei ole jonka pitäisi suojata ajajaa vesipärkeiltä kahlatessa (toki modernisoiduista sen on voitu riipiä helvettiin), mutta telapyörästö on iso joka viittaa T-72 tai T-90 vaunuihin. T-80 vaunuissa on pienet pyörät.

Eihän se tarvi ko syöttöjä muuttaa niin puskee savua
 
Monissa vaunutyypeissä (varsinkin venäläisissä) on pakokaasusavutus järjestelmä, joka yksikertaisuudessaan toimii siten että polttoöljyä (dieseliä) suihkutetaan kuumaan pakoputkeen jossa polttoöljy höyrystyy valkoiseksi "savuksi" (itse asiassa höyryä). Lisää polttoaineen kulutusta eksponentiaalisesti (noin 10l/min) ja altistaa moottoripalolle, joten ei voida käyttää pitkiä aikoja yhteen mittaan (max 10 min). Höyry on tosiaan lämmintä joten toimii lämpösuojasavujen tapaan.

Edit: Tuo valkoinen savu voi olla peräisin joko a) pakokaasusavutuksesta tai b) osaamattomasta ajajasta joka ei osaa pitää lämpöjä riittävän korkealla. Venäläisellä PSV:a ajettaessa lämmöt tulee pitää noin 90 C kokoajan jotta savu pysyy mustana eikä paljasta. Ihan perustaistelutekniikkaa. Tästä erottaa hyvin ja huonosti koulutetut vaunu miehistöt jo kaukaa. Huomattava on myös, että yleensä liikkeelle lähdettäessä pöllähtää väkisinkin pieni valkoinen pilvi ilmoille, koska ohivuotanutta polttoöljyä on valuu aina vähän tyhjäkäynnillä pakoputkeen ja kun syöttöä painetaan nopeasti liikkeele lähdettäessä niin se höyrystyy...
 
Viimeksi muokattu:
TankBiathlon14part1-19-L.jpg
T-72B3M
T-90A

T-72B1
 
Kuvassa näkyy vaunupäähineeseen kiinnitettävä ballistinen suojakuori joka kuuluu CV90 ja Leopard2 miehistöjen varustukseen. Kuvassa näkyy myös suojalasit joista uudemmat jaossa olevista ovat myös ballistisesti suojattuja. Kuten joku jo mainitsi myös sirpaleliivit kuuluvat CV90 ja Leopard2 miehistöjen varustukseen.
http://static.ylilauta.org/files/43/orig/1358535152148475/555493_3768479489450_481927137_n.jpg

...koska mekanisoitukoulutus on tällä hetkellä säästöliekillä niitä ei ole näkynyt juuri kuvissa viime-aikoina.

Mä en ole nähnyt sirpaleliiviä kertaakaan ainakaan Leo2-käytössä. Noita suojalasejakaan ei kovin moni käyttänyt muualla kuin niinisalon hiekoilla "hyökkäysvedon" jälkeen kun ajettiin täysillä takaisin ryhmitysalueelle. Haittasivat kohtuu paljon sitä silmänvaraista havainnointia. Samoin tähystystä optiikalla kun suojalasit silmillä ei periskoopista näe mitään, ja jos ne nostaa otsalle niin pää ei mahdu periskoopin "pidikkeisiin". 99% ajasta suojalasit oli tarpeettomana takaraivolla. Jos uudemmat suojalasit ovat paremmat niin hyvä, ehkä ovat jopa käyttökelpoiset.

qtq:n kuvapostiin: miehekkäästi savuttaa tuo alimman kuvan vaunu. Melko paljastava seikka, oletan.

Ei savua vaan vesihöyryä. Takana näkyy kahlausallas ja kahlauksen jälkeen vaunu puhaltaa moottoritilaan kertyneen veden ilmoille

Helvetti kun en muista että oliko noissa sellainen erikoisuus että vaunu saadaan savuttamaan ikään kuin suojatarkoituksessa. Semmoinen muistikuva kutienkin on. Ikinä en ole selvittänyt tekniikkaa että jääkö sinne johonkin painesäiliöön pakokaasuja jotka voidaan päästää valloilleen esim vetäytyessä jolloin lämpimät kaasut peittää vihollisen näköyhteyden vaunuun. Ja toki toinen, luultavasti tärkeämpi, tarkoitus on että tarvittaessa voidaan minimoida lämpöjalanjälki.

Venäläisissä vehkeissä pääsääntöisesti on.
 
Mä en ole nähnyt sirpaleliiviä kertaakaan ainakaan Leo2-käytössä. Noita suojalasejakaan ei kovin moni käyttänyt muualla kuin niinisalon hiekoilla "hyökkäysvedon" jälkeen kun ajettiin täysillä takaisin ryhmitysalueelle. Haittasivat kohtuu paljon sitä silmänvaraista havainnointia. Samoin tähystystä optiikalla kun suojalasit silmillä ei periskoopista näe mitään, ja jos ne nostaa otsalle niin pää ei mahdu periskoopin "pidikkeisiin". 99% ajasta suojalasit oli tarpeettomana takaraivolla. Jos uudemmat suojalasit ovat paremmat niin hyvä, ehkä ovat jopa käyttökelpoiset.
Käy joskus Vekaralla. Jos et ole kuullut niin Leopard koulutusta on muuallakin kun Panssarimuseoprikaatissa. Valmiusprikaatien vaunumiehistöt on varustettu sirpaleliiveillä ja niitä myös mm. KH:ssa käytetään.

Lasit ovat tottumiskysymys. Ei niitä ole pakko käyttää jos ei halua.
 
Mistäs nuo modernit T-72:set ja T-90:n erottaa?

Ei oikein mistään enään. Versioita on niin monta ettei niistä pysy enää kärryillä. T-90 perustuu kuitenkin T-72:een joten vaatii usein tarkkaa silmää ja perehtymistä aiheeseen (Mulle riittää että molemmat aiheuttaa "TUHOA" -komennon suustani vaunuradioon :cool: ) Mielestäni helpoin tapa tunnistaa T-72 ja T-90 toisistaan on tornin kiilapalojen muoto. Tai sitten SHTORA-laatikot pääaseen molemmin puolin jotka löytyy kaikista Venäjällä käytössä olevista T-90:stä. T-90 tornissa on etukulmissa tasaiset sivut jonka seurauksena kiilapalat saa nättiin, tiukkaan riviin. T-72 torni taas on etukulmistaan kaareva jolloin kiilapalojen väliin jää selvät raot. Tuolla nyrkkisäännöllä pääsee jo pitkälle, vaikka poikkeuksiakin löytyy ihan uusimmista T-72 päivityksistä.

Huomaa ero tornin kiilapaloissa: 2 ensimmäistä T-72
IMG_6085.jpg

nv0d.jpg

Ja t-90 tiukemmat kiilat:
t90mm1.jpg


Käy joskus Vekaralla. Jos et ole kuullut niin Leopard koulutusta on muuallakin kun Panssarimuseoprikaatissa. Valmiusprikaatien vaunumiehistöt on varustettu sirpaleliiveillä ja niitä myös mm. KH:ssa käytetään.

Lasit ovat tottumiskysymys. Ei niitä ole pakko käyttää jos ei halua.

Kuinka paljon Vekaralla koulutetaan Leo2 porukkaa nykyään? En ole vekaralla koskaan käynyt mutta silloin kun olin palveluksessa niin leo2 koulutus vekaralla oli alkuvaiheessa, vauhti taisi olla 1 vaunuryhmä per vuosi silloin.

Varmasti ovat tottumiskysymyskin mutta harva jaksaa nähdä vaivaa lasien siirtelystä takaraivolle/leuan alle/ silmille ainakun nostaa pään luukusta tai käyttää periskooppia.
 
Viimeksi muokattu:
Itse muistelen, ettei vaunun savutusjärjestelmän savu ole kovin kuumaa ja tätä johtuen suojaa lämpötähystykseltä heikosti.
Ainakin tällainen on jäänyt T55 ajalta mieleen.
 
Itse muistelen, ettei vaunun savutusjärjestelmän savu ole kovin kuumaa ja tätä johtuen suojaa lämpötähystykseltä heikosti.
Ainakin tällainen on jäänyt T55 ajalta mieleen.
No joo ei erityisen kuumaa, mutta tasalämpöistä "sumua" josta lämppärillä näkee heikohkosti läpi.
 
Siis tyhjää parempi.
Oliko Leossa vastaavaa, vai vain suojasavuheitteet?

Juu. Kyllä vain suojasavuheitteet. No pakokaasusavutuksen käyttöarvo on ollut 1980-luvun jälkeen on melko kyseenalainen - lähinnä paljastaa omaan toiminnan...toimii ehkä silloin toimii kun 30 PSV:a ylittää peltoaukean rynnäkössä yhdessä kaikkien pakokaasusavuttaessa.
 
Juu. Kyllä vain suojasavuheitteet. No pakokaasusavutuksen käyttöarvo on ollut 1980-luvun jälkeen on melko kyseenalainen - lähinnä paljastaa omaan toiminnan...toimii ehkä silloin toimii kun 30 PSV:a ylittää peltoaukean rynnäkössä yhdessä kaikkien pakokaasusavuttaessa.

Ymmärrettävää, mutta jos tankki sitten pakittaa sinne savuverhon peittoon piiloon, niin eikö sillä ole ihan yhtä paljon ongelmia lämpötähystämisessä kuin vastapuolella?
 
Ymmärrettävää, mutta jos tankki sitten pakittaa sinne savuverhon peittoon piiloon, niin eikö sillä ole ihan yhtä paljon ongelmia lämpötähystämisessä kuin vastapuolella?
Kyllä juuri näin. Pakokaasusavutuksen ongelma on se, että suojaava "savu" tulee toisesta sivusta ja erityisesti pikatilanteissa se on hyödytön kun savun tulisi levitä tasaisesti ampuvan-aseen ja vaunun väliin joka on lievästi sanottuna haasteelista ja riippuvainen liikesuunnasta sekä tuulesta.
f_3867591_1.jpg

Länsi-tyyppiset suojasavuheitteet taas muodostavat suojaavan savuverhon nopeasti vaunun eteen - kun ne on vielä sijoitettu torniin niin savu verho voidaan aina muodostaa uhkaan suuntaan riippumatta tuleeko uhka edestä, sivuta tai takaa suuntaamalla tornia. Heitteiden muodostama suojaverho näyttää lähinnä tältä (kuvassa on toki kuljetuspanssarivaunu jossa savunheittimet on kiinni rungossa, mutta idea on sama):
m113gavinsmokegrenadesfig416.gif

...Näin ammuttuna:
42-2005-087.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Mutta jottein syntyisi väärinkäsityksiä niin itä-vaunuista löytyy noita myös. Tiedä sitten sitä että onko noissa varsinaista lämpötähystystä estävää savua... Luulisi että tänä päivänä jo olisi!

Sthorassahan (eli yksi niistä aktiivipuolustusjärjestelmistä) on sitten lämpötähystystä sekä lasersäteistä häiritsevää aerosolia, joka siis toimii todella nopeasti, mutta on suunniteltu enemmän yksittäisten asejärjestelmien näkyvyyden blokkaamiseen, eli se ei peitä koko vaunun etusektoria. Idea on siis se että mm TOW:ssa ohjuksen persiissä on IP-majakka joka vilkkuu tähtäimelle ja tällä tähtäin tietää missä ohjus on ja osaa ohjailla sitä. Kun IP-majakka häviää näkyvistä niin ohjus riistäytyy hallinnasta. Sama homma sitten laser ohjattavien ohjusten kanssa: lasertunneli, jossa ohjus lentää, jää aerosoliin ja ohjus karkaa omille teilleen.
 
Mutta jottein syntyisi väärinkäsityksiä niin itä-vaunuista löytyy nuo myös. Tiedä sitten sitä että onko noissa varsinaista lämpötähystystä estävää savua... Luulisi että tänä päivänä jo olisi!

Käytettävä aine on valkoista fosforia. mm. siitä syystä vaunumiehistön pitää suojautua tornin sisään savukranaatin laukaisun ajaksi ja takakannella oleva henkilökunta kyyristyy tornin takalaatikon taakse suojaan. Aiheuttaa helvetin ilkeitä palovammoja jos sitä sataa niskaan.

http://en.wikipedia.org/wiki/White_phosphorus#Smoke-screening_properties
 
Mutta jottein syntyisi väärinkäsityksiä niin itä-vaunuista löytyy noita myös. Tiedä sitten sitä että onko noissa varsinaista lämpötähystystä estävää savua... Luulisi että tänä päivänä jo olisi!

Sthorassahan (eli yksi niistä aktiivipuolustusjärjestelmistä) on sitten lämpötähystystä sekä lasersäteistä häiritsevää aerosolia, joka siis toimii todella nopeasti, mutta on suunniteltu enemmän yksittäisten asejärjestelmien näkyvyyden blokkaamiseen, eli se ei peitä koko vaunun etusektoria..

No ei. Itse asiassa esim. T-72:sat tai BMP-2:sta löytyvät 81mm 3D6 savuheitteet ovat täysin erilaisia kun länsimaiset mm. Leopardissa 2A4:ssä ja CV9030FIN:ssä käytettävät 76mm "Wegman" -savuheitteet. Länsimaiset savuheitteet syttyvät, leviät ilmassa noin 30-50m:n päähän ja muodostavat suojaavan savuverhon 5-6 sek:ssa kun taas Itämaiset lentävät noin 300m päähän ja syttyvät vasta maassa ja muodostavat suojaavan savuverhon 15-20 sek:ssa. Idea on, että Itämaiset suojasavut on tarkoitettu joukon toiminnan suojaamiseen kun taas länsimaiset oman vaunun suojaamiseen - itämaisissa omasuoja hoidetaan sitten sillä pakokaasusavutuksella. Noilla itämaisilla savuilla voidaan hyvin tukea mm. jalkaväkeä savuttamalle heille. Samaa ei Wegmanneilla voi tehdä.

Siksi tuohon Shtoraan piti kehittää länsimais tyyppiset lyhyemmälle lentävät ja nopeammin toimivat savuheitteet/aerosoliheitteet 3D17.

Käytettävä aine on valkoista fosforia. mm. siitä syystä vaunumiehistön pitää suojautua tornin sisään savukranaatin laukaisun ajaksi ja takakannella oleva henkilökunta kyyristyy tornin takalaatikon taakse suojaan. Aiheuttaa helvetin ilkeitä palovammoja jos sitä sataa niskaan.

Ei pidä paikkaansa. Tornihuhu.

Sota-aikana voidaan käyttää noita, mutta ainakin tällä hetkellä Suomi pidättyy käyttämästä YK-sopimuksen XX-mukaisesti Fosforia aseena ja siksi ei hanki noita. RA-aikana käytettävät savuheitteet sisältävät vain kuumasti palavaa savumassaa, mutta ilkeää sekin iholla tekee ja varomääräykset käskevät siksi niin miehistön kuin tulitoiminnanvalvojienkin suojautua luukkujen alle tai poistu vaunusta siksi ajaksi kun savuheitteitä ammutaan. Varomääräykset ovat julkisia asiakirjoja, joten ei muuta kun siitä vaan pyytämään noita PV:lta ja tarkistamaan jos et usko...
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top