Alustan pohja ja muoto antaa osviittaa että kysessä on alkujaan T90 alusta, jota on kenties jatkettu ja muokattu näyttävämpään ulkoasuun lisäämällä helmoja ja muokkaamalla teloja muistuttamaan länsimaisia vastineita.
Viimeksi muokattu:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Alustan pohja ja muoto antaa osviittaa että kysessä on alkujaan T90 alusta, jota on kenties jatkettu ja muokattu näyttävämpään ulkoasuun lisäämällä helmoja ja muokkaamalla teloja muistuttamaan länsimaisia vastineita.
Enkä tiedä miten iso painoarvo tuolle 152mm kanuuna-arvailulle voidaan antaa. Onko se oikeasti lähtöisin jostain edes puoliksi uskottavasta lähteestä vai onko vain vedetty johtopäätöksiä että 152mm kanuuna on kehitteillä koska siitä puhuttiin BlackEaglen ja T-95:n yhteydessä...
-152mm WILL be on the tank, but not right away. And it will be electrochemical, and has already been financed by the MOD.
-Tanks are not final products, half of the ones already made will be sent to Kubinka to be flogged the other back to UVZ. This includes the T-15.
-Protection:
-traditional ERA has become outdated in terms of potential
-instead they will use 'electro, plasma polymers, graphene"
-APS will be very advanced, multi-shot, with automatic reloading.
-Electrical transmission
-Crew in the next 5-6 years will be cut down to 2- FOR SURE.
-45mm has been chosen as firm replacement for 30mm- already has started testing with new rounds- YAY
-Armata program so far has full funding, no sequester.
Ihmettelen myös väitettä että perinteinen ERA on tullut tiensä päähän kun viimeisin Venäjällä laajaa käyttöä saanut ERA on Kontakt-5. Ellei sitten "electro":lla tarkoiteta ERA:a joka ohjataan räjähtämään sähkösignaalilla.
Tuo voisi viitata siihen ERA malliin, joka on muotoiltu tuottamaan alikaleja pätkiviä EFP panoksia.
Suurin osa uusinta kalustoa, mutta vain yksi Armata MBT. Mielenkiintoisin yllätys oli peitetty iskander loppupuolella.
Veikkaanpa että insinöörit ovat kaivaneet kansiot esiin hyllystä ja projektin jatkamista mietitään tosissaan ellei sen kanssa jo tehdä työtä oikein tosissaan. Tuskin länsimaiset asevalmistajat tyytyvät katselemaan peukaloitaan pyöritellen kun venäläiset valtaavat neljännen sukupolven tankkimarkkinat?
Jos mennään kahden hengen miehistöön niin se vaatiikin jo jotain tukijoukkoja maastoon.
Eikös panssariase ole tähänkin asti vaatinut melkoiset tukijoukot saavuttaakseen parhaimman tehonsa? Jalkaväkeä ympärilleen sinkosimojen varalle, hinauspanssarin taustalle, ajoneuvoja kuskaamaan polttoainetta ja ammuksia sekä kenttäkorjaamon tekemään remontteja ja huoltoja.
Nopeasti asiaa ajatellen uskoisin että panssarivaunujen kehityksessä yksi painopiste on vaunujen kytkeminen osaksi taistelukentän tietoverkkoa jolloin miehistölle tarjotaan tilannetietoa reaaliajassa paitsi vaunun omista antureista niin myös ulkopuolisista järjestelmistä.
Silloin itse vaunussa ei tarvitsisi olla niin monta ukkoa kun osa niistä tehtävistä jotka on tehty perinteisesti vaunun sisällä voidaan tehdä etänä kauempaa.
Eikä kaukana ole sekään hetki jolloin vaunuista voidaan jättää miehistö kokonaan pois aseistettujen UAV-lennokkien tapaan.
Vaunun johtaja, ampuja, lataaja ja kuski tulevat ensimmäisenä mieleen.Millaisia ovat nämä tehtävät joissa ei enää vaadita nii montaa ukkoa ja jotka voidaan hoitaa etänä UAV lennokkien tapaan?
En oikein ymmärrä mikä into on korvata miehistöä tietokoneilla ja automaatiolla.
Ihminen on loppupeleissä aika luotettava ja tehokas tietokone jonka korvaaminen ei ole halpaa eikä nykyteknologialla edes mahdollista.
Voi sitä riemua myös kun Venäjän ELSO-yksiköt löytääkin signaaleista porsaanreiän ja yhdellä MTLB-antennivaunulla pistetään kaikki Suomen taistelupanssarivaunut pysähdyksiin 50km säteellä.
Näkisin tietokoneet ja automaation enemmänkin miehistöä tukevana kehityksenä kuin korvaavana. Esim tietokone lukemaan tähtäinkuvaa autonomisesti ampujan rinnalle ja jos se havaitsee sopivan kohteen niin laittaa sen seurantaan ja ilmoittaa siitä ampujalle. En kuitenkaan korvaisi ampujaa tietokoneella joka etsii ja ampuu itse.
VirtualReality lasit varmaan tulevat suht nopeasti taistelukentälle. Ainakin jos vaunun johtaja halutaan pudotaa runkoon niin VR-laseilla voitanee korvata menetettyä tilannetietoisuutta.
Vaunun johtaja, ampuja, lataaja ja kuski tulevat ensimmäisenä mieleen.
Jos vaunun johtaja ei tee muuta kuin johtaa miehistöä intercomin kautta niin miksi hänen pitäisi istua kyydissä?
Jos ampuja suuntaa aseistuksen maaliin sensoreiden välittämään informaatioon luottaen ja painaa sähkönappia laukaistakseen niin miksi hänen pitäisi istua kyydissä?
Jos maapallon toisella puolen lentävää UAV:a pystytään ohjaamaan etänä niin miksi ei panssarivaunuakin?
Jos lataajan voi korvata automaatilla niin miksi pitää lataajaa kyydissä?
Armeijathan ovat tunnettuja siitä että kaikki munat laitetaan aina samaan koriin? Oletat siis että taistelukentän informaatioverkkojen suunnittelijat eivät ota huomioon vihollisen ELSO:a ja varaudu siihen varajärjestelmin ja vastatoimin? Se, että USA on lennättänyt miehittämättömiä tiedustelu- ja taistelukoneita vihamielisten alueiden yläpuolella jo parin vuosikymmenen ajan ilman että niitä olisi todistetusti saatu ELSO:n avulla alas kertoo mielestäni jotain.
Olisikohan sillä jotain tekemistä sen kanssa että ainakin jotkut meistä pitävät ihmiselämää arvona sinänsä ja pitävät kaikkia keinoja joilla vältetään ihmisen joutumista henganvaaraan kannatettavina.
Sinäkin varmaan tunnet monia ihmisiä joihin määritelmäsi eivät päde.
Älä muuten hämmästy jos parin vuoden sisällä autokaupoissa on myynnissä henkilöautoja jotka eivät välttämättä tarvitse ihmiskuskia.
En minäkään mutta siihen se menee, usko pois. Taistelukentälle tulee robotteja eli koneita jotka kykenevät suorittamaan tehtäviä ilman ulkopuolista (ihmisen) ohjausta. Tietenkin ihmisellä pitäisi olla veto-oikeus tietokoneen tekemiin päätöksiin aseiden käytössä mutta taistelukentän olosuhteissa taitaa käydä niin että se ihmisoperaattori on ketjun heikoin/hitain lenkki eikä ole järkevää pysähtyä edes sekunniksi käymään moraalista ja eettistä yksinpuhelua siitä pannaanko ontelokranu liikkeelle vai ei.
Kyllä merkittävän osan toimintoja vaunusta kannattaa siirtää pois. Todellakin tämän päivän anturoinnilla ja kameroinnilla saadaan aikaan hyvä tilannetietous esim: vaunun johtajalle, vaikka johtaja olisi siirtotiloissa jossain kaukana...
Sama ampujan osalle. Ajajakin voisi olla pois, että kokonaan etäohjattu tankki vaan mennä rymistelee paikalle ominpäin. Samalla voisi pienentää vaunun kokoa, lisätä tehoa ja nopeutta..
Ihmisen korvaaminen kannattaa ehdottomasti.
Höpöhöpö. Arvaat varmaan paljonko maksaa toteuttaa sotilastason kestävyysvaatimuksilla tuollaiset viritelmät. Ei onnistu nykyteknologialla, ainakaan riittävän hyvää riittävän edullisesti.