Panssarivaunut

Katsoin ekan minuutin. Tykki tärisee ja niiaa jarruttavan vaunun mukana. Olikohan tuossa vakautus päällä ollenkaan? Jos oli niin tarkkuus liikkeestä jää aika huonoksi - Leo2 vie mennen tullen.
 
Alumiinin käytössä panssaroinnissa on tietenkin se haitta, että alumiini palaa ihan pelkästään ilmassa jos se jollain sytytetään (jota teräslevyt eivät tee), ja sen syttymispiste on niinkin alhainen, kuin 600 celsiusastetta. Tällöin tavalliset polttotaisteluaseet riittäisivät sytyttämään alumiinipanssarin. Tietenkään se ei pala ihan hetkessä, mutta on aika suuri haitta ajatellen (taistelu)panssarivaunun panssaria.
 
Alumiinin käytössä panssaroinnissa on tietenkin se haitta, että alumiini palaa ihan pelkästään ilmassa jos se jollain sytytetään (jota teräslevyt eivät tee), ja sen syttymispiste on niinkin alhainen, kuin 600 celsiusastetta. Tällöin tavalliset polttotaisteluaseet riittäisivät sytyttämään alumiinipanssarin. Tietenkään se ei pala ihan hetkessä, mutta on aika suuri haitta ajatellen (taistelu)panssarivaunun panssaria.

En tiedä tuosta palamisesta, mutta ainakin se sulaisi melkeimpä heti, kun jokin palaa sisällä. Eli ajoneuvoa voisi olla mahdoton korjata jos vahinkoon sisältyy tulipalo.
 
Millainen panssarivaunu Leclerc on? Siinä on käytössä Wärtsilän motti. Asiakaskunta ei herätä luottamusta: Ranska, joka on vaunun kotimaa, ja UAE.

Tuosta oli eräällä ulkomaan foorumilla enemmänkin vääntöä. Päällimmäisenä jäi mieleen että automaattilataajan ansiosta vain 3 hengen miehistö joten se voi olla hivenen kompaktimpi kuin muut länsivaunut. Ranskalaisten tankkimiesten mukaan siinä oli ilmestyessään paras putken vakautus ja pystyi oikeasti ampumaan tarkkaa tulta töyssyisestäkin liikkeestä. (Mene ja tiedä sitten.) Ainakin siinä oli pidempi 120-millinen tykki kuin Leo 2:ssa ja Abramsissa ennen noiden päivitystä Rheinmetallin 55-kaliiperiseen joten tulivoima oli periaatteessa parempi, mutta en tiedä miten ammukset ovat vertautuneet toisiinsa missäkin vaiheessa.

Noita vaunuja on ylipäänsä hieman hankala vertailla pelkästään vientimenestyksien mukaan, kun Saksa on saanut myydä niin tolkuttomia määriä vähän käytettyjä kisuja Varsovan liiton poistuttua takavasemmalle. Briteillekin ollut kitkerä pala kun Challenger 2:lla olisi voinut olla enemmänkin vientiä reilummassa kilpailutilanteessa. (Toisaalta Chobham-panssari ollut jonkinlainen sotalaisuus joten yritä siinä olla myyntiedustajana kieli keskellä suuta sitten...)

Tämä kaikki vain muualta luettuna, varsinaiset aselajin ekspertit korjailkoon fibat ja epätarkkuudet. o_O
 
Tuosta oli eräällä ulkomaan foorumilla enemmänkin vääntöä. Päällimmäisenä jäi mieleen että automaattilataajan ansiosta vain 3 hengen miehistö joten se voi olla hivenen kompaktimpi kuin muut länsivaunut. Ranskalaisten tankkimiesten mukaan siinä oli ilmestyessään paras putken vakautus ja pystyi oikeasti ampumaan tarkkaa tulta töyssyisestäkin liikkeestä. (Mene ja tiedä sitten.) Ainakin siinä oli pidempi 120-millinen tykki kuin Leo 2:ssa ja Abramsissa ennen noiden päivitystä Rheinmetallin 55-kaliiperiseen joten tulivoima oli periaatteessa parempi, mutta en tiedä miten ammukset ovat vertautuneet toisiinsa missäkin vaiheessa.

Noita vaunuja on ylipäänsä hieman hankala vertailla pelkästään vientimenestyksien mukaan, kun Saksa on saanut myydä niin tolkuttomia määriä vähän käytettyjä kisuja Varsovan liiton poistuttua takavasemmalle. Briteillekin ollut kitkerä pala kun Challenger 2:lla olisi voinut olla enemmänkin vientiä reilummassa kilpailutilanteessa. (Toisaalta Chobham-panssari ollut jonkinlainen sotalaisuus joten yritä siinä olla myyntiedustajana kieli keskellä suuta sitten...)

Tämä kaikki vain muualta luettuna, varsinaiset aselajin ekspertit korjailkoon fibat ja epätarkkuudet. o_O
On ne muutkin saaneet myydä. Niiden tuote vain ei ole ollut läheskään yhtä kilpailukykyinen kuin saksalaisilla. ;)

80-luvun alussa Ranskalla oli muun muassa AMX40-projekti, jossa Leopard 2:sen ominaisuuksia apinoivasta vaunutyypistä yritettiin tehdä Ranskan oma vientivaltti. Se muokattiin eritoten suurimman asiakaskunnan tarpeisiin, aavikkosodankäyntiin soveltuvaksi. Projekti tuotti käytännössä valmiin tuotteen, mutta muistaakseni ainoatakaan vaunua ei myyty.

amx_40.jpg
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: TT
Mitenköhän muistelen että DM53/63 olisi läpäisykykyisin ammus? @TT olisi mielenkiintoista tietää eroista putken vakautuksessa, olen vakuuttunut että Leossakin se on hyvin hoidettu. :)
 
Mitenköhän muistelen että DM53/63 olisi läpäisykykyisin ammus? @TT olisi mielenkiintoista tietää eroista putken vakautuksessa, olen vakuuttunut että Leossakin se on hyvin hoidettu. :)

Varmaan se jossa on pisin nuoli on läpäisykykyisin, en tiedä minkälaista fransmanneilla on käytössä. Leo 2 -sarjaa on päivitelty niin reippaasti että vakautuksen laatu varmaan riippuu osin siitä mitä varianttia katsotaan? Varmasti hyvällä tasolla meidän uusissa, en sitä epäile.
 
Tuossa AMX-40:ssä erikoisuutena 120-millisen kaverina 20-millinen konetykki. Imperialistin valinta berberikylän kurmoottamiseen :confused:

Taisi olla ihan siksi, että pääaseeseen voi ottaa isomman annoksen panssaria läpäiseviä ammuksia, 20 millinen on sitten sitä varten, että päästään linjoista läpi ja päästään ampumaan pehmeitä maaleja. Kylmä sota, nääs! Savimajat vaativat sitten sirpaleammuksen.
 
3-hengen miehistöstä on keskusteltu aikaisemminkin.
Olen vahvasti sitä mieltä, että operatiivisen toiminnan kannalta neljän hengen miehistö on parempi. Vaunujen huolto vaatii aina aikaa, siihen päälle viestipäivytys, kipinä ja lähivartiointi. Kaikki tämä syö miehiä aina saman verran. Näin lepoaika jää auttamatta pienemmäksi ja lepo on tärkeää.

Leclecrin automaattilataaja vaikuttaa nopealta, 12 laukausta per min?
 
3-hengen miehistöstä on keskusteltu aikaisemminkin.
Olen vahvasti sitä mieltä, että operatiivisen toiminnan kannalta neljän hengen miehistö on parempi. Vaunujen huolto vaatii aina aikaa, siihen päälle viestipäivytys, kipinä ja lähivartiointi. Kaikki tämä syö miehiä aina saman verran. Näin lepoaika jää auttamatta pienemmäksi ja lepo on tärkeää.

Leclecrin automaattilataaja vaikuttaa nopealta, 12 laukausta per min?

Tuohon liittyen, niin noiden vaunujen prismojen rikkomisessa alkaa ollakin jotakin järkeä, etenkin jos samalla saisi vaikka yhden miehistön jäsenen pois rivistä joko kuoleman tai haavoittumisen takia. Meinaan, että vähennetään miehistön muutenkin rajallisista lepomahdollisuuksista se tähystysprisman vaihto ja pari ERA laattaa tms. niin voipi alkaa miehistöä hajottaa. Toisaalta, taitaa nuo miehistöt olla koulutettuja siihen, että vaikka 5 päivää ilman unta jos ei muuten, niin sitten lääkkeiden avulla? Mutta jos itse onnistuisi pitämään ukot edes jotenkin levänneinä, niin vastahyökkäys päivien 4 ja 5 aikoihin voisi olla erittäin tehokas.
 
Tuohon liittyen, niin noiden vaunujen prismojen rikkomisessa alkaa ollakin jotakin järkeä, etenkin jos samalla saisi vaikka yhden miehistön jäsenen pois rivistä joko kuoleman tai haavoittumisen takia. Meinaan, että vähennetään miehistön muutenkin rajallisista lepomahdollisuuksista se tähystysprisman vaihto ja pari ERA laattaa tms. niin voipi alkaa miehistöä hajottaa. Toisaalta, taitaa nuo miehistöt olla koulutettuja siihen, että vaikka 5 päivää ilman unta jos ei muuten, niin sitten lääkkeiden avulla? Mutta jos itse onnistuisi pitämään ukot edes jotenkin levänneinä, niin vastahyökkäys päivien 4 ja 5 aikoihin voisi olla erittäin tehokas.
Kenties, jos löytyy se keino rikkoa niitä niin ettei riski kuolla itse yrityksessä ole suurempi kuin onnistumisen mahdollisuus. Perusjantterina en itse lähtisi yrittämään, tarkka-ampujana pidemmältä matkalta ehkä jos pehmeämpiä maaleja ei ole tarjolla. Ja jos naapuri on normaalivauhdissaan tulossa, niin päivinä 4-5 vastassa taitaa olla jo uusi, levännyt ja huollettu pumppu tai kolmas.
 
Taisi olla ihan siksi, että pääaseeseen voi ottaa isomman annoksen panssaria läpäiseviä ammuksia, 20 millinen on sitten sitä varten, että päästään linjoista läpi ja päästään ampumaan pehmeitä maaleja. Kylmä sota, nääs! Savimajat vaativat sitten sirpaleammuksen.

Saisi olla käytössä tuollaiset savimajojen kurmoottimet kunnolla. Ei valuisi mutiaisia eurooppaan niin paljoa, kun ne tapettaisiin jo lähtökuoppiin! :D
 
Saisi olla käytössä tuollaiset savimajojen kurmoottimet kunnolla. Ei valuisi mutiaisia eurooppaan niin paljoa, kun ne tapettaisiin jo lähtökuoppiin! :D

Mehän emme ole täällä rasisteja tai fasisteja tai vihaajia. Enemmänkin kylmän viileitä realistieja jotka välillä vain vähän purskahtelevat. Yleensä perjantaina illalla.
 
@Sarek1 juu viittasin juuri tuohon. Postasin tuon joku aika sitten, mutta kyllähän tänne mahtuu, en minä sillä.
 
Alumiinin käytössä panssaroinnissa on tietenkin se haitta, että alumiini palaa ihan pelkästään ilmassa jos se jollain sytytetään (jota teräslevyt eivät tee), ja sen syttymispiste on niinkin alhainen, kuin 600 celsiusastetta. Tällöin tavalliset polttotaisteluaseet riittäisivät sytyttämään alumiinipanssarin. Tietenkään se ei pala ihan hetkessä, mutta on aika suuri haitta ajatellen (taistelu)panssarivaunun panssaria.

Ei vielä ihan noissa lämpötiloissa noin vain syty, tai en olis tätä kirjoittelemassa...

Parhaan tietoni mukaan alumiinipanssarin erityinen tulenarkuus on tornihuhun tasoinen tieto. Mutta alumiinipanssaroidut vekottimet kyllä varmasti syttyvät suhteellisen helposti, kun ne ovat noita keveästi panssaroituja miehistönkuljetusvaunuja, joista puhkoo läpi millä tahansa onteloammuksella. Sisällä on sitten syttyä tarpeeksi ilman panssariakin. Tosin alumiini kyllä johtaa lämpöä mainiosti (esim. ensimmäisestä tulipalosta erillään olevaan palavaan materiaaliin) joten teoriassa se lienee vähän parempi polttamaan vaunuja kuin teräslevy.

Tuo mainittu rungon sulaminen tulipalon vaikutuksesta kyllä pitänee paikkansa, ja sitä tehostaa se, että alumiinipanssaroinnin yksi etu on lisääntynyt jäykkyys, mikä taas tarkoittaa, että alumiinipanssaroiduissa kohteissa ei yleensä ole erillistä koria tms. kantavaa rakennetta. Eli kun panssari taipuu ja sulaa, niin koko vaunu menee mutkalle tai lätäköksi.
 
Tästä alumiiniasiasta juuri keskusteltiin miehistönkuljetusthreadissa. Olisi tosiaan melko hankala hitsata alumiinia jos se syttyisi 600 asteessa - alumiinipulveri kyllä syttyy, mutta paksumpi tavara ei.

Tuossa on video missä kaveri tohottaa propaaniliekillä (n. 2000 astetta) kokistölkkiä ja lopussa porauslastua. Näkyy että palamista tapahtuu hetken mutta sammuu itsestään.

 
Tuossa AMX-40:ssä erikoisuutena 120-millisen kaverina 20-millinen konetykki. Imperialistin valinta berberikylän kurmoottamiseen

Tietyssä mielessä kuitenkin "looginen" valinta, koska osassa AMX-30-versioita oli asennettuna myös 20 millinen konetykki pääaseen (tornista katsoen) vasemmalle puolelle. Sen sijaan esim. alkunperin aavikko-olosuhteisiin suunnitellussa AMX-30S:ssä ei 20 millistä konetykkiä näyttänyt olevan (myyty Saudeihin ja Qatariin). Vaihtoehtoisesti 20 millisen tilalla oli 12,7 millinen kk. (tsekattu Jane's Armour and Artillery 1989/90).

vlad
 
Back
Top