Rajajääkäri
Ylipäällikkö
Minua kiinnostaa, millä ja minkämaalaisella ohjuksella Abrams tuhottiin?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Minua kiinnostaa, millä ja minkämaalaisella ohjuksella Abrams tuhottiin?
Ja minua kiinnostaa että lentääkö ohjus tuommoisella lentoradalla, poukkoillen sinne tänne?
Kai täällä on sellaisia jotka ovat pääseet pst-ohjusta laukaisemaan harjoituksissa ja osaavat kertoa miten ohjus oikeasti lentää takaapäin nähtynä?
Lentäähän se, kuten hyvin näkyi
En ole todellakaan asiantuntija, mutta jos ohjauselektroniikka ei ole jatkuvaa vaan tulee sykäyksittäin, tai esim. vain kun poikkeaa liiaksi reitiltä, niin siitä syntynee helposti tuollainen poukkoilu.
Jos tekniikka pelitti kuten kuuluu, niin miehistöllä on hyvät mahdollisuudet selvitä kun vertaa itävaunuihin.
Tuo ampumalaite mikä tuossa videolla näytetään taitaa olla 9K111/AT-4.
Ohjus on 9M113 Konkurs eli AT-5 eli PstOhj 82M. 9M111 olisi sitten vanhempi ja pienikaliiperisempi PstOhj 82 kotimaisilla koodeilla, tosin poistettujahan nuo molemmat jo ovat. 9K111 tarkoittaa sitä ampumalaitteen ja ohjuksen "kompleksia" ja ampumalaitteella oli vielä eri koodi, mutta molemmat ohjukset käy samaan ampumlaitteeseen. 82M:ssä on potkua osapuilleen raskaan singon ontelokranaatin verran - tosta voi päätellä että Musti ja ainakin enemmän terästä läpäisevä Apilas tuhoaa Abramssin tuolla osumakohdalla, eli vanhoissakin aseissa on vielä suorituskykyjä jäljellä.
Onko noissa Saudien Abramseissa uraania panssarissa niin kuin jenkeillä, vai ovatko karvalakkimalleja?
Itse olen vähän yllättynyt, jos 1970-luvun teknologialla puhkotaan jenkkien ykköstankkeja. Montako Abramsia USA menetti koko Irakin sodan aikana (2003-2011)?
Operaatioon osallistuneiden maavoimien toiminta on tähän mennessä heikkoa, ei juurikaan ertu edukseen vaan olennaisesti heikommin aseistetut ja varustetut kapinalliset ovat onnistuneet taistelemaan saudien yksiköitä vastaan odotettua paremmin ja monin paikoin vain ilmaherruus on taannut saudeille edun.
Tulos on lähes yhtä heikko mitä Irakin maavoimilla ISIS:iä vastaan, modernistakaan länsikalustosta ei ole hyötyä kun osaamisen taso on luokkaa heikko.
Onko noissa Saudien Abramseissa uraania panssarissa niin kuin jenkeillä, vai ovatko karvalakkimalleja?
Itse olen vähän yllättynyt, jos 1970-luvun teknologialla puhkotaan jenkkien ykköstankkeja.
Jo 60-luvun pst-ohjuksen puhkoivat 600+ millimetriä RHA-terästä, harvassa nykyaikaisessakaan vaunussa tornin (saati rungon) sivupanssarointi on likikään tuota tasoa. Painoa kertyisi yksinkertaisesti liikaa. Aktiivipanssaroinnilla voisi olla eri juttu. Mutta nykyään on keskitytty enemmän siihen ettei läpäisevä osuma tuhoa vaunua ja tapa miehistöä kertalaakista. Aina sekään ei sitten vaan onnistu, tosimaailmassa 100% turvaan ei vaan päästä.
Ei liity niinkään vaunuihin vaan saudeihin ja sikäläiseen kulttuuriin. Toimintakulttuuria ei ihan vuodessa tai kahdessa muuteta, enemmänkin sukupolvessa tai parissa:
Sikäli onkin hämmästyttävää, että Saudi-Arabiassakaan ei ole ryhdytty uudistamaan tätä toimintakulttuuria (tai jos on, on se onnistuttu tyrimään kunnolla) vaikka maa on kuitenkin aloittanut laajemman varustautumisen jo 80-luvun puolella ja viimeistään Persianlahden sodan olisi luullut opettavan heille sen mitä virheitä Irakin asevoimat teki ja mitä heidän on omassa toimintakulttuurissaan muutettava, jotta itse eivät syyllistyisi samoihin virheisiin. Tai no oikeastaan tämä ei ole kovinkaan hämmästyttävää - hiukan ihmettelen - koska ivallisesti on todettu, että arabimaiden asevoimat ovat loppujen lopuksi vain osoitus hallitsijan voimasta ja että ne ovat tehokkaita vain paraateissa, ja että todellisessa taistelutilanteessa ne eivät edes ylivoimaisina kykenisi voittamaan määrällisesti vähäisempää mutta hyvin organisoitua, motivoitunutta ja koulutettua sekä kohtuullisesti varustettua vihollista. Ja Jemenissä tämä näyttää pitävän paikkansa, selkeästi voimakkaampi ja paremmin varusteltu saudijohtoinen liittouma saattaisi olla jopa helisemässä jollei heillä olisi ilmaherruutta alueella.
Saudeilla olisi ollut aikaa vähintäänkin se reilut parikymmentä vuotta ryhtyä toimintakulttuurin uudistamiseen maavoimissa, näyttää siltä, että toistaiseksi kovinkaan merkittäviin muutoksiin ei ole ryhdytty, koska muussa tapauksessa luulisi näkyvän edes jotain merkkejä muutoksesta taistelussa Jemenissä. Uskaltaako tämän perusteella sitten vetää mitään johtopäätöksiä alueen muiden arabimaiden asevoimien kyvystä taistella ja käydä modernia sotaa? Tai Iranin (joka ei ole arabimaa)? Spekulaatioita olen lukenut, että Egyptin ja UAE:n kohdalla myös toimintakulttuuria olisi kehitetty mutta toisaalta Saudi-Arabian asevoimien sanottiin olevat eräs alueen suurimmista ja voimakkaimmista (pl. Israel), mutta ei koko ja voima riitä jos toimintakulttuuri on kehno ja sotilaiden motivaatio ynnä osaaminen vaillinaista.
vlad.
Itse olen vähän yllättynyt, jos 1970-luvun teknologialla puhkotaan jenkkien ykköstankkeja. Montako Abramsia USA menetti koko Irakin sodan aikana (2003-2011)?
Tämän jutun perusteella 80 Abramsia piti lähettää takaisin jenkkeihin korjattavaksi jo vuoteen 2005 mennessä. Toisaalta jutussa sanotaan, että 70% 1100:sta tankista oli ottanut osumaa, joten tuhoamisprosentiksi tulee sitten hyvin alhainen.