Törmäsin kohtuu mielenkiintoiseen artikkeliin koskien Ruotsin psv-hankintaa 90-luvulla.
Valmistautuakseen PSV-hankintaan Ruotsi hankki koekäyttöön Leopard2A4 ja M1A1 Abrams vaunut saadakseen kokemusta ja vertailukohtia tulevaisuuteen. Molemmat yllättivät Ruotsalaiset odotettua paremmalla liikkuvuudella ja osumatarkkuudella. Koska vaunujen suorituskyky oli odotettua parempi ja pohjautuen ensimmäisen persianlahden sodan kokemukseen Ruotsalaiset päättivät ettei oman vaunun kehittäminen ole kustannustehokasta järkevässä aikataulussa vaan vaunut tulee ostaa muualta.
Ensisijaiset kriteerit uudelle vaunulle olivat:
-Pääase vähintään 120mm ja nuoliammuksia saatavilla. Riittävä osumatarkkuus liikkeestä.
-Riittävä suojaus, komposiittimateriaalit nuoliammuksia vastaan
-Riittävä havainnointikyky ympäri vuorokauden
-Liikkuvuus, paino alle 65t
Lisäksi hankinnassa haluttiin huomioida mm huolto, koulutus, diagnosointi, elinkaari, päivitettävyys jne.
Paperilla löytyi 14 ehdokasta kilpaan:
1. Leopard 2A4
2. Leopard 2 "paranneltu" (A5?)
3. M1A1 Abrams
4. M1A2 Abrams
5. Challenger 1
6. Challenger 2
7. Challenger 2 runko + Leopard 2 torni (UK konspeti)
8. AMX Leclerc
9. Merkava
10. Ariete
11. M-84
12. T-72
13. T-80
14. T80U
Teoriatason paperikarsinnan jälkeen jäljellä olivat Challenger 2, AMX-Leclerc, Leopard 2 "paranneltu" (a5) ja M1A2 Abrams. Näistä pyydettiin lisätietoa valmistajalta. Lisätietopyynnön (RFI):n liitteenä oli sopimuspohja jossa sovittiin vaunujen tuomisesta Ruotsiin testattavaksi. Ruotsalaiset näkivät tärkeänä että vaunut saadaan Ruotsiin, Ruotsalaisen miehistön testtavaksi ja Ruotsalaiset valvomaan testejä.
Vickersillä oli ongelmia sitoutua Ruotsalaisten testiohjelmaan koska Challenger 2 oli myös toisen testiohjelman alaisena ja vaunuja tarvittiin siihen. Rihlattu putki, pienempi moottoriteho ja ammussijoittelu ei muutenkaan ollut Challenger 2:n puolella joten se vetäytyi/pudotettiin hankinnasta.
1992 Ruotsalaista henkilökuntaa lähetettiin Saksaan, Ranskaan ja Yhdysvaltoihin kouluttautumaan kyiseisiin laitteisiin. Testit alkoivat Ruotsissa vuonna 1993. Ranskalla tuli kiire ja kuljettivat lentoteitse 2 protosarjan vaunua testeihin.
Hankinta eteni seuraavin vaihein:
1. Talveitestit Pohjois-Ruotsissa: Liikuntakyky lumessa, 48h taistelutoiminta, jokien ja lumivallien ylityskyky ja kylmäkäynnistykset
2. Simulaattoriammunnat päivä ja yöaikaan
3. Kovapanosammunnat päivä ja yöaikaan
4. Kovapantaisteluammunnat päivä ja yöaikaan
5. Johtamistestit (??? Ledningsförsök) päivllä ja yöllä (tarkkuus, kohteen tunnistaminen) 48h taisteluharjoitus ja moottorimarssi
6. Liikkuvuustestit erilaisilla alustoilla
7. Huoltokokeet jossa testattiin ja kellotettiin eri huoltoihin/korjauksiin kuluvaa aikaa ja ylläpitovaatimuksia
Kaikkiaan 151 erilaista testiä suoritettiin joissa haettiin vastauksia mm:
-Ajettavuus/liikkuvuus
-Aseistus/vaikutuskyky
-Turvallisuus/suojaus
-Johdettavuus
-Luotettavuus/huollettavuus/ylläpito
-Ergonomia
-Koulutus
Valmistajille lähetettiin raportti heidän vaununsa pisteytyksestä. Ruotsalaiset käyttivät testeissä myös Centurion vaunua ja jokainen valmistaja sai raporttiinsa vain oman ja Centurion vaunu pisteet.
Tarkemmat tiedot ja pisteytykset testeistä ovat salaisia mutta tässä vaunut paremmuusjärjestyksessä per kategoria.
-Liikkuvuuden osalta vaunut olivat lähes tasoissa. Leclercissä hieman parempi kiihtyvyys.
-Leo2 ampui parhaat tulokset harjoitusammuksilla ja nopein tulenavaus. Taisteluammunnoissa M1A2 vei voiton. M1A2:ssa vaununjohtajan näkyvyys ulos on paras mutta VJ:ltä puuttuu periskooppi.
-Leo2:n ballistinen suojaus oli kehittynyt sekä sisälsi lisäsuojausta kattoon. M1A2 oli varustettu vientimallin suojauksella (ei DU:ta tornissa?). M1A2:lle lisäpisteitä siitä että kaikki ammukset ovat erillisessä tilassa.
-M1A2 oli ainoa jossa oli operaatiokäytössä oleva hallintajärjestelmä (Vaunun vikadiaknostiikka tai taistelunjohtojärjestelmä?). Kyseinen järjestelmä voidaan pienellä vaivalla muuttaa ruotsalaisiin vaatimuksiin. Leo2:n järjestelmä prototyyppivaiheessa.
-Leo2:n ja M1A2:n luotettavuus oli hyvällä tasolla. Leclerc edelleen kehitysvaiheessa ja paljon enemmän tai vähemmän vakavia lastentauteja.
Käytännön testien lisäksi Ruotsalaiset halusivat suorittaa kunnon analyysit ja testit myös suojauksen osalta. Myöskin vaunujen "tutkajälki" mitattiin eri aallonpituuksilla.
M1A2
Ruotsalaiset ilmeisesti kehittelivät myös LecLercciin lisäsuojausta
Ruotsalaisten arvosteluasteikko suojauksesta alikalia vastaan. 35°.
Lisätietoja pyydettiin n. 3000 kysymyksen muodossa tarjoajilta. Taktiseen, tekniseen ja taloudelliseen arviointiin käytettiin yli 2000 eri parametriä. Vuoden loppuun mennessä Leclerc todettiin liian keskeneräiseksi tekeleeksi joten jäljelle jäivät enää Leo2 ja M1A2. Takarajan lähestyessä Ruotsissa alkoi poliittinen vääntö. Vaunuja ei tule hankkia, Ruotsissa tarvitaan kevyempiä vaunuja, Helikopterit ovat tulevaisuus, T-80, Käytettyjä Leo2:ia mieluummin, Vähempi määrä vaunuja... Kun USA tajusi että voitto on menossa Saksaan yrittivät tarjota vielä 1miljardia kruunua halvemman tarjouksen jota presidentti Clintonin piti tulla paikanpäälle voitelemaan.
Voiton vei kuitenkin Leopard 2A5:stä jatkokehitetty Leopard 2 S jonka eduksi laskettiin:
-Tekninen suorituskyky
-Hinta
-Vastakaupat saksaan
Samalla päätettiin hankkia vanhempaa Leopard 2 A4 versiota Ruotsin puolustusvoimille jottei Centurionia tarvitsisi modernisoida.
Ensimmäiset 20kpl valmistettiin sakssa ja loput Ruotsissa. Uusi vaunu sai merkinnän Strv122.
Itselleni täysin uusi tuttavuus tämä sivusto. Paikkaansapitävyyteen en ota kantaa mutta paljon mielenkiintoista tietoa näyttäisi olevan tarjolla.
http://www.ointres.se/pansar.htm