Panssarivaunut

Merkava on kyllä hienoin tstpsv mitä on. Noissa tosiaan taitaa olla kestävyyttä painotettu liikkuvuuden sijasta, ja se on varmaankin israelilaisille oikea valinta. Häviääköhän liikkuvuudessa paljon Leopardille tai Abramsille?
 
Tykin a-tarvikkeet pitää valmistella joka tapauksessa, joten ei niitä laatikoita kannata vaunuun nostella. Silti tuo "alhaalta syötty" helpottaa varmasti.
 
Merkava 1:sen päivittäminen ei edes varmaankaan ole järkevää, koska kyseiset vaunut ovat 70-luvulta ja panssari pelkkää teräspanssaria. Nykyäänhän pitäisi olla jotain muutakin mukana panssarissa kuin terästä. Tuon Merkava 1:sen panssari on kaiketi suuniteltu suojaamaan parhaiten ontelopanoksia vastaan ja antaa heikommin suojaa nuoliammuksia vastaan, näin olen lukenut panssari-lehden artikkelista.
 
Mites muuten, tankkimiehet - mitä mieltä olette Merkavasta? Sehän on edelleen ainoa (?) tstpsv, jossa on moottori edessä IFV:n tai telatykin tapaan. Siitähän on selkeitä etuja, kuten parempi miehistön suoja edestä ja toisaalta miehistön evakuointi takaovista ja jopa kyky kuljettaa haavoittuneita ja jalkaväkeä tankin sisällä. Onko siitä jotain haittaa, kun muualla ei ole otettu samaa konstruktiota käyttöön? Kumpi toimisi Suomessa paremmin?

Ihan ekana huonoina puolina mieleen tulee lämmin massa edessä. Ei varmasti näy lämpökamerassa ainakaan kylmempänä kohteena kuin vaunu jossa on moottori takana. Moottori edessä tarkoittaa että torni on taaempana joka taas johtaa siihen että keulapanssari rajoittaa herkästi alakoroa. Nopean googletuksen perusteella Merkava mk3 alakoro on 7° ja saman googlen perusteella leo2:ssa 9°. Alakoro on erittäin tärkeä ominaisuus koska mitä alemmas pääaseen voi suunnata, sitä jyrkemmästä ylämäestä (tuliasema) voi ampua horisonttiin.

Israelissa on ollut omat lähtökohtansa Merkavan suunnittelussa ja jatkokehityksessä ja syntynyt vaunu vastaa niitä.


Iipot ovat kovasti halunneet että jalkaväellä on suojaa ja tuokin kykenee kuljettamaan pienen ryhmän tai loukkaantuneita. Tulivoimassa löytyy myös. Iipoilla on kokemusta niin aavikko sodasta kuin asustuskeskuksissa toimimisesta unohtamatta muutoin huonoja maastoja. Ovat tehneet ilmeisen hyvää työtä vaunujen suunnittelussa ja tuo käsittääkseni kestää aikamoista kuritusta.

Korostin tuon kohdan koska Merkavaa moititaan välillä sen liikkuvuuden puutteesta. Paperilla näin onkin (virallinen huippunopeus voi olla mitä vaan, käytännössä vaunu voi mennä 30km/h yli tai alle sen helposti) kun katso vain lukuja. En lähtisi sanomaan että Merkava häviää liikkuvuudessa mitään sillä se on suunniteltu vähän erilaiseen maastoon. Maasto missä telakoneistoon joutuu jatkuvasti pään kokoisia, teräviä, kiviä on aika kuluttavaa. Jos Merkava kestää tuon maaston muita vaunuja paremmin niin mielestäni sen liikkuvuus on hyvä.

229045-01-08.jpg

military-merkava-2126x1397-wallpaper-865701.jpg

n+Israeli+tank+in+a+firing+position+in+the+Israeli-controlled+Golan+Heights+overlooking+the+Syrian+village+of+Bariqa,+Monday,+Nov.+12,+2012.+The+Israeli+military+says+Syrian+mobile+artillery+was+hit+after+respondin+(2).jpg
 
Merkavan 1 & 2 vaunujen pieni teho/paino suhde (14.5 hp/tonni) taitaa olla syy siihen että sitä pidetään huonona liikkumaan maastossa. Vertaa Leo 2A4:n teho/painosuhde on 28.8.
 
Eikös nelossessa ole puristettu tehoja aikalailla sama määrä mitä muissakin länsivaunuissa?
 
Leo taitaa kulkea jotain 70km/h eli ei tuo IV malli ainakaan niin kauas jää... Maastossa nopeustippuu kaikilla eli siellä eroja ei ole. Pääsääntöisesti ne kuljetetaan aina lavetilla toiminta alueelle kuitenkin. tuo 60mm kranaatinheitin on mielenkiintoinen lisä...

Total weight, battle ready 65 tons
Crew 4 (driver, commander, gunner, loader) + 6 troops
Propulsion 12-cyl 1500 hp (1120 kW) turbocharged diesel
Suspension Helical Spring
Top Speed road/off-road 64/55 km/h (40/34 mph).
Operational maximum range 500 km at medium speed (310 mi)
Armament 120mm (4.7in) SB MG253 with LAHAT ATGM capacity
1xCal.50 (12,7 mm) and 2x7.62mm mod. remote
1x60mm (2.4in ) internal mortar
Armor Classified composite and sloped design
 
Merkavan "kuljetuskyvyn" tarkoitushan ei ole suinkaan kuskata jalkaväkeä, vaan pystyä ottamaan tuhoutuneen tankin miehistönrippeet kyytiinsä suojaan. Tämähän oli Israelin ongelmana sodissa, kun tankki otti osumaa mutta miehistö oli vielä jotenkin hengissä, ei niitä saatu evakuoitua taistelusta pois. Merkava korjaa tuon ongelman, kun voidaan ottaa helposti tankin kyytiin toisen tankin miehistön rippeet. Etenkin siinä vaiheessa, kun taistelua on jo käyty tovi ja ammuksia ei siellä tavaratilassa ole enää niin paljoa kuin taistelun alussa.
 
Mitenkähän Merkava1 pärjäisi Suomen olosuhteissa? Webasto pitäisi varmaan asentaa tai jotain, mutta jos nuo ovat kerran romuttamolle noita tunkemassa, niin eikö meille kelpaisi mukamas? Vaikka reserviläisten autotalleihin tai muualle. Kyllä se vähän naapuria vituttaisi, kun paikallisjoukkokomppanialla olisi 1-2 Merkavaa takataskussaan. :D
 
Merkavan "kuljetuskyvyn" tarkoitushan ei ole suinkaan kuskata jalkaväkeä, vaan pystyä ottamaan tuhoutuneen tankin miehistönrippeet kyytiinsä suojaan. Tämähän oli Israelin ongelmana sodissa, kun tankki otti osumaa mutta miehistö oli vielä jotenkin hengissä, ei niitä saatu evakuoitua taistelusta pois. Merkava korjaa tuon ongelman, kun voidaan ottaa helposti tankin kyytiin toisen tankin miehistön rippeet. Etenkin siinä vaiheessa, kun taistelua on jo käyty tovi ja ammuksia ei siellä tavaratilassa ole enää niin paljoa kuin taistelun alussa.
Niin siis takoitushan on kuljettaa sekä että, miten nyt tarve vaatii...
 
Merkavan "kuljetuskyvyn" tarkoitushan ei ole suinkaan kuskata jalkaväkeä, vaan pystyä ottamaan tuhoutuneen tankin miehistönrippeet kyytiinsä suojaan. Tämähän oli Israelin ongelmana sodissa, kun tankki otti osumaa mutta miehistö oli vielä jotenkin hengissä, ei niitä saatu evakuoitua taistelusta pois. Merkava korjaa tuon ongelman, kun voidaan ottaa helposti tankin kyytiin toisen tankin miehistön rippeet. Etenkin siinä vaiheessa, kun taistelua on jo käyty tovi ja ammuksia ei siellä tavaratilassa ole enää niin paljoa kuin taistelun alussa.

Ainakin tuo takaluukku auttaa tankista poistumista, jos tankki ei ole vielä liekeissä. Meinaan, että kannen tai tornin luukuista olisi ikävä poistua taistelun aikana.
 
Mitenkähän Merkava1 pärjäisi Suomen olosuhteissa? Webasto pitäisi varmaan asentaa tai jotain, mutta jos nuo ovat kerran romuttamolle noita tunkemassa, niin eikö meille kelpaisi mukamas? Vaikka reserviläisten autotalleihin tai muualle. Kyllä se vähän naapuria vituttaisi, kun paikallisjoukkokomppanialla olisi 1-2 Merkavaa takataskussaan. :D

Veikkaan, että heikommin kuin ne vanhat T-72:t. Ei IP kameraa, ellei jälkeenpäin lisätty. Vain 105 millinen kanuuna. Se 60 millinen heitin on tankin ulkopuolella, ellei tuota ole korjattu jälkeenpäin samanlaiseksi mitä uudemmissa malleissa on. Joku tuossa mainitsi panssarin olevan pelkkää terästä. Niin, ja tuo on kuitenkin 63 tonnin tankki, eli isompi kuin meidän nykyiset.
 
On näemmä fantsioidessa siirrytty kovempiin aineisiin kun ei enään edes järjetön "rynkyt kotiin" kiima riitä vaan pitäis saada tankitkin jo kotiin.

Merkava perhe lienee Israelille tarkoitukseensa sopiva ja mikä tärkeintä sitä on jatkuvasti kehitetty saatujen kokemusten mukaa. Merkava I:llä ja IV:lla ei juuri ole mitään muuta tekemistä toistensa kanssa kun nimi.

Virallisena syynä I:n poistoon on se, että mm. tykin vaihtaminen 120mm ei onnistu. Tosin pahat kielet kertovat että syy on tosi asiassa se, että paljon mainostettu "maailman parhaiten suojattu" panssarivaunu ei tosiaankaan pidä paikkaansa I:n kohdalla... Siksipä I:stä luovutaan eikä niistä tehdä HAPC:ta vaan uudempien mallien rungoista. Toisaalta Israelkin on jo joutunut tunnustamaan, että vanhojen vehkeiden tuunaaminen ei ole sitä kaikkein kustannustehokkainta touhua; mallikirjoa on viime vuosina vähennetty kovalla kädellä. Erikoisinta alunperin vanhojen Merkava I:n runkojen hyödyntämiseksi kehitetty Namer tehdään nykyään uusiin IV:n runkoihin...osin jenkeissä!
 
Mitenkähän Merkava1 pärjäisi Suomen olosuhteissa? Webasto pitäisi varmaan asentaa tai jotain, mutta jos nuo ovat kerran romuttamolle noita tunkemassa, niin eikö meille kelpaisi mukamas? Vaikka reserviläisten autotalleihin tai muualle. Kyllä se vähän naapuria vituttaisi, kun paikallisjoukkokomppanialla olisi 1-2 Merkavaa takataskussaan. :D

Jaha, luulin jo tämän vaunujen käytön hajautetusti joukkueiden ja komppanioiden tulitukena tulleen viimeistenkin hylkäämäksi, mutta nähtävästi ei. :eek:

On näemmä fantsioidessa siirrytty kovempiin aineisiin kun ei enään edes järjetön "rynkyt kotiin" kiima riitä vaan pitäis saada tankitkin jo kotiin.

:p:D
 
http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/98703/SK1725_Pulli_SP.pdf?sequence=2
RASKAAN JALKAVÄEN TAISTELUAJONEUVON VALMISTAMINEN
LEOPARD 2A4 -TAISTELUPANSSARIVAUNUSTA
Kandidaatintutkielma 2014



TIIVISTELMÄ
Kokemukset viimeaikaisista konflikteista ovat johtaneet siihen, että eri valtioiden asevoimat
ovat kehittäneet aikaisempaa raskaampia taisteluajoneuvoja. Pääasiallinen
valmistusmenetelmä on ollut käyttää jo olemassa olevia taistelupanssarivaunun runkoja
uuden vaunun rakentamiseen. Resurssien rajallisuus, vaikutuskeskeisyyden korostuminen
sotataidossa ja taistelukentän muutos asettaa nykyisille taisteluajoneuvoille vaatimuksia,
joihin ne eivät täysin kykene vastaamaan. Ajoneuvoille asetettuihin vaatimuksiin voitaisiin
etsiä vastausta myös Leopard 2A4 -alustaisella raskaalla jalkaväen taisteluajoneuvolla.
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, mitä etuja Leopard 2A4 -vaunujen
hyödyntämisellä raskaan jalkaväen taisteluajoneuvon valmistukseen voitaisiin saavuttaa.
Tavoitteeseen päästäkseen tutkimuksessa vastataan seuraaviin kysymyksiin: mitä ovat
raskaat jalkaväen taisteluajoneuvot? Mitä haasteita raskaiden jalkaväen taisteluajoneuvojen
valmistus aiheuttaa? Miten raskaat jalkaväen taisteluajoneuvot soveltuvat 2000-luvun
taistelukentän toimintaympäristöön?
Tutkielman pääasiallinen tutkimusmenetelmä on kirjallisuusanalyysi. Näkökulma on
pääosin tekninen. Tärkeimpinä lähteinä ovat toimineet Serbian yliopiston tutkijoiden
tutkimus raskaista jalkaväen taisteluajoneuvoista, Maanpuolustuskorkeakoulun Taktiikan
laitoksen julkaisema Liikkuvuus 2030 -tutkimus, sekä Puolustusvoimien Teknillisen
tutkimuslaitoksen Sotatekninen arvio ja ennuste 2025.
Maailmalla näytetyt esimerkit osoittavat, että taistelupanssarivaunuista on mahdollista
tuottaa toimiva raskas jalkaväen taisteluajoneuvo. Ajoneuvojen vahvuuksia ovat hyvä
taistelutekninen ja taktinen liikkuvuus, ylivertainen suojaus ja yhdistettyjen
alustaratkaisuiden tuomat logistiset säästöt. Heikkouksina ovat strateginen liikkuvuus ja
uuden kaluston tutkimus- ja kehityskustannukset. Leopard 2A4 -rungolle rakennetulla
ajoneuvolla olisi aikanaan mahdollista korvata vanhentuvaa BMP-2
rynnäkköpanssarivaunukalustoa.

AVAINSANAT
Panssarivaunut, jalkaväen taisteluajoneuvot, taistelupanssarivaunut, Leopard 2A4,
raskaat jalkaväen taisteluajoneuvot
 
Jaha, luulin jo tämän vaunujen käytön hajautetusti joukkueiden ja komppanioiden tulitukena tulleen viimeistenkin hylkäämäksi, mutta nähtävästi ei. :eek:
Lähdetkö mieluummin taisteluun kiväärikomppanian kanssa vaiko kiväärikomppanian, jolla on 1-2 Merkavaa? Älä siis jauha paskaa.
 
Lähdetkö mieluummin taisteluun kiväärikomppanian kanssa vaiko kiväärikomppanian, jolla on 1-2 Merkavaa? Älä siis jauha paskaa.

Onko sellainen armeija tehokkaampi, jolla on vaunut ripoteltuna yksittäin tai kaksittain kiväärikomppanioihin, vai sellainen joka käyttää panssareita kuten niitä tulee käyttää jotta niistä saadaan tehoa irti ja niiden huolto on mahdollista? Älä siis jauha paskaa.
 
Onko sellainen armeija tehokkaampi, jolla on vaunut ripoteltuna yksittäin tai kaksittain kiväärikomppanioihin, vai sellainen joka käyttää panssareita kuten niitä tulee käyttää jotta niistä saadaan tehoa irti ja niiden huolto on mahdollista? Älä siis jauha paskaa.

Mun mielestä kiväärikomppanialla pitää olla yksi panssaroitu ajoneuvo jossa jotakin kättäpidempää mukana jos tankki tulee vastaan. Pelkkä paska ei riitä pelotteeksi.
 
Back
Top