Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hejsan kirjoitti:Jos hän meinaa yötaistelukyky?
Eiköhän siihen riitä ihan mopsikin.baikal kirjoitti:valmiuspataljoonan erottaa varmaan vastustajan saksanpaimenkoirakin espoolaisesta Torjuntapataljoonasta.
noska kirjoitti:Eiköhän siihen riitä ihan mopsikin.
Kaikkihan sen tietää, että erillisellä itähelsinkiläiskomppanialla vahvistettu espoolaispataljooona hiphop-housujen ja suora lippaisten baseball-lippisten, joiden alla jengihuivi, kera on paljon taistelukokeneempi joukko kuin joku valmiusjoukko jostain skutsista.
hessukessu kirjoitti:T-55 kohdalla ongelmana ovat surkealaatuiset radiopuhelinjärjestelmät, joissa kohinaa ja vinkunaa on ihan helvetisti. Täysin käyttökelvottomat systeemit, mutta jostain syystä niitä ei ole useastikaan vaihdettu toimiviin.
Missä kphtaa taas muka vedin esiin sotaveteraanit tai etniset taustat?adam7 kirjoitti:noska kirjoitti:Eiköhän siihen riitä ihan mopsikin.
Kaikkihan sen tietää, että erillisellä itähelsinkiläiskomppanialla vahvistettu espoolaispataljooona hiphop-housujen ja suora lippaisten baseball-lippisten, joiden alla jengihuivi, kera on paljon taistelukokeneempi joukko kuin joku valmiusjoukko jostain skutsista.
älä viitti elvistellä
tämän päivän nuoret kundit on ihan samaa kuin nuoret kundit koska tahansa. se mitä oon viime aikoina "in the real world= ihan aikusten oikeesti", nähny on, että koulutus on parempaa, aseet ja varustus on parempaa ja vähemmän asiatonta kapiaisten ja apukouluttajien runtua ja koulutettavien harjoituksen pakoilua kuin mun aikana oli.
ne jotka ovat intin käyneet, maksavat yleensä veroja ja ovat kertaamassa ihan yhtä timmejä kuin jotkut mytologiset talvi- jatko- ja kyllmän sodan soturit. ihan riippumatta etnisestä taustasta.
been there, done that, have the t-shirt
noska kirjoitti:Missä kphtaa taas muka vedin esiin sotaveteraanit tai etniset taustat?
Kyllä mielestäni vertasin iahn samaa ikäluokkaa olevia samaan aikaan koulutuksensa saaneita espoolaistorjuntapataljoonaa ja valmiusjoukkoja. Vai onko yhtäkkiä perustettu joku salainen torjuntapataljoona espoolaisista sotaveteraaneista? Ja onko yllättäin todettukin espoolaisten ja itähelsinkiläisten olevan jotenkin etniseltä taustaltaan erikoislaatuinen poppoo Suomessa?
adam7 kirjoitti:noska kirjoitti:Missä kphtaa taas muka vedin esiin sotaveteraanit tai etniset taustat?
Kyllä mielestäni vertasin iahn samaa ikäluokkaa olevia samaan aikaan koulutuksensa saaneita espoolaistorjuntapataljoonaa ja valmiusjoukkoja. Vai onko yhtäkkiä perustettu joku salainen torjuntapataljoona espoolaisista sotaveteraaneista? Ja onko yllättäin todettukin espoolaisten ja itähelsinkiläisten olevan jotenkin etniseltä taustaltaan erikoislaatuinen poppoo Suomessa?
jos heität kulttuurisia herjoja, salli mun tulkita niitä
vaihtoehtona voit tosin kertoa mitä nuo kulttuuriset viittaukset tarkoitti.
ja loppujen lopuksi mene asiaan. eli oletko esittämässä että tämän päivän nuoriso on jotenkin vähempiarvoista kuin aiemmin?
(tää ei oo mulle ongelma, kun mua ei voi nuorisoksi määritellä )
tiedoksesi. tätä nuorison rappeutumistakin esitettiin jo antiikin kreikassa
---
mut pysytään nyt vaan aiheessa
noska kirjoitti:..Sun ongelmas on ...
Ei kyse ollut siitä hyväksyinkö eri mielipiteet vai ei, vaan siinä, että sä koitatyhdistää mun teksteissäni olemaan sellaisia mielipiteitä joita niissä ei ole.adam7 kirjoitti:noska kirjoitti:..Sun ongelmas on ...
kiitti ... nyt oon ymmärtäny ongelmani *sarkasm*
jos sulle ei sovi eri mielipiteet, se ei oo mun ongelma.
---
mennään vaan aiheeseen
miheikki kirjoitti:Tällä vaunulla oli myös ongelmia suojata itsensä "hull down" asemaan.
Heikkilä kirjoitti:hessukessu kirjoitti:T-55 kohdalla ongelmana ovat surkealaatuiset radiopuhelinjärjestelmät, joissa kohinaa ja vinkunaa on ihan helvetisti. Täysin käyttökelvottomat systeemit, mutta jostain syystä niitä ei ole useastikaan vaihdettu toimiviin.
Toinen rajoitus on sitten se, että tavallisessa vaunussa on vain yksi radio, eli sillä voi seurata vain oman komppanian viestiliikennettä. Komppanianpäälikön vaunu (T-55K1) on alimman tason konentovaunu, jossa on sitten toinen radio pataljoona/rykmenttitason verkon kuunteluun ja käskyjen vastaanottoon. Jos komentovaunu on pois pelistä, niin komppanian varapäällikön tai muun päällikön sijaiseksi joutuvan upseerin vaunulla on vaikea johtaa, koska voi valita joko esimiehen (pataljoona/rykmenttitason verkko) tai alaisten (oman komppanian verkko) viestien kuulemisen. Uudemmissa itävaunuissa on sentään kaksi radiota per vaunu vakiona, vaikka toinen voikin olla pelkkä vastaanotin, jolla passiivisesti kuunnellaan sitä ylemmän tason verkkoa. Noita komentoversioita on komppanian, pataljoonan ja rykmentin tasolle omansa (T-55K1, K2, K3) ja tehokkaat viestiyhteydet ovat paljolti niiden varassa.
Heikkilä kirjoitti:miheikki kirjoitti:Tällä vaunulla oli myös ongelmia suojata itsensä "hull down" asemaan.
Kuten lainaamassasi tekstissä sanottiin, tuo sama vika on kaikissa venäläisissä panssarivaunuissa.
Malli Minimikoro (astetta)
T-34 -5
IS-2 -3
T-54 -4
T-55 -5
PT-76 -5
T-62 -6 käsisuuntauksella
T-72 -6,13 käsisuuntauksella, -3 vakaajalla
T-55 ei ole tuossa joukossa mitenkään erikoisen huono. Tietysti täytyy muistaa sekin, että länsivaunut saavat merkittävää etua siitä isommasta (noin -10 asteen) miinuskorostaan vain, jos ollaan menossa takarinneasemaan ja maastosta löytyy sellaisia rinteitä, joiden maastokulma on välillä 5 ... 10 astetta. Loivemmilla rinteillä molemmat vaunut pystyvät toimimaan hyvin ja jyrkemmillä ei pysty kumpikaan eli kilpailuetua ei tule puolin eikä toisin. Vaikka itävaunu joutuisi tulemaan ylemmäs tuliasemaan, se saa hieman tasoitusta koska se torni kapeampana ja muodoiltaan kaarevana ei ole yhtä iso maali kuin länsivaunujen massiivinen laatikkotorni. Iso miinuskoro kun saadaan aikaan ainoastaan laittamalla tykki alemmas tornissa, jolloin sen peräkappaleelle saadaan vapaata tilaa tornissa tykin yläpuolella. Tämä vapaa tila sitten näkyy ulospäin isompana tornina. Kärjistäen voisi sanoa että siitä kyvystä kääntää tykki valtavalle miinuskorolle on haittaa joka hetki kun tykki on suunnattu vaakatasoon tai sen yläpuolelle, ja siellähän se useimmiten on. Isompien vaunuosastojen johtamisen kanssa tällä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä.
JOKO kirjoitti:Oliko komentovaunut vielä tunnistettavissa ylimääräisistä antenneista. Sehän oli ongelma ainakin toisen maailmansodan alussa. Radiollisten vaunujen järeät kehäantennit olivat helposti havaittavissa, joten sakut ottivat nämä ensisijaisiksi maaleiksi.
JOKO kirjoitti:Kuvittelisin Keski-Euroopan laakeiden mäkien ja kumpareiden päältä löytyvän aina sopivasti kallistetun kohdan. Sama tilanne on luultavasti kaikilla Suomen maanteillä mäkien ylitysten kohdalla. Mäet ja harjut on on pyöristetty tietä varten. Tien ulkopuolella tilanne voi olla huonompi. Luonto ja aika eivät ole vielä ehtineet pyöristämään jääkauden jäljiltä syntyneitä harjuja. Moni harjun rinne on käsittämättömän jyrkkä. Kasvillisuus on pitänyt soran paikallaan.
Onko tietoa Merkavien negatiivisesta korosta?