Panssarivaunut

Enpä tuosta tiedä. Riippuu tietysti missä lanka on. Ainakin, jos tulee tykistökeskitys.

Siellä vaunun sisällähän ne piuhat kulkee. Nythän vertaillaan tilannetta missä miehistö istuu vaunussa siihen että miehistö ohjaa vaunun toimintaa muualta langattomasti. Eli saako esim tornin suuntauskoneisto ohjaussignaalinsa ampujan kahvasta kiinteää piuhaa pitkin, vai langattomasti 30km päästä. Kukaan ei varmaan ajatellut että vaunua ohjattaisiin etänä kiinteän kaapelin välityksellä :D
 
Mil-Spec. Tarkempaa tietoa ei ole, tuskimpa afrikassa hirveästi ELSO:a harrastetaan. Huolestuttavaa näissä onkin että yhteydet ei pysy edes ELSO-vapaassa ympäristössä.

Irlantilaiset hukkasivat tuon lennokin inhimillisen virheen vuoksi Tsadissa. Lennokki menetti yhteyden maa-asemaan ja lennokkiin oli edelleen ohjelmoituna entisen tukikohdan sijainti...Irlannissa. Eli yhteyden katkettua lennokki lähti kohti Irlania ja on sitten jossain Saharassa... :D

http://www.independent.ie/irish-news/missing-chad-drone-may-have-tried-to-fly-home-26497563.html

It is feared that during familiarisation and training at the Curragh, the coordinates of the Irish Army camp in Kildare may have been programmed into the drone.

When deployed in the harsh desert terrain in Chad last March, it tried to fly "home" but ran out of battery and crashed into the desert -- about 2,990 miles from its destination.

The drones have a flight time of 1.5 hours and a range of 15 km.
 
Israelissa tuotiin lataaja takaisin Merkava 4 -versioon. Yksi tärkeä syy oli, että saatiin yksi silmäpari lisää tähystämään, eikä tarvitse pelätä, että automaattilataus temppuilee.

Merkava 4 main battle tank capabilities
The tank is capable of carrying eight infantry soldiers, a command group or three litter patients (stretcher casualties) in addition to the tank crew of commander, loader, gunner and driver. The tank is capable of firing on the move at moving targets and has demonstrated high hit probability in firing against attack helicopters using conventional anti-tank munitions.
http://www.army-technology.com/projects/merkava4/
 
Merkavassa on aina ollut 4 hengen miehistö kaikissa versioissa. Joten siinä mielessä sen tuominen takaisin on harhaanjohtavaa uutisointia. Yksi syy on taistelutauon aikaisen vartioinnin, ammustäydennyksen ja huoltotoimenpiteiden suorittaminen. 3 hengen miehistön ei ole katsottu pystyvän suoriutumaan noista ilman ylirasitusta. Otetaan esim. rutiinihuolto tai telaketjun vaihto.
 
Viimeksi muokattu:
Minua on huijattu! Olin Golanilla, kun Merkava 1 esiteltiin YK-joukoille taistelunäytöksessä keväällä 1982.
Vaunuista ilmaantui vain kolmen hengen miehistö ja meille puhuttiin automaattilatauksesta.
Jalkaväkiryhmä hyökkäsi vaunun perätilasta ulos meidän kaikkien suureksi hämmästykseksi. Että sillee...
 
Minua on huijattu! Olin Golanilla, kun Merkava 1 esiteltiin YK-joukoille taistelunäytöksessä keväällä 1982.
Vaunuista ilmaantui vain kolmen hengen miehistö ja meille puhuttiin automaattilatauksesta.
Jalkaväkiryhmä hyökkäsi vaunun perätilasta ulos meidän kaikkien suureksi hämmästykseksi. Että sillee...

Jospa protoilivat jotain. Kyllä Merkavissa kaikkien tietojen mukaan on aina ollut 4 hengen miehistö. Tai jos eivät saaneet kaikkia mahtumaan vaunuun täydellä miehistöllä... :D
 
Kuva Merkava 4:n tornissa olevasta latauslaitteesta. Lataaja ilmeisesti valitsee ammustyypin ja ottaa luukusta tulevan ammuksen ja työntää tykkiin. Kaikki ammukset ovat erillisessä tilassa kuten Abramssissa.

Merk-Mk4-Autoloader.jpg
 
MOSCOW, April 27. /TASS/. About 100 most advanced tanks on the Armata platform will be delivered to the Russia army for testing in the next several years, Oleg Bochkarev, a deputy chairman of the board of the Russian Defense Industry Commission, said on Monday.

He told the Ekho Moskvy radio station Armata tanks trials would be conducted in 2016. "We will complete the development of this tank by mid-2016. Trials will be conducted in 2016. We are now at the stage of preliminary tests," Bochkarev said, adding that a pilot party of Armata tanks was being manufactured for the army.

"Machines we will see at the Victory Parade will be the first in a batch that is to go the army for trials by the end of year"
http://tass.ru/en/russia/792102
 

100:lla varmaan tarkoitetaan kaikkia Armata-alustan variantteja yhteensä. On siitä silti pitkä matka siihen että saavat 2300 T14 vaunua käyttöön vuoteen 2020 mennessä :D



Vaikka kehitystä on tapahtunut niin ei venäläinenkään kalusto ole savuvapaata vieläkään. Mustan diesel-voimasavun sijasta valkosinistä savua puskee. Paljonkohan öljyä palaa...


BMPT_Armata_0012.jpg



Kuva Merkava 4:n tornissa olevasta latauslaitteesta. Lataaja ilmeisesti valitsee ammustyypin ja ottaa luukusta tulevan ammuksen ja työntää tykkiin. Kaikki ammukset ovat erillisessä tilassa kuten Abramssissa.

Valtaosa ammuksista on edelleen rungossa. Valmistajan mukaan tuohon "revolveriin" mahtuu 10 laukausta.

http://www.idc-rd.com/defense_armored-vehicle-systems.html


ARMS automatically serves the loader with 10 rounds of up to 4 different types of ammunition from an explosion proof chamber in a MBT.
 
Vaikka kehitystä on tapahtunut niin ei venäläinenkään kalusto ole savuvapaata vieläkään. Mustan diesel-voimasavun sijasta valkosinistä savua puskee. Paljonkohan öljyä palaa...

Ehkä venäläiset ovat innovoineet kaksitahtisen panssarivaunu-dieselmoottorin. Öljyä vain dieselin sekaan ja hyvin voitelee. ;)
 
Ehkä venäläiset ovat innovoineet kaksitahtisen panssarivaunu-dieselmoottorin. Öljyä vain dieselin sekaan ja hyvin voitelee. ;)

Kaksitahtidiesel ei nyt ole mikään maailman uusin keksintö, M4A2 Shermaneissahan oli Detroit Dieselin kaksitahtidieselmoottorit. USMC käytti noita myös, mutta pääasiassa M4A2 variantit taisi olla tarkoitettu Lend-Lease vientiin, neukutkin saivat noita aseapuna yli 4100 kappaletta.
 
Laitetaanpa tämä Gur Khan attacks! -kirjoitus tänne: Трансмиссия для "Арматы.

Kirjoitus on (ikävä kyllä) venäjäksi, joten ei muuta kuin google laulamaan.

Kirjoituksessa käsitellään eri aineistoihin perustuen Armatan voimansiirtoa ja ymmärrykseni perusteella sen pitäisi olla olennaisesti kehittyneempi mitä aiemmissa venäläisvaunuissa (esim. T-90). Armatan vaihtoisto koostuisi kahdeksasta vaihteesta joista neljä on eteen ja neljä taakse - jos siis ymmärsin lukemani oikein eli kumpaankin suuntaan on yhtä monta vaihdetta ja kokonaisuus pitää sisällään kahdenksan vaihteisen laatikon. Tämä parantaisi olennaisella tapaa vaunun liikkumista ja vrt. vanhemmat venäläis-/neuvostovaunut Armatan liikkuminen kumpaankin suuntaan olisi jouhevampaa ja myös nopeampaa, etenkin pakittaminen luonnistuisi vaunulta olennaisesti nykyisiä vaunuja paremmin ja näin liikkuminen taistelukentällä olisi entistä helpompaa ja tarvittaessa vetäytyminen/siirtyminen peruuttamalla kävisi huomattavasti nykyisiä vaunuja nopeammin.

Vanhemmilla venäläisillä/neuvostoliittolaisilla vaunuilla nopeus peruutettaessa/liikkuessa taaksepäin on ollut olennaisesti hitaampaa vrt. länsimaiset vaunut. Katsotaan nyt muuttaako Armatan uusi (venäläisittäin moderni) voimansiirto asetelmaa radikaalisti, mutta parannus entiseen verrattuna lienee huomattava - jos siis on uskominen "myyntimiesten" puheisiin. Tässä kohdin tietenkin on muistettava se, että olemme loppujen lopuksi nähneet Armatan esiintyvän hyvin yksipuolisesti eli pääasiassa betoni/asfaltti alustoilla ja eteenpäin ajaen paraatimuodostelmissa (pl. muutama muu video jotka on kuvattu teillä) ja todellisuus taistelukentällä on kuitenkin olennaisesti toinen.

***

Mitä tulee tuohon @CarriE66 :den kuvaan lievästä "öljyfuskusta" niin sitäkin on jo ehditty huolestuneena spekuloimaan "fanipoikien" keskuudessa - laitetaan nyt yksi spekulaatio, on oikeassa tahi ei: "It depends on the quality of the diesel fuel they are using. I bet the residue is not there in all the T-14 and T-15 practicing forthe parade. The engine is a high performance turbocharged diesel not specially tuned to burn commercial grade diesel. Thisresidue is not associated with engine damage or malfunction." (www.russiadefece.net - kyseessä tuskin on ammattimainen arvio vaan eiköhän kyse ole tavallisen kirjoittajan arviosta, joka voi toki perustua hyvään pohjatietoon).

vlad.
 
Kaksitahtidiesel ei nyt ole mikään maailman uusin keksintö, M4A2 Shermaneissahan oli Detroit Dieselin kaksitahtidieselmoottorit. USMC käytti noita myös, mutta pääasiassa M4A2 variantit taisi olla tarkoitettu Lend-Lease vientiin, neukutkin saivat noita aseapuna yli 4100 kappaletta.

Joo, eihän se sinänsä uusi keksintö ole. Mutta, en tiennyt, että sitä oli käytetty panssarivaunuissa. Kiitos tiedosta.
 
Mitä tulee tuohon @CarriE66 :den kuvaan lievästä "öljyfuskusta" niin sitäkin on jo ehditty huolestuneena spekuloimaan "fanipoikien" keskuudessa - laitetaan nyt yksi spekulaatio, on oikeassa tahi ei: "It depends on the quality of the diesel fuel they are using. I bet the residue is not there in all the T-14 and T-15 practicing forthe parade. The engine is a high performance turbocharged diesel not specially tuned to burn commercial grade diesel. Thisresidue is not associated with engine damage or malfunction." (www.russiadefece.net - kyseessä tuskin on ammattimainen arvio vaan eiköhän kyse ole tavallisen kirjoittajan arviosta, joka voi toki perustua hyvään pohjatietoon).

vlad.

Mikään Diesel asiantuntija en ole mutta kuulostaa perin Venäläiseltä selittelyltä. "Itseasiassa se että koneesta tulee öljyä ulos ja savu on sinivalkoista kertoo vain että moottoriin on tankattu liian hyvää polttoainetta koska moottori on korkeaviritteinen turbodiesel joka on suunniteltu huonommalle polttoaineelle" :D

Jos moottori pitää erikseen virittää vähän erilaiselle polttoaineelle niin johan on. Ollaan kuitenkin vuodessa 2015.
 
Nämähän ovat vielä ensimmäistä armeijan testaukseen menossa olevaa erää.
Jos kehityksen johtaminen toimii ja on riittävästi aikaa ja rahaa, voi tuostakin joskus saada hyvän.
Siinä olikin jo kolme venäläisille kovaa haastetta.

Tuskinpa sieltä mitään maatamullistavaa ihmettä on tulossa.
 
Laitetaanpa tämä Gur Khan attacks! -kirjoitus tänne: Трансмиссия для "Арматы.

Kirjoitus on (ikävä kyllä) venäjäksi, joten ei muuta kuin google laulamaan.

Kirjoituksessa käsitellään eri aineistoihin perustuen Armatan voimansiirtoa ja ymmärrykseni perusteella sen pitäisi olla olennaisesti kehittyneempi mitä aiemmissa venäläisvaunuissa (esim. T-90). Armatan vaihtoisto koostuisi kahdeksasta vaihteesta joista neljä on eteen ja neljä taakse - jos siis ymmärsin lukemani oikein eli kumpaankin suuntaan on yhtä monta vaihdetta ja kokonaisuus pitää sisällään kahdenksan vaihteisen laatikon. Tämä parantaisi olennaisella tapaa vaunun liikkumista ja vrt. vanhemmat venäläis-/neuvostovaunut Armatan liikkuminen kumpaankin suuntaan olisi jouhevampaa ja myös nopeampaa, etenkin pakittaminen luonnistuisi vaunulta olennaisesti nykyisiä vaunuja paremmin ja näin liikkuminen taistelukentällä olisi entistä helpompaa ja tarvittaessa vetäytyminen/siirtyminen peruuttamalla kävisi huomattavasti nykyisiä vaunuja nopeammin.

Vanhemmilla venäläisillä/neuvostoliittolaisilla vaunuilla nopeus peruutettaessa/liikkuessa taaksepäin on ollut olennaisesti hitaampaa vrt. länsimaiset vaunut. Katsotaan nyt muuttaako Armatan uusi (venäläisittäin moderni) voimansiirto asetelmaa radikaalisti, mutta parannus entiseen verrattuna lienee huomattava - jos siis on uskominen "myyntimiesten" puheisiin. Tässä kohdin tietenkin on muistettava se, että olemme loppujen lopuksi nähneet Armatan esiintyvän hyvin yksipuolisesti eli pääasiassa betoni/asfaltti alustoilla ja eteenpäin ajaen paraatimuodostelmissa (pl. muutama muu video jotka on kuvattu teillä) ja todellisuus taistelukentällä on kuitenkin olennaisesti toinen.

***

Mitä tulee tuohon @CarriE66 :den kuvaan lievästä "öljyfuskusta" niin sitäkin on jo ehditty huolestuneena spekuloimaan "fanipoikien" keskuudessa - laitetaan nyt yksi spekulaatio, on oikeassa tahi ei: "It depends on the quality of the diesel fuel they are using. I bet the residue is not there in all the T-14 and T-15 practicing forthe parade. The engine is a high performance turbocharged diesel not specially tuned to burn commercial grade diesel. Thisresidue is not associated with engine damage or malfunction." (www.russiadefece.net - kyseessä tuskin on ammattimainen arvio vaan eiköhän kyse ole tavallisen kirjoittajan arviosta, joka voi toki perustua hyvään pohjatietoon).

vlad.

Vahventamassani kohdassa löytyy viisautta.
Aramata on vielä varsin proto vaiheessa. Tulevaisuus tulee näyttämään onko Armatasta eläjäksi, vai jääkö sen historiaan yhdeksi protoksi muiden kunnianhimoisten hankkeiden joukossa.

En kuitenkaan ole vielä vaikuttunut.
 
Back
Top