@Einomies1 on ihan oikeassa. Olet käsittänyt operatiivisten ja alusellisten joukkojen taktiikat sekä työn jaon oikein ja olet ymmärtänyt mekanisoitujen joukkojen yleiset käyttöperiaatteet ihan oikein
Kiitti! Lämmitti mieltä. Toistan kuitenkin että en rupea vänkäämään enkä tunne koko aselajia, varsinkaan meikäläisestä näkökulmasta katsottuna. Pohjaan nämä näkemykseni sotahistoriaan sekä julkisista lähteistä peräisin olevaan tietoon.
Tämähän on se kriittinen asia.
Panssarivaunuja tulee käyttää miltei aina keskitetysti, tämä läksy opittiin jo 1940, jolloin brittien ja ranskalaisten hajautettu panssaritaktiikka/doktriini (jopa paremmista vaunuista huolimatta) aiheutti häviämisen saksalaisille. Jälkimmäiset kun käyttivät vaunuja keskitetysti divisioonan ja armeijakunnan kokoisina joukkoina. Britit ja ranskalaiset hajauttivat useimmat vaunut tukemaan jalkaväkeä muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Siinä ei hyvä heilunut kun vastustajalla on hurja ylivoima keskittämisen ansiosta ratkaisevassa kohdassa.
Panssarivaunujen tehtävänä on olla yksi tärkeimmistä taisteluja ratkaisevista aselajeista, ei niitä tuhlata sinne ja tänne.
Jep, mutta tosin on muistettava myös miten saksalaiset toimivat Normandiassa 1944. Vaunujen käyttöperiaatteet muuttuivat sekä olosuhteiden pakosta että omien voimien ja varsinkin ilmasuojan ehtyessä. Normandian maaseudun kapeilla, töyräiden suojaamilla tiellä jotka reunustivat peltoja, liittoutuneet olivat hätää kärsimässä ylivoimastaan huolimatta. Saksalaisten (varsinkin SS-panssarijääkärien) jalkaväki muodosti pieniä jv-yksiköitä joita vahvennettiin järeillä tst-vaunuilla. Yksi Tiikeri pystyi hallitsemaan tienristeystä jalkaväen tuella ja tuhoamaan monia vastustajien vaunuja koska ne kulkivat peräkanaa. Jalkaväki suojasi Tiikeriä ympäröivät pusikot jotta liittoutuneiden jalkaväki ei kyennyt ujuttamaan sinkoja lähelle.
Vastahyökkäyksissä sakemannit lähettivät viereisiä peltoja pitkin joukkueenkokoisia ja tulivoimaisia jv-yksiköitä joiden panssarinyrkeillä ja kauhuilla liittoutuneiden tankit tuhottiin.
Kuulemma liittoutuneet eivät koskaan oppineet käyttämään näitä taktiikoita tai suosineet niiden käyttöä vaan pyrkivät saavuttamaan tavoitteensa massiivisella tykistötulella ja ilmapommituksilla. Tulokset olivat silti heikommat suhteellisesti kuin saksalaisilla.
Tämä ylläkuvattu taktiikka toimi siis Normandian olosuhteissa silloin joskus kun ilmavoimat kykenivät toimimaan vain valoisassa ja niiden käyttöä rajoitti sää sekä moni muu tekijä vahvasti. Se miten toimittaisiin tosipaikassa suomen rajalla 2010-2020 luvulla onkin kimurantti kysymys. Siihen onneksi osaavat vastata ammattilaiset eikä minun onneksi tarvitse pohtia moista.
Meillä pääosin maasto peitteisenä rajoittaa vihollisen tiedustelua ja ilmatulenkäyttöä mutta miten toimitaan kun maaston suojaa ei ole? Liike on lääke- kuuluu sanonta mutta ei ilman ilmasuojaa! Ilmavoimain komentaja Kim Jäämeri kommentoi jossain kirjoituksessa tätä ilmavoimien suojaamistehtävää siten että tiettyyn pisteeseen saakka maavoimat kykenevät suojaamaan oman toimintansa mutta jos vastustaja pääsee käyttämään ilmavoimaansa rajoittamattomasti meidän alueella, myös suojatut kohteet löydetään ennen pitkää koska ne eivät voi liikkua. Kykeneekö ilmavoimat ja ilmatorjunta suojaamaan maavoimia riittävästi painopisteessä tarvittaessa on se kuuma kysymys. Tuskin ainakaan jatkuvasti.
En olisi ihan varma siitä että mek.joukot kykenevät liikkumaan kilometritolkulla etulinjassa ilman tehokasta ilmasuojaa kuten Bemarimies väittää. Tällä hetkellä itänaapurilla ei ehkä ole jokasään kykyä lähi-ilmatuen osalta, varsinkaan yli 3000-5000 m korkeudelta toimittaessa. KAB-500SE pommin suurin pudotuskorkeus on n. 5000m ja kantama muutaman kilometkin luokkaa. Tämä asia tulee muuttumaan tulevaisuudessa sitä mukaa kun täsmä-aseita kehitetään ja SU-34 ja SU-35 koneita tulee riviin.
Kuten sanoin, myös itänaapuri kehittää ja hankkii UAS kalustoa ja tulevaisuudessa UAV:t suorittavat nuo vaaralliset tiedustelutehtävät sekä maalituksen pitkän kantaman tykistölle sekä ilmaiskujen tueksi. Pelkkä tst-hekon ampuma ohjus ei ole ainoa uhka tulevaisuudessa ajoneuvoille ja vaunuille. Sitäpaitsi sellaista kuusikkoa ei löydy etteikö 1km+ korkeudella päällä tovin pyörivä lämpökamera tai skannaava SAR-tutka kykenisi vaunua/vaunuja sieltä seasta huomaamaan. Nuo värkit pitää pystyä pudottamaan jokainen.
Jos/kun joudumme taistelemaan meille epäedullisessa tilanteessa avoimessa maastossa, ilmauhkan lisäksi on otettava huomioon itänaapurin 9M119M Reflex- ja 9M133 Kornet ohjukset varsinkin yli 3 km etäisyyksillä. Noiden ohjusten kantama on 5000m ja vaikka Leo 2A6 kykenee ampumaan jopa 5km etäisyydelle, ei naapurin uutta taisteluvaunua tuhota enää APFSDS nuolella noin kaukaa.
Leo 2:n tulivoiman lisäämiseksi pitäisin hyvänä vaihtoehtona LAHAT pst-ohjusta: LAHAT kantaa 8000m ja se käyttää top-attack hyökkäystä jota naapurin aktiivisten puolustusjärjestelmien on hankalampi torjua, luulisin. Noiden ohjusten heikkous on se että ampuva vaunu joutuu olemaan paikallaan joka tekee siitä helpon maalin. 2-3km ja alle tuonmatkan tuskin kannattaa edes yrittää ampua mikäli vastassa on taisteluvaunu. Nuoli on nopeampi tuolla matkalla ja nykyiset vaunut ampuvat tarkasti liikkeestä paikallaolevaan maaliin.
Muutama kymysys CV:lle vielä mekanisoiduista joukoista, vastaa miten pystyt:
- onko KarPr vielä tulevaisuudessa valmiusprikaateista se voimakkain ja tärkein iskevä elementti n. 50 tstpsv:llä?
- mitenkä näet mekanisoidun taisteluosaston it:n kehittämisen tarpeen? Tietääkseni noissa ei 29:ä vaunua ole suojaamassa kuin vain muutama It k23-61 ehkä vahvennettuna Marksman-vaunulla? Toimiiko mek.taisteluosasto aina valmiusprikaatin ilmatorjunnan piirissä?
- olisiko mekanisoidun taisteluosaston liikkuva, epäsuora tulituki korvattavissa tehokkaammin 120mm AMV-NEMO yhdistelmällä?
- onko meikäläiset psv-joukkoyksiköt julkista tietoa eli tst-vaunuryhmä-, joukkue- ja komppania? Mitä nuo vahvuudet ovat suhteessa venäläisiin? Aikanaan minulle opetettiin että venäjällä vaunuryhmän vahvuus on 3, joukkueen 10 ja komppanian 30 vaunua. Onko nämä oikein?
- onko meillä nykyään kokoonpanossa erillinen tst-vaunukomppania? Nykyiset Leo 2A4 vaunuthan poistuvat pikkuhiljaa käytöstä eikä meille jää muutaman vuoden jälkeen kuin edelleenkin nuo 100+ vaunua vai?