Panssarivaunut

Sama poloinen myös mietti että pitäisikö vaunussa olla kaksi ajajaa, yksi per ajosuunta. Vaatii stuntmiehen taitoja peruuttaa kovaa taakseppäin. :D

Tuli tuosta ihan ohimennen mieleen että voisi olla melkoisen jännä kokemus ajaa tuollaista umpinaista purkkia taaksepäin ilman prismoja niin että taka- ja sivukameroiden kuvaa näyttävät monitorit antaisivat kuskin ymmärtää että se tavallaan istuisi naama kohti vaunun perää. Siinä ottaisi silmä ja sisäkorva tiukkaa matsia keskenään :)
 
Kovin kallis tuntuu olevan tuo Armata.

http://by24.org/2015/05/05/new_rusian_tanks_are_really_made_from_paper/

Google käännös:

Kuitenkin merkittävin "sotilaallinen" ominaisuudet uuden venäläisen tank "Armata" - sen kustannuksia. Virallisten tietojen mukaan edustajien puolustusteollisuuden, jokainen tällainen laite Venäjä maksaa veronmaksajille 8.000.000 dollaria. Vertailun, amerikkalainen Abrams M1 säiliö arvoltaan $ 1,4 miljoonaa Saksan Leopard 2-2 miljoonaa uutta Ukrainan "Hold" - 2,3 miljoonaa, ja Israelin tank "Merkava" - ja 2,3 miljoonaa. Yksinkertaisesti sanottuna, jossa arvo kunkin laatikon "Almaty oli" ostaa viisi Yhdysvaltain "Abrams" ja loput 700000 ostaa edes vuoden tarjonta dieselpolttoainetta heille.
 
Kokonaisuudessaan hyvää spekulointia näissä viesteissä ja linkkaan ne nyt molemmat samalla kertaa kommentoiden niitä hiukan.

Venäläisellä foorumilla spekuloivat että kyseessä olisi ammustäyttöluukku. Vastaava löytyy myös yhdestä ensimmäisistä armata alustaperheen konseptikuvista. Kuvan uskottavuuteen en ota kantaa koska valtaosa näistä konseptikuvista on paskaa. Tämä taitaa kuitenkin olla ensimmäinen konseptikuva mitä on.

armata-small.jpg


Edit: koro-ongelmahan on tietty helposti korjattu kun seuraavaan proto-erään on tehty korkeampi luukku. Sinänsä pääaseesta erotettu konetykki on hieno ajatus. Ison kuulan perään vai laittaa 30mm dakka-dakkaa samalla kun automaattilataaja lataa uutta kuulaa pääaseeseen.

Todennäköisimmin tästä kuvasta mallinnettu, näyttää hyvin hyvin samalta ja tämä taitaa olla ensimmäinen konseptikuva mitä armatan MBT-variantista on maailmalla pyörinyt:

armataa-640x267.jpg


Uskon että ylläolevat kuvat kuvastavat kohtuu tarkasti sitä miltä torni näyttää "kuoren" alla tällä hetkellä. ...

Eli torni olisikin tälläinen:

14308736970620.jpg


Tuo ylläoleva voi loppupeleissä olla jopa nerokas ratkaisu. Torni on käytännössä vain tykki jota suojaa X määrä panssarointia. Siihen on kiinnitetty tarpeelliset välineet ja ne on suojattu kohtuu kevyellä panssaroinnilla vain pienkaliiperiaseita ja sirpaleita vastaan. Jos ottaa osuman modernista alikalista niin torni on hätää kärsimässä jokatapauksessa vaikka panssarointia olisi reilustikkin, ehkä on päätetty ettei kannata vaivautua. Umpipanssaroituun torniin on myös astetta työläämpää vaihtaa mitään. Ehkä on ajateltu että huoltovaunu tuo uuden komponentin hajonneen tilalle, pikakiinnikkeet irti ja hajonnut osa vaihtoon plug-and-play idealla.

Jos näin on niin tarkoittaa myös sitä että runko on ainakin massan puolesta erittäin hyvin panssaroitu.

Tämä taitaa olla kovin mysteeri tällä hetkellä. Käytetyn ammuksen kannan ulosheittoluukku tai mahdollisen konetykin kiinnityskohta. Jos kyseessä olisi ammusten täyttöluukku niin en näe tarvetta tuollaiselle "syvennykselle" tornin kuoressa vaan siinä ulkokuoressa voisi samalla vaivalla olla joku kansi/luukku. Mietin siis asiaa siltä kannalta että miksi se syvennys on pitänyt tehdä siihen ilman mitään luukkua. En keksi muuta kuin että siihen on tarkoitus asentaa jotain pysyvästi tai sitten siitä lentää ammuksen kanta ulos.

Itsekin eilen tutkin noita vanhempia Armata-projektin kuvia ja etenkin linkittämiäsi kuvia ja lähtökohta oli jotakuinkin sama kuin sinulla, mutta itse ajattelin, että lopullinen versio olisi jonkin sortin modulaarinen panssarointi ulkopinnassa ja sitten elektroniikka ja ytimessä tykki ja sen tarvitsemat laitteistot. Sinun spekulointi meni oivastaan vieläkin pidemmälle ja tämä plug and play -idea saattaisi olla toimivakin vaihtoehto kunhan vaan huolto on riittävän hyvin järjestetty. (Huom: Armatan alustalle on ymmärtääkseni suunniteltu rakennettavan myös eriasteisia huoltovaunuja ja erikoisvaunuja, joten kenties spekulaatiosi lähtökohta voi olla oikeaan osunut. Tietyt osat ja komponentit kulkevat mukana ja ne on pikaisesti vaihdettavissa kentällä. Kunnon osumasta vaihdetaan sitten koko torni.)

Venäläiset ovat voineet lähteä liikkeelle siitä, että kevyt panssarointi riittää suojaamaan sirpaleilta ja pienikaliperiselta tulelta ja sitten vaunun markkinoitu aktiivinen- ja passiivinen omasuoja hoitaisi suurelta osin ongelmallisimmat tapaukset, josta seuraisi sikäläisen ajattelun mukaan se, että raskaampiin huoltotoimenpiteisiin (esim. tornin vaihto) ei tarvitse kovinkaan usein ryhtyä. Toisaalta kuten ketjussa on oikeutetusti todettu, eipä noita varmuudella tehokkaita ja luotettavia aktiivisia omasuojajärjestelmiä liiemmin ole olemassa vuosikymmenten kehittelytyöstä huolimatta, joten ottavatko venäläiset nyt riskin luettaessaan Armatan järjestelmiin?

Ehkäpä se syvennys jää arvoitukseksi kunnes näemme Armata mbt:n lopullisessa kuosissa. Loogiselta tuntuvia vaihtoehtoja ei kovinkaan montaa ole, oikeastaan esille nostetut eli siihen asennetaan jotain pysyvästi tai että kyseisellä alueella on luukku, josta ammuksen kanta lentää ulos.

vlad.
 
Eipä noita aktiivisia suojajärjestelmiä ole ollut paljon käytössäkään... Iipoilla lähinnä ja ovat olleet ilmeisen tyytyväisiä ja näkevät hyödyt...

Toisaalta panssaria ei paljon enään pysty kasvattamaan koska paino... Uusia materiaaleja ei myöskään ole oikein tullut tai sitten ovat hyötyyn nähden niin kalliita että ei kannata... Tällöin ei oikein ole vaihtoehtoja muita kuin aktiiviset suojajärjestelmät.... Jos tuollaisella ostetaan 1-2 osumaa lisä aikaa niin se on maksanut itsensä takaisin... Kellään ole varaa enään pitää yllä saati käyttää 10000 panssaria...
 
Kannattaa panna merkille, että kyseessä oli "suunniteltu evakuointi"....
Jotenkin tulee mieleen BTR:ien viimeinen itsenäisyyspäivän paraati, muistaakseni Joensuussa. Kolmesta vaunusta yksi hyytyi kadulle kesken paraatin, toinen ajoi hiljaa loppuun yhdellä moottorilla (toinen motti kaput kesken paraatin), mutta sentään yksi BTR ajoi ylväästi reitin loppuun. Ei sitten näkynyt sitä pätkää valtakunnallisessa televisioinnissa, ai niin, nämä eivät varmaankaan olleet suunniteltuja hyytymisiä...
 
Eipä noita aktiivisia suojajärjestelmiä ole ollut paljon käytössäkään... Iipoilla lähinnä ja ovat olleet ilmeisen tyytyväisiä ja näkevät hyödyt...

Kyllä - ja toisaalta senkin järjestelmän toimivuuteen on suhtauduttava siinä mielessä hieman skeptisesti ettei siitäkään ole merkittäviä kokemuksia kun vastassa on modernit/ajan tasalla olevat asejärjestelmät. Osoittaa siis vain sen, että toimivan, luotettavan ja laajaan tuotantoon soveltuvan järjestelmän rakentaminen on osoittaunut todella haastavaksi.
 
Saattoihan tuo kuulua paraatin harjoitteluun kuten sanovat. Ilman valmisteluja menee paraati melkoiseksi sähläykseksi mahdollisten kalustorikkojen myötä.

Saattoi kuulua harjoitteluun - olennaisempaa onkin kysyä MIKSI hinaus/ evakuointi kuului harjoitteluun???? Jos oletetaan että paraatiin viedään uusi, nykyaikainen, testattu ja operatiiviseen käyttöön valmis taistelupanssarivaunu, sen evakuointiin paraatista tuskin on suuremmin syytä paneutua..

No, vastaus on yksinkertainen: Paraatiahan on siellä harjoiteltu jo viikkoja - harjoittelun eri vaiheista on olemassa faktaa, että Armataa on hinailtu vähän useamminkin.. No, voihan nuokin hinauskerrat olla vain evakuoinnin harjoittelua - paitsi että siinä tapauksessa koko homma vaikuttaa yhä kummallisemmalta - eikö sen pitänyt olla operatiiviseen käyttöön lähes valmis vaunu?!
 
Suomen Sotilas näyttää nielaisseen PR-puheet sellaisenaan ilman pureskelua. Tarkoituksella tai tahattomasti. Onkohan "AK" itse Aleksei Kettunen jonka kalusto-analyysit ovat, noh... Jokainen varmasti arvaa :D

On. Desanttien desanttihan se siellä.

EDIT Erityisesti tämä kohta räjäytti röhönaurun: "ammattitaitoista ja asiantuntevaa analyysia uudesta tekniikasta ja sen vaikutuksista, tietoa joita et muualta saa." :D:D:D:D:D:D

Suomen Sotilas ja ammattitaitoinen analyysi samassa asiayhteydessä... ei hyvää päivää.
 
On. Desanttien desanttihan se siellä.

En yksinkertaisesti vain tajua miksi Suomen Sotilas yhä käyttää herra Kettusta artikkeleidensa kirjoittajana?? Kaverilla ei ole mitään sellaista asiantuntemusta, mitä Suomen Sotilas ei saisi jostakin muualtakin. Kettusen tieto on lähes 100%:sti sellaista, jonka jokainen löytää helposti googlella, analyysit hyvin pintapuolisia ja keveitä, hyvin usein niistä paistaa asiantuntijan silmään räikeästi läpi ettei kaveri oikeasti tiedä mistä puhuu (kirjoittaa).
Kettusen taito on se, että hän kirjoittaa hyvin ja taitavasti, tuottaa asiaa tuntemattoman silmiin uskottavan tuntuista tekstiä aiheesta kuin aiheesta, vaikkei tietäisi asiasta oikeastaan mitään.

No, oli miten oli niin kyllähän Kettusen artikkelit monet naurut ovat ehtineet vuosien mittaan PV:n kahvihuoneissa irroittaa - ansio tietysti sekin.
 
Saattoi kuulua harjoitteluun - olennaisempaa onkin kysyä MIKSI hinaus/ evakuointi kuului harjoitteluun???? Jos oletetaan että paraatiin viedään uusi, nykyaikainen, testattu ja operatiiviseen käyttöön valmis taistelupanssarivaunu, sen evakuointiin paraatista tuskin on suuremmin syytä paneutua..

No, vastaus on yksinkertainen: Paraatiahan on siellä harjoiteltu jo viikkoja - harjoittelun eri vaiheista on olemassa faktaa, että Armataa on hinailtu vähän useamminkin.. No, voihan nuokin hinauskerrat olla vain evakuoinnin harjoittelua - paitsi että siinä tapauksessa koko homma vaikuttaa yhä kummallisemmalta - eikö sen pitänyt olla operatiiviseen käyttöön lähes valmis vaunu?!

Kukaan ei ole väittänyt vaunua operatiiviseen käyttöön valmiiksi.
 
Näyttää vaihteisto/voimansiirto/jarruongelmilta. Ei hievahdakkaan vaikka hinuri repii.

Taitaa vaihteiston pääsuunnittelija päästä mukavalle muutaman vuoden elämysmatkalle takasiperialaiseen "vaihteistotehtaaseen". Voiton päivän paraatista on nähtävästi odotettavissa elämys, josta ei myöskään puutu tragikoomisia aineksia... :p
 
Historiasta vain muistui, kun jollakin oli kiire saada Panthereita rintamalle...
 
Kukaan ei ole väittänyt vaunua operatiiviseen käyttöön valmiiksi.

Joo ei, lännessä - Venäjän propaganda sen sijaan on, puhumattakaan suomalaista pro-venäjä torvista...

Venäläisen propagandan mukaan ensimmäiset koneet ovat jo luovutettu palveluskäyttöön ja uusia on kovaa vauhtia tulossa jne jne jne. Lähinnä tätä tuubaa on toistaiseksi syötetty vain heillä valtion sisäiseen propagandaan - ja tätä toki ovat suomalaiset "alan miehet ja naiset" toitottaneet eteenpäin.
 
Vaihteisto-/voimansiirto-ongelmiin viittaavat myös kaikki aikaisemmat tiedot. Sitä voi sitten miettiä, miten on sen vaikeamman osuuden, kuten omasuojajärjestelmät, ammunnanhallintajärjestelmät jne jne, jos tuo ehkä kuitenkin "helppo" osuuskin tökkii tuon verran?
 
Vaihteisto-/voimansiirto-ongelmiin viittaavat myös kaikki aikaisemmat tiedot. Sitä voi sitten miettiä, miten on sen vaikeamman osuuden, kuten omasuojajärjestelmät, ammunnanhallintajärjestelmät jne jne, jos tuo ehkä kuitenkin "helppo" osuuskin tökkii tuon verran?
Totta ja mekaaniset ongelmat ovat tyypillisiä aivan alkuvaiheen kehityksessä. Länsimaissa uuden ajoneuvon voimansiirtolinjan hiominen protosta tuotantokuntoon vie helposti vuoden+ ja vaatii mittavan määrän testikilometrejä. Tässä ei vielä edes haeta teknologista etumatkaa vaan puhdasta toimintavarmuutta. Todelliset ongelmat alkavat, kun pitäisi puhtaasti kotimaisilla komponenteilla tiukassa aikataulussa alkaa kehittää kokonaan uutta. Softakehitys on itselle tuttua ja tiedän hyvin, että siihen saa palamaan aikaa. Monet kehitysvaiheet ovat myös sellaisia, ettei ukkojen lisääminen auta. Perusarkkitehtuuri ja rajapinnat pitää miettiä ensin valmiiksi, jotta yksittäisiä alueita voi edistää rinnakkain.

Muistanko oikein, eikö Uralvagonzavod / Nizhnij Tagilin panssarivaunutehdas ollut neuvostoaikoina "se huonompi" ja tärkeimmät tilaukset ohjattiin Harkovaan Ukrainaan?
 
Back
Top