Panssarivaunut

Siinä kivasti putkea kolhitaan :D 2:20 ja 2:25


Olettaisin, että tuollainen huviajelu ei ole suositeltavaa jos hengissä säilyminen on tavoite? En ole ihan varma, että oliko mitkä jalkaväkiukot omia ja mitkä ei. Mustiin pukeentuneita näytti lähtevän mukaan BMP:n kyydissä ja samalla tavalla pukeutuneita näytettiin ammuttavan videon lopuilla. Tästäkin huolimatta tuosta saa aika hyvän kuvan siitä, kuinka liikkuva tankki on.
 
Nyt täytyy antaa respektiä naamioinnista. Tuollainen huolellisuus on juuri sitä, mikä antaa sen ns. ratkaisevan puoli sekuntia lisää. Tällaisella asenteella tekee taistelukentällä ruumiita ja jää seuraavaa taistelua varten ehjäksi tehdäkseen lisää ruumiita.
Ylilauta.org -sivustolta.



Tiedättehän te siis sen sanonnan, että miksi kokeneet karhunmetsästäjät lähestyvät haavoittunutta karhua sen takasektorista. Koska kokenut metsästäjä käyttää jokaisen mahdollisuuden saada etua suhteessa herkästi päälle käyvään haavoittuneeseen kontioon. Kun karhu joutuu pyörähtämään ympäri hyökätessään kohti takasektorista lähestyvää metsästäjää, se menettää puoli sekuntia. Kokenut käyttää hyväkseen mahdollisuuden riistää vastustajalta puoli sekuntia reaktioaikaa itselleen kohtaamistaistelussa.
Tässä naamioinnissa on kyse juuri siitä ratkaisevan puolen sekunnin riistämisestä.
 
Tuollaisen naamioinnin ylläpito on erittäin vaivalloista eikä siihen suinkaan aina ole edes mahdollisuutta. 10min taistelua/rajua ajoa niin puolet on pudonnut pois ja ampuja sekä ajaja huutaa kilpaa vaunuverkkoon että "en nää en nää". Sitten kun liike vihdoin lakkaa niin siinä ei olekkaan välttämättä sopivaa puustoa mistä katkoa tarpeeksi tuuheaa mutta kevyttä oksaa.

Toki naamiointi luonnonmateriaalilla on tärkeää vaunun muotojen ja lämpöjäljen rikkomisessa mutta valitettavasti kuvan kaltainen naamiointi ei oikein kestä muuta kuin puolustusasematoimintaa.

Ehdotankin PsvKden vahvuuden kasvattamista yhdellä älliryhmällä jonka tehtävä on katkoa kuusenoksia ja toimittaa niitä vaunuille jatkuvalla syötöllä :D
 
Tuollaisen naamioinnin ylläpito on erittäin vaivalloista eikä siihen suinkaan aina ole edes mahdollisuutta. 10min taistelua/rajua ajoa niin puolet on pudonnut pois ja ampuja sekä ajaja huutaa kilpaa vaunuverkkoon että "en nää en nää". Sitten kun liike vihdoin lakkaa niin siinä ei olekkaan välttämättä sopivaa puustoa mistä katkoa tarpeeksi tuuheaa mutta kevyttä oksaa.

Toki naamiointi luonnonmateriaalilla on tärkeää vaunun muotojen ja lämpöjäljen rikkomisessa mutta valitettavasti kuvan kaltainen naamiointi ei oikein kestä muuta kuin puolustusasematoimintaa.

Ehdotankin PsvKden vahvuuden kasvattamista yhdellä älliryhmällä jonka tehtävä on katkoa kuusenoksia ja toimittaa niitä vaunuille jatkuvalla syötöllä :D
Jaa, minä jo sitten suotta innostuin. Liike-elementti jäi miettimättä. Taidanpa olla liikaa defensiiviin jämähtänyt :).
Vaivalloistahan se on, siksi piti nostaa esille, kun joku on nähnyt tuollaisen vaivan. Omalta varusmiesajalta muistan nimittäin, kun Aukin ppmarssilla pyöräiltiin kuljetusvaunujen ohi, niin ensimmäinen oli tuollainen havukasa, mutta seuraavassa oli vain muutama oksa näön vuoksi. Kun kuittailin ohi mennessä että kylläpäs pojat ootte panostanut naamiointiin, niin vaunumiehistö suuttui ja huuteli perään tyyliin vittu paljon nappaa ja päiviä on vähän :D.

Miten raskaissa vaunuissa käytetään luonnonmateriaalia?
Tai ylipäänsä ps-ajoneuvoissa?

Olinko minä nyt ihan väärässä, että oliko tuo tosiaan vain näytös? Epärealistinen sodan aikana?
 
Monestihan se naamioinnin tärkein osuus on juuri ennen taistelua. Päästään ehkä yllättämään ja voidaan saada se sekuntti pari aikaa lisää milloin me voidaan ampua ensin. Itse taistelussa varmastikkaan se ei enää ole niin suuressa merkityksessä.

Samahan se on ihan perus jääkärille.
Kamppeet kun on hyvin naamioitu niin se parantaa selvästi mahdollisuuksia säilyttää se ainoa.
 
Naamiointi on tärkeää ja sillä voi saavutta etua, mutta nuo havut ovat monella tapaa ongelmallisia. Nykyaikainen ratkaisu on muotoon ommeltu naamioverkko, kuten kuvassa.
Stridsvagn_121_(Swedish_Leopard_2A4).jpg
 
Naamiointi on tärkeää ja sillä voi saavutta etua, mutta nuo havut ovat monella tapaa ongelmallisia. Nykyaikainen ratkaisu on muotoon ommeltu naamioverkko, kuten kuvassa.
Stridsvagn_121_(Swedish_Leopard_2A4).jpg

Tuo ei taida olla meidän vaunuja? Vai olisiko joku mennyt laittamaan tuollaisen naamion A4:een?
 
Naamiointi on tärkeää ja sillä voi saavutta etua, mutta nuo havut ovat monella tapaa ongelmallisia. Nykyaikainen ratkaisu on muotoon ommeltu naamioverkko, kuten kuvassa.

Kiintonaamiointi tuo kuitenkin etua, mitä vaunun pinnassa oleva naamiointi ei tuo; pienemmän lämpöherätteen, sekä muodon rikkomisen. Kuusikasa metsässä on kuitenkin luonnollisempi näky kuin kuin iso teräslaatikko :)
 
Jaa, minä jo sitten suotta innostuin. Liike-elementti jäi miettimättä. Taidanpa olla liikaa defensiiviin jämähtänyt :).
Vaivalloistahan se on, siksi piti nostaa esille

Miten raskaissa vaunuissa käytetään luonnonmateriaalia?
Tai ylipäänsä ps-ajoneuvoissa?

Olinko minä nyt ihan väärässä, että oliko tuo tosiaan vain näytös? Epärealistinen sodan aikana?


Ei kiintonaamioinnissa kestä kauaa osaavalta vaunumiehistöltä. Sama aika mitä alokkaalle menee tellun koulutuksessa ;)

No, pääsääntö on, että käytetään kuusia, kylkiin koko kyljen pituiset puut, ja ns. Menosuuntaan päin, jotta oksat ei tipu heti pois. Myös keulaan voi käyttää kokonaista kuusta, riippuen vaunutyypistä. Ensinmainitun jälkeen se alkaa olemaan jo taiteilijasta kiinni, minkälaisen tekee. Oksia sit alueille minne koko puuta ei mahdu..

Toi naamiointi on hyvä, mutta sanoin siksi näytös, että harjoituksissa päästään harvoin naamioimaan tuohon tapaan- johtuen usein rajallisesta puumateriaalista. Sitä kuluu yhteen vaunuun kohtuu paljon, joten useimmilta harjoitusalueilta on kuuset perattu pois jo aikaa sitten.
 
harjoituksissa päästään harvoin naamioimaan tuohon tapaan- johtuen usein rajallisesta puumateriaalista

Tällä asialla on tietysti oma vaikutuksensa, mutta siihen aikaan kun sodankäyneet everstit ja kenraalit johtivat Panssariprikaatia sekä samalla seudulla sijainnutta alueellista johtoporrasta, muistutti lähiharjoitusalueellakin
ajeleva T55 liikkuvaa pensasta. Naamionti paitsi osattiin niin sitä myös vaadittiin; tai ehkä juuri siksi! Paremman puutteessa kelpasi lehtipuukin harjoitteluun. PV:n hiekkakankaillahan ei liiemälti kuusta kasva.
 
Tällä asialla on tietysti oma vaikutuksensa, mutta siihen aikaan kun sodankäyneet everstit ja kenraalit johtivat Panssariprikaatia sekä samalla seudulla sijainnutta alueellista johtoporrasta, muistutti lähiharjoitusalueellakin
ajeleva T55 liikkuvaa pensasta. Naamionti paitsi osattiin niin sitä myös vaadittiin; tai ehkä juuri siksi! Paremman puutteessa kelpasi lehtipuukin harjoitteluun. PV:n hiekkakankaillahan ei liiemälti kuusta kasva.

Ajat ovat muuttuneet, harjoitusmaastot kuluvat, koulutusmäärät lisääntyvät, siviilit ei ole kovinkaan halukkaita "lainaamaan" maitansa, ja kännissä töissäolo on paheksuttavaa jopa armeijassa.

Kiintonaamioin yksi rajoite on vielä se, ettei sen kanssa ajella yleisellä tiellä. Ei kosketa CV/Leo/Bemari kalustoa niin paljoa, mutta XA- kalustoa kylläkin.

En itse nää mitään ideaa siinä, että vaunuun ruuvattaisiin kiinni mitään koivuntynkää, jota punaisella lipulla kuvataan havupuuksi. Kiintonaamioinnin teko on kuitenkin hyvin yksinkertaista hommaa. Joko tehdään se homma oikein, tai sitten se unohdetaan.
 
Back
Top