CarriE66
Kapteeni
Täytyy kuitenkin myös muistaa että alikalit ovat vain yksi panssarivaunuun kohdistuva uhka, tusinoiden joukossa. Pelkkien pst-ohjuksien jokseenkin luotettava torjunta on jo massiivinen hyöty kunhan investointi on kohtuullinen verrattuna koko vaunun hintaan.
Tämä on täysin totta, mutta alikali on nopeutensa takia huomattavasti vaikeampi torjuttava. Jos järjestelmä siis pystyy alikalin torjuntaan niin varmasti pudottaa samalla lentoradalla hitaammatkin pst-ammukset. "Hämäys" ammuksilla varustettuihin pst-aseisiin en ota kantaa.
Olen kyllä semmoista ymmärtänyt, että nykyaikainen aktiivisuojaus tehoaa myös nuoliammuksiin. Läpäisyä saadaan heikennettyä hyvinkin tehokkaasti jo sillä, että ammus saadaan poikkeutettua hieman kurssistaan: tässä Trophya täydentävästä, nuoliammuksiin tepsivästä Iron Fististä puhuva iippo selittää, että jo 7 asteen poikkeutus vie 80 prosenttia iskuenergiasta ja rajoittaa läpäisyn muutamaan senttiin.
Nopea googlaus antaa Iron Fististä seuraavia osumia:
Kaadetulta alikalilta se näyttää. Video samasta, kohdasta 03:00 eteenpäin:
Lisägooglella löytyy kuitenkin osuma puolalaiselta puolustusfoorumilta. Nimimerkki "Militarysta" vaikuttaa aktiivisesti useallakin foorumilla ja pidän keskivertoa luotettavampana lähteenä. Käsittääkseni Puolan asevoimien henkilökuntaa. Kertoo että testit on muuten oikein näyttävät mutta: Alikalin nopeus 1300m/s ja torjuntapanos oli valmiiksi suunnattu kohti tulevaa alikalia kohti.
http://forum.militarium.net/viewtopic.php?f=3&t=5066&start=360
But after a while overlook the small fraud. And it turns out that the penetrator had a Vmax 1300m / s.
Well, great. Sure ...
And it turns out that the effector was already set in the direction of the flight path and APFSDS was followed several detectors at a time.
I tested only the effect of DIME głowcy effector on the penetrator (to this free ...) and no-rotation detection sequences efektora--combat firing. And here is the crux. It takes a lot of time in relation to the flight APFSDS-T.
Therefore, almost all it forgive myself. Because in theory possible, but in practice there is no time. The same is true with even faster EFP.
Aktiiviomasuojat ovat edelleen aika aseettomia alikaleja vastaan.
Tuo Iron Fist alkaa vihdoin lähestyä sitä legendaarista tornihuhua, että kun tankkia X ammutaan singolla, se havaitsee automaattisesti ampujan ja tyhjentää tankin ammusvaraston siihen suuntaan. No, tuo loppuosa systeemistä puuttuu, mutta tuon jutun mukaan Iron Fist kykenee havaitsemaan automaattisesti sen, mistä sinko tai ohjus on ammuttu. Tuolla luulisi olevan aika suuri hyöty tankeille, etenkin jos omaa jalkaväkeä ei ole mukana suojaamassa.
Kaikkiin aktiivisuojajärjestelmiin taitaa kuulua laserosoitin-varoittimet. Eli kun joku "maalaa" vaunun laserosoittimella/laseretäisyysmittarilla niin maalattu vaunu huomaa sen ja ilmoittaa miehistölle että suunnasta X tulee laseria. KASI-simulaattorijärjestelmä toimii ihan samalla tavalla. Olenkin joskus viihdyttänyt itseäni ajatuksella voidaanko KASI-simulaattoreita käyttää tositilanteessa laservaroittimina
Noh jokatapauksessa digitaalisilla järjestelmillä ei ole kovinkaan iso vaiva viedä hommaa siihen pisteeseen että järjestelmän havaitessa suunnan mistä laseria/ammusta tulee niin johtaja painaa nappia ja torni kääntyy siihen suuntaan. Linjaahan jopa vanhan Leo2:n torni itsensä johtajan periskoopin kanssa nappia painamalla. Helposti siihen tietokoneelle syöttää toisenkin suuntasignaalin (omasuojajärjestelmästä) johon tornin saa käännettyä napista.
mutta noilla tutka vehkeiden laukaisemilla paukuilla tuskin nuoliammusta oikeassa elämässä tiputetaan. Jo pelkkä ammuksen koko ja nopeus tekee siitä erittäin vaikeasti havaittavan maalin mille tahansa järjestelmälle: tyypillisesti noin 0,07 sekuntia ennen osumaa nuoliammus on vielä sadan metrin päässä maalista.
Laukaistavien vastapaukkujen nopeus taitaa olla se suurin ongelma. Vaikka havainnointi ja päätös saataisiinkin äärettömän nopeaksi niin torjuntapanoksen laukaisualustan kääntämiseen kohti alikalia, panoksen ruudin palamiseen, panoksen kiihtymiseen ja lentämiseen kuluu silti pitkä aika. Varsinkin jos vertailukohtana on yli 1500m/s kohti tuleva alikali.
DROZD-järjestelmän torjuntapaukkujen lentonopeudeksi mainittiin 120m/s ja reagointikyky max 500m/s lentäviin kohteisiin. Odotankin mielenkiinnolla mitä uusi Afganit -omasuojajärjestelmä tuo T-14 vaunuun kun se näyttää perustuvan ainakin laukaisujärjestelmän osalta DROZD:iin.