SJ kirjoitti:
Raveni kirjoitti:
Abramsin suurin heikkous taitaa olla se kaasuturbiini moottori joka asettaa haasteita polttoaine huollolle.
Ei oikeastaan, se turbiini kun taisi alkujaan toimia ihan tavan dieselillä, mutta sitten vissiin persianlahden sodan aikana päättivät käyttää olikohan lentobensaa mitä laivastolla oli yllin kyllin ja ei ollut tarvetta jakaa kuljetuskapasiteettia kahdelle artikkelille, joten päättivät ottaa käytännön yleiseen käyttöön. Kaasuturbiini ei myöskään kuluta liikkeellä oltaessa merkittävästi enempää, saattoipa kuluttaa vähemmänkin. Ja siitä tyhjäkäynti ongelmasta on päästy kun asensivat tankkiin sen generaattorin.
Tätäkö meinaat? "Honeywell was developing another gas turbine engine with General Electric for the XM2001 Crusader program that was also to be a replacement for the AGT-1500 engine already in the Abrams tank. The new LV100-5 engine is lighter and smaller (43% fewer parts) with rapid acceleration, quieter running and no visible exhaust. It also features a 33% reduction in fuel consumption (50% less when idle) and near drop-in replacement."
Tuosta AGT1500 moottorista en ole kuullut että olis tullut mitään polttoaineen kulutukseen liittyvää päivitystä. Toki käyttää melkein kaikkea mitä polttoaineeksi voi sanoa mutta kulutus on silti kova suhteessa mäntä moottoriin vaikkakin tehoa on enemmän ja on hiljaisempi.