Bemarimies
Kersantti
Nykyään, kun lämpökamerat on yleistyneet, niin puolustusaseman paljastumisen estämiseksi on äärimmäisen tärkeää, että lämpöheräte on pieni. Jos tuliasema on hyvin naamioitu, niin sen sijainti paljastuu hyökkääjälle vasta siinä vaiheessa, kun kuulaa tulee jo niskaan.
Nykykalustosta Leopard 2A6:ssa ja BMP-2M:ssa on agrekaatit, joka mahdollistaa tornin ja tykin suuntauksen sekä lämpökameroiden käytön ilman, että päämoottori olisi käynnissä. Näin lämpöjälki jää olemattomaksi. Näillä vaunuilla voidaan tehokkaasti tähystää ja avata tuli ennen pääkoneen käynnistystä. Intissä reenattiin useasti tuliylläkön tekemistä vaunuilla, silloinkin pidettiin moottori sammuksissa ja tähdättiin käsiveiveillä. Kuljettaja käynnisti moottorin heti, kun avattiin tuli.
Myös Leo 2A4:ssä agrekaatti, joka tuottaa sähköä lämpökameralle ja muille järjestelmille, mutta tornin kääntö on hydraulinen, joten en usko, että tykkiä voidaan hydraulisesti suunnata ilman pääkonetta (korjatkaa jos olen väärässä). CV90:stä en tiedä, että onko agrekaattia? Entä voiko tornia suunnata käsiveiveistä?
Nykykalustosta Leopard 2A6:ssa ja BMP-2M:ssa on agrekaatit, joka mahdollistaa tornin ja tykin suuntauksen sekä lämpökameroiden käytön ilman, että päämoottori olisi käynnissä. Näin lämpöjälki jää olemattomaksi. Näillä vaunuilla voidaan tehokkaasti tähystää ja avata tuli ennen pääkoneen käynnistystä. Intissä reenattiin useasti tuliylläkön tekemistä vaunuilla, silloinkin pidettiin moottori sammuksissa ja tähdättiin käsiveiveillä. Kuljettaja käynnisti moottorin heti, kun avattiin tuli.
Myös Leo 2A4:ssä agrekaatti, joka tuottaa sähköä lämpökameralle ja muille järjestelmille, mutta tornin kääntö on hydraulinen, joten en usko, että tykkiä voidaan hydraulisesti suunnata ilman pääkonetta (korjatkaa jos olen väärässä). CV90:stä en tiedä, että onko agrekaattia? Entä voiko tornia suunnata käsiveiveistä?