Panssarivaunut

No miten tämän sanoisi.
Kyse on vähän samasta kuin sanoisi, että ei jokainen jääkäriryhmän jäsen valovahvistinta tarvitse, riittää kun yhdellä on. Muut sitten sohottaa suunnilleen samaan suuntaan. Se, ettei meillä ole rahaa hankkia niitä ei tarkoita, että se olisi jotenkin hyvä, tai tavoiteltava tila, päinvastoin.

Amerikkalaiset tutkivat aihetta ja siellä oli todettu ko. järjestelmän nostavan pataljoonan tehoa merkittävästi. Tieto kun on valtaa, erityisesti siinä hektisessä mekanisoidussa taistelussa. Lämpökamerat ovat ehkä jopa haitanneet tunnistamista joten omia sijainnin tunistaminen on tärkeää ja ehkä vaikeampaa kuin jalkaväellä. Siksi ne joilla fyrkkaa on ovat niitä hankkineet. Se ettei jalkahiki intiaaneilla ole ollut laitteita on johtunut muista seikoista kun niiden tarpeettomuudesta. Pikemminkin koko ja virtalähde ongelma ovat olleet ongelmana. Tämä kun on korjaantumassa, laitteita hankitaan monissa maissa.

Miksi puhut valonvahvistimista kun kyse oli johtamispäätteistä. Jokainen PSVJ vaunu ei tarvitse johtamispäätettä samoin kuin jokaisella Jääkäriryhmän taistelijalla ei ole johtamispäätettä. Jokaisessa vaunussa on oma lämpökamera ja samaan tapaan jokaisella jääkäriryhmän taistelijalla tulisi olla pimeätoimintaväline.

Panssarivaunujoukkueessa on neljä vaunua ja yksi niistä on joukkueen johtajan vaunu, eikö totta? Joukkueen johtaja on ainoa joka sitä johtamispäätettä aivan välttämättä tarvitsee. Uskoisin että nykyisin hänellä sellainen on, kuten muillakin saman tasoisilla joukoilla rupeaa olemaan.

Koska keskustelemme panssarivaunuista voi todeta että virtalähde tai laitteen koko ei ole ajoneuvossa ongelma.
 
Miksi puhut valonvahvistimista kun kyse oli johtamispäätteistä. Jokainen PSVJ vaunu ei tarvitse johtamispäätettä samoin kuin jokaisella Jääkäriryhmän taistelijalla ei ole johtamispäätettä. Jokaisessa vaunussa on oma lämpökamera ja samaan tapaan jokaisella jääkäriryhmän taistelijalla tulisi olla pimeätoimintaväline.

Panssarivaunujoukkueessa on neljä vaunua ja yksi niistä on joukkueen johtajan vaunu, eikö totta? Joukkueen johtaja on ainoa joka sitä johtamispäätettä aivan välttämättä tarvitsee. Uskoisin että nykyisin hänellä sellainen on, kuten muillakin saman tasoisilla joukoilla rupeaa olemaan.

Koska keskustelemme panssarivaunuista voi todeta että virtalähde tai laitteen koko ei ole ajoneuvossa ongelma.
Vertauskuva, ystävä hyvä.
Aivan kuten valovahvistin lisää johtamisjärjestelmä vaunun tilannetitoisuutta.

Toki JJ käyttää johtamispäätettä eniten, mutta mitä sitten kun vaunu korkataan vihollisen toimesta, tai siihen tulee mekaaninen vika?
Sodassa sellaista sattuu ja tappioihin pitäisi varautua.

Mitä tulee virtalähteisiin, pyrin osoittamaan miksi jalkaväellä ei ole ollut päätteitä vastaavalla tasolla kuin vaunuissa(tämä siis ulkomailla).
Sinä vertasit jalkaväkeä vaunuihin ja totesit, ettei jälkaväellä ole ollut johtamispäätteitä, siksi jatkoin samalla linjalla.

Kuten sanottua, ainoa syy miksi jokaiseen vaunuun ei asennettaisi ko järjestelmää, on persaukisuus, mikä on valitettava, mutta todellinen syy useisiin puutteisiin. Varmaan myös tässäkin tapauksesa. Se ettei meillä ole rahaa, ei kuitenkaan tee puutteesta hyvää asiaa, tai ei kannata väittää ettei tarvetta jollekkin ole. Kuten sanottua järjestelmä vähentää riskiä esim ampua omia.(jenkit Persianlahdella vol1) Vaunu joukkue voi jakautua hetkellisesti kahtia ja silloin JJ ei ole osoittamassa suuntia ja maaleja. Järjestelmä tuo myös suurta etua johtamiseen. Kun pataljoonan kaikki vaunut tst-, ja rvvaunut lisäävät vihollisia järjestelmään on komentajan helppo luoda kuva tilanteesta. Lisäksi ainakin moderneimmat järjestelmät välittävät tietoa huollolle. Näin huolto osaa varautua täydennyksiin ja löytää helpommin paikalle.

Sitä kuinka paljon ja millaisia johtamisjärjestelmiä PV;llä on, tai tulossa käyttöön en tiedä, mutta tarpeellisia ne olisivat. Ihan joka vaunuun.
 
Ja juurikin siksi että meillä on vaunuja suht vähän ja niitäkin tulee tuhoutumaan... Toiminnan on jatkuttava vaikka se johtovaunu liekeissä olisikin... Jonkun muun vaunun on otettava tehtävä ja tarkoittaa että silloin joka vaunussa olisi oltava kyky toimia johtovaununa... Suomessa näitä tarpeita vähätellään hyvin yleisesti kun rahaa ei ole... Sama se on joka joukolla... Määrän pienentyessä johtaminen ja tilannetietoisuus korostuu jotta teho säilyy ja jopa kasvaa... Se on se hinta siitä reservin puuttumisesta tai pienenemisestä kuin myös joukkojen pienentymisestä...
 
Kyllähän tulevaisuudenkuva on sellainen, että jokainen sensori ennen pitkää verkotetaan. Vaikka se ulottuisi yksittäisen jääkärin tasolle.
Suurin ongelma on varmasti algoritmi ym. puolella, jotta päätä kylmäävästä määrästä dataa saadaan hyödylliset osat irti eikä vain laiteta käyttäjää etsimään neulaa heinäsuovasta.

Tähän voisi vielä kommentoida, että sekoitat nyt ilmeisesti sensorifuusion ja battle management systeemin? Johtuu ehkä siitä, että olet lukenut ilmavoimien tulevaisuutta, missä asiasta keskusteltu vilkkaasti?

Ilmavoimien ja ilmapuolustuksen osalla, havainnot tulevat pääosin sensoreista, satojen ja kymmenien kilometrien etäisyydeltä. Näitä eri lavettien ja sensorien tuottamia tietoja yhdistetään ilmatilannekuvaksi, jossa jokainen sensorihavainto tulkitaan tietyksi maaliksi. Tämän maalin sijainti tiedetään sitten jopa metrien tarkkuudella niin, että kohdetta voidaan ampua myös "pimeänä", pelkän verkotetun tiedon kautta.

Tankeissa on kyse oikeastaan lähinnä digitaalisesta kartasta, jossa omien yksiköiden sijainnit näkyvät automaattisesti, mutta vihollisen tietoja lisäillään täysin manuaalisesti, havaintoetäisyyksiltä, jotka ovat laskettavissa sadoissa metreissä (kilometreihin asti). Tieto on varsin epätarkkaa ja tulitoimintaa varten täytyy ampuvan lavetin itse havaita, mitata ja maalittaa kohde.

Tankeissa ei ole siis kyse mistään algoritmeista ja neulan etsimisessä heinäsuovasta valtavasta määrästä dataa.


leclerc7.jpg


FINDERS battle management system
The Leclerc is fitted with the FINDERS (fast information, navigation, decision and reporting system) battlefield management system, developed by Nexter Systems. FINDERS includes a colour map display which shows the positions of the host tank, allied and hostile forces and designated targets and can be used for route and mission planning.

The French Army has selected Nexter to equip its Leclerc main battle tanks with a terminal information system (TIS) called Icone (ergonomic communications and navigation interface). The initial phase of the contract covers the equipment of more than 100 Leclerc tanks.

The TIS has been developed together with EADS Defense Electronics Systems. It permits the exchange of digitised data including tactical situation and the graphic orders displayed on a background map, between the vehicle and higher level command.

---

Alla Merkava Mk. 4

winBMS-tank.jpg
 
Tarkoitin lähinnä toiseen suuntaan. Eli tankissa (kohta jopa yksittäisellä jääkärillä) on paljon sensoreita, jotka voisi tuottaa tietoa koko järjestelmälle. Mutta tällä hetkellä jokaisen sensorin verkottaminen johonkin niin että siitä tietomäärästä saisi jotain tolkkua voi olla tekemätön paikka. Jos ja kun se yhdistäminen saadaan ratkaistua siellä missä suurin määrä dataa kohtaa niin siitä ei ole amerikantemppu edetä osanäkymien ("vähintään tehtävien täyttämisen kannalta välttämättömimmät tiedot") jakamiseen komentoketjun alemmissa osissa.

Se MST kun ei ole mikään ilmavoimien/ilmapuolustuksen yksinoikeus. Merivoimat myös ja maavoimat varmasti kohtsillään.
 
Viimeksi muokattu:
Tarkoitin lähinnä toiseen suuntaan. Eli tankissa (kohta jopa yksittäisellä jääkärillä) on paljon sensoreita, jotka voisi tuottaa tietoa koko järjestelmälle. Mutta tällä hetkellä jokaisen sensorin verkottaminen johonkin niin että siitä tietomäärästä saisi jotain tolkkua voi olla tekemätön paikka.

Se MST kun ei ole mikään ilmavoimien/ilmapuolustuksen yksinoikeus. Merivoimat myös ja maavoimat varmasti kohtsillään.

Tulevaisuudessa näin varmaan onkin, koska on toinen asia.
Mutta en nyt näkisi sen olevan jollain tasolla mahdollista aivan kohtisiltaan ja trendi on tulevaisuudessa varmasti kasvava.
 
Tulevaisuudessa näin varmaan onkin, koska on toinen asia.
Mutta en nyt näkisi sen olevan jollain tasolla mahdollista aivan kohtisiltaan ja trendi on tulevaisuudessa varmasti kasvava.

Joo hidasta puuhaahan tuollainen on. Teknisestä valmiudestakin tarvittavan kokemuksen keräämiseen ja kulttuurin muutokseen menee vielä pitkä aika. Vuodesta 1997 ovat jauhaneet ja tänä vuonna operatiiviseksi tuon em. osalta.
 
Tarkoitin lähinnä toiseen suuntaan. Eli tankissa (kohta jopa yksittäisellä jääkärillä) on paljon sensoreita, jotka voisi tuottaa tietoa koko järjestelmälle. Mutta tällä hetkellä jokaisen sensorin verkottaminen johonkin niin että siitä tietomäärästä saisi jotain tolkkua voi olla tekemätön paikka. Jos ja kun se yhdistäminen saadaan ratkaistua siellä missä suurin määrä dataa kohtaa niin siitä ei ole amerikantemppu edetä osanäkymien ("vähintään tehtävien täyttämisen kannalta välttämättömimmät tiedot") jakamiseen komentoketjun alemmissa osissa.

Se MST kun ei ole mikään ilmavoimien/ilmapuolustuksen yksinoikeus. Merivoimat myös ja maavoimat varmasti kohtsillään.

En ole kovin vakuuttunut siitä, että pöheikkötaistelussa saadaan koskaan yhdisteltyä multi-sensori träkkäystä. Mutta, ei sitä välttämättä myöskään tarvita. Tankki pystyy ampumaan vastustajan tankkia vain jos näkee sen itse.

Tuollaisten asioiden odottelu (100 vuotta esim.) ei siis ole mikään syy olla hankkimatta taistelunhallintajärjestelmää, johon ihan manuaalisesti syötellään niitä havaintoja vihollisesta.

Täydellinen on hyvän pahin vihollinen.
 
Samaa mieltä mitä @Mustaruuti kirjoitti.
Tieto vihollisen sijainnista on kuitenkin erittäin tärkeä kun puskassa heiluu. Kukaan ei halua ampua omia panssarijääkäreitä jotka sielä hääräävät, mutta jos puskassa on veli venäläisen ohjuspartio, on suorastaan päivän ekoteko paukautta sinne kranaatti, tai pari.

On kuitenkin selvää, että järjestelmien kehityessä niihin tulee mukaan ns. älyä. Aikataulu ja "älyn" kohde vain on epäselvä vielä.
 
Leo 2 A 6 NL/FIN varustuksesta on puhuttu ennenkin täällä ja katsottuani oheista dokkaria Ruotsin Leoista heräsi kysymys että onkohan suomeen tulleissa vaunuissa ollut mukana tuo TCCS-järjestelmä? Ruotsi näyttäisi sitä käyttävän ja se on kuulunut Leo 2 A 6:n varustukseen ainakin vaunun mainoksessa.

Ruotsin itselleen räätälöimä ja myös valmistama STRV122 oli 2000-luvun alussa modernein palveluskäytössä oleva tst-vaunu (kpl hinta jo -94 yli 5Milj.Eur.) suurin ero muihin oli nimenomaan kehittynyt johtamis/informaatiojärjestelmä (jopa ajajalla on oma karttanäyttö reittisuunnitelmineen, johtaja voi tilata sen kautta jopa epäsuoraa ja luonnollisesti suunnitelmat/kartat/tilanne kuva jne. kyetään jakamaan sen kautta).
Saksan / Hollannin A6:ssa vastaavaa ei ollut käytössä. Vientiversiohin on tietysti saanut mitä vaan jos rahaa on löytynyt tarpeeksi.

Onko MATI vastaavanlainen systeemi ja onko tulossa uusiin vaunuihin? Eikö 2A4-vaunuja ollut tarkoitus ennen tätä kauppaa päivittää uudella tietojärjestelmällä?

Eiköhän asian parissa tehdä kotimaista tutkimusta/kehitystä jos jonkunlaisia laitteita on tulossa uudessa tst-tavassa ihan perus nurmiporien joukkue/partiotasollekin.
A4 oli ihan noin yleisesti tarkoitus modernisoida, ei sitä sen tarkemmin ole avattu mitä modernisointi olisi sisältänyt.

Ruotsin vaunuissa on jonkinlainen vikadiagnostiikka mukana kuten nykyisissä henkilöautoissa. Lieneeköhän tämä mukana myös Alankomaalaisissa vaunuissa? Luulisi helpottavan huoltoa jonkinverran. Uusin Ruotsin vaunu (LEO 2 S)on varustukseltaan erilainen kuin "peruslinjan 2A6" ainakin se on paremmin panssaroitu ja omasuojana on GALIX ja kenties muutakin elektroniikkaa. Painoa on 2,5 tn enemmän kuin perusversiossa.

Jaa-a... löytyyhän jonkunlainen vikadiagnostiikka jos useimmista 80-luvun puolen autoistakin, joten eiköhän länsimaisissa tst-vaunuissakin jossain muodossa jotain vastaavaa löydy... Nuo CAN-väyläthän ajonauvoissa alkoi yleistymään 90-luvulla, joten liittynee siihen...
Kuten todettua, Ruotsi varusti vaununsa "viimeisen päälle", elektroniikan lisäksi erityisesti kattopanssaria on vahvistettu merkittävästi, myös tornin kylkiä ja rungon keulaa. Muistaakseni myös pohjan miinasuojaus...
 
Viimeksi muokattu:
Sivulla 13 on maininta, että koulutuskäytössä on 15 taistelupanssaria, ja puhutaan Leopardeista, mutta myös T-55M mainitaan. Ja sitten pioneeripanssarit on erikseen.
Luulin, että T-55 on raivausvarustuksessa, mutta ei sitten luokitella pioneeripuolelle?
 
Sivulla 13 on maininta, että koulutuskäytössä on 15 taistelupanssaria, ja puhutaan Leopardeista, mutta myös T-55M mainitaan. Ja sitten pioneeripanssarit on erikseen.
Luulin, että T-55 on raivausvarustuksessa, mutta ei sitten luokitella pioneeripuolelle?

Maalivaunut? Siis ne joilla pörrätään kapparien toimesta jalkaväen harjoituksissa? Käyttötunnin hinta saattaa näet olla niissä halvempi.
 
Ainakin MoRsEn linkkaamassa esityksessä viimeisen dian kuvassa vaikuttaisi olevan T-55 raivausvarustuksessa.
Eli tod.näk ovat pioneerien vaunuja kaikesta huolimatta.
 
Maalivaunut? Siis ne joilla pörrätään kapparien toimesta jalkaväen harjoituksissa? Käyttötunnin hinta saattaa näet olla niissä halvempi.

Mahdollista. Pari vuotta sitten Rovajärvellä käydessä pyöri maalivaununa vanhempi tankki ja omaan silmään se näytti T-55:lta, joskaan tietenkään ihan varma ei voi olla. Myös Kajaanissa taisi olla myös ainakin yksi vanhempi maalivaunu käytössä.
 
US ARMY on testannut uutta M1A2 SEP V3 ABRAMS- taistelupanssarivaunuversiota jossa on parannettu rungon ja tornin panssarointi, uusin ELSO-suojaus IED:ä vastaan, (viimein) panssarin suojassa oleva APU, IFLIR-kehittynyt lämpökameratekniikka (toimii myös sumussa), ADL-tietovuo, LP CROWS-asetorni uudella kameratekniikalla ja uusitut A-tarvikkeet M829A4 ja AMP.

M829A4 edustaa .5 sukupolven APFSDS-DU nuoliammustekniikkaa ja sen väitetään kykenevän läpäisemään kaikki kehittyneet ERA-panssarit sekä aktiiviset puolustusjärjestelmät.
AMP on moderni HE-FRAG ammus jossa on ohjelmoitava sytytin ja se korvaa kaikki M830 sarjan HEAT-MPT-, M1028 Canister- ja HE-ammukset. Tehokas kantama 50-2000 m.

Vaunu tulee kentälle todennäköisesti v. 2017 alkaen.
http://www.armyrecognition.com/unit...t_specifications_pictures_video_11710154.html

 
Mahdollista. Pari vuotta sitten Rovajärvellä käydessä pyöri maalivaununa vanhempi tankki ja omaan silmään se näytti T-55:lta, joskaan tietenkään ihan varma ei voi olla. Myös Kajaanissa taisi olla myös ainakin yksi vanhempi maalivaunu käytössä.
onhan se vielä käytössä (7:25)
 
Back
Top