Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mites muuten, tankkimiehet - mitä mieltä olette Merkavasta? Sehän on edelleen ainoa (?) tstpsv, jossa on moottori edessä IFV:n tai telatykin tapaan. Siitähän on selkeitä etuja, kuten parempi miehistön suoja edestä ja toisaalta miehistön evakuointi takaovista ja jopa kyky kuljettaa haavoittuneita ja jalkaväkeä tankin sisällä. Onko siitä jotain haittaa, kun muualla ei ole otettu samaa konstruktiota käyttöön? Kumpi toimisi Suomessa paremmin?
Iipot ovat kovasti halunneet että jalkaväellä on suojaa ja tuokin kykenee kuljettamaan pienen ryhmän tai loukkaantuneita. Tulivoimassa löytyy myös. Iipoilla on kokemusta niin aavikko sodasta kuin asustuskeskuksissa toimimisesta unohtamatta muutoin huonoja maastoja. Ovat tehneet ilmeisen hyvää työtä vaunujen suunnittelussa ja tuo käsittääkseni kestää aikamoista kuritusta.
Tykin a-tarvikkeet pitää valmistella joka tapauksessa, joten ei niitä laatikoita kannata vaunuun nostella. Silti tuo "alhaalta syötty" helpottaa varmasti.
Niin siis takoitushan on kuljettaa sekä että, miten nyt tarve vaatii...Merkavan "kuljetuskyvyn" tarkoitushan ei ole suinkaan kuskata jalkaväkeä, vaan pystyä ottamaan tuhoutuneen tankin miehistönrippeet kyytiinsä suojaan. Tämähän oli Israelin ongelmana sodissa, kun tankki otti osumaa mutta miehistö oli vielä jotenkin hengissä, ei niitä saatu evakuoitua taistelusta pois. Merkava korjaa tuon ongelman, kun voidaan ottaa helposti tankin kyytiin toisen tankin miehistön rippeet. Etenkin siinä vaiheessa, kun taistelua on jo käyty tovi ja ammuksia ei siellä tavaratilassa ole enää niin paljoa kuin taistelun alussa.
Merkavan "kuljetuskyvyn" tarkoitushan ei ole suinkaan kuskata jalkaväkeä, vaan pystyä ottamaan tuhoutuneen tankin miehistönrippeet kyytiinsä suojaan. Tämähän oli Israelin ongelmana sodissa, kun tankki otti osumaa mutta miehistö oli vielä jotenkin hengissä, ei niitä saatu evakuoitua taistelusta pois. Merkava korjaa tuon ongelman, kun voidaan ottaa helposti tankin kyytiin toisen tankin miehistön rippeet. Etenkin siinä vaiheessa, kun taistelua on jo käyty tovi ja ammuksia ei siellä tavaratilassa ole enää niin paljoa kuin taistelun alussa.
Mitenkähän Merkava1 pärjäisi Suomen olosuhteissa? Webasto pitäisi varmaan asentaa tai jotain, mutta jos nuo ovat kerran romuttamolle noita tunkemassa, niin eikö meille kelpaisi mukamas? Vaikka reserviläisten autotalleihin tai muualle. Kyllä se vähän naapuria vituttaisi, kun paikallisjoukkokomppanialla olisi 1-2 Merkavaa takataskussaan.
Mitenkähän Merkava1 pärjäisi Suomen olosuhteissa? Webasto pitäisi varmaan asentaa tai jotain, mutta jos nuo ovat kerran romuttamolle noita tunkemassa, niin eikö meille kelpaisi mukamas? Vaikka reserviläisten autotalleihin tai muualle. Kyllä se vähän naapuria vituttaisi, kun paikallisjoukkokomppanialla olisi 1-2 Merkavaa takataskussaan.
On näemmä fantsioidessa siirrytty kovempiin aineisiin kun ei enään edes järjetön "rynkyt kotiin" kiima riitä vaan pitäis saada tankitkin jo kotiin.
RASKAAN JALKAVÄEN TAISTELUAJONEUVON VALMISTAMINEN
LEOPARD 2A4 -TAISTELUPANSSARIVAUNUSTA
Kandidaatintutkielma 2014
TIIVISTELMÄ
Kokemukset viimeaikaisista konflikteista ovat johtaneet siihen, että eri valtioiden asevoimat
ovat kehittäneet aikaisempaa raskaampia taisteluajoneuvoja. Pääasiallinen
valmistusmenetelmä on ollut käyttää jo olemassa olevia taistelupanssarivaunun runkoja
uuden vaunun rakentamiseen. Resurssien rajallisuus, vaikutuskeskeisyyden korostuminen
sotataidossa ja taistelukentän muutos asettaa nykyisille taisteluajoneuvoille vaatimuksia,
joihin ne eivät täysin kykene vastaamaan. Ajoneuvoille asetettuihin vaatimuksiin voitaisiin
etsiä vastausta myös Leopard 2A4 -alustaisella raskaalla jalkaväen taisteluajoneuvolla.
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, mitä etuja Leopard 2A4 -vaunujen
hyödyntämisellä raskaan jalkaväen taisteluajoneuvon valmistukseen voitaisiin saavuttaa.
Tavoitteeseen päästäkseen tutkimuksessa vastataan seuraaviin kysymyksiin: mitä ovat
raskaat jalkaväen taisteluajoneuvot? Mitä haasteita raskaiden jalkaväen taisteluajoneuvojen
valmistus aiheuttaa? Miten raskaat jalkaväen taisteluajoneuvot soveltuvat 2000-luvun
taistelukentän toimintaympäristöön?
Tutkielman pääasiallinen tutkimusmenetelmä on kirjallisuusanalyysi. Näkökulma on
pääosin tekninen. Tärkeimpinä lähteinä ovat toimineet Serbian yliopiston tutkijoiden
tutkimus raskaista jalkaväen taisteluajoneuvoista, Maanpuolustuskorkeakoulun Taktiikan
laitoksen julkaisema Liikkuvuus 2030 -tutkimus, sekä Puolustusvoimien Teknillisen
tutkimuslaitoksen Sotatekninen arvio ja ennuste 2025.
Maailmalla näytetyt esimerkit osoittavat, että taistelupanssarivaunuista on mahdollista
tuottaa toimiva raskas jalkaväen taisteluajoneuvo. Ajoneuvojen vahvuuksia ovat hyvä
taistelutekninen ja taktinen liikkuvuus, ylivertainen suojaus ja yhdistettyjen
alustaratkaisuiden tuomat logistiset säästöt. Heikkouksina ovat strateginen liikkuvuus ja
uuden kaluston tutkimus- ja kehityskustannukset. Leopard 2A4 -rungolle rakennetulla
ajoneuvolla olisi aikanaan mahdollista korvata vanhentuvaa BMP-2
rynnäkköpanssarivaunukalustoa.
AVAINSANAT
Panssarivaunut, jalkaväen taisteluajoneuvot, taistelupanssarivaunut, Leopard 2A4,
raskaat jalkaväen taisteluajoneuvot
Lähdetkö mieluummin taisteluun kiväärikomppanian kanssa vaiko kiväärikomppanian, jolla on 1-2 Merkavaa? Älä siis jauha paskaa.Jaha, luulin jo tämän vaunujen käytön hajautetusti joukkueiden ja komppanioiden tulitukena tulleen viimeistenkin hylkäämäksi, mutta nähtävästi ei.
Lähdetkö mieluummin taisteluun kiväärikomppanian kanssa vaiko kiväärikomppanian, jolla on 1-2 Merkavaa? Älä siis jauha paskaa.
Onko sellainen armeija tehokkaampi, jolla on vaunut ripoteltuna yksittäin tai kaksittain kiväärikomppanioihin, vai sellainen joka käyttää panssareita kuten niitä tulee käyttää jotta niistä saadaan tehoa irti ja niiden huolto on mahdollista? Älä siis jauha paskaa.