Laitetaanpa tämä Gur Khan attacks! -kirjoitus tänne:
Трансмиссия для "Арматы.
Kirjoitus on (ikävä kyllä) venäjäksi, joten ei muuta kuin google laulamaan.
Kirjoituksessa käsitellään eri aineistoihin perustuen Armatan voimansiirtoa ja ymmärrykseni perusteella sen pitäisi olla olennaisesti kehittyneempi mitä aiemmissa venäläisvaunuissa (esim. T-90). Armatan vaihtoisto koostuisi kahdeksasta vaihteesta joista neljä on eteen ja neljä taakse - jos siis ymmärsin lukemani oikein eli kumpaankin suuntaan on yhtä monta vaihdetta ja kokonaisuus pitää sisällään kahdenksan vaihteisen laatikon. Tämä parantaisi olennaisella tapaa vaunun liikkumista ja vrt. vanhemmat venäläis-/neuvostovaunut Armatan liikkuminen kumpaankin suuntaan olisi jouhevampaa ja myös nopeampaa, etenkin pakittaminen luonnistuisi vaunulta olennaisesti nykyisiä vaunuja paremmin ja näin liikkuminen taistelukentällä olisi entistä helpompaa ja tarvittaessa vetäytyminen/siirtyminen peruuttamalla kävisi huomattavasti nykyisiä vaunuja nopeammin.
Vanhemmilla venäläisillä/neuvostoliittolaisilla vaunuilla nopeus peruutettaessa/liikkuessa taaksepäin on ollut olennaisesti hitaampaa vrt. länsimaiset vaunut. Katsotaan nyt muuttaako Armatan uusi (venäläisittäin moderni) voimansiirto asetelmaa radikaalisti, mutta parannus entiseen verrattuna lienee huomattava -
jos siis on uskominen "myyntimiesten" puheisiin. Tässä kohdin tietenkin on muistettava se, että olemme loppujen lopuksi nähneet Armatan esiintyvän hyvin yksipuolisesti eli pääasiassa betoni/asfaltti alustoilla ja eteenpäin ajaen paraatimuodostelmissa (pl. muutama muu video jotka on kuvattu teillä) ja todellisuus taistelukentällä on kuitenkin olennaisesti toinen.
***
Mitä tulee tuohon
@CarriE66 :den kuvaan lievästä "öljyfuskusta" niin sitäkin on jo ehditty huolestuneena spekuloimaan "fanipoikien" keskuudessa - laitetaan nyt yksi spekulaatio, on oikeassa tahi ei: "
It depends on the quality of the diesel fuel they are using. I bet the residue is not there in all the T-14 and T-15 practicing forthe parade. The engine is a high performance turbocharged diesel not specially tuned to burn commercial grade diesel. Thisresidue is not associated with engine damage or malfunction." (
www.russiadefece.net - kyseessä tuskin on ammattimainen arvio vaan eiköhän kyse ole tavallisen kirjoittajan arviosta, joka voi toki perustua hyvään pohjatietoon).
vlad.