Panssarivaunut

Tuli tässä vaan mieleen, kun kattelee jenkkien M1 Abrams vaunua niin siinä tornin etupanssarin ja vaunun kannen, missä on ajaja välissä hermoton "rako". Sanotaanko sitä nyt muistaakseni "shell trapiksi". Mistä syystä moinen rako. Sinne kun tuikkasee niin luulisi menevän helposti läpi. Toki vaunun suunnittelijat ovat tämän "raon" järkeväksi nähneet! Omaan päähän ei vain Mahdu!

"Shot-trap" tarkoittaa sellaista panssarin muotoilua, joka saattaisi kimmottaa AP ammuksen alas ja siis rungon kattoon ja siitä läpi. Joku tuollainen tapaus ilmeisesti tiedetään Panther vaunua ammuttaessa tapahtuneen, mutta yleinen se ei taida olla.
 
Aika lahjakkaasti ovat iipot saaneet tuon merkevan tuohon kuntoon.

15608078254_0d44ba23d1_o.jpg


16042981678_1ea76026f4_o.jpg
 
Joku niistä 2006 pommiin ajaneista tankeista?

Täytyy olla kun vas. puoleinen telakoneisto on tyystin hävinnyt. Toisaalta voivathan myös Iipot kannibalisoida vehkeitään... Niin ja mites, jos vain ketju ja vetopyörä on lähtenyt osumasta mäkeen?...

Loppupeleissä näyttää kuitenkin "harjoitusvehkeeltä"...
 
Merkava 1..niitä on stenausmaalla hillittömästi.

c612dceb-3cf4-4304-a288-7cc7b4d1ec5d_thumb.jpg


Ainoastaan viimeisimmät Merkava 2-versiot ovat enää käytössä. Kaikki muut ovat Merkava 3 ja 4-sarjaa.
 
Merkava 1..niitä on stenausmaalla hillittömästi.

Ainoastaan viimeisimmät Merkava 2-versiot ovat enää käytössä. Kaikki muut ovat Merkava 3 ja 4-sarjaa.

En tunne Merkavoiden eroja kovin hyvin. Mutta ulkoisesti ei niin valtavasti eroja mielestäni. Jännä, ettei vanhempia ole pystytty päivittämään.
 
En tunne Merkavoiden eroja kovin hyvin. Mutta ulkoisesti ei niin valtavasti eroja mielestäni. Jännä, ettei vanhempia ole pystytty päivittämään.

Eikö siellä ole vähennetty kalustoa maahyökkäyksen uhan pienentyessä? Merkava 1 olisi ollut ihan kohtuullinen Syyrian vanhempaa kalustoa vastaan ja niitähän niillä riitti vielä kolme vuotta sitten. Nyt on toisin.
 
Eikö siellä ole vähennetty kalustoa maahyökkäyksen uhan pienentyessä? Merkava 1 olisi ollut ihan kohtuullinen Syyrian vanhempaa kalustoa vastaan ja niitähän niillä riitti vielä kolme vuotta sitten. Nyt on toisin.

Ok. Niitähän näyttää wikipedian mukaan olevan yhteensä vajaa pari tuhatta! Sietää siinä varmaan muutamia seisottaa aavikolla ja vaikka vähän jo vähentääkin.
 
Mites muuten, tankkimiehet - mitä mieltä olette Merkavasta? Sehän on edelleen ainoa (?) tstpsv, jossa on moottori edessä IFV:n tai telatykin tapaan. Siitähän on selkeitä etuja, kuten parempi miehistön suoja edestä ja toisaalta miehistön evakuointi takaovista ja jopa kyky kuljettaa haavoittuneita ja jalkaväkeä tankin sisällä. Onko siitä jotain haittaa, kun muualla ei ole otettu samaa konstruktiota käyttöön? Kumpi toimisi Suomessa paremmin?
 
Olin näkemässä, kun Merkava 1 esiteltiin YK-joukoille taistelunäytöksessä keväällä 1982. Kaikkien leuat loksahtivat, kun vaunun perästä jalkautui jv -ryhmä.
Muuten, ensimmäinen menetetty Merkava kaatui rotkoon Bekaan laaksossa kesällä 1982.
Ei siis vihollisvaikutusta, vaan pimeässä vuoren rinteestä mutkassa alas.
Merkavat tuhosivat taistelussa silloin useamman kymmentä T-72 bulkkivaunua.
Israelilaisten mukaan kyseessä ei ollut kaluston - vaan miehistön koulutusero. :camo:
 
Mites muuten, tankkimiehet - mitä mieltä olette Merkavasta? Sehän on edelleen ainoa (?) tstpsv, jossa on moottori edessä IFV:n tai telatykin tapaan. Siitähän on selkeitä etuja, kuten parempi miehistön suoja edestä ja toisaalta miehistön evakuointi takaovista ja jopa kyky kuljettaa haavoittuneita ja jalkaväkeä tankin sisällä. Onko siitä jotain haittaa, kun muualla ei ole otettu samaa konstruktiota käyttöön? Kumpi toimisi Suomessa paremmin?

Sardaukar voi varmaakin korjata, mutta minulle on väitetty, että pääasia minkä takia tuo konstruktio valittiin oli se, että kun se vaunu palaa hankkimaan lisää murkulaa, niin saadaan nopeammin se vaunu takaisin sinne taisteluun, kun puolet miehistöstö lappaa niitä kranaatteja sinne torniin torninluukuista sisään ja toinen puolisko täyttää sinne runkoon siitä takaluukusta.
Nuo evakuinnnit ja kuljetukset tuli sitten bonuksena.
 
Mites muuten, tankkimiehet - mitä mieltä olette Merkavasta? Sehän on edelleen ainoa (?) tstpsv, jossa on moottori edessä IFV:n tai telatykin tapaan. Siitähän on selkeitä etuja, kuten parempi miehistön suoja edestä ja toisaalta miehistön evakuointi takaovista ja jopa kyky kuljettaa haavoittuneita ja jalkaväkeä tankin sisällä. Onko siitä jotain haittaa, kun muualla ei ole otettu samaa konstruktiota käyttöön? Kumpi toimisi Suomessa paremmin?

Tuossa on keskitytty ensisijaisesti selviytymiskykyyn ja ilmeisesti liikkuvuus on heikompi, kuin monissa muissa vaunuissa.
 
Lisäksi miehistö selviytyminen on ollut tärkeysjärjestyksessä korkealla.
Merkava on monella tavalla hyvä vaunu, mutta se ei käsittääkseni ole mikään liikkuvuuden(nopeus) ylistys. Sen sijaan sen kyky liikkua vaativassa kivikkomaastossa on ilmeisesti merkittävästi parempi kuin muilla.
 
Iipot ovat kovasti halunneet että jalkaväellä on suojaa ja tuokin kykenee kuljettamaan pienen ryhmän tai loukkaantuneita. Tulivoimassa löytyy myös. Iipoilla on kokemusta niin aavikko sodasta kuin asustuskeskuksissa toimimisesta unohtamatta muutoin huonoja maastoja. Ovat tehneet ilmeisen hyvää työtä vaunujen suunnittelussa ja tuo käsittääkseni kestää aikamoista kuritusta.
 
Tuo on minusta aika kätevä tuo ammus säilytys. Meinaan, että ei tarvitse nostella jokaista ammusta torniin yksitellen, vaan voipi kerralla nostaa laatikollisen niitä takaluukusta sisään. Varmaan siinä on oma hommansa nostella nuo tornin ammusvarastoon, mutta tiettävästi tuo on nopeampaa tuolla tavalla.
 
Back
Top