Panssarivaunut

Havuoksilla naamioitu T55 parempi kuin 2a7 khakin värisenä siinä vaiheessa kun huopatossujen suhina alkaa kuulumaan. Ainakin mun mielestä.
 
Havuoksa-camon lämpökuvaneristävyys on jo mainittu, mutta harvoin mainittu plussa on sen loistava kenttäkorjattavuus meidän puisessa maastossa. Kun puolet kisu-kuskeiksi päässeistä varusmiehistä kuitenkin haaveilee ralliajajan urasta. Ja halpakin vielä.
Shrubbery!
 
Havuoksa-camon lämpökuvaneristävyys on jo mainittu

Onko tästä jotain tarkempaakin juttua? Kiinnostaa. Kun oon joskus miettinyt että onko vaunujen runsaalla havunaamioilla muitakin etuja kuin vain häivyttäminen taustaan. Vaunutyypin tunnistaminen voi vaikeutua myös, mutta luulisi, että saa olla aika hämärää/ryteikköä jos menee taisteluvaunu ja rynnäkkövaunu sekaisin.
 
Leopard-A7-KMW-692x360.png



no kyä sen pitäis ainakin näyttää pansserivaunulta eikä kotisohvalta... -nimim. köyhä
:D
 
  • Tykkää
Reactions: TT
120mm L30 jää vaunuun joten luulisi että siihen yritetään kehittää jotain uutta a-tarviketta esim. piipun läpi ammuttavan ohjuksen muodossa tai HEAT-paukkua.
Tuskin kuitenkaan ontelokranaattia (HEAT), koska se ei toimi rihlatusta putkesta ammuttuna niin hyvin, kun kranaatin kierreliike hajottaa kuparisuihkua.
 
Onko tästä jotain tarkempaakin juttua? Kiinnostaa. Kun oon joskus miettinyt että onko vaunujen runsaalla havunaamioilla muitakin etuja kuin vain häivyttäminen taustaan. Vaunutyypin tunnistaminen voi vaikeutua myös, mutta luulisi, että saa olla aika hämärää/ryteikköä jos menee taisteluvaunu ja rynnäkkövaunu sekaisin.

Kuolemaksenikaan en muista missä viestiketjussa täällä, mutta oli juttua juuri tuosta uloimman naamiopinnan etäisyyden vaikutuksesta, ja puu/neulasaineksen luontaisista ominaisuuksista... koita nyt sitten noilla etsiä... joku hra CV9030FIN tai joku panskimies olisi paljon isommin avuksi tähän. Hilfe.
 
http://www.tu.no/artikler/her-er-norges-nye-panservogn/222995

Enenmmän elektroniikka (jokaisessa vaunussa 200 IP-osoitetta).
Tykillä paremmat sensorit (2 sukupolvea uudemmat kuin entiset), tähtäimet, päivitetty torni.
Kamerat antavat 360 asteen näkökulma.
Tykin ja tornin moottorit ovat voimakkaampia.
Manuaali konekivääri korvattu koaksiaalisella.
Parempi panssarointi, paino nousi 25 tonnista 36 tonniin.
Moottoria tehostettu. 445kW;sta 595 kW;iin.
Terästelat korvattu kumisilla.
Vaunut voivat jakaa tietoa eli mitä yhden vaunun sensoreilla näkee niin muutkin vaunut voivat nähdä saman.

Vanha torni, uusi alusta.
 
Onko tästä jotain tarkempaakin juttua? Kiinnostaa. Kun oon joskus miettinyt että onko vaunujen runsaalla havunaamioilla muitakin etuja kuin vain häivyttäminen taustaan. Vaunutyypin tunnistaminen voi vaikeutua myös, mutta luulisi, että saa olla aika hämärää/ryteikköä jos menee taisteluvaunu ja rynnäkkövaunu sekaisin.
Kyllä havunoksat pienentävät lämpöjälkeä. Havunoksien pitää kuitenkin olla irti itse naamioitavasta lämmönlähteestä ja niitä tarvii olla tarpeeksi.

Alla kiertävä ilma viilentää ulkopuolisia havunoksia ja lämpö jälki pienenee.
 
Kyllä havunoksat pienentävät lämpöjälkeä. Havunoksien pitää kuitenkin olla irti itse naamioitavasta lämmönlähteestä ja niitä tarvii olla tarpeeksi.

Alla kiertävä ilma viilentää ulkopuolisia havunoksia ja lämpö jälki pienenee.
Kyllä havut ovat väistämättäkin irti, jos naamiointi toteutetaan suomalaiseen tyyliin ihan kokonaisia näreitä panssarivaunun kylkeen kiinnittämällä. Eivät ne ole mitään pieniä sissihavun kokoisia, joilla naamiointi toteutetaan.
 
Kyllä havut ovat väistämättäkin irti, jos naamiointi toteutetaan suomalaiseen tyyliin ihan kokonaisia näreitä panssarivaunun kylkeen kiinnittämällä. Eivät ne ole mitään pieniä sissihavun kokoisia, joilla naamiointi toteutetaan.
Juuri näin, tuo on kuitenkin tärkeä huomio. Jos joku alkaisi naamioimaan kontti ja heittäisi vain kontin päälle havuja ohuen kerroksen niin silloin se lämpö saattaa siirtyä niihinkin. Pääasia että ilma pääsee kiertämään. Sama autojen kohdalla, reilusti vain
 
Juuri näin, tuo on kuitenkin tärkeä huomio. Jos joku alkaisi naamioimaan kontti ja heittäisi vain kontin päälle havuja ohuen kerroksen niin silloin se lämpö saattaa siirtyä niihinkin. Pääasia että ilma pääsee kiertämään. Sama autojen kohdalla, reilusti vain

Kontin päälle kannattaisi ihan suoraan harkita muutaman puun pystyttämistä muun naamioinnin ohessa.

Ajoneuvojen kohdalla mietin justiinsa sitä, että kannattaisiko jättää ikkunoita rakoselleen, että sisätilat jäähtyvät nopeammin.
 
Suurin lämmönlähde on moottori ja jarrut.
Melko viileitä ajoneuvot muuten pysyvät ja jäähtyvät nopeasti paitsi moottorin ympäristö ja jarrut.

Liikkeessä vaunu näkyy jo hyvin ylhäältä päin pelkän pakokaasun takia.
 
Psv:n havunaamioinnin ongelmat ovat jatkuva korjaamisen tarve, huomattavasti kasvava vaunun leveys ja oman tähystysmahdollisuuksien helppo haittavuus.
Kun ajetaan kapealla uralla se kuusen oksa ottaa helposti kiinni johonkin oksaan, tai muuhun ja siirtyy hiukan. Se seurauksena ampuja ei näekkään tähtäimestään kuin osan normaalista.

Havu on parempi kuin ei mitään, mutta nuo muotoon ommellut verkot ovat parempia. ja voihan verkkojen päälle lisätä havuja jos haluaa.
 
Psv:n havunaamioinnin ongelmat ovat jatkuva korjaamisen tarve, huomattavasti kasvava vaunun leveys ja oman tähystysmahdollisuuksien helppo haittavuus.
Kun ajetaan kapealla uralla se kuusen oksa ottaa helposti kiinni johonkin oksaan, tai muuhun ja siirtyy hiukan. Se seurauksena ampuja ei näekkään tähtäimestään kuin osan normaalista.

Havu on parempi kuin ei mitään, mutta nuo muotoon ommellut verkot ovat parempia. ja voihan verkkojen päälle lisätä havuja jos haluaa.
Samaa mieltä, havuilla on paikkansa esim, Paseissa mutta kyllä panssareissa ja rynnäkkövaunuissa kiinteät naamiolaitteet kuulostavat ainakin paremmilta juuri mainitsemistasi syistä. Pasissa ei niin väliä kun sen ei teoriassa pitäisi joutua vastakkain naapurin panssarin kanssa.
 
Samaa mieltä, havuilla on paikkansa esim, Paseissa mutta kyllä panssareissa ja rynnäkkövaunuissa kiinteät naamiolaitteet kuulostavat ainakin paremmilta juuri mainitsemistasi syistä. Pasissa ei niin väliä kun sen ei teoriassa pitäisi joutua vastakkain naapurin panssarin kanssa.
Ihan hyvin pärjättiin havujen kanssa kun ryntövaunut naamioitiin niillä. toki korjaamista on mutta sitä ehtii tekemään suvantovaiheissa.
 
Tämä voisi kuulua jonnekin nörttiketjuunkin mutta - iske ja murra - laitetaan tänne:
http://www.mikrobitti.fi/2016/11/hololens-paassa-sotaan-kenties-piankin kirjoittaa että
Uudelle tekniikalle on tapana löytää hyötykäyttöä sodankäynnin parista hyvin nopeasti. Niin on käynyt nyt jo Microsoft Hololensinkin kanssa. Panssarivaunun kuljettajille suunnattu laite yhdistää Hololensin kypärään. Ukrainalaisen Limpid Armorin kehittämä kypärä antaa tankin komentajalle perinteisiä keinoja huomattavasti paremmat mahdollisuudet tarkkailla vaununsa ympäristöä. Circular Review Systemiksi nimetty laite yhdistelee panssarivaunun ulkopuolelle kiinnitettyjen kameroiden videokuvat yhdeksi virtuaaliseksi 360-videoksi, jolloin tankin sisältä voi nähdä joka suuntaan ”seinien läpi”.
Pelkän perinteisen näkymän lisäksi ympäristöä voi tarkkailla
infrapunakameroilla, ja CRS osaa myös merkata virtuaalinäkymään omat ja vihollisen sotilaat ja muuta tietoa ympäristöstä lisätyn todellisuuden keinoin.
Kypärää ei vielä ole testattu laboratorio-olosuhteiden ulkopuolella, mutta laitteesta uutisoinut Engadget muistuttaa https://www.engadget.com/2016/11/02/ukraines-military-wants-hololens-helmets-for-its-tank-commander/ , että Venäjän ja Ukrainan kohtalaisen kireiden välien vuoksi todellista kenttätestausta voi olla edessä hyvinkin pian.
 
Back
Top