A4:ssa riittää vielä sen verran iskukykyä että kaikkien vaunujen uhraaminen varaosiksi/erikoisvaunuiksi/harjoitteluvaunuiksi ei mielestäni palvele kokonaiskuvaa. Tulivoiman ja liikkuvuuden osalta ollaan siinä missä A6:kin. Suurimmat erot löytyy suojauksesta, sähkösuuntauskoneistosta (ja siitä miten se vaikuttaa ammunnanhallintaan jos vaikuttaa ollenkaan) ja pimeätoimintakyvystä. Toivottavasti riittävä määrä hyväkuntoisia A4:sia löytää itsensä SA-käytöstä vielä 2020-luvullakin. Ainakin miehistöä kertautetaan edelleen.
Vanhoista A4:sta pitäisi mielestäni ehdottomasti muodostaa minimissään 2 SA tst-vaunu komp, mielellään 4-5!
Joko erillisiksi psv-komp:ksi tai/ja suoraan moot.tst-osastoihin.
Veikkaan että käytännössä suurin ero A6 malleihin löytyy A4 mallien teknisestä kunnosta, "vanhankin" tekniikan suorituskyvyllä kyetään kyllä ihan kelvollisesti haastamaan vastustaja, mutta jos ikääntymisen johdosta jatkossa joka toinen lämpökamera alkaa olla pimeänä tai suuntauksen hydrauliikka vuotaa niin vaikeaksi menee... Saisiko sieltä 100 vaunun massasta luokkaa 30-60 parempaa vaunua kasaan, arvailuksi menee?
A4 suorituskyky on kuitenkin sitä luokkaa että pienemmän määrän kohdalla kannattaisi vakavasti harkita lämpökameroiden uusimista ja huollattaa esim. tornin hydrauliikkaakin. Mikä se tarve parempien yksilöiden osalta sitten käytännössä mahtaakaan olla? Ei puhuta rahallisesti kuitenkaan kummoisesta panostuksesta!
Meinaan jos verrataan A4 vs. A6 suorituskykyjä unohtaen vaunujen kuluneisuus, niin erot eivät ole mitään erityisen järisyttäviä.
-A6 pidemmän putken suurempi läpäisy korostuu erityisesti pitkillä A-etäisyyksillä (peltoaukeilla)
-A6 myös pimeällä käytettävä hunter-killer auttaa niinikään myös isoilla A-sektoreilla=monimaali tilanteissa (peltoaukeilla)
-A6 mahdollisesti parempi A-hallinta -> samat sanat edelleen!
-A6 parempi tornin etuosan panssarointi (runko sama) auttaa, mutta erityisesti lyhyillä A-etäisyyksillä vaunu kuin vaunu on helisemässä jos sitä ammutaan modernilla A-tarvikkeella.
Jos/kun vanhemmista A4:sta muodostetaan tavalla tai toisella osastoja joiden toiminta tod.näk. painottuu enemmän tai vähemmän sivustoihin/2-suuntiin peitteisemmässä maastossa (esim. moot. tst-osastot tai muut vastaavat vahvistettavat/tuettavat osastot), niin A4 ero uudempiin vaunuihin supistuu melko olemattomaksi.
Näinkin pienillä teknisen suorituskyvyn eroilla puutteet kyetään helposti korvaamaan paremmalla koulutuksella/taktiikalla.