Riippuu mallista. Ne mitä on ammuttu räjähtää ilmassa.Paukkaako ne ilmassa, kuten nuo savut, vaiko pelkästään iskusytyttimellä?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Riippuu mallista. Ne mitä on ammuttu räjähtää ilmassa.Paukkaako ne ilmassa, kuten nuo savut, vaiko pelkästään iskusytyttimellä?
Lisäkysymys: Miten helposti tankista näkee tankin vierellä juoksentelevat sotilaat? Jos pokkana juoksen 50m päästä pusikosta täyttä vauhtia tankille ja sen ympärille tai kiipeän sen päälle, niin huomaako tuota tankista sisältä ja mitä sille voi oikeasti tehdä? Pitääkö vain pistää vauhtia silmään ja liikkua tai pyytää naapuritankkia ampumaan meikäläinen sieltä pois? Ehdinkö juoksemaan ja heittämään telapyörästöön telamiinan väliin ja juoksemaan lähelle suojaan ennen kuin tankin oma kk silppuaa minut? Huomaako tankin miehistö, että olen heittänyt sinne telamiinan telapyörästöön tms.?
Mielenkiintoista olisi tietää tämän havaitsemisen eroista suhteessa Leo2, T-sarjan vaunut, BMP, CV, jne.
Saa lukittua. On pakkokin ettei tärinä avaa esim. takaovia ajon aikana. Esim. itämaisissa vaunuissa luukut saa yleensä auki ulkopuolelta erikois avaimella, jota ei varmaan yksikään miehistö jättäisi ulkopuolelle käyttövalmiiksi kannelle. Lisäksi joissain vaunuissa luukut saa sisäpuolelta "takalukkoon" jolloin edes avaimella niitä ei saa ulkoa auki. Lukitseminen tietysti hidastaa esim. jalkautumista, joten ne BMP:n takaovet voi olla aukaistavissa ilman mitään kikkailua tai sitten ei jos miehistö on huolellinen.Hölmö lisäkysymys: Onko panssarivaunujen, miehistönkuljetusvaunujen jne. ovissa "lukot" vai saako ne kuka tahansa auki ulkoa päin? Jos pääsen ryntäämään BMP:n taakse, voinko vain avata oven ja nakata kranaatin sisälle vai onko se ovi "lukittu" jotenkin sisältä niin, ettei sitä saa ulkoa auki mitenkään? Entä panssarivaunujen luukut? Muistaakseni jonkun T-sarjan luukun sai ainakin varta vasten tehdyllä "avaimella"/työkalulla auki vaikka olisi sisäpuolelta lukittukin.
Leopard näyttää olevan aika korkea itävaunuihin verrattuna, vai hämääkö kuvat? Miksi?
Leopard näyttää olevan aika korkea itävaunuihin verrattuna, vai hämääkö kuvat? Miksi?
Tämän suunnittelufilosofian eron tiesin, mutta olisiko mahdollista tehdä matala itävaunu, jossa ergonomia ja suojaus on kunnossa? Vai nousisiko niiden myötä automaattisesti vaunun koko? Ja kuinka suuri vaikutus tuolla on vaunun havaitsemiseen? Jos vaikutus on pieni, niin sittenhän se ei ole niin justiinsa.
Leopard näyttää olevan aika korkea itävaunuihin verrattuna, vai hämääkö kuvat? Miksi?
Harvassa ne miehet ovat, jotka vaunun kimppuun painiottein lähtevät. Kaikenlaisten vaunujen psykologinen ote on edelleen hyvin vahva ja vaikuttava.
Ei länsivaunuja huvikseen niin isoksi suunnitella vaan koska on pakko asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Vastaava suojaus olisi tietenkin mahdollista saada toteutettua myös pienempään vaunuun jos kehitetään parempaa panssarointia. Mutta silloinkin samaa panssaria käyttämällä saadaan parempi suojaus jos kasvatetaan kokoa ja painoa. Eli ei tätä ole oikein mahdollista kiertää mitenkään. Venäjällä sitä toki yritetään panostamalla aktiivisuojaan. Nähtäväksi jää miten siinä käy.
Pieni koko taas tarkoittaa automaattisesti pienempiä sisätiloja. Toki teknisillä ratkaisuilla voidaan vaikuttaa siihen paljonko sisätilaa tarvitaan mutta silloinkin päätettäväksi jää pyritäänkö absoluuttiseen minimiin vai ergonomian sallimaan minimiin.
Vaikutusta havaitsemiseen lienee vaikea arvioida yleispätevästi. Ja toisaalta vaikka vaikutus olisi olennainen niin ei sekään ole automaattisesti huono asia jos edut kumoavat haitat. Taisteluissa länsivaunuilla on vankemmat näytöt vaikka toki niihin liittyy aina niin paljon muitakin vaikuttavia tekijöitä, että vaunujen osuutta lopputuloksessa on vaikea tunnistaa kiistattomasti.
Jossain vaiheessa neukut tajusivat kai itsekin menneensä liian pitkälle miehistötilojen pienentämisessä. En muista oliko T-62 vai T-64 jossa jonkun miehistön jäsenistä oli, sopiakseen paikalleen, oltava vasenkätinen ja lyhytkasvuinen.
Kyllä itä-vaunujen "ergonomia" suosi hiukan lyhyempää vartta.