Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Yksinkertaisimman mallin mukaan:
http://eprints.maths.ox.ac.uk/211/1/poole.pdf
sivu 37 / 253 kaava (2.4)
läpäisy d = L * neliöjuuri (tiheys_jet / tiheys_target), jossa L on suihkun pituus.
Jos teräs korvataan tiheydeltään neljäsosalla, mutta samanpainoisella panssarilla, on se paksuudeltaan nelinkertainen teräkseen verrattuna, mutta läpäisy on vain kaksinkertainen, eli jos juuri ja juuri läpäisee teräksen, niin tiheydeltään pienemmällä panssarilla läpäisee vain puoleen väliin asti.
Tiheydeltään alhainen materiaali on siis parempi, eikä huonompi, kun panssarin paksuutta rajoittaa paino, eikä käytettävissä oleva tila, ja kun tarkoitus on torjua onteloammuksia.
Moottorin vesitilavuuden voivat siis olla merkityksellisiä, mikäli ovat riittävän paksuja, eli 100 mm terästä vastaa onteloammuksen kannalta 280 mm vettä, mikä painaa saman verran kuin 36 mm terästä. Ei ole siis ollenkaan sama kuin vastaava paksuus ilmaa ...
Tuosta lähteestä löytyy kyllä kaavoja ihan riittävästi jokaiseen makuun, mutta tulokset näkyy kuvistakin joita on myös aika paljon.
Ps, en sitten väitä mitään siitä kuinka paksuja vesitilavuuksia jossain panssarissa ihan oikeasti on, syystä etten ko asiasta paljoakaan tiedä, mutta periaatteessa sillä saavutetaan painonsäästöjä samalla läpäisyllä.
Esimerkki tästä "ilma panssarista" toistuu melkein kaikkien vaunujen kyljissä, jossa telojen suojalevyn on tarkoitus räjäyttää ontelopanos. Tämän jälkeen ontelosuihku leviää ja jäähtyy ilmassa ennen osumistaan vaunun kylkipanssariin. Näin kylkipanssari kestää sellaisia onteloammuksen osumia, mitä se ei ilman sitä 60cm "ilmapanssaria" kestäisi.Kiitos tarkennuksesta. Tuo kaava taitaa redusoitua niin, että kevein suojaus saavutettaisiin - ilmalla. (Tai no, pumppaamalla ilmakin pois, olettaen äärivahvat rakennemateriaalit...) Mikä on tietysti sinänsä oikein ja syy "spaced armorin" olemassaoloon.
Tiettyä yksinkertaistusta tuossa tietysti on, koska kohtalainen ja kevyt suoja saataisiin myös styroksilla. Kunhan sitä vain on riittävästi. Kuitenkin tiedämme että esim. alumiinipanssaroinnista on pitkälti luovuttu, kun sitä ei ole oikein saatu kestämään RPG:n ontelokranaatteja. Toisaalla oli maininta, että alumiini on panssarina terästä parempi (siis kevyempi suhteessa saatuun suojaan) käsiaseiden luoteja vastaan, mutta siitä ylöspäin mentäessä tilanne muuttuu teräksen hyväksi.
Kiitos @Tetra mielenkiintoisesta jutusta, valotti hyvin tätä asiaa. Yleensä on tosiaan niin, että jos jokin tekninen ratkaisu ei ole yleistynyt, siihen on omat syynsä.
Esimerkki tästä "ilma panssarista" toistuu melkein kaikkien vaunujen kyljissä, jossa telojen suojalevyn on tarkoitus räjäyttää ontelopanos. Tämän jälkeen ontelosuihku leviää ja jäähtyy ilmassa ennen osumistaan vaunun kylkipanssariin. Näin kylkipanssari kestää sellaisia onteloammuksen osumia, mitä se ei ilman sitä 60cm "ilmapanssaria" kestäisi.
Merkava on melko vanha design. Se on modernisoiduista versioistaan huolimatta aina osittain alkuperäisen suunnittelun vanki, joten uudemmissa versioissa tehdään kompromisseja. Sinänsä kokemuksen perusteella voidaan korjata havaittuja puutteita. Kokonaan puhtaalta pöydältä piirrettäessä, ei olla vanhan suunnittelun vankeja, mutta toisaalta on vaara täysin uudenlaisiin virheisiin. Alkuperäisen suunnittelun ikä tosin pätee myös Leopardiin ja Abramssiin.
Kuten jo aiemmin otin esiin, niin nykyiset IFV:t kuten Puma rupeavat olemaan massaltaan, suojaltaan ja tehoiltaa aika lähellä taisteluvaunuja. Puma lisäpanssarein painaa saman kuin T90, vaikkei siinä ole järeää tornia eikä 125mm kanuunaa. Tuotantokustannusten ja huollon kannalta olisi tulevaisuudessa hyötyä, jos taisteluvaunu ja IFV voisi jakaa saman alusta- ja voimansiirtotekniikan.
Esimerkki tästä "ilma panssarista" toistuu melkein kaikkien vaunujen kyljissä, jossa telojen suojalevyn on tarkoitus räjäyttää ontelopanos. Tämän jälkeen ontelosuihku leviää ja jäähtyy ilmassa ennen osumistaan vaunun kylkipanssariin. Näin kylkipanssari kestää sellaisia onteloammuksen osumia, mitä se ei ilman sitä 60cm "ilmapanssaria" kestäisi.
Merkava on melko vanha design. Se on modernisoiduista versioistaan huolimatta aina osittain alkuperäisen suunnittelun vanki, joten uudemmissa versioissa tehdään kompromisseja. Sinänsä kokemuksen perusteella voidaan korjata havaittuja puutteita. Kokonaan puhtaalta pöydältä piirrettäessä, ei olla vanhan suunnittelun vankeja, mutta toisaalta on vaara täysin uudenlaisiin virheisiin. Alkuperäisen suunnittelun ikä tosin pätee myös Leopardiin ja Abramssiin.
Kuten jo aiemmin otin esiin, niin nykyiset IFV:t kuten Puma rupeavat olemaan massaltaan, suojaltaan ja tehoiltaa aika lähellä taisteluvaunuja. Puma lisäpanssarein painaa saman kuin T90, vaikkei siinä ole järeää tornia eikä 125mm kanuunaa. Tuotantokustannusten ja huollon kannalta olisi tulevaisuudessa hyötyä, jos taisteluvaunu ja IFV voisi jakaa saman alusta- ja voimansiirtotekniikan.
Löysin itse vastauksen.Ymmärränkö oikein että noissa kuvissa on vaununjohtaja ja ampuja. Ja että kuljettaja istuu vielä kauempana edessä eikä näy näissä kuvissa?
Minua ihmetytti juuri tuo, että etumoottori on käytössä vain Merkavassa, mutta en tiennyt yhtään haittaa mitä etumoottori aiheuttaisi. Nyt tiedän paremmin.Yleensä on tosiaan niin, että jos jokin tekninen ratkaisu ei ole yleistynyt, siihen on omat syynsä.
Minua ihmetytti juuri tuo, että etumoottori on käytössä vain Merkavassa, mutta en tiennyt yhtään haittaa mitä etumoottori aiheuttaisi. Nyt tiedän paremmin.
Millainen panssarivaunu Leclerc on? Siinä on käytössä Wärtsilän motti. Asiakaskunta ei herätä luottamusta: Ranska, joka on vaunun kotimaa, ja UAE.
Olikos se nyt niin, että Lecler on nopein MBT tälläkin hetkellä??
Leclerc ja T-80 taitaa molemmat kulkea n. 70 km/h.
Virallisesti ottaen on se vissiin noin, mutta kun oltiin ranskanpottujen kanssa yhtä hommaa harjoittelemassa, niin maantiellä ajoin hmmwv:llä perässä ja hyvä kun se rutku edes kulki niin kovaa, kun patongit veti räpylä lattiassa Leclerc:llä jonossa...
mikäli oikein tulkitsin, niin mentiin aika tasaista 81-83 km/h vauhtia..
Merkava on melko vanha design. Se on modernisoiduista versioistaan huolimatta aina osittain alkuperäisen suunnittelun vanki, joten uudemmissa versioissa tehdään kompromisseja. Sinänsä kokemuksen perusteella voidaan korjata havaittuja puutteita. Kokonaan puhtaalta pöydältä piirrettäessä, ei olla vanhan suunnittelun vankeja, mutta toisaalta on vaara täysin uudenlaisiin virheisiin. Alkuperäisen suunnittelun ikä tosin pätee myös Leopardiin ja Abramssiin.
Niinhän se sodassa kait yleensä on että paljon sattuu ja tapahtuu. Kyllä minäkin luotan isänmaahan 100% vaikkei se kaikessa aina ole paras... Hieno vaunu mutta samat luonnonlait pätee kuin muuhunkin rautaan=tarpeeksi tavaraa ja kiertoradalle mennään.Mutta tuo oli monien sattumien summa, ja itse luotan merkavaan nyt ja tulevaisuudessa 100%
Siis niinkuin ranskalaiset autotkin yleensä....nopeita toimiessaan ja helppoja huoltaa...Lecler on nopea ja ainakin mitä kerran olen päässyt vierestä toimintaa seuraamaan, niin aika helppohuoltoinen vehe.
Ei redusoidu ihan noin: jos terästä 0,5m paksuudelta (tiheys 7850 kg/m3) korvataan ilmalla tiheydeltään 1,22656 kg/m3 tarvittava paksuus olisi kaavan mukaan 40 metriä. 40 metrin säteinen pallo tuolla tiheydellä painaa 329 tonnia, ja panssarin ympärille tarvitaan hieman suurempikin tilavuus ja siten myös suurempi massa. Samalla massalla saadaan 42 kuutiometriä terästä, eli 0,5 m paksuudella 84 neliömetriä. Veikkaisin panssareissa olevan ulkopintaa tätä vähemmän, joten teräksellä on vähemmän painoa kuin tarvittavalla ilmamäärällä. En myöskään takaa kaavan pätevyyttä ihan noin keveillä "panssareilla", eikä tuollaisella ilmapaksuudella ole tietenkään juuri mitään vaikutusta nuoliammukseen.Kiitos tarkennuksesta. Tuo kaava taitaa redusoitua niin, että kevein suojaus saavutettaisiin - ilmalla. (Tai no, pumppaamalla ilmakin pois, olettaen äärivahvat rakennemateriaalit...) Mikä on tietysti sinänsä oikein ja syy "spaced armorin" olemassaoloon.
Tiettyä yksinkertaistusta tuossa tietysti on, koska kohtalainen ja kevyt suoja saataisiin myös styroksilla. Kunhan sitä vain on riittävästi. Kuitenkin tiedämme että esim. alumiinipanssaroinnista on pitkälti luovuttu, kun sitä ei ole oikein saatu kestämään RPG:n ontelokranaatteja. Toisaalla oli maininta, että alumiini on panssarina terästä parempi (siis kevyempi suhteessa saatuun suojaan) käsiaseiden luoteja vastaan, mutta siitä ylöspäin mentäessä tilanne muuttuu teräksen hyväksi.
Ei redusoidu ihan noin: jos terästä 0,5m paksuudelta (tiheys 7850 kg/m3) korvataan ilmalla tiheydeltään 1,22656 kg/m3 tarvittava paksuus olisi kaavan mukaan 40 metriä. 40 metrin säteinen pallo tuolla tiheydellä painaa 329 tonnia, ja panssarin ympärille tarvitaan hieman suurempikin tilavuus ja siten myös suurempi massa. Samalla massalla saadaan 42 kuutiometriä terästä, eli 0,5 m paksuudella 84 neliömetriä. Veikkaisin panssareissa olevan ulkopintaa tätä vähemmän, joten teräksellä on vähemmän painoa kuin tarvittavalla ilmamäärällä. En myöskään takaa kaavan pätevyyttä ihan noin keveillä "panssareilla", eikä tuollaisella ilmapaksuudella ole tietenkään juuri mitään vaikutusta nuoliammukseen.
Voitko heittää jonkin lähteen siihen, ettei alumiinia ole saatu kestämään onteloita?
Kiinnostaisi tietää eikö kaava jostain syystä päde alumiinille, vai onko kyse siitä ettei alumiinille saada kaavan mukaisesti tarvittavaa paksuutta muista syistä?
Toisaalta ideaalioloissa ontelo läpäissee jopa metrin terästä, joten alumiinia tarvittaisiin kaavan mukaan 1,7 metrin kerros. Parempi turvautua reaktiivipanssariin kuin paksuuteen yhtään millään panssarimateriaalilla onteloilta suojautumisen kannalta. Tai aktiivisiin menetelmiin, eli ontelon tuhoamiseen jo ennen sen aktivoitumista..